Gå til innhold

Hvordan fungerer et kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har et fra banken, og handler for 10.000,- så får man bare betalt tilbake 1000kr i mnd, hvordan blir det? Når koster det og evnt hvor mye?

Anonymous poster hash: 5189c...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har et kredittkort med grense på 75 000,- jeg kan bruke hvor mye av det jeg vil - men for å slippe rentekostnader (som er høye med kredittkort) så må jeg betale det tilbake innen den 20. i mnd etter. Jeg bruker det kun slik, og har aldri betalt renter.

Det dummeste man gjør er å betale tilbake minstebeløpet (f.eks 1000,- kr/mnd). Da blir det et dyrt kjøp. La oss si at renten er på 30 %. de 10000 du kjøpte noe for, må du  betale 13 000 for ved sånn avbetaling.

Anonymous poster hash: 42b04...6eb
Skrevet

Holder meg unna kredittkort, sparer til jeg får råd til å kjøpe. Faren er at man kan komme på etterskudd med betaling og da løper rentene.

Anonymous poster hash: 8f008...dcb

Skrevet

Man betaler renter på det man har utestående etter en viss dato. Rentesatsene varierer etter hvilken avtale man har, det er ikke uvanlig med 32% men det er mer vanlig at det er ca 20%.

Ofte er de slik at varekjøp renter seg etter en viss dato, men kontant uttak renter seg straks. Om man bruker mye og betaler lite så blir det dyrt. Om man kun bruker kortet til varekjøp og betaler innen forfall kan kredittkort være økonomisk gunstig. Da får man selv rentegevinsten på sine egne penger, samt at kortet ofte gir rabatter etc.

Vi har familie langt unna, vi har kredittkort fra banknorwegian, vi bruker norwegian kortene på alt vi kjøper. Vi får 1% med fly cash på alt vi kjøper. Nå skal vi reise til familien i jula, og vi måtte betale 76,- for billetten, da vi hadde samlet opp så mye cashpoints. For hver hundrelapp vi bruker får vi en krone til flybilletter, og vi får 5,- om vi kjøper flybilletter.

Vi har brukt kortene våre slik i flere år nå, men har aldri brukt en krone på renter, da vi alltid betaler før forfall. Noen kort gir deg 3,5% på alt du kjøper og trumph gir deg også ferdig hode prosenter på dagligvarer om du gjør din daglige handel på Kiwi eller andre butikker som har trumph avtale.

Ofte er det også reiseforsikring med i kortene, slik at man slipper å betale for det i tillegg, så lenge man betaler reisa med kortet.

Om man bedriver mye netthandel har man også ofte kjøpsforsikring i kortet, slik at man ikke taper penger om varen blir borte i transport, selskap går konkurs eller man blir svindlet at mindre seriøse aktører.

Anonymous poster hash: 70bd4...1f6

Skrevet

Oh no, ikke gå i kreditt-kort fella...:/ Jeg fikk ett kredittkort i posten hvor man måtte betale et gebyr på 250 kr mnd + renter som ikke var spesielt sjarmerende for å si det sånn... men noen kredittkort er vel verre enn andre! Jeg klippet det i to for å ikke falle for fristelsen!

Anonymous poster hash: d947f...e08
Skrevet

Har kredittkort gjennom banken min Skandiabanken,og der betaler man kun en engangssum på 250 kr. De trekker automatisk en fast dato i mnd,sånn at jeg betaler aldri renter.men jeg passer selvsagt på at jeg aldri bruker det over evne.

Det er fryktelig greit å bruke når man kjøper ting på nettet,mye sikrere.

Anonymous poster hash: c68da...ae2
Skrevet

Alle bør ha et kredittkort å bruke dersom de handler på nett. Man er bedre forsikret, og man slipper at lønnskontoen går tom om man blir svindlet. Reiser bestilt med kredittkort blir også automatisk forsikret.

Jeg bruker kredittkort til daglig, men hver mnd setter jeg inn tilsvarende beløp så jeg ikke må betale renter. Jeg har coop kort, handler stort sett på coop og sist år fikk jeg nærmere 8000 i kjøpeutbytte. Nå har de redusert % man får i utbytte så jeg regner med at det ikke blir så mye i år.

Skrevet

Har kredittkort gjennom banken min Skandiabanken,og der betaler man kun en engangssum på 250 kr. De trekker automatisk en fast dato i mnd,sånn at jeg betaler aldri renter.men jeg passer selvsagt på at jeg aldri bruker det over evne.

Det er fryktelig greit å bruke når man kjøper ting på nettet,mye sikrere.

Anonymous poster hash: c68da...ae2

Bare til informasjon; det er ikke en engangssum, men en årlig avgift du betaler. Trekkes automatisk hvert år.

Anonymous poster hash: 0d634...925

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...