Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 vet noe om dette.. Sitter i en kinkig situasjon og trenger svar! Anonymous poster hash: b5b31...629
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Dytt Anonymous poster hash: b5b31...629
valkyrien Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Det er det vel ikke noe fasitsvar på. Vi har privat kloakk, og for oss er det en fordel, siden vi da sparer ganske mye på de kommunale avgiftene. Så det kommer blant annet an på kommunale avgifter, pris på service i forhold til den private kloakken osv.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Vi har "landkum"...altså privat. Fordelen er at det ikke er en årlig kostnad for oss, men det blir dyrere når vi må tømme den. Vi har en ganske stor en. Men jeg tror jeg ville foretrukket offentlig hvis jeg skulle kjøpt nytt hus. Slipper lukta når septikkbilen kommer og er du skikkelig uheldig, så får du mygginvasjon. Anonymous poster hash: 87f9f...c0c
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Anbefaler deg å ta telefonkontakt med teknisk avdeling på kommunen der du bor. Evt. å lete litt på kommunens nettsider selv. Søk for eksempel etter "Sanitærreglement". Der finner du gjeldene regler for tilknytning til offentlig avløp i kommunen der du bor. Sjekk også etter spesielle betingelser i reguleringsplanen der du bor. Grunnen er at du bør vite om kommunen har som policy at alle septiktanker i et område snart skal frakobles uansett. Altså om det er planer om å sanere hele avløpsnettet i området der du bor snart uansett. Da vil dere bli pålagt å knytte dere til de nye avløpsledningene, enten dere vil eller ikke! Slik sanering kan være aktuelt hvis nærliggende røranlegg er gamle og snart må skiftes uansett, hvis det er problemer med mye forurensing og avrenning fra septiktanker og gamle, lekke rør i området, hvis det planlegges nytt avløpsrenseanlegg for å redusere forurensing, eller hvis det for eksempel er planlagt veiarbeid slik at det er smart å legge nytt avløpsnett samtidig som man likevel graver i området. Hvis det er tilfelle at boligen snart uansett må koble fra septiktank og koble til offentlig avløp, så vil det jo være en økonomisk fordel for en fremtidig kjøper at dette allerede er gjort. Så slipper kjøperen å tenke på dette selv, og å koste utgiftene. Mange gamle septiktanker er også i svært dårlig stand. Det er sikkert årlig prisforskjell på tømming av septiktank og kommunale avgifter også. Anonymous poster hash: 1ecfc...651
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 Vi ble pålagt kommunen å koble oss ut av semi-septiktank (den sender alt vått videre, og beholder "tyngre" ting) og til offentlig kloakksystem midt i en salgsprosess. Det kostet oss 100 000 kr, og det utgjorde ingenting på verdien av huset. Anonymous poster hash: fc4f4...878
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Takk for svar dere. Hvorfor jeg spør er fordi vi har kjøpt ett hus med offentlig kloakk. Etter overtagelse oppdager vi at det er privat septikkum der. Skrev ett innlegg om det her om dagen. Vi skal selvfølgelig reklamere, da vi ikke haddd kjøpt om vi hadde fått rett opplysninger. Vi har blitt lurt. Vi betalte også en del over takst, så kom jeg på tanken at huset kanskje burde hatt lavere takst hvis takstmann visste om septiktankken. Han har jo gjort en utrolig slett jobb, og det har kommunen også som har gitt disde opplysningene til megler. Selger har gått over og godkjent dette. Vi skal kreve kompensasjon for gravearbeider og avgifter til å koble oss på det offentlige, ett evt mellomlegg om taksten er feil og en kompensasjon for at vi har blitt lurt. Finner lite info på nett så tenkte bare å spørre her:) Anonymous poster hash: b5b31...629
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Hvis selger har eierskifteforsikring må du du forvente mye motstand derfra. Men her har du helt klart fått feil opplysninger. Dere burde søke hjelp hos en takstmann (en grundig sådann) eller en vvs-rådgiver. Har dere boligkjøperforsikring selv så kontakt de. Anonymous poster hash: 7c55e...a25
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Det er eierskifteforsikringen til selger vi går på ja. Har ikke ordnet noe selv da vi ble opplyst av megler på kontraktsmøte at denne ville gjelde begge veier. Har lest og googlet mye idag, og skjønt at dette kan bli en stor jobb. Spesielt siden det er protector som er brukt som eierskifteforsikring. Lest MYE drit om de idag Men jeg har fått dokumenter fra kommunen som bekrefter at vi har privat septik likevel. Også har jeg fått dokumentene som ble sendt megler hvor det motsatte står. Også har jeg fått skriftlig fra megler at selger godkjente disse opplysningene fra kommunen. Også jobber jeg med å få tak i takstmannen som har skrevet taksten hvor det også står offentlig kloakk. De på forsikringen sa faktisk at jeg hadde en god sak utifra det jeg kunne fortelle, så blir det spennende å se om en saksbehandler mener det samme;) Har funnet tilsvarende saker i media hvor blant annet tv2hjelperdeg har fått dem til å snu, så håper de har lært av tidligere feil. Imorgen skal vi kontakte ett rørleggerfirma og få en befaring/takst på jobben. Videre vurderer jeg advokat, men jeg får se først hvordan dette går. Det verste blir vel å kreve kompensasjon for at vi har blitt lurt og kjøpt noe vi ikke hadde kjøpt med rette opplysninger. Men foreløpig har jeg trua;) Anonymous poster hash: b5b31...629
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå