Gå til innhold

Den nye regjeringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, de fikk mange stemmer fra alle som tenker "meg, mine, mitt". Trist, som sagt. Ja, ja, virkeligheten treffer vel folk snart. Blir morsomt å se hvordan dette går om et par år.

Anonymous poster hash: 40d43...6b3

Fascinerende at du mener at det kun finnes én fasit, og at du tydeligvis er eksperten her. Hvorfor er du ikke politiker, siden du vet best?

Anonymous poster hash: 6338b...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del er glad for at rødgrønn er ute av regieringen! Jeg er i mot pappaperm, mannen min vil måtte ta ut 14 uker for lillebaby bli født før 1.juli dessverre. Jeg liker derimot at kontantstøtten vil være på 6000 kr per mnd, fordi jeg vil prioritere å være hjemme med barnet  til det er 3 år.  Synes generelt at rødgrønn politikk har skapt et ueffektivt samfunn hvor alt for mange er avhengig av å bli forsørget av staten.  Det bør lønne seg å jobbe, å klare seg selv og tørre satse på egne bedrifter.  Anonymous poster hash: 8192d...fec

Interessant at du skal være hjemme på samfunnets regning (kontantstøtte) samtidigig som du misliker at folk blir forsørger av staten?

He, he...

Skrevet

Ja, de fikk mange stemmer fra alle som tenker "meg, mine, mitt". Trist, som sagt. Ja, ja, virkeligheten treffer vel folk snart. Blir morsomt å se hvordan dette går om et par år. Anonymous poster hash: 40d43...6b3

Fascinerende at du mener at det kun finnes én fasit, og at du tydeligvis er eksperten her. Hvorfor er du ikke politiker, siden du vet best?Anonymous poster hash: 6338b...675

Kanskje jeg er det...?

Nei, alvorlig talt. Jeg har vært mamma lenge nok til å huske den tiden da det a) nesten ikke var barnehageplasser å oppdrive i det hele tatt og B) de kostet skjorta (5-7000 kr). De rødgrønne har bygget enorme mengder barnehageplasser, utdannet førskolelærere og hatt matprisene på ca 2200kr i mange år. De har gjort svært mye. Ikke alt kan innføre i samme slengen, man må ta ting gradvis, i år var turen kommet til to opptak, et viktig steg i retning av løpende opptak hele året. En god og riktig utvikling, som de blåblå dessverre har parkert. Til tross for at de støttet dette i valgkampen.

Skrevet

matprisene = maxprisen

Skrevet

Forferdelig trist at den nye regjeringen ødelegger de gode tingene de rødgrønne fikk til, særlig med hensyn til pappaperm, kontantstøtte osv. Regner imidlertid med at de kommer til å bli så mye indre strid etterhvert at samarbeidet ryker. Håper det skjer fort, og i hvert fall før de går løs på arbeidsmiljøloven!

Vil du vi skal ha samme skjebne som hellas om noen år så for all del bør den rødgrønne politikken bestå...vil du unngå en hellas skjebne så la de blå få gjøre forandringer.

Anonymous poster hash: 9da38...98f

Eh, du har kanskje ikke fått med deg at mens store deler av Europa er i økonomisk krist så har Norge en bunnsolid økonomi? Nettopp pga av dyktig forvaltning av pengene og et godt styre av landet.

Du er klar over at hvis ikke vi hadde hatt oljepengene så ville det gått like ille her. Du er klar over at vi bygger opp byråkratiet, gullpensjoner,  og at de statsansatte har mye høyere oppsigelsesvern enn privat ansatte. Du vet også at dette koster penger å opprettholde. Vi kan ikke fortsette å bygge opp byråkratiet for etterhvert vil det gå som hellas. Ja vi har penger på bok takket være oljen, men er du klar over hvor mange firmaer som har slått seg konkurs spesielt tanke på eksportbedrifter?

Flere og flere produksjonsbedrifter må flytte utenlands for det er for dyrt i norge. Beklager men jeg er ikke enig at vi forvalter pengene våre bra. 

Anonymous poster hash: 9da38...98f

Skrevet

Forferdelig trist at den nye regjeringen ødelegger de gode tingene de rødgrønne fikk til, særlig med hensyn til pappaperm, kontantstøtte osv. Regner imidlertid med at de kommer til å bli så mye indre strid etterhvert at samarbeidet ryker. Håper det skjer fort, og i hvert fall før de går løs på arbeidsmiljøloven!Anonymous poster hash: 40d43...6b3

Vil du vi skal ha samme skjebne som hellas om noen år så for all del bør den rødgrønne politikken bestå...vil du unngå en hellas skjebne så la de blå få gjøre forandringer.Anonymous poster hash: 9da38...98f
Eh, du har kanskje ikke fått med deg at mens store deler av Europa er i økonomisk krist så har Norge en bunnsolid økonomi? Nettopp pga av dyktig forvaltning av pengene og et godt styre av landet.

Du er klar over at hvis ikke vi hadde hatt oljepengene så ville det gått like ille her. Du er klar over at vi bygger opp byråkratiet, gullpensjoner,  og at de statsansatte har mye høyere oppsigelsesvern enn privat ansatte. Du vet også at dette koster penger å opprettholde. Vi kan ikke fortsette å bygge opp byråkratiet for etterhvert vil det gå som hellas. Ja vi har penger på bok takket være oljen, men er du klar over hvor mange firmaer som har slått seg konkurs spesielt tanke på eksportbedrifter? Flere og flere produksjonsbedrifter må flytte utenlands for det er for dyrt i norge. Beklager men jeg er ikke enig at vi forvalter pengene våre bra.  Anonymous poster hash: 9da38...98f

Hvor i all verden har du det fra at statsansatte har sterkere oppsigelsesvern enn privat ansatte? Det er jo bare tull? Tvert i mot er D mange flere midlertidig ansatte i staten enn ellers, pga tjenestemannsloven som for adgang til det. På min statsbedrift er ca 22% midlertidig ansatte, mange mer enn 5-10 år. Helt jævlig for dem det gjelder.

Skrevet

Er jo ikke alle som synes at alt den rødgrønne regjeringen 'fikk til' var så tipp topp da.. Er jo en grunn til at de borgerlige fikk flertall..

Høyre og FrP er i regjering nå fordi de fikk mange (nok) stemmer ved valget..

Vel... Høyre og FrP er i regjering nå, rett og slett fordi de tilsammen med KrF og V fikk mange nok stemmer ved valget. Uten støtte fra disse to småpartiene, er Høyre og FrP sjanseløse. Og pr. dato er det temmelig ren høyrepolitikk vi ser regjeringen fører, og det må nok til for å få småpartienes støtte. FrP-politikk er ikke spiselig for småpartiene - og takk og pris for det! 

For min del er jeg mest spent på hvor lenge denne blå-blåregjeringen får sitte, spent på om de klarer å kjøre god nok slalåm til at de holder hele valgperioden. Jeg tviler. 

Anonymous poster hash: ff9bb...c03

Skrevet

Ja, de fikk mange stemmer fra alle som tenker "meg, mine, mitt". Trist, som sagt. Ja, ja, virkeligheten treffer vel folk snart. Blir morsomt å se hvordan dette går om et par år.

Tror nok heller høyrebølgen kom fordi mange ser at politikken som er blitt ført til nå ikke er bærekraftig.

Tenk deg den store andelen i arbeidsføre alder som ikke er i jobb. Så mange at må storimportete arbeidskraft fra utlandet, noe som vil koste oss dyrt i fremtiden.

Så kan du tenke litt på den store andelen av de som faktisk er i jobb som jobber i staten. Altså ikke-produktivt/ verdiskapende arbeid som i bunn og grunn kun koster penger.

Det blir færre og færre som bidrar til å dra lasset. Det er DET jeg håper en borgerlig regjering kan snu. Vi kan ikke lene oss på oljen for all fremtid. Vi må kreve mindre, bidra mer og ikke minst overlate noe sv velferden til barna våre.

Og du... Tror du helt oppriktig at de som stemmer noe annet enn borgerlig ikke primært tenker på seg selv når de stemmer?

Anonymous poster hash: f390f...b3b

Skrevet

Ja, de fikk mange stemmer fra alle som tenker "meg, mine, mitt". Trist, som sagt. Ja, ja, virkeligheten treffer vel folk snart. Blir morsomt å se hvordan dette går om et par år. Anonymous poster hash: 40d43...6b3

Tror nok heller høyrebølgen kom fordi mange ser at politikken som er blitt ført til nå ikke er bærekraftig.

Tenk deg den store andelen i arbeidsføre alder som ikke er i jobb. Så mange at må storimportete arbeidskraft fra utlandet, noe som vil koste oss dyrt i fremtiden.

Så kan du tenke litt på den store andelen av de som faktisk er i jobb som jobber i staten. Altså ikke-produktivt/ verdiskapende arbeid som i bunn og grunn kun koster penger.

Det blir færre og færre som bidrar til å dra lasset. Det er DET jeg håper en borgerlig regjering kan snu. Vi kan ikke lene oss på oljen for all fremtid. Vi må kreve mindre, bidra mer og ikke minst overlate noe sv velferden til barna våre.

Og du... Tror du helt oppriktig at de som stemmer noe annet enn borgerlig ikke primært tenker på seg selv når de stemmer?Anonymous poster hash: f390f...b3b

Altså du - det er da mange som jobber i staten som har et svært så produktivt/verdi-skapende arbeid! Hva med alle universitetsforskere, høyskolelærere, sykepleier, leger osv? De som produserer ny viten, nye utdannede mennesker som skal ta seg av fremtiden vår, de som "produserer" helse og velferd osv...

Jeg tror de som stemmer borgerlig, og særlig FrP, tenker mer på seg selv og sin egen lommebok enn de fleste på venstresiden, ja.

Skrevet

Og du... Tror du helt oppriktig at de som stemmer noe annet enn borgerlig ikke primært tenker på seg selv når de stemmer?Anonymous poster hash: f390f...b3b

Altså du - det er da mange som jobber i staten som har et svært så produktivt/verdi-skapende arbeid! Hva med alle universitetsforskere, høyskolelærere, sykepleier, leger osv? De som produserer ny viten, nye utdannede mennesker som skal ta seg av fremtiden vår, de som "produserer" helse og velferd osv...

Jeg tror de som stemmer borgerlig, og særlig FrP, tenker mer på seg selv og sin egen lommebok enn de fleste på venstresiden, ja.

Joda. Men at vi har et enormt og unødvendig stort byråkrati som koster altfor mye er ikke til å stikke under en stol.

Du tror hva du tror. JEG tror ikke de som stemmer sosialistisk primært gjør dette fordi de ønsker å bidra med skatt slik at alle andre får det bedre. Jeg tror mange av dem stemmer som de gjør nettopp fordi de vil alle andre skal betale skatt slik at de selv får mer.

Og det tror jeg blir de borgerlies største problem. Det er så enormt mange som mottar fra statskassa at de vil miste stemmene sine når de prøver å kutte ned kostnadene for å drive en mer forsvarlig politikk.

Som sagt; altfor få bidrar til å dra lasset. Du ser det i denne tråden veldig tydelig; folk vil bare ha mer. Ingen tenker på hva det koster.

Anonymous poster hash: f390f...b3b

Skrevet

Er det noen som kan vise meg et sted det står NÅR de nye pappaperm-reglene gjelder fra? Jeg dauer om det er fra 1. juli, da kniper jeg igjen 2 måneder ekstra... 

Her blir det ikkeno pappaperm, og med de nye reglene vil grunnen vår være nok! 

Skrevet

Er det noen som kan vise meg et sted det står NÅR de nye pappaperm-reglene gjelder fra? Jeg dauer om det er fra 1. juli, da kniper jeg igjen 2 måneder ekstra...

Her blir det ikkeno pappaperm, og med de nye reglene vil grunnen vår være nok!

Fra 1. juli ja.

Anonymous poster hash: 9350e...d8d

Skrevet

Pappapermen blir heller ikke borte. Papaen kan ta akkurat like lang perm som han kunne ta med de rød/grønne, men det er opp til foreldrene. Man skulle jo tro at voksne mennesker som føler seg klare til å oppdra barn også klarte å ta en avgjørelse på dette selv, uten innblanding fra staten....men er vel ikke alle som er kapable til det, så de får stemme SV neste gang.

Dette argumentet synes jeg blir veldig ensidig… Det er flere grunner til at fedrekvote er viktig i mine øyne. Mannen min har feks et arbeidsmiljø der han er overbevist om at det ville blitt sett skjevt på om han etter eget ønske tok ut permisjon hvis det ikke var "pålagt". (Og mannen min er Høyremann ;) ) Han kunne sett langt etter å klatre i systemet, for å si det sånn, for de ville ha ment at han ikke prioriterte jobben. Og slik tror jeg det er mange steder. Så selv om mannen er "moden" for permisjon, tror jeg ikke alle arbeidsgivere er det. Ennå. Og jeg syns også det er viktig at det skal være noenlunde likt for arbeidsgiver å ansette en kvinne eller mann i "barnealder", det er jo en kjent sak at mange arbeidsgivere tradisjonelt har vært skeptisk til å ansette kvinner som snart muligens skal ut i permisjon. Med kvoteordningen blir det mindre slik tenkning, vikar må man gjerne ha uansett mann/kvinne, og kvinner har dermed mer rettferdig mulighet til å få de mest attraktive jobbene… Kvoter handler ikke bare om individets frihet, men er et virkemiddel samfunnet kan bruke i et større perspektiv. 

Gjest Kransekakestanga
Skrevet

Pappapermen blir heller ikke borte. Papaen kan ta akkurat like lang perm som han kunne ta med de rød/grønne, men det er opp til foreldrene. Man skulle jo tro at voksne mennesker som føler seg klare til å oppdra barn også klarte å ta en avgjørelse på dette selv, uten innblanding fra staten....men er vel ikke alle som er kapable til det, så de får stemme SV neste gang.

Dette argumentet synes jeg blir veldig ensidig… Det er flere grunner til at fedrekvote er viktig i mine øyne. Mannen min har feks et arbeidsmiljø der han er overbevist om at det ville blitt sett skjevt på om han etter eget ønske tok ut permisjon hvis det ikke var "pålagt". (Og mannen min er Høyremann ;) ) Han kunne sett langt etter å klatre i systemet, for å si det sånn, for de ville ha ment at han ikke prioriterte jobben. Og slik tror jeg det er mange steder. Så selv om mannen er "moden" for permisjon, tror jeg ikke alle arbeidsgivere er det. Ennå. Og jeg syns også det er viktig at det skal være noenlunde likt for arbeidsgiver å ansette en kvinne eller mann i "barnealder", det er jo en kjent sak at mange arbeidsgivere tradisjonelt har vært skeptisk til å ansette kvinner som snart muligens skal ut i permisjon. Med kvoteordningen blir det mindre slik tenkning, vikar må man gjerne ha uansett mann/kvinne, og kvinner har dermed mer rettferdig mulighet til å få de mest attraktive jobbene… Kvoter handler ikke bare om individets frihet, men er et virkemiddel samfunnet kan bruke i et større perspektiv. 

Hvor mye klatring kan han gå glipp av på 14 uker da? 

Det er mange arbeidsgivere som ikke blir overbegeistra over at damer skal ha mammaperm, men vi blir da gravide alikevell.

Om mannen er så veik at han ikke kan være hjemme med babyen sin pga. hva arbeidskollegaer vil si så får han bare droppe det, da. Det argumentet er tåpelig, det er snakk om voksne menn ikke små barn.

Skrevet (endret)

Hvor mye klatring kan han gå glipp av på 14 uker da? 

Det er mange arbeidsgivere som ikke blir overbegeistra over at damer skal ha mammaperm, men vi blir da gravide alikevell.

Om mannen er så veik at han ikke kan være hjemme med babyen sin pga. hva arbeidskollegaer vil si så får han bare droppe det, da. Det argumentet er tåpelig, det er snakk om voksne menn ikke små barn.

Da skjønte du ikke hva jeg mente, jeg uttrykte meg sikkert uklart. Poenget er selvsagt ikke at han går glipp av noe karrieremessig i løpet av de 14 ukene. (Og han tar ut pappaperm - og elsker det :) ) Poenget mitt var at mange arbeidsgivere (selvsagt ikke alle) vil se på mann som ikke "må" ta permisjon men likevel gjør det, som en som ikke prioriterer karrieren sin, og det vil kunne få konsekvenser for karrieren på lengre sikt. Mannen min, for å igjen ta han som eksempel, er leder, og det er utvilsomt ugunstig for bedriften hans at han er borte i 14 uker (selv i ferien blir det noe kaos). Hvis han ikke "måtte" ta permisjon men likevel prioriterte det, er ikke han i tvil om at det ville blitt lunkent tatt imot og kunne fått (skjulte og mer langsiktige) konsekvenser.

Nå som vi mister permisjon hvis han ikke tar ut, sier de ikke noe på det, selv om de ikke liker det så godt. Mannen min ville nok tatt ut likevel, men er veldig glad for at menn i hans situasjon får "hjelp" via kvoter til at dette er akseptert. At vi kvinner tar ut permisjon har lenge blitt sett på som en selvfølge, fordi noen må være hjemme med barna. (Men som jeg skrev tidligere: Det er jo kjent at arbeidsgivere tidligere har prioritert menn pga faren for at kvinner går ut i permisjon - Det er en grunn til at det ikke er lov til å spørre om graviditet og familieplaner i intervju!) Jeg håper dette jevner seg ut når kvoteordningen har vart en stund lenger, og man er vant til at begge kjønn er i permisjon. "Tradisjoner" tar tid å forandre, tror jeg.  

Endret av Palladia
Skrevet

Jeg for min del er glad for at rødgrønn er ute av regieringen!

Jeg er i mot pappaperm, mannen min vil måtte ta ut 14 uker for lillebaby bli født før 1.juli dessverre.

Jeg liker derimot at kontantstøtten vil være på 6000 kr per mnd, fordi jeg vil prioritere å være hjemme med barnet til det er 3 år.

Synes generelt at rødgrønn politikk har skapt et ueffektivt samfunn hvor alt for mange er avhengig av å bli forsørget av staten.

Det bør lønne seg å jobbe, å klare seg selv og tørre satse på egne bedrifter.

Anonymous poster hash: 8192d...fec

Amen to this!

Anonymous poster hash: b22df...6fc

Skrevet

Ingen tvil om at økt fedrrepermisjon er et viktig bidrag for større likestilling i arbeidslivet. Kvinner tjener fortsatt ca 85% av det en mann gjør i sammenlignbare yrker. Og all statistikk viser at kvinner taper mer og mer for hvert barn de får. Fedrepermisjonen er et viktig bidrag til å jevne ut slike forskjeller.

Skrevet

Ingen tvil om at økt fedrrepermisjon er et viktig bidrag for større likestilling i arbeidslivet. Kvinner tjener fortsatt ca 85% av det en mann gjør i sammenlignbare yrker. Og all statistikk viser at kvinner taper mer og mer for hvert barn de får. Fedrepermisjonen er et viktig bidrag til å jevne ut slike forskjeller.

Men det er ikke alle familier som har råd til å la far gå arbeidsledig hjemme. De tar fra mor og gir til far, noe som også oppleves som dypt urettferdig for veldig mange. La folk få velge selv, folk vet nemlig selv best hva som er best for dem! Valgfrihet er en viktig sak. Valgfrihet er bedre enn sosialistisk detaljstyring av familien.

Anonymous poster hash: 0717c...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...