Gå til innhold

Ikke så keen på grøten:P andre gode tips

**My little Miss drama and I**

Anbefalte innlegg

Sikkert vært mange ganger før, men prøver nå:) noen annet grøt man kan prøve gi. Vi er oppe i full porsjon men d er nå så som så:P blander dere annet i grøten?! Eller er d annet man kan gi?! Å hva er måltid nr 2 når starte med det? Lunsj/middag ?!;P husker ikke fra forrige:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan helt fint gi grønnsak- og frukt mos :) det metter ikke alltid like godt som grøt, men en slager her i huset er avokado og banan. Det metter godt. Du kan jo også blande diverse i grøten om du heller vil det. Er ingen begrensninger for hva.

Er jo utallig spennende smaker det går ann å prøve. Bare å prøve seg frem :)

Når det gjelder når på dagen du skal innføre måltider er mitt tips å legge det til en tid det passer dere. Tror ikke det er noe som er mer riktig enn annet.

Når babyen har spist grøt,frukt og grønnsaker en stund og magen er vandt med det kan diåu starte med kjøtt/fisk/kylling. Denne rekkefølgen fulgte jeg: frukt,grøt,grønnsaker, kjøtt/fisk/kylling. Nå er han 8 mnd og har 5 varierte måltider fast føde per dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer den med avokado og banan.

ellers er det bare aa starte rett paa middag. most gulrot, potet, pastinakk f.eks. her er minien fryktelig glad i brokkoli og blomkaal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk:kr i dag prøvde vi litt grøt igjen dom vanlig klokken 18, det var noe skjeer så kom resten i retur :(!! Moste litt banan og det så ut tilårskomne falle mer i smak :) men vil også at det skal mette litt mer. Men alt til din tid :P ren avocado har vi prøvd-ikke en gir bare det:P men kan man blande det med noe annet?!;) er veldig for selvlaget mat:) skal prøve å lage søtpotetmos en dag :) takk for bloggtips btw den må sjekkes ut :) blomkål? Så kål er altså greit :P? Hihi er ikke helt inne på matfronten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk takk:kr i dag prøvde vi litt grøt igjen dom vanlig klokken 18, det var noe skjeer så kom resten i retur :(!! Moste litt banan og det så ut tilårskomne falle mer i smak :) men vil også at det skal mette litt mer. Men alt til din tid :P ren avocado har vi prøvd-ikke en gir bare det:P men kan man blande det med noe annet?!;) er veldig for selvlaget mat:) skal prøve å lage søtpotetmos en dag :) takk for bloggtips btw den må sjekkes ut :) blomkål? Så kål er altså greit :P? Hihi er ikke helt inne på matfronten;)

Ser nå at jeg forklarte litt dårlig. Mente å forslå at du kunne blande avokado og banan (bruk stavmikser). Babyene liker som oftest søte smaker i starten. Morsmelk og mme er jo søtt. Tips til andre frukt/grønt som kan være fine å starte med, som hvertfall falt i smak her er; mango, gulerot, søtpotet, sviske, aprikos.

Når du har funnet ut hva hun liker går det ann å gradevis blande det med noe hun kanskje ikke liker. Begynne med litt av det upopulære og gradevis øke. Slik kan hun bli vant med litt andre smaker. Jeg gjorde dette med en del grønnsaker, og nå spiser han brokkoli, blomkål,potet,gulerot, kålrabi.

Husk også at deta t maten kommer i retur ikke trenger å bety at hun ikke liker/ikke vil ha. De må lære seg å spise, hvordan tunga funker osv. Og om du gir noe hun ikke liker, ikke vi deg, det kan hende hun trenger å smake det noen ganger før hun godtar en ny smak :)

Et annet tips er å blande grønnsaksmos med mme. Det liker min VELDIG godt hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at grøten kommer i retur trenger ikke å bety at barnet ditt ikke liker det, men at han/hun prøvde å svelge litt mye på en gang, det trigger brekningsrefleksen og da kan det fort komme i retur :o Det har litt med teknikk å gjøre, og det er noe som kommer seg etterhvert :) 

Anonymous poster hash: 0e01b...ceb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med grøt og middag 😢 hun er 6nnd, har ennå ikke kommet opp i full porsjon. Nå er det knapt noen få skjeer hun tar. Middag er det likedan med, har prøvd ren potet i to dager nå, men nei. Frukt derimot går på høykant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at jeg er heldig med at tassen foreløpig er et matvrak . Han er enda ikke 4 mnd og spiser allerede nesten en full posjon grøt. Vi må begynne med måltid 2 snart, må bare la mage få noen dager med full porsjon først

Anonymous poster hash: 3f270...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk:) vi har akkurat kjøpt en fancy stavmixer. Avocado og banan er å handlet inn, samt søtpotet.:) synes det er greit at de prøver litt men ikke for mye på engang da:) hadde det vært opp til meg hadde jeg vel gitt alt på en gang:) ja har ikke tenkt på at det kanskje er derfor det kommer i retur:) men han er så glupsk, tror noen ganger går d for sakte og han blir utålmodig. Ammer han jo Max 5min så er han mett;P da skal disse tingene testes så innføre gradvis litt mere smaker;) ja blande med mme er vel ikke så dumt det er jo ganske mettede å;))!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...