Gå til innhold

Er det bare i Norge/skandinavia at man feirer jul den 24 des?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Julen feires vel 24. desember rundt om i hele verden? Men ikke alle åpner gaver 24. desember. Julemiddagen skjer likevel 24. ;) 

Anonymous poster hash: c93ea...b01
Skrevet

Nå er dette sikkert noe som er veldig greit å google, men det jeg har hørt er at det å åpne gaver på julaften er en tysk tradisjon. Så det er sikkert flere land i Europa iallefall.

Anonymous poster hash: f8da5...12d
Skrevet

Me har vel framskunda jula etter kvart.  Tidlegare starta ikkje julefeiringa før kl 17 på julafta. inntil då var det arbeid og julevask.  Bestemor mi venta alltid med å vaske golvet, skifte sengetøy og pynte treet til julafta.  Pakkeåpninga var vel og for at ein skulle få nye sokkar og evt andre juleklede til jula kom.

Det vanlege rundt om i verda er å ha juelmiddagen på kvelden 24. slik me gjer, men mange ventar med pakkeåpninga til morgonen på juledag, men trur alle dei skandinaviske landa gjer som oss og åpnar julafta.

I ein del andre land har dei pakkeåpning heilt andre dagar.  I Spania, latinamerika og Italia er helligtrekongersdag 6. januar ein større dag enn julafta, og mange åpnar pakkar då.  Den russiskortodokse kyrkja feirar og jul 6. januar.  I Nederland feirar ein Sinteklaas (han som er opphav til julenissen) med pakkegjeving 5. desember.  Så det er ganske ulike tradisjonar rundt om :)

Skrevet

I hele Norden og Tyskland er dette vanlig :-)

Annonse

Skrevet

Julen feires vel 24. desember rundt om i hele verden? Men ikke alle åpner gaver 24. desember. Julemiddagen skjer likevel 24. ;)

Anonymous poster hash: c93ea...b01

Jeg feirer engelsk jul. Spiser julemiddag på kvelden den 25. (Gaver åpnes om morgenen, etter julefrokosten)  24 er for oss en helt vanlig dag, uten noen spesielle tradisjoner.

Anonymous poster hash: c3348...194

Skrevet

I USA feirer man jul 24 desember på julaften med julemiddagen og sånt, men pakkene må vente til morgen 25 desember.

Anonymous poster hash: 1e62e...d8d

Skrevet

Vi feirer engelsk jul..

Og som anonym sier over så er 24. en helt vanlig dag.. Da skjer det ingenting spesielt!

Vi står opp, og åpner gaver 25.

Spiser julemiddag som egentlig er en sen lunsj etter vi har vært i kirken!

Anonymous poster hash: ad4e7...f55

Skrevet

25 des og 6 Jan er jule dagene her i huset, er vokst opp i en katolsk/protestantisk familie, og ja jeg er otlending :-)

(for dere språknazier jeg vet det staves utlending)

Skrevet

Store deler av Latin/Sydamerika feirer de også alt den 24.

Anonymous poster hash: bfaf8...3f7

Skrevet

Vi bor i Norge, jeg er norsk, mann og barn er engelske. Vi bodde i England før. Vi feirer nå julaften med julegrøt og pinnekjøtt, men jula kommer først på julemorgen, med pakker og kalkun.

Vi liker det sånn, særlig jo mindre barna er, er det bedre å feire juledag, barna er spente, våkne og opplagte til julegaver, og koser seg med det, mens vi lager mat.

Anonymous poster hash: e7291...862

Skrevet

Hmm, egentlig ganske spennende. Og jeg må si at jeg synes det er rart at jeg (å flere) ikke vet noe mere om dette. 

Men, kjæresten min er fra Hellas og der feirer de den 25 des. Dette fikk meg til å undres litt på hvorfor vi feirer den 24 des. Men, når jeg googlet litt (orket ikke å lese alt, var ganske tørt) men, der sto det noe om norrøn tid osv. Og vist jeg ikke missforsto det helt, at jul go feiring den 24 er noe vi har fra altså norrøn tid og at det er derfor vi i skandinavia feirer den 24 (?) 

Men, jésus ble født den 25 des (?) 

Annonse

Skrevet

Jeg kommer opprinnelig fra Canada er der feires det jul på 25.des. Vi står opp tidlig og åpner pakkene og julemiddag spises senere den dagen. Men vi bor i Norge og feirer jul på julaften. Men har brukt noen tradisjoner fra Canada, for eks Christmas stockings!

Skrevet

Hmm, egentlig ganske spennende. Og jeg må si at jeg synes det er rart at jeg (å flere) ikke vet noe mere om dette. 

Men, kjæresten min er fra Hellas og der feirer de den 25 des. Dette fikk meg til å undres litt på hvorfor vi feirer den 24 des. Men, når jeg googlet litt (orket ikke å lese alt, var ganske tørt) men, der sto det noe om norrøn tid osv. Og vist jeg ikke missforsto det helt, at jul go feiring den 24 er noe vi har fra altså norrøn tid og at det er derfor vi i skandinavia feirer den 24 (?) 

Men, jésus ble født den 25 des (?) 

Nei Jesus ble opprinnelig født ut i Mars en gang... Har jeg hørt.  :P

Anonymous poster hash: 3ee6d...b6e

Skrevet

Hmm, egentlig ganske spennende. Og jeg må si at jeg synes det er rart at jeg (å flere) ikke vet noe mere om dette.  Men, kjæresten min er fra Hellas og der feirer de den 25 des. Dette fikk meg til å undres litt på hvorfor vi feirer den 24 des. Men, når jeg googlet litt (orket ikke å lese alt, var ganske tørt) men, der sto det noe om norrøn tid osv. Og vist jeg ikke missforsto det helt, at jul go feiring den 24 er noe vi har fra altså norrøn tid og at det er derfor vi i skandinavia feirer den 24 (?)  Men, jésus ble født den 25 des (?)

Nei Jesus ble opprinnelig født ut i Mars en gang... Har jeg hørt.  :PAnonymous poster hash: 3ee6d...b6e

Stemmer det at Jesus ikke ble født 24/25 desember men siden kirken ble lei av at folk feiret både den hedenske vintersolverv og Jesu fødsel så flyttet de feiringen

Anonymous poster hash: 1a992...5ea

Skrevet

Bare en liten avsporing..

Men dere som ikke åpner gavene før på morningen 25.des.. Hvordan er det for barna deres den natta?

Vet at mine ikke hadde klart å sove et sekund, kun ligget å ventet i spenning på julemorgen og vært stuptrøtte når morningen endelig hadde vært der :P

Anonymous poster hash: 25c87...bff

Skrevet

Juleskikkenes opprinnelse

Anonymous poster hash: 6e7a9...7bb

Oj, så spennende!. Dette viste jeg nermest ikke noe om. Vi feirer jo mersom ikke jesus i norge, men vi offrer oss for norrøne guder i Norge :P 

Takk for linken! :D 

Skrevet

Bare en liten avsporing..

Men dere som ikke åpner gavene før på morningen 25.des.. Hvordan er det for barna deres den natta?

Vet at mine ikke hadde klart å sove et sekund, kun ligget å ventet i spenning på julemorgen og vært stuptrøtte når morningen endelig hadde vært der :P

Anonymous poster hash: 25c87...bff

Blir jo samme som barna her det som ligger våkne den 23 :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...