Gå til innhold

Barnebursdag og avgrensing av barnegruppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er den eneste gutten blant 3-åringene i barnehagen(avdelingen). Han har det veldig bra i denne gruppen. 

Nå er barna begynt å invitere hverandre i bursdagsbesøk. Flere barn har valgt å invitere alle barna på avdelingen, men alle har selvsagt ikke plass til dette, inkludert vår familie. En av jentene som er akkurat like gammel som min sønn har avgrenset gjestene til bursdagen etter kjønn(eller foreldrene har det). Dvs at mitt barn er det eneste blant 3-åringene som ikke er invitert. Jenter som er i aldersgruppen over og under er derimot invitert. Det føles litt sårt, men heldigvis tror jeg ikke sønnen min bryr seg så mye om det ennå. Likevel er jeg redd dette blir normalen; at barnet mitt blir det eneste blant sin aldersgruppe som ikke blir invitert i bursdag. Tenker det kan bli litt vanskelig når han skjønner litt mer av det.

Kan dere snille damer gi meg noen innspill: er dette noe dere ville tatt videre? dvs. tatt opp på foreldremøter osv for å hindre at denne praksisen fortsetter..

Anonymous poster hash: 0bb91...32c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en spesiell situasjon, så jeg synes godt du kan ta det opp på foreldremøte eller noe. Ikke sikkert de andre foreldrene har tenkt over at det kun er en gutt i akkurat det årskullet? Vi hadde ihvertfall ikke oversikt over hvilke år de andre ungene på avdelinga var født, visste bare at de var fra tre til seks år...

Anonymous poster hash: b1500...141

Skrevet

Takk for svar. Skal prøve å ta det opp på en skånsom måte, evt snakke litt med ped.lederen.

Ønsker ikke å være kritisk mot foreldrene som har avgrenset på denne måten, skjønner jo behovet for avgrensning.

Skrevet

Har akkurat samme situasjon med min datter. Hun er eneste på 3år på avdelingen. Avdelingen er fra 4-6 år, men hun ble flyttet over i høst. De andre ungene på avdelingen inviterer årskull, og de på samme kull som min datter inviterer årskullene på sine egne avdelinger.

Jeg har forklart datteren min dette med at de andre ungene inviterer de som er 4 år og 5 år. Til neste år når hun er 4 år blir det bursdag med barnehagen (da kommer de andre ungene i samme kull som henne over på avdelingene etter sommerferien).

Hun godtar at det er forskjeller og heldigvis har jeg venner med barn som inviterer henne i bursdager så hun får noen invitasjoner. Da er det greit :)

Anonymous poster hash: 29de1...5af
Skrevet

Har akkurat samme situasjon med min datter. Hun er eneste på 3år på avdelingen. Avdelingen er fra 4-6 år, men hun ble flyttet over i høst. De andre ungene på avdelingen inviterer årskull, og de på samme kull som min datter inviterer årskullene på sine egne avdelinger.

Jeg har forklart datteren min dette med at de andre ungene inviterer de som er 4 år og 5 år. Til neste år når hun er 4 år blir det bursdag med barnehagen (da kommer de andre ungene i samme kull som henne over på avdelingene etter sommerferien).

Hun godtar at det er forskjeller og heldigvis har jeg venner med barn som inviterer henne i bursdager så hun får noen invitasjoner. Da er det greit :)

Takk for svar. Flere i samme situasjon. Det er fint din datter godtar dette da. For min gutt er det ikke er problem pr i dag, jeg er mer bekymret for hvordan det blir i tiden fremover når han forstår mer av dette.

Jeg sliter litt med å forklare min sønn at han ikke får komme i bursdag pga at han er gutt... Det blir litt feil etter min mening.

Det blir ikke noe umiddelbar bedring da min sønn skal gå på denne avdelingen helt til han er 5 år. Jeg synes i utgangspunktet det er bra, fordi min sønn har det helt topp i barnegruppen og avdelingen har ansatte som er svært flinke. 

Skrevet

Her er det helt normalt at barnegruppen deles etter kjønn i bursdager, og helt ærlig har jeg ikke oversikten over hvilket årskull alle barna på avdelingen hører til... Så det kan godt være at disse foreldrene rett og slett ikke har tenkt tanken, og at gutten din kommer til å bli invitert i en hel bråte med guttebursdager i året som kommer :)

Anonymous poster hash: 6acd6...e4a
Skrevet

Ta det opp med de ansatte eller på foreldremøte. De andre foreldrene tenker nok ikke på at han alltid faller utenfor som eneste ved "naturlige" avgrensninger.

Skrevet

Takk for svar. Flere i samme situasjon. Det er fint din datter godtar dette da. For min gutt er det ikke er problem pr i dag, jeg er mer bekymret for hvordan det blir i tiden fremover når han forstår mer av dette.

Jeg sliter litt med å forklare min sønn at han ikke får komme i bursdag pga at han er gutt... Det blir litt feil etter min mening.

Det blir ikke noe umiddelbar bedring da min sønn skal gå på denne avdelingen helt til han er 5 år. Jeg synes i utgangspunktet det er bra, fordi min sønn har det helt topp i barnegruppen og avdelingen har ansatte som er svært flinke. 

Du kan ta det opp med barnehagen og be de om å omrokkere litt på barnegruppene slik at de blir litt mer jevne ihht. alder og kjønn. Det gjøres hver høst i vår barnehage, både blandt "gamle" barn og at nye barn plasseres i avdelinger slik at det blir jevne barnegrupper både i alder og kjønn.

Skrevet

Her ber vi som regel alle i samme årskull. Alle foreldrene er fullstendig klar over hvem av barna som er like gamle som sitt barn i bhg. Synes det er rart å ikke ha den oversikten jeg.... Det handler om å lære seg hvem barna omgås, og hvem som er på deres alder i bhg...

Anonymous poster hash: d60be...e67
Skrevet

Vi har et lignende "problem", ved at det er kun to andre gutter i treårsgruppa. Sønnen vår leker med disse to, men han er i tillegg mye sammen med jenter, både i tre- og fireårsgjengen. Jeg merket godt at han syntes det var sårt å ikke få innbydelse i "jentebursdag". Han ble ikke bedt i bursdagen til den jenta han er mest sammen med av alle barna.

Vi synes kjønnsinndelingen i beste fall bør være veiledende. Ba både gutter og jenter i hans bursdag, inkludert en fireåring som han er mye sammen med.

Å be et annet utvalg enn gutter vs jenter er ikke ensbetydende med å stenge noen få ute. Jeg var selv en av de som ikke ble invitert, da vi kom i rette alderen for utfrysing, så jeg er nok til og med litt ekstra var på det. Men, som noen allerede har påpekt, det gjelder å prøve å ha en viss oversikt over barnegruppa.

Til hi: du kan vel be de han leker med, selv om de ikke ba ham? Hvis jeg hadde vært en av de andre foreldrene, hadde det vært hint nok i seg selv..

:-)

Skrevet

Hadde tatt det opp. Dette kjønnfokuset når det gjelder bursdagsinvitasjoner er helt latterlig- samme det at en kun ber på samme årstrinn. I både bhg og skole har barna våre fått be de dem leker med, og ikke kun utfra kjønn og når de er født.

Hvorfor er det slik at barna skal tåle la være bli bedt til bestevenner fordi de ikke er av samme kjønn, mens de ikke skal tåle å ikke bli bedt til en de leker sjeldent med, MEN de er født samme år. Igjen- latterlig!!

Anonymous poster hash: b3db6...88d

Skrevet

Da elste va mindre og gikk i barnehagen inviterte vi de ongan ho lekte mest med. Både onga fra hennes kull og kulle under. No som ho går på skoln invitere ho alle jentn + jente utenom og en del av guttan som ho e mest lamme (har hatt nesten 30 stk heime i stua, men no sist feira ho på jobben min, jobbe på skole med stor kantine vi som jobbe får låne gratis). T minsten som har bursdag på sommarn og som no går i 1 klasse har vi invitert de ongan han leke mest med fra barnehagen både fra kull over og kull under + en del onga utenom. Regne med t sommarn da han har bursdag igjen bli det alle guttan + de jenten han leke mest med fra klassn og nån onga fra kulle over og en gutt fra kulle under som vi har masse med. Satse på godt vær da han feire så vi kan ha det ute, må legge det t rett etter skoleslutt så ongan kjæm og eg ikke e heilt sprengt med ruske som ventes rundt skoleslutt.....

Anonymous poster hash: 1fc5a...3ec
Skrevet

Jeg synes det er merkelig å dele inn etter kjønn. I min sønns kull er det 5 gutter og 2 jenter og for meg er det naturlig å be dem alle sammen. Og evt en eller to i kullet over og/eller under om det er noen han leker mye med, uavhengig av kjønn.

Jeg tror jeg ville tatt det opp, det blir jo litt ekskluderende å be hele kullet unntatt en, bare fordi han er gutt.

Anonymous poster hash: 68426...b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...