Gå til innhold

Kan man velge sykehus selv? (Oslo)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen (7 uker på vei), og sa at jeg ville føde på Ullevål. Men han sa at det bestemmer man ikke selv, det har med hvilket postnummer man bor i (jeg bor i byen i Oslo). Fastlegen min er i permisjon så jeg var hos en dansk lege, så jeg tenkte kanskje at han ikke hadde peiling på reglene og ba han søke allikevel. Han sa han skulle gjøre det, men at han trodde ikke at det hadde noe å si.

Har jeg rett i at man kan velge selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Du har rett, man velger selv. Men setter opp et 2 og 3 valg, fordi du ikke er garantert plass på 1. Valget. Dette fordi det er mange om plassen i Oslo. Skal selv på Ullevål og fått plass. Men har hørt at riksen er veldig vanskelig å få plass på.

Skrevet

Takk, det var det jeg trodde. Da skal jeg følge opp at han faktisk har søkt for meg!

Skrevet

Du har rett ja! Før kunne man bare kontakte sykehuset direkte og søke fødeplass, men nå er det visst slik at en trenger helsekort for gravide for å søke, mao. må en innom lege etc. i forkant. 

Sjekk opp at han faktisk har søkt for deg ja! Det stemmer også at en må være veldig tidlig ute for å få plass, men uke 7 bør være tidlig nok. 

Jeg er i uke 9 og har fått muntlig bekreftet at jeg får plass på Riksen, men det er tvillinger så det kan jo hende at det er lettere å få plass der da. Ellers fødte jeg på Ullevål sist og var veldig fornøyd med alt og alle der. Lykke til!

Skrevet

Får du svar i posten, eller får du svar hos legen din?

Skrevet

Du får brev i posten fra sykehuset, fra Ullevål får man samtidig time til ordinær ultralyd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...