Gå til innhold

sukk! flere som sliter med nattesøvnen etter at de gikk over til juniorseng?

1frafør_1påvei

Anbefalte innlegg

Han er 2 år og 4 mnd og etter en lengre periode hvor han ikke var trøtt på kvelden kl.19, begynte vi å kutte dagduppen. Dette gikk fint og han la seg med en gang. Men! For 3 uker siden gikk vi over til juniorseng og nå sover han så dårlig! Kommer ut x antall ganger hver kveld, ofte en gang ila natten og så er han klar for dagen i 04-05 tiden! *gjeesp!* dette skjer også i ukedagene når han er fulltid i bhg, uten soving på dagen! Og det verste er å se hvor trøtt han faktisk er. I dag kom han inn på vårt soverom kl.04.50 med poser under øynene, stakkar, men å sove mer kom ikke på tale! Verken i vår seng eller hans. Hva kan vi gjøre? Kommer det til å gå over av seg selv?

Zzzz..fra en trøtt familie:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at vi aldri har hatt problemer med dette da han sov i sprinkelseng! Da sov han 12 timersnetter uten problemer, og legging var en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det har noe med senga å gjøre da. Vår har også begyntå ta morran rundt 5 og våkne på natta uten at vi har byttet seng. Aner ikke hvordan vi skal få snudd det. Kanskje en periode de har i den alderen? Vår ble storebror i sommer da, mulig det er derfor.

Anonymous poster hash: 3c635...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytta seng for en drøy mnd siden. Første uka lå han i senga, mens uke 2 begynte han å stå opp. Vi gikk med han tilbake i senga og sa at det var siste sjanse. Dersom han sto opp igjen ble han lagt i sprinkelsenga. Noen netter sto han opp igjen og ble puttet i babysenga. Nå har han ikke stått opp på nesten 3 uker. Han våkner fremdeles innimellom, men det får så være. Den teknikken fungerte ihvertfall veldig bra på vår, men da må det gjennomføres hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet lignende innlegg her før...

Vår på snart 2,5 våkner også mer nå etter at vi skiftet til juniorseng.

Det er nå snart et halvt år siden.

Den første tiden gikk det kjempefint, så begynte hun å stå opp om kvelden og natten,

Kom tassende ut blid og fornøyd.

Kom gjerne inn og la seg i vår seng, så stille at det ikke var alltid vi hørte det heller.

Hvis vi hører det følger vi henne tilbake i egen seng, hvis vi våkner etter at hun er kommet inn bærer vi henne tilbake.

Vi har prøvd å la mannen ligge på madrass på gulvet inne hos henne, da våknet hun og la seg ned til ham...

Nå har vi kommet dit at hvis han ligger på gulvet inne hos henne sover hun hele natten i egen seng...

Vi snakker om det før hun legger seg, og sier at nå må hun sove hele natten i egen seng, nå som hun har fått så fin stor seng osv... Men jeg tror hun er for liten til å huske på det når hun våkner 6 timer senere.

Heldigvis er hun glad i å sove på morgenen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Her gjør min 2 åring akkurat det samme uten å ha byttet seng. Han krabber ut av sprinkelsengen nå og kommer inn på soverommet. Hvis han ikke vil legge seg i min seng så sier jeg til han, enten legger jeg deg i senga di igjen eller så kan du sove her for nå er det natta. Da legger han seg alltid i min seng og i helgene da kan han lett sove til 9-10 tida, men i ukedagene er det til 7 tida da vi må opp. 

Så hos oss er det ikke ett valg å stå opp kl 04. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor lar du det være et alternativ å ligge i din seng? Jeg hadde trodd at det fungerer som motivasjon for å gå ut av sin egen seng.... min erfaring er at man må følge de endel tilbake, men at det stadig blir bedre

Endret av Kenga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aldri sovet i vår seng, noen gang, så er kanskje ikke så rart at han ikke sovner der. Har gitt han tilbudet i desperasjon kl.04 om natten:-P følger han alltid tilbake til sin seng og kan fint holde på sånn i 1-1,5 timer..men sove, ånei! Når klokka nærmer seg 06 gir jeg opp og står opp..nå har vi sovet noen netter borte og da har vi brukt reiseseng. Gjett hvem som DA sover 12t natten gjennom! Det må være den juniorsenga. Spent på hva som skjer når vi kommer hjem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da skjønner jeg. Hva med å gjennomføre sprinkelsenga, evt bruke reisesenga hjemme? Her funker ihvertfall trusselen om sprinkelsenga godt, han står aldri opp mer enn 1 gang, for da vet han at han må sove i babysenga :-P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, jeg skjønner det at vi kanskje bør vente med å ta i bruk juniorseng. Flott med tips om å bruke "babysengen" som trussel dersom det skulle bli problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Uff, nå blir jeg nervøs selv. Skal bytte ut sprinkelsengen i morgen. Vi er også vant med 12-13 timers netter. Krysser alt jeg kan for at dette skal gå smertefritt. Men dessverre ingen gode råd herifra da vi begir oss ut på det for første gang i morgen

Anonymous poster hash: 6126d...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er problemstilling vi har nå:( Vår jente er 2 år 3 mnd. i morgen skal hun sove hos svigers så i reiseseng så finne frem vår reiseseng å ta tipset i praksis.

Andre som har prøvd? Oppi sengen vår funker dårlig nå med en 4 uker lillesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har en reiseseng, og har ingen planer om å bytte den ut før den knekker sammen eller barnet vårt på litt over 2 år begynner å klatre ut av den. Forandre ikke på noe som allerede virker så bra. Barn er gjerne mer var for forandringer i denne store utviklingsfasen av livet. Å vente til barnet er 3-4 år om så, gjør meg ingenting så lenge senga tåler det :)

Anonymous poster hash: 22554...01d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Har en på 2,5år. Jeg har et par ganger sagt at "nå sover du i sengen din ellers gir jeg sengen din til et annet barn!" i ren frustrasjon. Sikkert ikke særlig pedagogisk riktig. Men det virker hver gang, og han går ikke ut av sengen flere ganger før han kommer inn til oss i 5tiden på morgenen (det er greit). Jeg er ikke sint i stemmen, bare bestemt (og sliten).

Anonymous poster hash: 461ea...20c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Etter at vi tok av ene siden på sengen hans, så kommer han inn mellom 03-05, så ligger han litt hos oss å babler før han sovner igjen, heldigvis. Men de periodene vi har det hektisk iløpet av dagen, og om han da kommer inn til oss på natten, så klarer han ikke å sovne igjen, da bruker jeg det som en pekepinn på at det må roes ned noen hakk tidligere iløpet av dagen enn vanlig, og det funker ihvertfall for oss. 

Anonymous poster hash: 7b64a...ea9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...