Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Jeg går for tiden hjemme med sønnen min, har permisjon, og den utløper rett før jul. Da tar mannen over og skal være hjemme med lillegutt i 3 mnd. Jeg har sagt opp jobben, og jeg har ikke søkt/fått ny jobb. Så min karantenetid mtp dagpenger blir 8 uker. Vi har ikke krav på barnehageplass før i august. Poden blir 1 år i april, så får ikke kontantstøtte før da. Mannens perm er over i slutten av mars, det er da en mnd til poden fyller år. Hva gjør jeg? Jeg kan nesten ikke gå arbeidsledig etter at mannen er ferdig i perm, hvis jeg blir kalt inn på møter, jobbsøkerkurs osv hos nav har jeg ingen til å passe lillegutt. Er det best å: 1. komme seg ut i jobb og skaffe dagmamma (kontantstøtte), eller 2. å gå hjemme ulønnet (kun k.støtte) fram til august? "Leve på mannens lønn". 3. Jeg og mannen jobber 50% en periode (er en del 50% stillinger utlyst) og få kontantstøtte? Trooor ikke jeg får 100% stilling, har ikke utdannelse. Eller har dere andre gode råd? spørr hvis noe info mangler for å gi gode råd! trenger virkelig hjelp! Anonymous poster hash: 6c36f...3a4
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Det kommer jo helt an på hva dere har råd til og hva dere har lyst til. Jeg ville ikke hatt barn hos dagmamma om jeg kunne la være. Jeg ville likevel foretrukket å være i jobb fremfor å ikke være det. Anonymous poster hash: 99aa0...097
mamma_til_verdens_beste Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Når sa du opp jobben din da?Jeg fikk dagpenger fra første dag. Sa opp jobben 6 mnd før min permisjon var ferdig.Fikk da beskjed om at karantenetiden var over, siden det var gått 8 uker +++
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Det kommer jo helt an på hva dere har råd til og hva dere har lyst til. Jeg ville ikke hatt barn hos dagmamma om jeg kunne la være. Jeg ville likevel foretrukket å være i jobb fremfor å ikke være det. Anonymous poster hash: 99aa0...097 Jeg har lyst til å gå hjemme litt til, men vil ha råd til det (må da ha kontantstøtte og kanskje jobbe litt kveld). Hvorfor ikke dagmamma? Dårlig erfaring? Anonymous poster hash: 6c36f...3a4
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Når sa du opp jobben din da? Jeg fikk dagpenger fra første dag. Sa opp jobben 6 mnd før min permisjon var ferdig. Fikk da beskjed om at karantenetiden var over, siden det var gått 8 uker +++ Noen mnd siden. Men har fått beskjed om at karantenetiden starter etter endt perm. Fra saksbehandler hos nav. Anonymous poster hash: 6c36f...3a4
kosemamma<3 Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 (endret) Jeg er i samme båt. Jeg har sagt opp jobben min og blir hjemme med ungen til han får barnehageplass. Jobben min har jeg allerede tenkt på å si opp nå i 2 år, så det var nesten på tide. Har allerede snakket med barnehagen og sendt søknad. Han får komme inn med en gang det åpner seg en plass. Kanskje du også kan få inn barnet tidlig? Så når han kommer inn i bhg, da først skal jeg finne en ny jobb. Dagmamma er uaktuelt pga dårlig erfaring.. Endret 15. november 2013 av mo0n
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Et spørsmål...Må ikke du være i jobb når far har perm? Anonymous poster hash: 7a593...ab7
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Jeg var i nesten samme situasjon og vi løste det sånn at mannen tok fedrekvoten som tidskonto og var hjemme bare to dager i uken, da strekker han jo permisjonen over veldig lang tid. Min permisjon var over i november og jeg fikk jobb som julehjelp i en butikk, jobbet da de to dagene mannen var hjemme og kvelder, helger i tillegg. Etter jul fortsatte jeg som ekstrahjelp i butikken og kunne da jobbe de dagene mannen var hjemme om det var behov for det i tillegg til kvelder og helger. På den måten holdt vi hodet over vannet frem til barnehagestart i august. Vi tok noen tak for å få det til da, ingen ferie, sparte alt av penger fra jeg testet positivt og gjennom hele svangerskap og permisjon (feriepenger, skattepenger, bursdagspenger osv) Så tok vi et års avdragsfrihet på boliglånet og betalte bare renter, sa opp alt av abonnementer o.l. Sparte inn der vi kunne og unnet oss veldig lite den perioden, det gikk helt greit. Anonymous poster hash: 5eb3e...b4d
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Et spørsmål...Må ikke du være i jobb når far har perm? Anonymous poster hash: 7a593...ab7 Ikke under fedrekvoten, det er bare om far skal ha mer permisjon enn fedrekvoten det stilles aktivitetskrav til mor (arbeid eller studie). Anonymous poster hash: 5eb3e...b4d
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Et spørsmål...Må ikke du være i jobb når far har perm? Anonymous poster hash: 7a593...ab7 Ikke under fedrekvoten, det er bare om far skal ha mer permisjon enn fedrekvoten det stilles aktivitetskrav til mor (arbeid eller studie). Anonymous poster hash: 5eb3e...b4d Takk, det visste jeg ikke! Anonymous poster hash: 7a593...ab7
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Mor MÅ være i jobb, stuere eller motta dagpenger og lignende for at far skal ta ut fedrekvoten sin. Anonymous poster hash: f56ce...748
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #12 Skrevet 16. november 2013 Mor MÅ være i jobb, stuere eller motta dagpenger og lignende for at far skal ta ut fedrekvoten sin. Anonymous poster hash: f56ce...748 Tull og tøys! Hvorfor svarer folk på ting de ikke har peiling på! Det stilles ingen krav til mors aktivitet når far tar ut fedrekvoten - mor kan jobbe, ha ferie eller ulønnet permisjon/være uten jobb. Det er kun dersom far skal ta ut av fellesukene at det stilles krav til mors aktivitet. Hilsen veileder på foreldrepenger.. Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Anonymous poster hash: cf2ca...bb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå