Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 Kom gjerne med innspill dersom du har vasket et og det IKKE akkurat var noen suksessoppskrift, slik at jeg vet hva jeg skal unngå. Jeg vil at skinnet skal være like mykt og fint etter vask, som det er nå... Husker jeg vasket et sånn billigskinn en gang, og det ble liksom mye stivere og ikke så bra som før. Skal vaske et nøstebarnskinn nå, og vil ikke at det samme skal skje... Anonymous poster hash: f1aac...4d7
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Du lar vel ikke barnet ditt sove på skinn i senga på natt vel? Helsedirektoratet anbefaler at man hverken bruker korthåret skinn eller ullpysj i sengen om natten. I andre land har de gått hardt ut med denne praksisen som er veldig populær i Norge. Det advares mot både allergi, eksem og krybbedød som følge av soving på skinn. Anonymous poster hash: 1d25b...551
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Du lar vel ikke barnet ditt sove på skinn i senga på natt vel? Helsedirektoratet anbefaler at man hverken bruker korthåret skinn eller ullpysj i sengen om natten. I andre land har de gått hardt ut med denne praksisen som er veldig populær i Norge. Det advares mot både allergi, eksem og krybbedød som følge av soving på skinn. Anonymous poster hash: 1d25b...551 Oh my Gooood, det var da vel for søren ikke det hun lurte på!!?!! Idiotiske bedreviter! Anonymous poster hash: 3b446...6ef
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Du lar vel ikke barnet ditt sove på skinn i senga på natt vel? Helsedirektoratet anbefaler at man hverken bruker korthåret skinn eller ullpysj i sengen om natten. I andre land har de gått hardt ut med denne praksisen som er veldig populær i Norge. Det advares mot både allergi, eksem og krybbedød som følge av soving på skinn. Anonymous poster hash: 1d25b...551 Oh my Gooood, det var da vel for søren ikke det hun lurte på!!?!! Idiotiske bedreviter! Anonymous poster hash: 3b446...6ef Haha, jeg klarte å provosere ja! Det var meningen, skjønner du, for jeg er så lei alle disse amme-fanatikerne som alltid kommer med "Det sier helsedirektoratet!!!!!" Men det er faktisk sant! Og det er også litt snillt av meg å opplyse om det dersom det er slik at HI lar babyen sove på dette! Anonymous poster hash: 1d25b...551
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Du lar vel ikke barnet ditt sove på skinn i senga på natt vel? Helsedirektoratet anbefaler at man hverken bruker korthåret skinn eller ullpysj i sengen om natten. I andre land har de gått hardt ut med denne praksisen som er veldig populær i Norge. Det advares mot både allergi, eksem og krybbedød som følge av soving på skinn. Anonymous poster hash: 1d25b...551 Neida, slapp av, skinnet er til hunden... Mener helsedirektoratet noe om hunder på skinn også? Og bør jeg i så fall fjerne skinnet i reiseburet også, selv om hunden ikke sover der hele natten, eller holder det å fjerne det i korgen som han bruker på nattestid?!? Anonymous poster hash: f1aac...4d7
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 Vasket det for hånd i dusjen, med MASSE Milo. Masserte Milo inn i ulla i flere omganger, og lot det virke en stund før jeg skylte. Så børstet jeg det med kattebørsten (du har helt sikkert sånn børste til hunden din) når det hadde tørket. Ble så fint og fluffy av børsten at nå børster jeg den regelmessig. Anonymous poster hash: 45a71...4d5
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Jeg driter i hvem som skal bruke skinnet, ungen, bikkj eller om du skal ha det over fanget, kalde vinterdager på hytta ett fett det for oss vel? Hun lurte på hvordan mqn vasker det!! Jeg shamponerer de godt inn med milo i dusjen. Skyller veldig godt og klemmer ut så mye vann jeg får til ved å rulle/ brette og stå oppå. Så henger jeg til tørk på badet. Når de er tørr grer jeg dem med en kattebørste kjøpt på dyrebutikken. Volia! Har også hørt om noen som har hatt balsam i miloen for å få glans i svart ull, det såg fint ut men har ikke prøvd det selv. Anonymous poster hash: e7b3c...0c6
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Du lar vel ikke barnet ditt sove på skinn i senga på natt vel? Helsedirektoratet anbefaler at man hverken bruker korthåret skinn eller ullpysj i sengen om natten. I andre land har de gått hardt ut med denne praksisen som er veldig populær i Norge. Det advares mot både allergi, eksem og krybbedød som følge av soving på skinn. Anonymous poster hash: 1d25b...551 Det er ikke snakk om korthåret skinn i senga,men langhåret...har du ikke fått med deg dette enda? Anonymous poster hash: 3e5ce...1ce
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 jeg har bare slengt de i vaskemaskina på ullvask med milo eller med sånn spesialullvask (unødvendige 100kr for å si det sånn...) og latt de tørke på baderomsgulvet. Har to like luddeskinn fra IKEA,det ene får en hard bakside etter vask,mens det andre er mykt og godt...kanskje kommer det an på skinnet? Får jeg spørre hvorfor i all verden du kjøper et dyrt skinn til hunden din?og hvorfor må det være så pent å se på når hunden bare skal ligge på det..? Anonymous poster hash: 3e5ce...1ce
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #10 Skrevet 18. november 2013 jeg har bare slengt de i vaskemaskina på ullvask med milo eller med sånn spesialullvask (unødvendige 100kr for å si det sånn...) og latt de tørke på baderomsgulvet. Har to like luddeskinn fra IKEA,det ene får en hard bakside etter vask,mens det andre er mykt og godt...kanskje kommer det an på skinnet? Får jeg spørre hvorfor i all verden du kjøper et dyrt skinn til hunden din?og hvorfor må det være så pent å se på når hunden bare skal ligge på det..? Anonymous poster hash: 3e5ce...1ce Herregud, et saueskinn koster ikke mer enn 300-350 kroner... Og noen av oss liker faktisk at dyra våre har det bra. /ikke HI Anonymous poster hash: 45a71...4d5
C&M&H Skrevet 18. november 2013 #11 Skrevet 18. november 2013 Viktig å strekke skinnet når det er vått for å unngå at "huden" blir hard. Og vil du ha det "fluffy" etter vask må det børstes med en børste med tett bust. Noe liknedne det en karet ull med i "gamledager"
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #12 Skrevet 18. november 2013 Har vasket skinn fra nøstebarn i maskinen på ullvask. Sentrifugerte det på 500 omdreininger. Siden ulla ble sammenfiltret, kjørte jeg det i tørketrommel i 30 minutter. Skinnet ble litt stivere, men ulla ble så god som ny!!! Anonymous poster hash: 0f124...c51
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 jeg har bare slengt de i vaskemaskina på ullvask med milo eller med sånn spesialullvask (unødvendige 100kr for å si det sånn...) og latt de tørke på baderomsgulvet. Har to like luddeskinn fra IKEA,det ene får en hard bakside etter vask,mens det andre er mykt og godt...kanskje kommer det an på skinnet? Får jeg spørre hvorfor i all verden du kjøper et dyrt skinn til hunden din?og hvorfor må det være så pent å se på når hunden bare skal ligge på det..? Anonymous poster hash: 3e5ce...1ce Det kom kanskje ikke så tydelig fram som jeg trodde, men det var altså en spøk. Skinnet (som er korthåret!) er til barnet mitt, men siden det var så stor katastrofe at hun over her nærmest gikk i bakken av forbauselse og bekymring, så svarte jeg (lite vellykket?) ironisk noe om hunden, som jeg trodde skulle være åpenbart at var en spøk :-) Til alle dere som har svart på spørsmålet, tusen hjerteligst. Milo har jeg, børste skal jeg kjøpe, og så få får jeg gnikke, gnu og strekke til den store gullmedaljen. Anonymous poster hash: f1aac...4d7
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 jeg har bare slengt de i vaskemaskina på ullvask med milo eller med sånn spesialullvask (unødvendige 100kr for å si det sånn...) og latt de tørke på baderomsgulvet. Har to like luddeskinn fra IKEA,det ene får en hard bakside etter vask,mens det andre er mykt og godt...kanskje kommer det an på skinnet? Får jeg spørre hvorfor i all verden du kjøper et dyrt skinn til hunden din?og hvorfor må det være så pent å se på når hunden bare skal ligge på det..? Anonymous poster hash: 3e5ce...1ce Herregud, et saueskinn koster ikke mer enn 300-350 kroner... Og noen av oss liker faktisk at dyra våre har det bra. /ikke HI Anonymous poster hash: 45a71...4d5 Nå var det med hunden bare en spøk, men jeg er enig med du, hunden skal ha det bra. Vi hadde skinn til hunden også, når vi hadde hund :-) Anonymous poster hash: f1aac...4d7
Super-woman Skrevet 18. november 2013 #15 Skrevet 18. november 2013 Du lar vel ikke barnet ditt sove på skinn i senga på natt vel? Helsedirektoratet anbefaler at man hverken bruker korthåret skinn eller ullpysj i sengen om natten. I andre land har de gått hardt ut med denne praksisen som er veldig populær i Norge. Det advares mot både allergi, eksem og krybbedød som følge av soving på skinn. Anonymous poster hash: 1d25b...551 hvor i alle dager fikk du fram det i hovedinnlegget? Hu spør om vasking av det. Kjære vene,
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #16 Skrevet 18. november 2013 Du lar vel ikke barnet ditt sove på skinn i senga på natt vel? Helsedirektoratet anbefaler at man hverken bruker korthåret skinn eller ullpysj i sengen om natten. I andre land har de gått hardt ut med denne praksisen som er veldig populær i Norge. Det advares mot både allergi, eksem og krybbedød som følge av soving på skinn. Anonymous poster hash: 1d25b...551 Det er ikke snakk om korthåret skinn i senga,men langhåret...har du ikke fått med deg dette enda? Anonymous poster hash: 3e5ce...1ce Det er helt feil. Gå inn og sjekk selv. De anbefaler ikke noen typer skinn i senga! Sitat: "For å unngå utvikling eller forverring av eksem anbefales ikke ull (spesielt ikke saue- skinn) i babysengen." http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/godt-inneklima-for-spedbarn-/Publikasjoner/godt-inneklima-for-spedbarn.pdf Anonymous poster hash: 1d25b...551
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #17 Skrevet 18. november 2013 http://www.thecauseofsids.org/sheepskins_cause_of_sids.htm Fra New Zealand, de er jo kjent for å bruke mye saueskinn til alt mulig og har forske på krybbedød og bruk av det. Helt utrolig at dere følger Helsedirektoratet da det gjelder ALT annet, men om noen sier noe imot saueskinn så nekter dere å se på fakta! Anonymous poster hash: 1d25b...551
soleia Skrevet 18. november 2013 #18 Skrevet 18. november 2013 Vaska i maskin på ullprogram, og med nøstebarn si ullsåpe. Børsta med kattebørste då det var tørt. Godt som nytt
scarecrow2011 Skrevet 18. november 2013 #19 Skrevet 18. november 2013 Blir ikke baksiden stivt av milo? Brukte saueskinnsvask på et luddeskinn og det ble stivt. Og til den hysteriske over: noen av oss bruker skinn i vogna under dunposen, eller på gulvet på dagen. Skinn betyr ikke automatisk seng. Kan være noe ungen leker på.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #20 Skrevet 18. november 2013 http://www.thecauseofsids.org/sheepskins_cause_of_sids.htm Fra New Zealand, de er jo kjent for å bruke mye saueskinn til alt mulig og har forske på krybbedød og bruk av det. Helt utrolig at dere følger Helsedirektoratet da det gjelder ALT annet, men om noen sier noe imot saueskinn så nekter dere å se på fakta! Anonymous poster hash: 1d25b...551 Men i all verden da.. Eneste årsaken til at helsedirektoratet ikke anbefaler saueskinn har med eksem å gjøre. Eksem kan være plagsomt, for all del, men er sjeldent dødelig, så jeg skjønner ikke hysteriet mot dette saueskinnet. Landsforeningen for tidlig barnedød skriver også at den økte faren for krybbedød ved saueskinn kun gjelder dersom babyen sover på magen på skinnet. Mao, det gjelder ikke når babyen sover på rygg. Man må jo lese bakgrunnen for anbefalingene og vurdere disse i forhold til egne preferanser. Dersom man kun leser overskriften kan man ikke foreta et nyansert valg. Anyway, spørsmålet omhandlet vask av skinn.. Anonymous poster hash: f1aac...4d7
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #21 Skrevet 18. november 2013 http://www.thecauseofsids.org/sheepskins_cause_of_sids.htm Fra New Zealand, de er jo kjent for å bruke mye saueskinn til alt mulig og har forske på krybbedød og bruk av det. Helt utrolig at dere følger Helsedirektoratet da det gjelder ALT annet, men om noen sier noe imot saueskinn så nekter dere å se på fakta! Anonymous poster hash: 1d25b...551 Men i all verden da.. Eneste årsaken til at helsedirektoratet ikke anbefaler saueskinn har med eksem å gjøre. Eksem kan være plagsomt, for all del, men er sjeldent dødelig, så jeg skjønner ikke hysteriet mot dette saueskinnet. Landsforeningen for tidlig barnedød skriver også at den økte faren for krybbedød ved saueskinn kun gjelder dersom babyen sover på magen på skinnet. Mao, det gjelder ikke når babyen sover på rygg. Man må jo lese bakgrunnen for anbefalingene og vurdere disse i forhold til egne preferanser. Dersom man kun leser overskriften kan man ikke foreta et nyansert valg. Anyway, spørsmålet omhandlet vask av skinn.. Anonymous poster hash: f1aac...4d7 Så andre lands forskning tror du ikke noe på? Verden er større enn bare norge vet du! Og Norge ligger ikke akkurat fremst når det gjelder forskning. Landsforeningen uventet barnedød (LUB) sier også noe om dette med skinn og krybbedød, og har linker til andre lands forskning på området. Men for all del, drit i det! Her på berget er ull gull, selv om det på nyhetene her om dagen kom frem at fler og fler får astma, men at ingen vet hvorfor og at det må forskes mer på det...... Anonymous poster hash: 1d25b...551
Jippipippi Skrevet 18. november 2013 #22 Skrevet 18. november 2013 30 grader finvask. Rufset litt i det når det var tørt. Like fint etter en runde i vaskemaskinen
<3 2G <3 Skrevet 18. november 2013 #24 Skrevet 18. november 2013 Leverer det til rens. Vet at det og blir børstet der og luftet godt
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #25 Skrevet 18. november 2013 Vaskemaskin på ullprogram med milo, ble akkurat som før Anonymous poster hash: 3b27c...3cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå