Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 Har med meg mine to på 18 mnd når jeg henter storebror og får nesten daglig spørsmål om ikke de to minste skal begynne snart. Det er visst SÅ viktig å gå i barnehagen. Anonymous poster hash: 83604...abd
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Ingenting, barn har ikke behov for barnehage når de er så små, dine er i tillegg to sammen, så enda mindre grunn til at de trenger barnehagen. Et sted mellom 2- 2 1/2 års alder er gunstig tid for barna å starte i barnehage. Anonymous poster hash: be1ba...eb5
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Urk.... jeg har ikke planer om å ha ungen i barnehagen før 2 års alder jeg.... Så lenge de har andre barn å gå i sammen med f.eks i nabolaget (og det finnes div. Barneaktiviteter også) så tviler jeg sterk på at de går GLIPP av noe! Anonymous poster hash: fefaf...b61
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Jobber selv som ped leder i barnehage og ser at det kan ta litt lengre tid med tilvenning med barn som er over to år enn de som begynner tidligre. Har både lest mye forskning om dette + vært å kurs i dette temaet og de lærde er uenige om hva som er best. Personlig mener jeg at det beste er å starte rundt 1,5 år. Da er de over seperasjonsangsttadiet (noen før/noen litt etter). De barna som har størst fordel av å begynne tidlig i barnehage er de som ikke får nok stimulering hjemme. Nå er jo de to, og lærer masse av det sosiale av hverdandre, noe de fleste andre ikke har. Anonymous poster hash: 3ddb7...714
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Ja, jeg forstår at det kan ta lengre tid med tilvenning, men gjør det noe? Er en litt lengre tilvenningsperiode for en på to år så vanskelig at den ikke er verdt ett år ekstra hjemme med nære omsorgspersoner? Hi Anonymous poster hash: 83604...abd
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 Det er jo veldig individuelt hvor lang tid hvert enkelt barn trenger uansett. Tvillinger som begynner har jo en trygghet i hverandre også, så da går det somregel bedre. Og det ekstra året hjemme er gull verdt utrolig bra at du prioriterer å være hjemme med dem Anonymous poster hash: 3ddb7...714
Plutselig_gravid Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Nei, jeg tror ikke at 1-åringer som får trygghet, omsorg og kjærlighet hjemme, går glipp av så veldig mye.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Spørs på hvordan foreldrene stimulerer barn. Om de over- elelr understimulerer de. Man kan gjøre mye skade på det første leveåret..... De færreste tar vel skade av det ene elle randre, vil jeg tro. Men noen barn burde kanskej ikek begynt før de var litt eldre, mens andre barn hadde hatt det best om de begynte FØR de ble et år....Igjen, barnet selv betyr noe, men hvordan barnet har det hjemme betyr mest....Og se barn mellom 1 og 2 år, dag ut g dag inn vær emed mamma på kjøpesenteret, sitte timesvis på kae med hennes venner, for så og komme tilbake igjen på esen ettermiddag og gjenta prosedyren.....Hadde nok vært bedre for disse og være en n i-ti timer i barnehage sammen emd voksen og andre barn som stimulerer de............ Anonymous poster hash: 1b561...326
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Ja! Det er ikke vanskelig å spotte barn som går i barnehage og barn som er hjemme. På godt og vondt, men etter min mening mest vondt. Anonymous poster hash: 9d262...4b7
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #10 Skrevet 18. november 2013 Litt delt der jeg å..... har selv jobbet i bhg, og de barna som begynte når de var 2-3 år gamle fungerte generelt dårligere sosialt en de andre. Samtidig tenker jeg at det ikke er så farlig når du har to - for de har jo hverandre hele dagen Personlig kan det tenkes jeg ville venta litt med bhg hvis jeg hadde tvillinger selv, men jeg hadde bare ett barn, og ingen av vennene mine hadde fått barn enda, så derfor valgte jeg å sende han når han var 1 år. (også har han alltid vært en veldig trygg og "selvstendig" gutt også da. Oppstart var helt problemfri og det var kun nysgjerrighet og glede fra første dag hos han) Anonymous poster hash: 3a85c...e9e
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #11 Skrevet 18. november 2013 Absolutt ikke. Jeg mener barn går glipp av mer ved å ikke være hjemme. Barn på 1 år er ikke flokkdyr, og trenger foreldrene sine. Samboeren min er ped.leder, og vi skal ha barna våre til de er MINST to år. Ingen forskning i verden viser at det er bra for 1 åringer i bhg. Forskningen viser derimot at de har stressnivå på nivå med 40 åringer. 1åringer i barnehage er der for foreldrenes del, ikke for barnas del. De som ikke klarer å ta vare på barna sine, er noe annet såklart. DA er det bedre at barna er i barnehage. Anonymous poster hash: 80e1f...c4c
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 Jeg har tvillinger på 19 mnd. Jeg skal ha dem hjemme til neste høst, og tror personlig ikke de tar noen skade av det. Får ofte samme spørsmål som deg, og ofte tilleggsspørsmål på hvorfor jeg gidder, om det ikke er slitsomt, og om jeg får nok alenetid. Personlig synes jeg det er mindre pent å spørre om slike spørsmål, fikk da ikke barna for å kunne få fritid hele døgnet!? Jeg er overlykkelig for at vi i det heletatt har mulighet til å være hjemme så lenge som vi kan, og blir nesten trist når enkelte prøver å rakke ned på valget vårt. Har ei datter på 4 år som går i barnehage. Hun begynte der da hun var 1,5 år, men det fordi jeg gikk på skole og ikke hadde mulighet til å ha henne der lengre. Nå har jeg henne hjemme 1-2 ganger i uka, og vi storkoser oss. Tar henne aldri ut av barnehagen om det skjer noe spennende, og er heller flink til å lage en innholdsrik dag hjemme sammen med henne og de to minste. Barna har mye glede av hverandre, og når dem er så små tror jeg overhode ikke det er noe "skadelig" for dem å være hjemme, tvert imot. Vi er flink til å dra i åpen barnehage, tar oss tid når vi henter eldste så de to minste blir litt kjent med barnehagen og generelt gjør ting om dagene hvor vi møter andre mennesker med barn Kunne ikke ønkset noe annet for dem, og ser stadig fremgang i både språk og utvikling- selv om jeg er hjemme med dem!Jeg støtter fullt og helt valget ditt, og tenker at vi er heldig som har muligheten til å være hjemme så lenge som vi kan! Nyt tiden hjemme, og prøv å overse kommentarene Anonymous poster hash: dafb7...eb8
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 Må en måte angrer jeg kanskje litt på at han ikke begyne i barnehage nesten før han ble 2 år,for han er veldig sent ute med språket å var nesten 2 år før han begynte å gå. Han begynte å gå bfaktisk bare en måned før han begynte i barnehage. Etter han begynte i barnehage er han blitt tøffere og det språkelige er blitt mye mye bedre! Han er gått fra å bare si noen få ord,til å snakke setninger å gjenta det meste vi sier. Ikke helt klar uttale enda da,men det hører jeg at er vanlig blant de andra barna i barnehagen også. Utenom det er jeg veldig glad for at jeg har hatt han så lenge hjemme Han skriker fortsatt hver dag med levering i barnehagen,så tenk hvordan han hadde tatt det visst jeg måtte levere han når han bare var ett år,han som er såå mammadalt. Anonymous poster hash: b40ae...88e
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #15 Skrevet 18. november 2013 Jobber selv som ped leder i barnehage og ser at det kan ta litt lengre tid med tilvenning med barn som er over to år enn de som begynner tidligre. Har både lest mye forskning om dette + vært å kurs i dette temaet og de lærde er uenige om hva som er best. Personlig mener jeg at det beste er å starte rundt 1,5 år. Da er de over seperasjonsangsttadiet (noen før/noen litt etter). De barna som har størst fordel av å begynne tidlig i barnehage er de som ikke får nok stimulering hjemme. Nå er jo de to, og lærer masse av det sosiale av hverdandre, noe de fleste andre ikke har. Anonymous poster hash: 3ddb7...714 Er du utdannet førskolelærer? Anonymous poster hash: f1f18...6b7
kiki1980 Skrevet 18. november 2013 #16 Skrevet 18. november 2013 Begge to ventet til de ble 2 år storebror og 2,2år lillebror. De går ikke glipp av noen ting da de er så små. De trenger oppmerksomhet, kjærlighet, kvalitetstid når de er så små. og du er bedre på disse feltene enn noen andre person. Du er den eneste som kan gi 100%. Når det gjelder tilvenningen på barnehage så tok de ikke så mye tid heller. Storebror 7 dager, lillebror enda mindre. Da de var over 2 da de startet på barnehage så kunne jeg fortelle dem hva barnehage dreier seg om, de forsto da jeg sa at jeg skal komme og hente dem og de var ikke så redd. Personlig anbefaler jeg alle som kan vente at de venter til da barnet kan si ifra om det er sulten, tørst, trenger kos, er kald. Ja, personalet er flott de er trent til å håndtere barna og det går bra med alle som starter når de er 1år.
Appelsinpiken Skrevet 18. november 2013 #17 Skrevet 18. november 2013 Det varierer vel fra barn til barn når de bør begynne/er klare for barnehage. Selv begynte mi rett før hun fylte 1 år, noe hun hadde ledig godt av da hun er veldig sosial og en tanke high need. Hun trengte rett og slett mer stimuli enn hva hun fikk av å være hjemme, hun har det absolutt best når hun får leke med andre barn.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #18 Skrevet 18. november 2013 Ventet til de fylte to år, men besøkte åpen barnehage to-tre ganger i uken før det. Perfekt for både meg og barna! Jeg så med gru på ettåringene som var etterlatt i barnehagen, og tenkte at vi var heldige som hadde mulighet til å velge annerledes. Ettåringen har det helt klart best sammen med mamma eller pappa. Anonymous poster hash: 9ed44...86b
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #19 Skrevet 18. november 2013 Ungen vår begynte i bhg når hun var 20 mnd, og har korte dager, er der i kjærnetiden. Gjør det samme med neste mann og... Di får ikke den kos og kjærlighet i bhg som hjemme med mor/far... Anonymous poster hash: 3303d...eb4
sug lut Skrevet 18. november 2013 #20 Skrevet 18. november 2013 Det spørs hvem de er hjemme med. Er de hjemme med meg som mor vinner de en masse i forhold til barnehage. Men det gjelder ikke for alle mødre/fedre.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #21 Skrevet 18. november 2013 Det spørs hvem de er hjemme med. Er de hjemme med meg som mor vinner de en masse i forhold til barnehage. Men det gjelder ikke for alle mødre/fedre. Mulig det... men de vinner kanskje ikke så mye i forhold til folkeskikk og sosiale antenner.... Anonymous poster hash: 3a85c...e9e
sug lut Skrevet 18. november 2013 #22 Skrevet 18. november 2013 Det spørs hvem de er hjemme med. Er de hjemme med meg som mor vinner de en masse i forhold til barnehage. Men det gjelder ikke for alle mødre/fedre. Mulig det... men de vinner kanskje ikke så mye i forhold til folkeskikk og sosiale antenner.... Anonymous poster hash: 3a85c...e9e Jo, faktisk.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #23 Skrevet 18. november 2013 Ingen 1 åring går glipp av NOENTING ved å være hjemme med mamma. 1 åringer burde ikke være i barnehage. Så lenge de har ordentlige foreldre da selvfølgelig. Mer og mer forskning på dette sier det samme. De har det ikke bra der. At en 1 åring er lettere å tilvenne til bh er jo ikke rart , de kan ikke si hva de egentlig mener å tenker å føler. Pluss de "gir seg" fortere enn en 2-3 åring , de gir opp rett å slett , trist spør du meg !!! Nei vær hjemme med gullungene dine Det er BARE positivt ! Men ta de med på åpen bh , ut å leke / se andre barn , trille tur. Leke / lese hjemme. Anonymous poster hash: e10cc...434
Anonym bruker Skrevet 18. november 2013 #24 Skrevet 18. november 2013 Det spørs hvem de er hjemme med. Er de hjemme med meg som mor vinner de en masse i forhold til barnehage. Men det gjelder ikke for alle mødre/fedre. Mulig det... men de vinner kanskje ikke så mye i forhold til folkeskikk og sosiale antenner.... Anonymous poster hash: 3a85c...e9e Skummelt at det er "allmenn oppfatning" nå at man må gå i barnehage helst fra man er under 1 år, for å få folkeskikk, sosiale antenner, bli smart, lære å gå osv osv. Er det virkelig SÅ mange dårlige foreldre rundt omkring, at barnehagen må gjøre hele jobben?!?? SKUMMEL utvikling. Nå er man jo rar og helt bak mål hvis man faktisk VIL være sammen med barna sine mer enn høyst nødvendig. Anonymous poster hash: 80e1f...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå