sug lut Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Det ranes. Og det er innvandrerbarn som raner - i denne omgang. "Staten må gjøre noe" - men staten, det er oss. Så hva gir du tilbake til fellesskapet, hva gjør du selv for å gjøre det å vokse opp her like godt for Ali som for Ola? Du har et personlig ansvar for det samfunnet du lever i og ikke minst mottar goder fra, og "staten" er ikke noe som fritar deg fra personlig ansvar.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 Jeg oppdrar barna mine skikkelig. Føler de opp hver dag, får ikke gå ute å "henge". Her er ettermiddagene fylt opp med lekser, lek og fritidsaktiviteter. Lærer de forskjell på rett og galt, og det å respektere sine medmennesker. Uansett hudfarge. Anonymous poster hash: dc40d...474
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 nei vettu hva, dette er ikke VÅR feil!! Anonymous poster hash: efa36...fc2
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Ehh... Vel, jeg er grei og hyggelig mot alle uavhengig av hudfarge (og navn)... Er ikke det nok? :S Hva mener du vi skal gjøre? Anonymous poster hash: 38595...56c
Miljøterrorpeuten Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 Er hyggelig og inkluderende. Sønnen min har venner med forskjellig etnisk bakgrunn, og alle er velkomne hos oss I tillegg lærer jeg sønnen min at "alle er like", og at man skal oppføre seg fint mot folk uansett hvordan de ser ut, hva de spiser... osv. Ellers jobber jeg i bofellesskap for enslige mindreårige flyktninger, så jeg er "mor" for 6 innvandrere ungdommer der. Gjør det jeg kan for å gi de positive opplevelser, få de integrert i samfunnet, forstå Norge, og fullføre skolegang. Har skaffet mange av de helgjobb også fordi de selv har ønsket det. Ordentlig fine ungdommer Handler bare om å hjelpe og gi litt god omsorg. Mer gjør jeg ikke, men bidrar hvertfal litt....
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 nei vettu hva, dette er ikke VÅR feil!! Anonymous poster hash: efa36...fc2 Enig! De som raner er i stor grad utenlandske borgere, mao de er ikke integrert i det norske samfunn. I tillegg er det en god del ungdommer under kriminell lavalder. Her må politiet og politikere gjøre 2 ting (sikkert flere også): Det må lages soning for ungdommer som er notorisk kriminell OG vi må sende ut utenlandske borgere som ikke har noe her i landet å gjøre! Anonymous poster hash: 63d23...75f
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Selvfølgelig har man et ansvar, men til syvende og sist er dette ansvaret fordelt på forskjellige instanser. Jeg har et ansvar for å si ifra hvis jeg ser noe bedrive kriminalitet, men det er ikke mitt ansvar å arresterer/straffe/sette inn tiltak. Mitt ansvar, som medlem av det norske samfunn, er å være lovlydig, bruke utdannelsen min (den har jeg tross alt fått fra staten) og være inkluderende. Jeg kunne sikkert ha meldt meg som frivillig arbeider for Frivillighetssentralen eller vært ungdomsleder på en eller annen ungdomsklubb i Groruddalen, men det har jeg ikke kapasitet til. Det er statens forskjellige instanser som skal fange opp og stanse en slik utvikling, ikke vi som enkeltpersoner. Anonymous poster hash: e5f61...024
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 Jeg er selv innvandrer og det jeg "gir tilbake" er å prøve så godt jeg kan å passe inn i det norske samfunnet, tradisjoner, kultur osv. Oppdrar mine barn i samsvar med norske lover og kultur. Men når ekssvigermora nektet å spise mat fra mitt land fordi det er ikke det man spiste i Norge (hun har aldri smakt på maten og vet ikke en gang hva som var oppi den) og anbefalte meg å skifte fornavn slik at jeg hørtes norsk ut, så var det selvfølgelig ut med piggene med en gang gitt. Her i heimen praktiserer vi både norske og mitt lands tradisjoner. De som ikke liker det kan for min del holde kjeft. Lærer barna om toleranse, hvor skadelig mobbing er osv. Jobber, betaler skatt, deltar på dugnader og bidrar ellers til fellesskapet. Jeg kan ikke se at jeg har noe mer ansvar utover det jeg har beskrevet. Jeg kom til Norge i voksen alder og klarte å integrere meg, men mistet mye av min kultur. For eksempel har jeg ikke lært morsmålet mitt til barna siden jeg synes det er flaut å snakke det, fikk så masse dritt og hånlige tilbakemeldinger på det da jeg bodde sammen med eksmannen, av hans slekt og venner. Anonymous poster hash: 55548...b4a
Musemorbr / Skrevet 19. november 2013 #9 Skrevet 19. november 2013 Nå? Oppdrar selvstendige og kloke barn som lærer seg å tenke selv, og ikke kun bedømmer folk på farge, religion, kultur, eller lar seg påvirke av media og andres oppfatning. I tidligere tider bodde jeg med en iraner i 1.5 år, så jeg føler egentlig at jeg har integrert min kvote der jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 Jeg jobber med barn og ungdom i min kommune. Sitter i kriminalforebyggende team, jobber på skoler, i barnehager, med foreldreveiledning osv. Føler jeg gjør min del og enda litt til... Anonymous poster hash: f46ef...125
Himmel og hav Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Dette er en historie om fire mennesker kalt Alle, Noen, Enhver og Ingen.Det var et viktig arbeid som skulle gjøresog Alle var sikker på at Noen skulle gjøre det.Enhver kunne ha gjort det, men Ingen gjorde det.Noen ble sint på grunn av dette for det var Alles jobb.Alle trodde Enhver kunne utføre det,men Ingen forsto at Alle ikke ville gjøre det.Det endte med at Alle bebreidet Noen daIngen gjorde hva Enhver kunne ha gjort. Greit at staten, som i offentlige etater skal gjøre noe, det må systemer til for å håndtere en del sider av slik problematikk, men om man setter seg i sofaen, rister på hodet og tenker "nei, vettu hva? Jeg har ikke noe med dette!" så er det skummelt, og det gjelder ikke bare når det kommer til barneranere, men mange ting i samfunnet vårt. Alle kan gjøre litt, og det er utrolig hvor lite som skal til noen ganger. Om bare én unge, som er på vei i feil retning, blir interessert i fotball, cosplay, baking, dansing, eller hva som helst, og på den måten kommer i kontakt med andre forbilder, andre veier å gå og andre muligheter, så er det en kjempeseier! Og det skal ofte så veldig lite til. Når det kommer til meg selv, så har jeg hatt åpent hus for vennene til barna, vært tilstede, alltid vært den som har kjørt, hentet, tilrettelagt, organisert, og noe av det aller viktigste er faktisk at jeg baker verdens beste kanelboller (en sms, og vips så har du kjøkkenet fullt av lange tenåringer!). Og det er egentlig ingen store greier, og neppe noe jeg får Kongens fortjenestemedalje for. Jeg har bare vært meg selv, og det jeg tenker at en mamma skal være. Allikevel, så har det bittelille jeg og min familie har gjort, vært med på å styre en nabogutt i en ny retning. Da vi flyttet hit, var han på tur over i et ikke så ålreit miljø, skulket skolen, hadde vært med på noen småsnusk osv. Foreldrene var fortvilet, for de hadde prøvd på alt for å få han interessert i noe annet. Vi ba han inn på kanelboller, han ble kjent med mine ungdommer, de hadde noe felles interesser, og sakte men sikkert slapp han taket i den gamle gjengen og ble heller med mine på deres noe sære cosplayhangouts osv. I dag er han i gang med utdannelse, har lørdagsjobb og sparer penger til bil, og er en kjempeflott tenåring.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #13 Skrevet 19. november 2013 Hva jeg gjør? Lærer barna mine rett og galt. Det burde og innvandrerforeldre gjøre. Men det virker som mange av dem gir blaffen. Og å bli kriminell er noe man velger å bli. Det er faktisk helt valgfritt å rane noen. Bare idioter som gjør det. ( iallefall i Norge som alle får hjelp/stønader til det nødvendige) Anonymous poster hash: e5102...5df
Siamese Hellhound Skrevet 19. november 2013 #14 Skrevet 19. november 2013 Synes det var et bra spm, jeg! Planen er jo etterhvert å gi ungene en forståelse av at verden ikke er så enkel som at innvandrere med brun hud er kriminelle og burde hives ut av landet. Men siden det er vanskelig å forklare treåringen om marginalisering og denslags, får vi begynne i det små.
