Gå til innhold

Mann med økonomiske problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann som har økonomiske problemer. Vi har ett barn sammen, faste gode jobber, bor i leid leilighet pga den økonomiske situasjonen. Han tjener ca 400 000 i årslønn. Situasjonen er nå slik at han bidrar ikke med noe når det gjelder det økonomiske, jeg betaler husleie, strøm, barnehage, internett, klær og utstyr til barnet, mat etc.

Resultatet er at jeg faktisk er "fattig", aldri råd til å unne meg noe av verken klær, opplevelse e.l. Alle mine penger går til å forsørge familien. Hans penger går i sin helhet til å dekke hans egne utgifter på gjeld.

Dette tærer nå på meg, og på forholdet. Jeg vil jo faktisk ha bedre råd om han flytter ut.... Samtidig har barnet vårt rett til å bo sammen med far tenker jeg.... Grubler og grubler her! Hva ville DU ha gjort?

Anonymous poster hash: 5b19a...122

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri satt meg i denne situasjonen...

Mulig jeg får tyn av andre nå, men menn som ikke har kontroll på økonomien sin er direkte turn-off. Jeg ville aldri aldri flyttet sammen med en slik taper!

Hvor mye gjeld har han? Du vet at han ikke bruker pengene han nå tjener til nettspill osv?

Jeg ville ikke hatt lån sammen med han, alt av verdier skulle stått i mitt navn (bil, hus osv), han skulle hatt klinkende klar forståelse av at ETT feiltrinn så var det rett ut. HVIS jeg skulle havnet i denne situasjonen..

Anonymous poster hash: dbff0...ea6
Skrevet

Hvor mye har han i gjeld hvis hele lønnen går kun til det? Da burde den vel bli fort nedbetalt? Eller bruker han penger på seg selv også. Syns det høres rart ut at han ikke kan bidra med noe som helst.

Anonymous poster hash: 0e1ed...824

Skrevet

Jeg visste ikke om problemet da vi flyttet sammen, og den fulle og hele sannheten kom for en dag først etter at vi var gifte og barnet var født.

Han spiller ikke, men bruker nok en del penger på seg selv likevel. Han har en hobby der det går noe penger noen måneder i året.

Jeg elsker han jo, men blir innimellom lei og oppgitt (som nå).

HI

Skrevet

Han bidrar til å handle inn mat like etter at lønn er kommet og før han er blakk igjen! Gjelden er type forbrukslån og kredittkort med skyhøy rente som han "aldri blir kvitt"

HI

Skrevet

For en egoist. Hadde forlangt at han bidro med husleie osv. Du er for snill!!!!

Hvor mye gjeld er det snakk om

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke eksakt hvor mye det er snakk om, men det er flere forskjellige kreditorer. Har flere ganger kranglet om bl.a husleie, men det ender med at han ikke kan betale. Vet ikke helt hva jeg bør gjøre nå...

HI

Skrevet

Han burde prøve å få samlet all gjelde i et vanlig banklån. Da har han mulighet til å betale det fortere ned.

Skrevet

Han har forsøkt å refinansiere ved å samle lån, men får ikke nytt lån noe sted :-(

HI

Skrevet

Har faktisk foreslått gjeldsordning, men han vil ikke. Han har en bil og e snøscooter han er redd for å "miste" da. (Ser jo selv hvor latterlig det ser ut når jeg skriver dette da...)

HI

Skrevet

Har faktisk foreslått gjeldsordning, men han vil ikke. Han har en bil og e snøscooter han er redd for å "miste" da. (Ser jo selv hvor latterlig det ser ut når jeg skriver dette da...)

HI

Da syns jeg faktisk det er på sin plass at han enten bidrar eller må flytte. Bil og snøscooter er kostbare ting man kan unne seg når man har råd. Han har det ikke, men lever på deg. Med vilje. Uakseptabelt. I praksis betyr det at du betaler for hans moro.

Skrevet

Jeg VET at jeg burde be om skilsmisse. Jeg VET at jeg får bedre råd alene. Men derfra til å faktisk gjøre det når jeg fortsatt elsker ham... Men vet godt hva jeg ville rådet en venninne i samme situasjon til!!

HI

Skrevet

Jeg VET at jeg burde be om skilsmisse. Jeg VET at jeg får bedre råd alene. Men derfra til å faktisk gjøre det når jeg fortsatt elsker ham... Men vet godt hva jeg ville rådet en venninne i samme situasjon til!!

Så klart er det enkel for meg og andre å si hva du skal gjøre, og selvsagt er det et stort skritt å ta. Håper du finner kreftene å gjennomføre det, helst før han drar deg med ned i søla. Du vet at all gjeld han får under ekteskapet blir også ditt, dvs halvparten hvis dere skilles? Med mindre dere har ektepakt da.

Skrevet

Den hobbyen må vente til gjelda er betalt. Snøskuteren må selges!

Du bør få vite nøyaktig hva han skylder.

Anonymous poster hash: ed0e7...5d8

Skrevet

Er selv sammen med en som er et økonomisk rot, vi har hus, to barn og vært sammen i 6 år. Jeg blir så oppgitt i er at det er alltid jeg... Jeg som må føre inn regninger, jeg som må betale ting, jeg som må ringe å ordne alt...!! Nå har ikke min mann noe forbruksgjeld/kredittkort. Han har vel bare høy forbruk?! Har ialfall endt med at jeg siste 6 mnd har stålkontroll over hans penger, siden han nesten ikke vet hvordan han logger seg inn på nettbanken.. Hele lønna hans går inn på vår felles regningskonto så får han 1000kr i ukelønn i uka av meg som han kan bruke på det han vil. Så fører jeg 6000kr over på mat kortet, 500 på sparing og resten på regning/buffer

Dette med ukelønn har faktisk resultert i at han

1 har sluttet å snuse (1 boks om dagen)

2 har begynt å smøre matpakke til jobb (var 2-300kr dagen)

4 tenker mer over om han skal på butikken for å kjøpe seg en cola, så drar han bare på butikk (ikke bensinstasjon) og kjøper den ene colaen og ikke ++++ potetgull, sjokolade, pizza, blad (3-400 kr spart) stopper impulskjøpingen hans

4 han er mye mer bevisst på valg av kjøp og hva han velger å bruke penger på

..skulle jo ikke måtte være mulig på voksne mannfolk. Noen er økonomiske sorte hull... Virkelig turn off.. Skulle ønske min viste mer initiativ til å hjelpe med betaling av alt.. Men det funker slik og, og så har ukelønn Resultert i at vi på 6 mnd har spart 67 000 kr som han ellers hadde brukt uten å tenke seg om hovedsakelig på mat/tipping/snus/tullp

Anonymous poster hash: a05b6...3e5

Skrevet

Er selv sammen med en som er et økonomisk rot, vi har hus, to barn og vært sammen i 6 år. Jeg blir så oppgitt i er at det er alltid jeg... Jeg som må føre inn regninger, jeg som må betale ting, jeg som må ringe å ordne alt...!! Nå har ikke min mann noe forbruksgjeld/kredittkort. Han har vel bare høy forbruk?! Har ialfall endt med at jeg siste 6 mnd har stålkontroll over hans penger, siden han nesten ikke vet hvordan han logger seg inn på nettbanken.. Hele lønna hans går inn på vår felles regningskonto så får han 1000kr i ukelønn i uka av meg som han kan bruke på det han vil. Så fører jeg 6000kr over på mat kortet, 500 på sparing og resten på regning/buffer

Dette med ukelønn har faktisk resultert i at han

1 har sluttet å snuse (1 boks om dagen)

2 har begynt å smøre matpakke til jobb (var 2-300kr dagen)

4 tenker mer over om han skal på butikken for å kjøpe seg en cola, så drar han bare på butikk (ikke bensinstasjon) og kjøper den ene colaen og ikke ++++ potetgull, sjokolade, pizza, blad (3-400 kr spart) stopper impulskjøpingen hans

4 han er mye mer bevisst på valg av kjøp og hva han velger å bruke penger på

..skulle jo ikke måtte være mulig på voksne mannfolk. Noen er økonomiske sorte hull... Virkelig turn off.. Skulle ønske min viste mer initiativ til å hjelpe med betaling av alt.. Men det funker slik og, og så har ukelønn Resultert i at vi på 6 mnd har spart 67 000 kr som han ellers hadde brukt uten å tenke seg om hovedsakelig på mat/tipping/snus/tullp

Anonymous poster hash: a05b6...3e5

Dette må du gjøre også, HI!

Og selg den scooteren og betal den dyre gjelda med de pengene!! Han kan kjøpe en ny når han har råd. Bytt bilen i en billigere bil og bruk mellomlegget på å betale ned gjeld. Selg andre dupeditter han har som kan dra inn penger. Ikke la han snylte på deg lenger!!

Skrevet

Uff, stakkars deg (og barnet). Jeg er enig med de over her. Mannen trenger en skikkelig "wake-up call". Han synes jo bil og snøscooter er viktigere enn dere. Trist! Han burde jo være mest engstelig for at dere skulle bli borte!!

Lykke til med å få han til å skjønne alvoret!

Anonymous poster hash: ec10c...d75

Skrevet

Du må få oversikt over hvor mye gjeld han hadde før dere giftet dere. Denne gjelden er kun hans. Om han har tatt opp mer lån etter at dere giftet dere i eget navn er også denne gjelden kun hans selv om dere er gifte.

Ikke la deg dra med ned.

Dere er gifte og du har full rett til økonomisk innsyn og han kan ikke nekte deg.

Anonymous poster hash: fc62a...d56
Skrevet

Her har dere i grunn kun et valg hvis dette skal vare, nemlig at du får total kontroll på hele økonomien. Få oversikt, kontakt alle kreditorer, få avtale, her er det mulig å få ned renter også, sett opp betalingsplan med faste trekk på lønningsdato, eventuelt oppret egen konto med trekk lønningsdato. Mannen din må over på lommepenger, dyre hobbyer må han legge til sides.

Går han ikke med på dette, ja da anbefaler jeg faktisk seperasjon.

Anonymous poster hash: 651dc...323

Skrevet

Jeg har også mye gjeld, pga dumhet i min ungdom. MEN; jeg bidrar 50% i hjemmet med utgifter, og det jeg har til overs betaler jeg gjeld med. Dere burde bli enig om det samme. Det skal ikke gå utover DEG at han har gjeld. Jeg får mindre å rutte med enn min samboer, men sånn er det bare! 

Anonymous poster hash: e5903...77e
Gjest Frøken Regine
Skrevet

I realiteten så bidrar du MYE til at han får betalt ned sin personlige gjeld. Du betaler alt, han betaler kun til seg selv (gjeld og "lommepenger"). Du forsaker, han bruker.

Du ser hvor tullete det er? Jeg hadde forlangt at snøskuteren ble solgt og pengene ble brukt på å betale på gjeld. Hadde også forlangt at han skulle bruke mindre på seg selv (akkurat som du gjør for å hjelpe ham) og mer på fellesutgifter. Han har barn og da kan han ikke bruke pengene kun til eget formål.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt å bo slik, ihvertfall ikke når du sier han bruker penger på seg seg og sin hobby.

Sorry men når han har rotet det til slik så får han faktisk droppe å bruke penger på seg selv og dytte disse inn i fellesskapet.

Er du sikker på at han faktisk bruker så mye penger på gjeld og ikke juger for deg?

Jeg ville forlangt full oversikt over hvor pengene hans går, gjeld osv. Og så ville jeg forlangt at han tar tak og prøver  få samlet gjeld slik at han får et lån med bedre rente.

Eller ihvertfall få bedre betalingordninger der lånene er nå

Og at han har snøskuter ++ når du betaler for at han skal leve er jo helt høl i hodet du kan ikke akseptere det, om det er bevist eller ikke så bruker han deg. Uten deg hadde han jo tydeligvis ikke fått tak over hodet, strøm, mat osv. Og ikke betaler han på barnet sitt heller.

Ta det opp med han, er han så egoistisk at han mener at det er rett at du betaler for han og du betaler alt for barnet deres, mener han at det er rett at han sitter der med dyr hobby og dyre leketøy mens du ikke har råd å handle klær til deg selv fordi du må ta alt forsørgeransvar?

Eller er det bare at han ikke faktisk ser virkeligheten og ikke skjønner det.

Og en samtale kan få han til å snu om , ta tak i ting og ikke minst prioritere rett.

Selv om du elsker noen må du ikke la de tråkke på deg heller, dette må jo slite veldig på forholdet og følelsene fra din side og derfor bringer det ikke med seg noe positivt.

Om han elsker deg og barnet vil han også være villig til å forandre på ting og løse det når han ser virkeligheten i øyet. 

Hvis ikke er han bare egoistisk og tenker bare på seg selv og ja du vil faktisk ha det bedre uten han, eventuelt du får kreve at om dere skal være sammen må han dekke en hvis sum opp til halvparten av husleie, strøm og forsikringer, mat og utgifter til barnet og så får han ordne slik at han kan dekke resten av gjelda si med det han har igjen.

Anonymous poster hash: 8d453...d2c
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det er litt godt å se at jeg ikke er "helt på viddene" når jeg ikke lenger gidder dette. Samtidig er jeg opptatt av å ikke gi opp ekteskapet for lett. Har vel derfor latt det skure og gå for lenge. Har i dag gitt ham noen krav, faktisk noe av det dere har skissert her. Bl.a at han først skal betale meg en sum, SÅ kan han betale kreditorer med det som er igjen. Han er med på det nå iallfall. Hvordan han vil følge det opp fremover gjenstår å se...

Takk for konstruktive svar alle sammen!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...