Gå til innhold

Kan jeg bytte barnehage på vesla uten fars samtykke ved delt ansvar?

Anbefalte innlegg

Har 2 barn i barnehage, eldste begynner på skolen til neste høst. Vi søkte eldste inn i den barnehagen som passet oss best den gang. Og da minste skulle begynne valgte vi samme brhg.

Problemet nå er at jeg ønsker å bytte barnehage for minstemann når eldste begynner på skolen.

Barnehagen jeg ønsker å søke henne til ligger et steinkast unna huset vårt, den andre ligger ca 7 min kjøring unna og tilhører en annen skolekrets. (Ja, må kjøre pga noen helvetes bakker, tar 30 min å gå). Eldste skal være eneste barnet fra vår skolekrets som starter på skolen her (kjenner heldigvis noen flere fra sitt kull fra her vi bor). Dattera mi vil få samme problemet, hun vil være eneste fra barnehagen sin som begynner på skolen. Bytter jeg barnehage vil hun få 2 år på å bli kjent med 15 barn hun skal begynne på skolen med.

Men problemet er far..

Han vil ikke at hun skal bytte barnehage for da får han hele 6 minutters lenger vei å kjøre for å hente/levere (han må jo hente den eldste på skolen 3 min kjøring unna). Far kjører allerede 50 min for å komme hit barna bor og det var visst uaktuelt med de ekstra minuttene. Dattera mi har aldri bodd med ham, samvær fredag til mandag annenhver uke, han dro da jeg ble gravid med henne. Vi har delt foreldreansvar.

Så spørsmålet er;

Må vi være enig om bytte av barnehage, eller kan jeg bestemme det? Hun bor jo hos meg 24 dager i måneden.... Han blir kun berørt fredag ettermiddag og mandag morgen annenhver uke, mens jeg får ekstra kjøring alle de andre dagene. Hvordan er reglene ved delt ansvar?

Anonymous poster hash: a2eed...ccf

Anonymous poster hash: a2eed...ccf

Fortsetter under...

Jeg leste fra en advokat at du kan bytte barnehage uten at barnefar er enig,selv om dere har delt foreldreansvar.

Lurer på å gjøre det selv,ettersom far ikke ser hva som er til barnets beste.

Endret av dagmamma_OS

Det er, slik jeg har forstått det, den av foreldrene som har daglig omsorg som avgjør hvilken barnehage barna går i, nettopp pga problematikken du skildrer. Far opplever "hente-leveringsdilemmaet" en gang i blant, mens du opplever det hele tiden. I tillegg har du et godt poeng med at det på sikt vil være hensiktsmessig ovenfor barnet. Foreldreansvaret har lite å si i slike tilfeller, da det er som jeg nevnte den med daglig omsorg som har mest å si ifh til slike dagligdagse ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...