sug lut Skrevet 19. november 2013 Forfatter #15 Skrevet 19. november 2013 (endret) Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Har du vondt noe sted? Har du vrangforestillinger? For jeg har faktisk ikke nektet å svare på noe som helst. Men når det gjelder akkurat deg så tror jeg faktisk ikke jeg gidder før du modererer tonen din. Endret 19. november 2013 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #16 Skrevet 19. november 2013 Synes det var et bra spm, jeg! Planen er jo etterhvert å gi ungene en forståelse av at verden ikke er så enkel som at innvandrere med brun hud er kriminelle og burde hives ut av landet. Men siden det er vanskelig å forklare treåringen om marginalisering og denslags, får vi begynne i det små. Spørsmålet er greit nok det, men jeg vedder på at HI aldri kommer med noen egne utredninger om hva hun gjør. Hun bjeffer høyt, og jævlig kort, også blir det stille. Anonymous poster hash: a8a9d...b25
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #17 Skrevet 19. november 2013 Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Har du vondt noe sted? Har du vrangforestillinger? For jeg har faktisk ikke nektet å svare på noe som helst. Men når det gjelder akkurat deg så tror jeg faktisk ikke jeg gidder før du modererer tonen din. DU svarte i en lignende tråd i går. Svarte da selvsagt med en one liner, som egentlig bare var drittslenging (som vanlig)! Du fikk flere svar og oppfølgingsspørsmål, men da var du ute av tråden. Du følger aldri opp dritten du slenger! Folk tar det du sier på alvor og svarer deg, da er du borte. Ser du har mange "fans", og det har ofte de fjortisene på ungdomsskolen også, du vet de tøffe, som slenger med leppa? Mange som syntes det er tøffe i trynet og ser opp til de, helt til de blir større og ser at det egentlig bare dreier seg om mobbing. Anonymous poster hash: a8a9d...b25
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #18 Skrevet 19. november 2013 Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Har du vondt noe sted? Har du vrangforestillinger? For jeg har faktisk ikke nektet å svare på noe som helst. Men når det gjelder akkurat deg så tror jeg faktisk ikke jeg gidder før du modererer tonen din. Haha!!! BOMBE! Anonymous poster hash: a8a9d...b25
sug lut Skrevet 19. november 2013 Forfatter #19 Skrevet 19. november 2013 Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Har du vondt noe sted? Har du vrangforestillinger? For jeg har faktisk ikke nektet å svare på noe som helst. Men når det gjelder akkurat deg så tror jeg faktisk ikke jeg gidder før du modererer tonen din. DU svarte i en lignende tråd i går. Svarte da selvsagt med en one liner, som egentlig bare var drittslenging (som vanlig)! Du fikk flere svar og oppfølgingsspørsmål, men da var du ute av tråden. Du følger aldri opp dritten du slenger! Folk tar det du sier på alvor og svarer deg, da er du borte. Ser du har mange "fans", og det har ofte de fjortisene på ungdomsskolen også, du vet de tøffe, som slenger med leppa? Mange som syntes det er tøffe i trynet og ser opp til de, helt til de blir større og ser at det egentlig bare dreier seg om mobbing. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Oi, mea culpa, jeg svarte ikke i en tråd i går... jeg sitter nemlig ikke her døgnkontinuerlig. Men om du gir meg en link skal jeg da alltids kunne svare. Ikke at jeg egentlig forstår hvorfor du ønsker mitt svar siden det uansett ser ut til å gi deg sure oppstøt at jeg er her i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #20 Skrevet 19. november 2013 Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Har du vondt noe sted? Har du vrangforestillinger? For jeg har faktisk ikke nektet å svare på noe som helst. Men når det gjelder akkurat deg så tror jeg faktisk ikke jeg gidder før du modererer tonen din. DU svarte i en lignende tråd i går. Svarte da selvsagt med en one liner, som egentlig bare var drittslenging (som vanlig)! Du fikk flere svar og oppfølgingsspørsmål, men da var du ute av tråden. Du følger aldri opp dritten du slenger! Folk tar det du sier på alvor og svarer deg, da er du borte. Ser du har mange "fans", og det har ofte de fjortisene på ungdomsskolen også, du vet de tøffe, som slenger med leppa? Mange som syntes det er tøffe i trynet og ser opp til de, helt til de blir større og ser at det egentlig bare dreier seg om mobbing. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Oi, mea culpa, jeg svarte ikke i en tråd i går... jeg sitter nemlig ikke her døgnkontinuerlig. Men om du gir meg en link skal jeg da alltids kunne svare. Ikke at jeg egentlig forstår hvorfor du ønsker mitt svar siden det uansett ser ut til å gi deg sure oppstøt at jeg er her i det hele tatt. Du følger ALDRI opp drittslenginga di, Sug Lut! Det er derfor du er en "legende" her inne. Mange syntes det er kuult! Du slenger med leppa, så er du ute. Du vet at du lagde denne tråden for å få noen svar du kunne hakke på! For det er alt du gjør! Du sitter og venter på at en eller annen skal skrive noe dumt, også kan du slenge fra deg en one-liner, og POFF! Det var det......... Kjempe kuult, men begynner å bli litt kjedelig og litt gammelt nå. Var en hel tråd om deg og denne oppførselen din i går, og det er godt å se at mange også endelig ser hva du holder på med (mobbing og drittslenging på en finurlig måte). Men du har fortsatt fans som digger deg og syntes du er tøff. Ei forsvarte deg i går og sa at du var kul fordi du svarte folk med en setning, som var frekk og at du fikk sagt alt i den ene setningen (hennes forklaring) og ble borte etterpå. Det sier jo litt, eller hva? Jeg følger spent med på denne tråden for å se hvor du vil og hva du vil følge opp med siden mange svarer på spørsmålet ditt på en seriøs måte. Regner med at du har planer om det samme! Anonymous poster hash: a8a9d...b25
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #21 Skrevet 19. november 2013 Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Har du vondt noe sted? Har du vrangforestillinger? For jeg har faktisk ikke nektet å svare på noe som helst. Men når det gjelder akkurat deg så tror jeg faktisk ikke jeg gidder før du modererer tonen din. DU svarte i en lignende tråd i går. Svarte da selvsagt med en one liner, som egentlig bare var drittslenging (som vanlig)! Du fikk flere svar og oppfølgingsspørsmål, men da var du ute av tråden. Du følger aldri opp dritten du slenger! Folk tar det du sier på alvor og svarer deg, da er du borte. Ser du har mange "fans", og det har ofte de fjortisene på ungdomsskolen også, du vet de tøffe, som slenger med leppa? Mange som syntes det er tøffe i trynet og ser opp til de, helt til de blir større og ser at det egentlig bare dreier seg om mobbing. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Oi, mea culpa, jeg svarte ikke i en tråd i går... jeg sitter nemlig ikke her døgnkontinuerlig. Men om du gir meg en link skal jeg da alltids kunne svare. Ikke at jeg egentlig forstår hvorfor du ønsker mitt svar siden det uansett ser ut til å gi deg sure oppstøt at jeg er her i det hele tatt. Jeg svarte ikke i den tråden, leste bare igjennom. Jeg har forresten aldri fått noe som helst ut av noe du skriver. Tomme one-linere. Morro. Anonymous poster hash: a8a9d...b25
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #22 Skrevet 19. november 2013 Du er så feig, Sug Lut! Slenger fra deg her og der, men om noen svarer deg og spør deg om noe tilbake så svarer du aldri. Hva gir DU tilbake, Sug Lut? Det du prøver på i dette innlegget er å få noen svar du kan rakke ned på, det er det eneste du gjør her inne og det begynner å bli ganske kjedelig med disse one-linerne dine, som du aldri klarer å følge opp. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Har du vondt noe sted? Har du vrangforestillinger? For jeg har faktisk ikke nektet å svare på noe som helst. Men når det gjelder akkurat deg så tror jeg faktisk ikke jeg gidder før du modererer tonen din. DU svarte i en lignende tråd i går. Svarte da selvsagt med en one liner, som egentlig bare var drittslenging (som vanlig)! Du fikk flere svar og oppfølgingsspørsmål, men da var du ute av tråden. Du følger aldri opp dritten du slenger! Folk tar det du sier på alvor og svarer deg, da er du borte. Ser du har mange "fans", og det har ofte de fjortisene på ungdomsskolen også, du vet de tøffe, som slenger med leppa? Mange som syntes det er tøffe i trynet og ser opp til de, helt til de blir større og ser at det egentlig bare dreier seg om mobbing. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Oi, mea culpa, jeg svarte ikke i en tråd i går... jeg sitter nemlig ikke her døgnkontinuerlig. Men om du gir meg en link skal jeg da alltids kunne svare. Ikke at jeg egentlig forstår hvorfor du ønsker mitt svar siden det uansett ser ut til å gi deg sure oppstøt at jeg er her i det hele tatt. Jeg svarte ikke i den tråden, leste bare igjennom. Jeg har forresten aldri fått noe som helst ut av noe du skriver. Tomme one-linere. Morro. Anonymous poster hash: a8a9d...b25 Du har vært her veldig lite om du tror det eneste sug lut kommer med er one-linere. Anonymous poster hash: 940d5...196
skinnfilla Skrevet 19. november 2013 #23 Skrevet 19. november 2013 Det er tydeligvis noen som ikke tåler deg Kan ikke fatte at noen kan mislike noen de ikke vet hvem er, Klart du har noen bastante svar innimellom, men Gud hjelpe meg. Det blir opprettet "kjeftetråder" med nicket som overskrift. Har aldri sett på maken, antakelig er du en helt normal dame ( dog med skarp tunge og liten toleranse for pissprat) som skriver et innlegg i ny og ne. Jeg glemmer og å svare på trådene etterhvert. Er ikke på døgnet rundt ,har liksom jobb,unger og hus å ta meg av. Damen er jo blitt et fenomen her inne, jøsses! ( eller var det en 60 år gammel mann?) Uansett har jeg fått fler gode råd om hage og stiklinger og mange latterutbrudd. Så , sug lut, takk for det, Hva du gir tilbake til samfunnet er revnende likegyldig, men jeg regner med du har løftet en finger eller to, Siden du kom med dette innlegget ;p
sug lut Skrevet 19. november 2013 Forfatter #24 Skrevet 19. november 2013 Hva du gir tilbake til samfunnet er revnende likegyldig, men jeg regner med du har løftet en finger eller to, Siden du kom med dette innlegget ;p Jeg har vel forsøkt å bidra med mitt, selv om det som for det fleste av oss blir i størrelsesorden "enkens skjerv". Jeg oppdrar barn til toleranse og til å våge å stå i mindretallet om det er nødvendig, selv om det ikke er behagelig; jeg engasjerer meg i lokalmiljøet og barna her, i form av frivillig arbeid, og jeg har hatt privat leksehjelpsordning for naboer i flere år, siden foreldrene ikke var i stand til å følge opp skolearbeid selv. Takk for støtte, forøvrig
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #25 Skrevet 19. november 2013 Jeg er med i FAU i en klasse hvor det er flere barn av innvandrere enn barn av norske. Jeg/vi er veldig flinke til å arrangere ting med klassen og foreldre. Vi har arrangementer flere ganger i året. Jeg inviterer alltid ALLE barna i klassen til bursdagfeiring. Jeg skriver i invitasjonen hva slags mat som blir servert (det blir tatt hensyn til muslimer). Ingen av disse tingene fører noen vei, da det ikke er mulig å få tak i foreldrene. De svarer ikke på meldinger, dukker ikke opp på arrangementer, leverer ikke barna i bursdager. Jeg har gjort mitt. Vi kommer forøvrig ikke til å bli boende her så mange år til, da det er veldig dårlig ungdomsmiljø her, og ungdomsskolen er en av de som ligger lavest i hele landet når det gjelder nasjonale prøver. Hadde foreldrene faktisk gjort noe for å engasjere seg mer i barna sine og sine barns hverdag, så tror jeg det hadde vært mye bedre her (og dette gjelder hovedsaklig barn av innvandrere). Anonymous poster hash: 05adc...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå