Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #26 Skrevet 19. november 2013 Hadde barnehagen og SFO vært litt mere fleksible så hadde man ikke måtte melde på barnet hele tiden. Jeg meldte ikke på barnet i en ferie noe vi egentlig hedde behov for. Det skjedde noe på jobben og jeg måtte avbryte min ferie og gå på jobb, Ringte barnehagen forklarte sivasjonen spurte om barnet mitt kunne komme noen timer til mannen min kom, Det var snakk om max 3 timer men det kom ikke på tale. Snakket med en annen mamma og fikk høre at når hun hentet barnet sitt i 14 tiden var det 4 barn og 3 på jobb. Jeghadde også snakket med en venninde av meg som har barnet sitt i samme barnehage som fortalte at hun var hjemme med sykt barn. Etter det har jeg meldt på barnet alle dager alle ferier. Anonymous poster hash: cbc3c...f66
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #27 Skrevet 19. november 2013 Problemet er dette; jeg kjenner mange som jobber i SFO go i barnehage. Alle er stolte og glade i jobben sin og fornøyd med det meste. Men i påske og i jula (sommerferien har det nå blitt 2uker steng i forbindesle med fellesferie, gjelder hele kommunen, så der har det bedret seg) er det ALLTID problem. Det er plenty som melder på barna, også kommer de ikke, eller de kommer sent. Som regel skal noen komme når de åpner og andre skal komme sent og være til de stenger...Ok, dette er ting som kan skje, og kan være vanskelig og gjøre med. men problemet er at det er folk som ikke jobber som melder på....På alle steder, ulike barnehager og SFO så er "trenden" den samme. De som melder på er de som har minst en foreldre hjemmeværende. Man vet det fordi personen ikke jobber/har jobb, eller jobber et sted steng i jula...Mellom 80 og 90% av de som melder på er disse....Triste saker..Etter kjapp hoderegning mellom hver av disse. Som flere av dere sier, dere ha ikke noe valg, og det er jo selvfølgelig helt greit. De SFO- og barnehageansatte er jo faktisk selv i den situasjon når det kommer til sine barn. De vet jo helle rikke hvordan de evt må jobbe i disse dagene...Men det er alle disse som melder på helt ukritisk, og ikke prøver og vurdere situasjonen i det hele tatt. Og som ikke gidder si fra om at barna IKKE kommer,- eller at de kommer mye senere..Og om de kommer TIDLIGERE enn de har sagt, har det hendt de har satt igjen barna utenfor! Og ringt etterhvert og kjeftet ansatte huden full for at barnehage ikke var åpen som "vanlig 0645", men første barn var påmeldt fra 0730, og det hadde vært sendt ut info om at ingen kom til og være der før 0715 av de ansatte..Og det har ikke bare skjedd ETT sted dette.....Eller at de henter 1645 en dag i mellomjula, og nsten gjør narr av "stressa" ansatt, som selvsagt har lyst til og dra hjem,- fordi man EGENTLIG skulle ha vært ferdig tidlgiere, men disse forventer "Normal åpningstid"....Sitat forelder som henter;"stressa nå? Skal du hjem i juleselskap og proppe i deg litt mer julemat du også? Ja, ikke moro og måtte jobbe i jula, men du får sikert avspasert annen dag? Glad jeg slipper. Er så deilig med lange frokoster og rolige dager....Vi mangler forresten en sokk....Har du funnet den inne på avdelingen..".Hvorpå denne forelder går rett inn og begynner og lete...Etter en sokk!!!!!! Og hint om at kanskej vi skal stenge nå, ble bare ledd bort... Og ansatte blri kalt stressa og "lat" som ikke gidder yte den ekstra service og lete etter en sokk, over en halv time etter at denne skulle vært ferdig.... Dette var den mest ekstreme. Men ahr selv jobbet i butikk, og folk som ler av en litt stressa butikkansatt, som gjerne vil stenge butikken for og rekke og kjøre hjemom og deretter i noen timer i bil hjem for julemiddag hos mor og far er til og bli på gråten av...Samme er slike type foreldre... Men igjen, har man behov for og gardere seg, så gjør man det, men det utnyttes desverre av for mange uten behov... Anonymous poster hash: 9efbe...e15
Edelweis Skrevet 19. november 2013 #28 Skrevet 19. november 2013 Jeg synes det er dumt at jeg må komme på jobb i jula i stedet for å være sammen med barna mine, og så viser det seg at det er ingen som kommer. Da er det bedre at de sier i fra på forhånd, noe de sjelden gjør desverre. i barnehagen hvor jeg jobber har vi en regel om at det må være over 3 påmeldte for at vi skal holde åpent.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #29 Skrevet 19. november 2013 Jeg synes det er dumt at jeg må komme på jobb i jula i stedet for å være sammen med barna mine, og så viser det seg at det er ingen som kommer. Da er det bedre at de sier i fra på forhånd, noe de sjelden gjør desverre. i barnehagen hvor jeg jobber har vi en regel om at det må være over 3 påmeldte for at vi skal holde åpent. Hjelper det om man sier fra dagen før? For jeg kan som regel vite dagen før om jeg må jobbe eller ikke, men jeg vet ikke den 6. desember (som er frist for innlevering av "julelapp" her), om jeg må jobbe den 27. eller ikke. Anonymous poster hash: 4cc11...ec5
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #30 Skrevet 19. november 2013 Jeg synes det er dumt at jeg må komme på jobb i jula i stedet for å være sammen med barna mine, og så viser det seg at det er ingen som kommer. Da er det bedre at de sier i fra på forhånd, noe de sjelden gjør desverre. i barnehagen hvor jeg jobber har vi en regel om at det må være over 3 påmeldte for at vi skal holde åpent. Hjelper det om man sier fra dagen før? For jeg kan som regel vite dagen før om jeg må jobbe eller ikke, men jeg vet ikke den 6. desember (som er frist for innlevering av "julelapp" her), om jeg må jobbe den 27. eller ikke. Anonymous poster hash: 4cc11...ec5 Nå er det jo stengt den 26. da, så det var et dårlig eksempel, men uansett da, sånn generelt. Anonymous poster hash: 4cc11...ec5
Superdolly Skrevet 19. november 2013 #31 Skrevet 19. november 2013 Jeg jobbet i barnehage for lenge siden, en gang i forrige årtusen. I romjula slo vi sammen avdelingene fordi det var så få barn påmeldt. Og en av dagene var det jeg og en dame fra den andree avdelingen som skulle jobbe. Det var påmeldt omtrent fem barn, men ingen kom. Ingen! Og ingen sa fra heller. Sånn til vanlig, ellers i året, var jo foreldre flinke til å si fra dersom deres barn ikke kom i barnehagen, men i jula var visst ikke det så nøye av en eller annen grunn. Dermed gikk vi der, da. Vi fikk ryddet masse, vasket hyller og vasket alle kjøkkenskapene. Før kjernetiden begynte, og min kollega tok ringerunden for å høre hvor alle barna ble av. Og helt i julens ånd (ironi) var det også noen foreldre som ble skikkelig sure for at hun ringte. Jeg hadde i utgangspunktet ikke noe i mot å jobbe, men det var ikke sånn det skulle være. Nå endte vi med å stenge og dra hjem, siden alle påmeldte hadde bestemt seg for å ta fri. Jeg ser at folk skriver at man kan rydde, oppdatere planer også videre. Jeg jobbet den gangen som assistent, og det var slett ikke min jobb å skrive planer og oppdatere disse. Jeg hadde ikke kunnskapen som skulle til. Hadde jeg begynt med noe slikt, hadde jeg nok fått en skikkelig oppstrammer. Rydde gjorde vi, som nevnt, men det er faktisk begrenset hvor mange timer man kan rydde. Mulig at den barnehagen jeg jobbet i hadde ekstremt gode rutiner, men etter en time eller to var det ikke mer igjen å rydde. Poenget mitt er: Jeg har ingenting i mot at noen må ha barna i barnehagen i romjula. Må man jobbe, så må man det. Men dersom man likevel "bestemmer seg for å ta fri", så si fra. Det er et minstekrav, synes jeg. Det gjør man da hele resten av året, så hvorfor ikke i jula? Dersom man vet det dagen før, kan man godt si fra da også. Den gangen hadde jeg tatt det helt fint dersom noen hadde ringt meg dagen før og sagt "du, det kommer ingen barn i morgen. Du kan ta fri." Det hadde ikke gjort noe om de ringte meg privat. I disse dager er jo også mobil oppfunnet, så en sms kan også fungere dersom man har for eksempel styrers mobilnummer.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #32 Skrevet 19. november 2013 Skjønner ikke overskriften Anonymous poster hash: e5730...948
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #33 Skrevet 19. november 2013 Dessverre hører jeg mange som har den holdningen blant folk jeg kjenner også.Må da være mulig å bestemme seg på foran!Anonymous poster hash: 56104...879 På "foran"?Anonymous poster hash: 3db08...dd1 Ja har du problem med det??Anonymous poster hash: 56104...879 Går jo ikke ann å skrive det! Anonymous poster hash: 2d1ee...b8d Det går heller ikke AN å skrive ANN. Det heter AN. Anonymous poster hash: 23136...f79
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #34 Skrevet 19. november 2013 Jeg tror egentlig de fleste av oss er enige. Jobber man skift, er selvstendig næringsdrivende, eller av andre årsaker ikke vet om man må jobbe. Så er det ingen problem å sette opp at ungene skal i barnehagen. Men alle bør uansett gi beskjed så snart de vet, til barnehagen. Å ikke gi beskjed om at barnet blir hjemme, vitner om manglende respekt for andre sin tid og yrke.Kommunikasjon med barnehagen er en fin ting Anonymous poster hash: c6b9f...8f7
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #35 Skrevet 19. november 2013 Synes det er en UTROLIG ego ting å sette seg opp når man ikke vet om man kommer. Da må barnehagen kanskje ha 7 ansatte på jobb, også dukker det opp 3 barn. Dette er ansatte som kanskje måtte takke nei til å dra på juleferie, fordi de skulle jobbe. Jada,jada, vet alle dere som sier "Det er jobben deres, det driter jo jeg i. Jeg har betalt for plassen".. fysj!! Glad jeg ikke er som dere!! Hvis jeg skulle satt opp barnet mitt, skulle jeg vært 110% sikker på at VI foreldrene ikke kunne være hjemme, besteforeldre, tanter, hvem som helst.. hvis jeg da VISSTE at barnet måtte i bhg, så hadde jeg satt det opp. Tenk på din egen jobb, syns du det er kult at avtalte møter bare ikke dukker opp!? Anonymous poster hash: 9a44a...96b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #36 Skrevet 19. november 2013 Jeg synes det er dumt at jeg må komme på jobb i jula i stedet for å være sammen med barna mine, og så viser det seg at det er ingen som kommer. Da er det bedre at de sier i fra på forhånd, noe de sjelden gjør desverre. i barnehagen hvor jeg jobber har vi en regel om at det må være over 3 påmeldte for at vi skal holde åpent. Med den regelen er det jo ekstra viktig at noen melder på barna sine selv om de kansje ikke trenger plassen den dagen. Det sikkrer i hvertfall at den som virklig trenger plassen den dagen får muligheten. Anonymous poster hash: 62473...fb6
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #37 Skrevet 19. november 2013 Synes det er en UTROLIG ego ting å sette seg opp når man ikke vet om man kommer. Da må barnehagen kanskje ha 7 ansatte på jobb, også dukker det opp 3 barn. Dette er ansatte som kanskje måtte takke nei til å dra på juleferie, fordi de skulle jobbe. Jada,jada, vet alle dere som sier "Det er jobben deres, det driter jo jeg i. Jeg har betalt for plassen".. fysj!! Glad jeg ikke er som dere!! Hvis jeg skulle satt opp barnet mitt, skulle jeg vært 110% sikker på at VI foreldrene ikke kunne være hjemme, besteforeldre, tanter, hvem som helst.. hvis jeg da VISSTE at barnet måtte i bhg, så hadde jeg satt det opp. Tenk på din egen jobb, syns du det er kult at avtalte møter bare ikke dukker opp!? Anonymous poster hash: 9a44a...96b Ja jøss, det er ego å sørge for at man får gjort jobben sin... Anonymous poster hash: 4cc11...ec5
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #38 Skrevet 19. november 2013 Jeg jobbet i barnehage for lenge siden, en gang i forrige årtusen. I romjula slo vi sammen avdelingene fordi det var så få barn påmeldt. Og en av dagene var det jeg og en dame fra den andree avdelingen som skulle jobbe. Det var påmeldt omtrent fem barn, men ingen kom. Ingen! Og ingen sa fra heller. Sånn til vanlig, ellers i året, var jo foreldre flinke til å si fra dersom deres barn ikke kom i barnehagen, men i jula var visst ikke det så nøye av en eller annen grunn. Dermed gikk vi der, da. Vi fikk ryddet masse, vasket hyller og vasket alle kjøkkenskapene. Før kjernetiden begynte, og min kollega tok ringerunden for å høre hvor alle barna ble av. Og helt i julens ånd (ironi) var det også noen foreldre som ble skikkelig sure for at hun ringte. Jeg hadde i utgangspunktet ikke noe i mot å jobbe, men det var ikke sånn det skulle være. Nå endte vi med å stenge og dra hjem, siden alle påmeldte hadde bestemt seg for å ta fri. Jeg ser at folk skriver at man kan rydde, oppdatere planer også videre. Jeg jobbet den gangen som assistent, og det var slett ikke min jobb å skrive planer og oppdatere disse. Jeg hadde ikke kunnskapen som skulle til. Hadde jeg begynt med noe slikt, hadde jeg nok fått en skikkelig oppstrammer. Rydde gjorde vi, som nevnt, men det er faktisk begrenset hvor mange timer man kan rydde. Mulig at den barnehagen jeg jobbet i hadde ekstremt gode rutiner, men etter en time eller to var det ikke mer igjen å rydde. Poenget mitt er: Jeg har ingenting i mot at noen må ha barna i barnehagen i romjula. Må man jobbe, så må man det. Men dersom man likevel "bestemmer seg for å ta fri", så si fra. Det er et minstekrav, synes jeg. Det gjør man da hele resten av året, så hvorfor ikke i jula? Dersom man vet det dagen før, kan man godt si fra da også. Den gangen hadde jeg tatt det helt fint dersom noen hadde ringt meg dagen før og sagt "du, det kommer ingen barn i morgen. Du kan ta fri." Det hadde ikke gjort noe om de ringte meg privat. I disse dager er jo også mobil oppfunnet, så en sms kan også fungere dersom man har for eksempel styrers mobilnummer. Å si ifra når man vet at barnet ikke kommer er selvfølgelig lurt. Det er jeg helt enig i. For min del er det ofte ikke tidligere enn en time eller to før barnehagen starter, men vet jeg det før gir jeg selvfølgelig det. Noen ganger kan jeg også måtte gå på jobb midt på dagen selv om jeg trodde jobben kunne vente til neste dag for eksempel. I de fleste jobber vet man nok når man må jobbe litt tidligere enn det jeg gjør, men ingen bør ha dårlig samvittighet for å holde muligheten åpen for å benytte en barnehageplass på en dag du uansett må betale for. Å jobbe i barnehage er en vanlig jobb, ikke noe folk driver med bare som veldedighet. Anonymous poster hash: 62473...fb6
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #39 Skrevet 19. november 2013 Synes det er en UTROLIG ego ting å sette seg opp når man ikke vet om man kommer. Da må barnehagen kanskje ha 7 ansatte på jobb, også dukker det opp 3 barn. Dette er ansatte som kanskje måtte takke nei til å dra på juleferie, fordi de skulle jobbe. Jada,jada, vet alle dere som sier "Det er jobben deres, det driter jo jeg i. Jeg har betalt for plassen".. fysj!! Glad jeg ikke er som dere!! Hvis jeg skulle satt opp barnet mitt, skulle jeg vært 110% sikker på at VI foreldrene ikke kunne være hjemme, besteforeldre, tanter, hvem som helst.. hvis jeg da VISSTE at barnet måtte i bhg, så hadde jeg satt det opp. Tenk på din egen jobb, syns du det er kult at avtalte møter bare ikke dukker opp!? Anonymous poster hash: 9a44a...96b Om et planlagt møte som ikke betydde noe til eller fra for meg økonomisk og som jeg ikke måtte ta igjen senere ble avlyst ville det selvfølgelig vært bare positivt. Da kunne jeg jo bare brukt tiden på noe annet. Det blir som med meg som brøyter snø. Om værmeldingen melder snø må jeg jobbe. Om da snøværet blir avlyst skjer det ikke annet enn at jeg får fri likevell. Det er ikke leit (utenom at jeg taper penger da, men det gjelder jo ikke for en som jobber i barnehagen). Anonymous poster hash: 62473...fb6
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #40 Skrevet 19. november 2013 Synes det er morsomt at så mange argumenterer med at "vi betaler jo for plassen". Tror du virkelig at det en bhgplass koster bare 2.500 i mnd..? Det går an å tenke på andre enn seg selv innimellom. Og kanskje kunne barna gjort noe for de pengene som blir kastet bort på at ansatte drar på jobb for å passe barn som ikke kommer... Anonymous poster hash: cdc40...664
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #41 Skrevet 19. november 2013 Synes det er en UTROLIG ego ting å sette seg opp når man ikke vet om man kommer. Da må barnehagen kanskje ha 7 ansatte på jobb, også dukker det opp 3 barn. Dette er ansatte som kanskje måtte takke nei til å dra på juleferie, fordi de skulle jobbe. Jada,jada, vet alle dere som sier "Det er jobben deres, det driter jo jeg i. Jeg har betalt for plassen".. fysj!! Glad jeg ikke er som dere!! Hvis jeg skulle satt opp barnet mitt, skulle jeg vært 110% sikker på at VI foreldrene ikke kunne være hjemme, besteforeldre, tanter, hvem som helst.. hvis jeg da VISSTE at barnet måtte i bhg, så hadde jeg satt det opp. Tenk på din egen jobb, syns du det er kult at avtalte møter bare ikke dukker opp!? Anonymous poster hash: 9a44a...96b Om et planlagt møte som ikke betydde noe til eller fra for meg økonomisk og som jeg ikke måtte ta igjen senere ble avlyst ville det selvfølgelig vært bare positivt. Da kunne jeg jo bare brukt tiden på noe annet. Det blir som med meg som brøyter snø. Om værmeldingen melder snø må jeg jobbe. Om da snøværet blir avlyst skjer det ikke annet enn at jeg får fri likevell. Det er ikke leit (utenom at jeg taper penger da, men det gjelder jo ikke for en som jobber i barnehagen). Anonymous poster hash: 62473...fb6 Tipper de som klager her hadde blitt fornøyde om de ikke kom seg frem pga snødekte veier fordi ungene dine ikke hadde plass i bhg fordi man ikke skal sette seg opp med mindre man er HELT sikker på at de kommer. Anonymous poster hash: 4cc11...ec5
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #42 Skrevet 19. november 2013 Synes det er morsomt at så mange argumenterer med at "vi betaler jo for plassen". Tror du virkelig at det en bhgplass koster bare 2.500 i mnd..? Det går an å tenke på andre enn seg selv innimellom. Og kanskje kunne barna gjort noe for de pengene som blir kastet bort på at ansatte drar på jobb for å passe barn som ikke kommer... Anonymous poster hash: cdc40...664 Selvfølgelig vet vi at en barnehageplass er dyrere enn det vi betaler i egenandel, men poenget med å ha en barnehageplass er jo at barna skal bruke den. Hadde vi ikke hatt behov hadde vikke betalt for tilbudet. Hvorfor ikke innføre samme regler for andre offentlige tilbud. Om du allerede nå må gi beskjed om du vil benytte tog eller buss i jula, om om og når du vil bruke bibiloteket og når du har tenkt å benytte hvilke veier og parkeringsplasser kunne mange penger vært spart som kunne blitt brukt på andre ting. Var det for få som meldte interesse for bibiloteket kunne det hode stengt og om ikke så mange tenkte seg ut med bilen kunne brøytingen droppes osv. Anonymous poster hash: 62473...fb6
Superdolly Skrevet 19. november 2013 #43 Skrevet 19. november 2013 Synes det er morsomt at så mange argumenterer med at "vi betaler jo for plassen". Tror du virkelig at det en bhgplass koster bare 2.500 i mnd..? Det går an å tenke på andre enn seg selv innimellom. Og kanskje kunne barna gjort noe for de pengene som blir kastet bort på at ansatte drar på jobb for å passe barn som ikke kommer...Anonymous poster hash: cdc40...664 Selvfølgelig vet vi at en barnehageplass er dyrere enn det vi betaler i egenandel, men poenget med å ha en barnehageplass er jo at barna skal bruke den. Hadde vi ikke hatt behov hadde vikke betalt for tilbudet. Hvorfor ikke innføre samme regler for andre offentlige tilbud. Om du allerede nå må gi beskjed om du vil benytte tog eller buss i jula, om om og når du vil bruke bibiloteket og når du har tenkt å benytte hvilke veier og parkeringsplasser kunne mange penger vært spart som kunne blitt brukt på andre ting. Var det for få som meldte interesse for bibiloteket kunne det hode stengt og om ikke så mange tenkte seg ut med bilen kunne brøytingen droppes osv. Anonymous poster hash: 62473...fb6 Det var da noen rare sammenlikninger. Her hvor jeg bor er det helt vanlig at kollektivtilbudet er meget redusert i julen. Lørdager og søndager også, forresten. Og svært mange bussruter går ikke lenger, uten videre. Man må ringe og bestille, og da minst ett døgn på forhånd. Brøyting, hva er det? Takket være lite penger er brøyting og strøing allerede på et minimum. Bibliotekressursene er skåret til beinet, og det er slett ikke rause åpningstider. Poenget med at barnehagene sender ut lapper og ber om tilbakemeldinger i forbindelse med jul og påske, er ikke at de absolutt vil holde stengt. Det er bare her på DiB at jeg har fått det inntrykket. Poenget er jo at de ansatte opparbeider seg en del avspasering, og den er det best om de får tatt ut når det er færre barn til stede. Jeg leser jo tråd etter tråd her inne hvor foreldre klager på altfor dårlig bemanning i barnehagen, så det må da være i alles interesse at dette lar seg gjennomføre? Og det å si fra om barnet ikke kommer en dag, det er da virkelig noe man gjør uansett. Jul, påske eller hverdager. For min del er det enkelt: Sett gjerne opp at barnet ditt kommer i barnehagen, du. Men dersom dere likevel tar fri så si fra. Og at de ber om tilbakemelding på forhånd, hvorfor i alle dager er det så provoserende?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #44 Skrevet 19. november 2013 Dette går jo utover de ansatte, og barnehagen leier inn ekstra bemanning enn nødvendig! Så trist at dere kan ødelegge for andre! Anonymous poster hash: 854c1...c51 De ansatte har ikke krav på mer ferie enn oss andre her i verden, og de får sine x antall feriedager ila. et år uavhengig om de jobber i romjulen eller ei. Barnehageplassen i romjulen her vi betalt for, så om vi benytter den eller ei får være opp til oss! (Hilsen ei som har gitt beskjed i god tid om at poden skal ha fri - hele julen. Føler meg mao. ikke truffet, men synes beskyldningene er urimelige.) Anonymous poster hash: 0a9f0...291
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 19. november 2013 #45 Skrevet 19. november 2013 (endret) Er kjempekjekt å måtte sette opp egne barn i barnehage fordi man nå jobbe i julen, siden det er så mange som kommer. Man koster snø av bilen, vekker ungen tidlig, hutrer ut og skraper bil. Man har kanskje, slik som jeg har måttet gjøre mange ganger, takket nei til å besøke familie (som bor i en annen by) fordi man må jobbe. Man leverer sitt eget barn i barnehagen sin og kjører avgårde på jobb. Der sitter man da (etter å ha ryddet det som kan ryddes) og innser klokken 12 at her kommer det ikke flere enn 3 barn.. 3 stk må avspasere. Da må jeg bruke flere timer av min oppsparte avspasering på en slil dag jeg ikke har lagt noen planer. Timer jeg kunne brukt på en fridag seinere for å f.eks besøke familie. Dette kan føles litt frekt og respektløst når man står midt oppi det. Men misforstå meg rett nå. Jeg synes det er helt ok å skrive opp at man kommer når man faktisk ikke vet hvordan julen blir enda. Det eneste jeg mener er at man kan ta seg tid til EN telefon så fort man vet at barnet ikke kommer. Er det noe å være så vanskelig for da? En telefonsamtale? Synes det er i overkant mange hissige "jeg har betalt for plassen, det er jobben deres" holdninger her.. Kom igjen.. Slutt å vær så vanskelig.. Om dere tenker dere om så forstår dere det egentlig Endret 19. november 2013 av HeltLykkelig ♥♥
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #46 Skrevet 19. november 2013 Synes det er morsomt at så mange argumenterer med at "vi betaler jo for plassen". Tror du virkelig at det en bhgplass koster bare 2.500 i mnd..? Det går an å tenke på andre enn seg selv innimellom. Og kanskje kunne barna gjort noe for de pengene som blir kastet bort på at ansatte drar på jobb for å passe barn som ikke kommer...Anonymous poster hash: cdc40...664 Selvfølgelig vet vi at en barnehageplass er dyrere enn det vi betaler i egenandel, men poenget med å ha en barnehageplass er jo at barna skal bruke den. Hadde vi ikke hatt behov hadde vikke betalt for tilbudet. Hvorfor ikke innføre samme regler for andre offentlige tilbud. Om du allerede nå må gi beskjed om du vil benytte tog eller buss i jula, om om og når du vil bruke bibiloteket og når du har tenkt å benytte hvilke veier og parkeringsplasser kunne mange penger vært spart som kunne blitt brukt på andre ting. Var det for få som meldte interesse for bibiloteket kunne det hode stengt og om ikke så mange tenkte seg ut med bilen kunne brøytingen droppes osv. Anonymous poster hash: 62473...fb6 Det var da noen rare sammenlikninger. Her hvor jeg bor er det helt vanlig at kollektivtilbudet er meget redusert i julen. Lørdager og søndager også, forresten. Og svært mange bussruter går ikke lenger, uten videre. Man må ringe og bestille, og da minst ett døgn på forhånd. Brøyting, hva er det? Takket være lite penger er brøyting og strøing allerede på et minimum. Bibliotekressursene er skåret til beinet, og det er slett ikke rause åpningstider. Poenget med at barnehagene sender ut lapper og ber om tilbakemeldinger i forbindelse med jul og påske, er ikke at de absolutt vil holde stengt. Det er bare her på DiB at jeg har fått det inntrykket. Poenget er jo at de ansatte opparbeider seg en del avspasering, og den er det best om de får tatt ut når det er færre barn til stede. Jeg leser jo tråd etter tråd her inne hvor foreldre klager på altfor dårlig bemanning i barnehagen, så det må da være i alles interesse at dette lar seg gjennomføre? Og det å si fra om barnet ikke kommer en dag, det er da virkelig noe man gjør uansett. Jul, påske eller hverdager. For min del er det enkelt: Sett gjerne opp at barnet ditt kommer i barnehagen, du. Men dersom dere likevel tar fri så si fra. Og at de ber om tilbakemelding på forhånd, hvorfor i alle dager er det så provoserende? Det er jo akkurat det vi gjør og som vi blir beskylt for å være voldsomt egoistiske for. Det er en del som mener vi bør gjøre vårt ytterste for å ungå å bruke plassen i jula og at vi i er voldsomt egoistiske om vi melder oss på med mindre vi er 110% sikkre på at vi trenger plassen. Anonymous poster hash: 62473...fb6
Edelweis Skrevet 19. november 2013 #47 Skrevet 19. november 2013 Jeg synes det er dumt at jeg må komme på jobb i jula i stedet for å være sammen med barna mine, og så viser det seg at det er ingen som kommer. Da er det bedre at de sier i fra på forhånd, noe de sjelden gjør desverre. i barnehagen hvor jeg jobber har vi en regel om at det må være over 3 påmeldte for at vi skal holde åpent. Hjelper det om man sier fra dagen før? For jeg kan som regel vite dagen før om jeg må jobbe eller ikke, men jeg vet ikke den 6. desember (som er frist for innlevering av "julelapp" her), om jeg må jobbe den 27. eller ikke. Anonymous poster hash: 4cc11...ec5 Nå er det jo stengt den 26. da, så det var et dårlig eksempel, men uansett da, sånn generelt. Anonymous poster hash: 4cc11...ec5 Så lenge det blir gitt beskjed er det greit. Men som regel gjør de ikke det.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #48 Skrevet 19. november 2013 Jeg har selv bedt barnet fri i hele jula, som vi alltid gjør. Når det er sagt, så er barnehage en tjeneste jeg kjøper av kommunen, og betaler 2500 kr for i mnd. Hvordan vi ønsker å bruke plassen er opp til oss, og i jul og påske som andre dager må det være lov å gjøre en impulsiv endring av planene dersom man har behov for det. VET man at barnet skal ta fri, gir man selvsagt beskjed om det. Anonymous poster hash: aa9aa...0da
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #49 Skrevet 19. november 2013 Er kjempekjekt å måtte sette opp egne barn i barnehage fordi man nå jobbe i julen, siden det er så mange som kommer. Man koster snø av bilen, vekker ungen tidlig, hutrer ut og skraper bil. Man har kanskje, slik som jeg har måttet gjøre mange ganger, takket nei til å besøke familie (som bor i en annen by) fordi man må jobbe. Man leverer sitt eget barn i barnehagen sin og kjører avgårde på jobb. Der sitter man da (etter å ha ryddet det som kan ryddes) og innser klokken 12 at her kommer det ikke flere enn 3 barn.. 3 stk må avspasere. Da må jeg bruke flere timer av min oppsparte avspasering på en slil dag jeg ikke har lagt noen planer. Timer jeg kunne brukt på en fridag seinere for å f.eks besøke familie. Dette kan føles litt frekt og respektløst når man står midt oppi det. Men misforstå meg rett nå. Jeg synes det er helt ok å skrive opp at man kommer når man faktisk ikke vet hvordan julen blir enda. Det eneste jeg mener er at man kan ta seg tid til EN telefon så fort man vet at barnet ikke kommer. Er det noe å være så vanskelig for da? En telefonsamtale? Synes det er i overkant mange hissige "jeg har betalt for plassen, det er jobben deres" holdninger her.. Kom igjen.. Slutt å vær så vanskelig.. Om dere tenker dere om så forstår dere det egentlig Gode poenger her, synes jeg. Det er ikke ALLE som kan planlegge. Vi hadde sånn i påsken, da ga jeg beskjed om at hun skulle ha minst en dag fri, men at det kunne bli flere. Dette fordi vi foreldre ikke visste om vi ble ferdige i løpet av en eller to dager. Det endte med at hun fikk fri to av tre dager, har ikke en gang tenkt tanken på at jeg burde ha dårlig samvittighet for det. Når det er sagt så kan vel barnehageansatte som alle andre nyte at dagen en sjelden gang blir roligere enn planlagt. I min jobb bruker vi sånne dager til å rydde i skuffer og skap, tørke støv, legge planer og annet forefallende. Anonymous poster hash: aa9aa...0da
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #50 Skrevet 19. november 2013 Vårt barn går i privat barnehage og listene over juleferie har hengt oppe siden 1. november. Vi skal altså krysse av for hvilke dager vårt barn skal ha FRI. I det store og det hele krysser vi av for de dagene vi vet helt sikkert, men jeg kjenner mitt barn så godt at når han har vært hjemme mange dager i ett strekk savner han faktisk kompiser i barnehagen. Tidligere har vi da latt ham være der noen timer midt i ferien da de har hatt åpent og han har blitt jublende glad. Snakket med de ansatte og ped.leder angående disse listene. De tar faktisk ganske lett på det og sier at de henger der for å få en viss idé om hvor mange som kommer, og har selv sagt at de ikke kan kreve at vi skal skrive oss på siden vi har "betalt for plassen". Det skal nevnes at vi er veldig fornøyd med barnehagen vår. Anonymous poster hash: bd73b...cdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå