Gå til innhold

"slem" 3 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen være så snill å komme med råd?

Har en gutt som blir 4 år på nyåret og er sånn småekkel nesten hele tiden!

Han har en storebror på 6 år som han klyper ,kløner og slår nesten hver gang han går forbi han.

Snakka med barnehagen i dag,og også her er han veldig mye slem,hver eneste dag er det episoder der han feks sitter stille og fredelig og spiser mat med de andre barna men så plutselig  (i det stille) klyper han sidemannen i arma,eller sparker sidemannen i føttene under bordet eller kløner/klyper barn som han bare skal gå forbi,helt ute av det blå.

Jeg har prøvd å snakke med han, og spør hvorfor han gjør det,men det har han ingen svar til. Jeg har prøvd å forklart han at det er vondt etc(har til og med kløpet han når han er slem med storebroren bare fo rat han skal kjenne at det er vondt,men det hjelper ikke det heller...)

Nå vet jeg ikke min arme råd om hvordan jeg skal takle dette... En "god" straff er å ikke la han få spille ipad,for han er fryktelig glad i denne.Så jeg tenker å la det bli en straff om han ikke slutter med de tingene han gjør mot andre.

Hva hadde du gjort ?noen som har vært i samme båt?

Anonymous poster hash: bb30a...e58
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen av de 111 som leste dette innlegget kan svare faktisk...

HI

Anonymous poster hash: 4db11...72d
Skrevet

Han trenger mer positiv oppmerksomhet kanskje, er sjalu, behøver mer alenetid m en voksen? Belønn han først for god oppførsel, før du prøver ut straff, han er så liten ennå. Snakk rolig, men bestemt, gi han masse ros og oppmerksomhet ved god oppførsel i hverdagen.

Skrevet

Han trenger mer positiv oppmerksomhet kanskje, er sjalu, behøver mer alenetid m en voksen? Belønn han først for god oppførsel, før du prøver ut straff, han er så liten ennå. Snakk rolig, men bestemt, gi han masse ros og oppmerksomhet ved god oppførsel i hverdagen.

men hver gang vi gjør noe alene med han,spør han etter faren sin, lillesøster og storebror, og vil hjem til de og skjønner ikke hvorfor de ikke er der.

Hvordan roser man god oppførsel da?"så fint at du gikk forbi storebror og ikke slo/kløp han"..?

HI

Skrevet

Da datteren vår var på samme alder var det en gutt i barnehagen som holdt på på samme måte. Datteren vår nektet å ti igjen, men vi foreslo at hun skulle forsøke å gi gutten en klem hver gang han var ekkel eller slem. Det tok ikke mer enn en drøy uke før han sluttet å plage henne, men han ville fortsatt ha mange klemmer. Kansje storebror kan forsøke den taktikken?

Anonymous poster hash: 55fb1...148

Skrevet

Da datteren vår var på samme alder var det en gutt i barnehagen som holdt på på samme måte. Datteren vår nektet å ti igjen, men vi foreslo at hun skulle forsøke å gi gutten en klem hver gang han var ekkel eller slem. Det tok ikke mer enn en drøy uke før han sluttet å plage henne, men han ville fortsatt ha mange klemmer. Kansje storebror kan forsøke den taktikken?

Anonymous poster hash: 55fb1...148

Det var en fin ide!tusen takk for den! :)

HI

Skrevet

Det er ikke greit å slå og klype. Jeg regner med at dere og barnehagen viser ham dette ved å f.eks. tar ham ut av situasjonen, sier klart nei osv. Forsøk å gi ham alternative strategier og øve på å "bruke ordene sine" osv.

Men ... det er også superviktig å gå på lysglimtjakt i hverdagen (dette kan være litt krevende for oss voksne). Når det dukker opp noe bra skal det roses masse! Jeg er litt usikker på om en treåring vil se sammenhengen mellom inndragelse av IPad og uønsket atferd.

En god dialog med barnehagen er gull verdt i slike sammenhenger. Bruk dem for alt de er verdt!

Lykke til!

Skrevet

men hver gang vi gjør noe alene med han,spør han etter faren sin, lillesøster og storebror, og vil hjem til de og skjønner ikke hvorfor de ikke er der.

Hvordan roser man god oppførsel da?"så fint at du gikk forbi storebror og ikke slo/kløp han"..?

HI

Å rose positive ting kan være " så bra at du hang opp jakka di, nå ble jeg glad. Nå var det kjempefint at du kom ( selv om du har sagt ifra 3 ganger at han må komme) Så bra at du la på plass ballen der den skal være".

Dette er selvfølgeligheter, men for barn som skal endre negativ adferd, eller egentlig vi foreldre, er dette et godt verktøy. Det kan være en lang prosess, og for noen kan det virke uoverkommelig. Boka De utrolige årene er noe jeg anbefaler på det sterkeste :)

Skrevet

ROS, ROS og enda mere ROS!
Kanskje er dette et barn som trenger mer oppmerksomhet, og tenker at han får det med å gjøre ting som ikke er helt greit.

Du kan rose barnet når det kler på seg selv, "så bra at du klarer å kle på klærne", også gir du en klem. Det kan være vankelig til tider å være oppmerksom og hele tiden gi, men det kan få barnet ditt tryggere og mer sikker på seg selv. Start med å ros positiv atferd, og heller trekk barnet unna situasjoner hvor det gjør ting som ikke er greit. Trenger ikke alltid å være konsekvenser, men få gutten over på andre tanker så det glemmer slike ting. 
Og går det forbi storebroren uten å gjøre noe, så ros det masse og forklar hvor flink han var. Få storebroren med på dette om det ikke er til bry, og få han til å si noe som "så glad jeg blir når du ikke gjør noe vondt". Det med klemmen var en super ide, prøv det ut!

Det er samtidig viktig å ha god kommunikasjon med barnehagen. Prøv å finn ut om det kan være noen som plager barnet eller gjør noe som gjør at gutten din kliper eller spenner. 

Anonymous poster hash: 3aa55...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...