TanteHufsa Skrevet 17. november 2013 #1 Skrevet 17. november 2013 Var ute for å spise med venninner i går. Bare en av de vet jeg er gravid. Jeg spiste pizza med parmaskinke. Venninna mi fikk ikke sagt i fra uten at de andre hørte det men etterpå fikk hun hvisket at spekemat er noe vi skal holde oss unna. Haha. Jeg ble sjokkert. Men det viser seg at jeg er immun mot toxoplasmose, samme venninne er sykepleier og hun visste dette også. Jeg var faktisk helt uopplyst om dette gravide ikke måtte spise. Den siste uka har jeg spist myk ost en gang og ørret. (Aaaaner ikke om den veide over 3 kg) Nå føler jeg meg veldig dum som ikke har tenkt over at det finnes slike kostholdsanbefalinger. Hvilke tips har dere om kosthold og hva er absolutt NEI og hva slags forholdsregler tar dere? Skikkelig dum førstegangsgravid.. 😳
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 17. november 2013 #2 Skrevet 17. november 2013 Vel, så lenge parmaskinken var stekt med pizzaen skulle det ikke være noe problem... MEN så er det ikke bare toxoplasmose som kan være skadelig for deg, dette gjelder feks også listeria. Jeg hadde heller ikke visst at det var mat jeg skulle holde meg unna da jeg var gravid for første gang om det ikke hadde vært for forumet her. Ta en prat med jordmor eller lege neste gang du er på kontroll, så tenker jeg du får vite det du trenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå