Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #26 Skrevet 15. november 2013 Det finne faktisk endel barn som ikke liker vann. Anonymous poster hash: da954...33d Det kommer jo an på hva de har blitt servert og vant til! Jeg tror foreldre i mange tilfeller overfører sine egne (u)vaner til barna. Et barn som er tørst drikker jo som regel vann, men har det fått "smaken" på annen søt drikke og det er tilgjengelig så vil de jo så klart ha det. Tror det er uhyre viktig med gode vaner helt fra starten. Mine får saft på lørdag til risgrøt og that`s it. Et glass juice til frokost søndag også. Ellers vann eller melk. Anonymous poster hash: 58377...78e
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #27 Skrevet 15. november 2013 Det finne faktisk endel barn som ikke liker vann. Anonymous poster hash: da954...33d Det kommer jo an på hva de har blitt servert og vant til! Jeg tror foreldre i mange tilfeller overfører sine egne (u)vaner til barna. Et barn som er tørst drikker jo som regel vann, men har det fått "smaken" på annen søt drikke og det er tilgjengelig så vil de jo så klart ha det. Tror det er uhyre viktig med gode vaner helt fra starten. Mine får saft på lørdag til risgrøt og that`s it. Et glass juice til frokost søndag også. Ellers vann eller melk. Anonymous poster hash: 58377...78e tror nok du tar feil. det er helt klart mulig å ikke like vann !! Det smaker dritt. Mine barn hater det. Når eldste var 3 mnd gammel ga jeg vann i tillegg til puppen fordi vi var i et veldig varmt land , han spyttet det rett ut hver gang og knep igjen munnen. Brakk seg å HATET det. Jeg ga meg ikke , men ingenting hjalp. Han ble til slutt dehydrert og vi måtte på sykehus. Pga varmen og han nektet drikke vann. Han har ALDRI drikket vann , tilogmed ikke når barnehagen nektet han NOE annet. Han var så tørst hver dag når jeg kom å hentet han at han nesten ikke klarte å snakke eller gå . Han var helt ødelagt , men de nektet å gi han noe jeg hadde med. Sa han kom til å gi seg, det gjorde han ikke på de 3 årene han var der hver dag hele dagen. Han liker IKKE vann. Det går faktisk an. SÅ sta er han ikke at han gjorde det for å få viljen sin nei. Anonymous poster hash: 19582...396
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #28 Skrevet 15. november 2013 Det finne faktisk endel barn som ikke liker vann. Anonymous poster hash: da954...33d Det kommer jo an på hva de har blitt servert og vant til! Jeg tror foreldre i mange tilfeller overfører sine egne(u)vaner til barna. Et barn som er tørst drikker jo som regel vann, men har det fått "smaken" på annen søt drikke og det er tilgjengelig så vil de jo så klart ha det. Tror det er uhyre viktig med gode vaner helt fra starten. Mine får saft på lørdag til risgrøt og that`s it. Et glass juice til frokost søndag også. Ellers vann eller melk. Anonymous poster hash: 58377...78e tror nok du tar feil.det er helt klart mulig å ikke like vann !! Det smaker dritt. Mine barn hater det. Når eldste var 3 mnd gammel ga jeg vann i tillegg til puppen fordi vi var i et veldig varmt land , han spyttet det rett ut hver gang og knep igjen munnen. Brakk seg å HATET det. Jeg ga meg ikke , men ingenting hjalp. Han ble til slutt dehydrert og vi måtte på sykehus. Pga varmen og han nektet drikke vann. Han har ALDRI drikket vann , tilogmed ikke når barnehagen nektet han NOE annet. Han var så tørst hver dag når jeg kom å hentet han at han nesten ikke klarte å snakke eller gå . Han var helt ødelagt , men de nektet å gi han noe jeg hadde med. Sa han kom til å gi seg, det gjorde han ikke på de 3 årene han var der hver dag hele dagen. Han liker IKKE vann. Det går faktisk an. SÅ sta er han ikke at han gjorde det for å få viljen sin nei. Anonymous poster hash: 19582...396 Stakkars tenner etter noen år... Du sier vann smaker dritt?? Ja, merkelig da at barnet ditt ikke liker vann med din innstilling!! Anonymous poster hash: b5f75...837
Edelweis Skrevet 15. november 2013 #29 Skrevet 15. november 2013 Hva drikker da de barna i barnehagen? aldri fått saft i barnehagen vår og alle sammen drikker vann som bare det. men det er klart at om de vet at de får saft hjemme bare de sier de ikke liker vann, så lærer de seg fort det knepet! Det er å gjøre barna en stooor bjørnetjeneste å ikke lære dem å drikke vann!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #30 Skrevet 15. november 2013 Her er det saft til middag Melk/vann i barnehagen Juice/ melk til brødmåltider hjemme. Max to ganger med juice. Han foretrekker juice. Vann som tørstedrikk. Jeg skulle gjerne kuttet ut både saft og juice fra kostholdet hans, men det er vanskelig når pappaen insisterer på å drikke det selv... Drakk ikke saft før han var to år, da ble han såpass bevisst at han begynnte å kreve å få det samme som pappaen. Da syntes jeg det ble feil å nekte han det. Juice var han også nesten to år før han drakk. Anonymous poster hash: 0f1c2...911
Gjest Kransekakestanga Skrevet 15. november 2013 #31 Skrevet 15. november 2013 Her drikker ungene saft, dersom de har lyst på det. Bruker vanlig solbærsirup MED sukker i! Vi er bare helt gæærne!!!! Eldstemann er 18 nå, har null hull, null diabetes og er slank og frisk. Skulle nesten ikke tro det gikk ann, eller hva? Har aldri satt noen begrensninger på dette, de drikker vann noen ganger og saft andre ganger. Eplejuice drikker de også! Jeg har gjort det samme oppgjennom oppveksten og har hatt ett par hull i tennene, men ikke noen syreskader, diabetes eller overvekt. Unger blir feitere og feitere, og foreldre blir mer og mer hysteriske da det gjelder kostholdet..... Ser ikke ut til at det hjelper stort.
Tjofsen Skrevet 15. november 2013 #32 Skrevet 15. november 2013 Her går det i vann og melk. Barnet får aldri saft eller brus, kun juice eller smoothie av og til.
n74 Skrevet 15. november 2013 #33 Skrevet 15. november 2013 Hva mener du med gamle dager? Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet og fikk melk til frokost, lunsj og kvelds. Til middag var det vann. Saft fikk jeg hvis vi var på kafé. Brus fikk jeg i helgene eller ved festlige lag/ høytider.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #34 Skrevet 15. november 2013 Du kan høre med helsepersonell, om hva de mener om saft som tørstedrikk. Ser ikke problemet med å la barn venne seg til vann. Jeg har hørt med helsestasjon, lege og tannlege. Allesier at det er bedre de drikker saft enn ikke noe. Barna her drikker ikke hvis de får vann! Minste får til og med saft i bhg selvom de egentlig ikke bruker det. Fordi de ser at hun ikke kan gå uten drikke en hel dag. De har prøvd. Så tror nok jeg hører mer på de enn hysteriske mødre på dib. Anonymous poster hash: da954...33d Du kan høre med helsepersonell, om hva de mener om saft som tørstedrikk. Ser ikke problemet med å la barn venne seg til vann. Jeg har hørt med helsestasjon, lege og tannlege. Allesier at det er bedre de drikker saft enn ikke noe. Barna her drikker ikke hvis de får vann! Minste får til og med saft i bhg selvom de egentlig ikke bruker det. Fordi de ser at hun ikke kan gå uten drikke en hel dag. De har prøvd. Så tror nok jeg hører mer på de enn hysteriske mødre på dib. Anonymous poster hash: da954...33d Hvorfor spør du her inne da egentlig? Anonymous poster hash: a3f66...f8a
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #35 Skrevet 15. november 2013 Her drikker ungene saft, dersom de har lyst på det. Bruker vanlig solbærsirup MED sukker i! Vi er bare helt gæærne!!!! Eldstemann er 18 nå, har null hull, null diabetes og er slank og frisk. Skulle nesten ikke tro det gikk ann, eller hva? Har aldri satt noen begrensninger på dette, de drikker vann noen ganger og saft andre ganger. Eplejuice drikker de også! Jeg har gjort det samme oppgjennom oppveksten og har hatt ett par hull i tennene, men ikke noen syreskader, diabetes eller overvekt. Unger blir feitere og feitere, og foreldre blir mer og mer hysteriske da det gjelder kostholdet..... Ser ikke ut til at det hjelper stort. Her drikker ungene saft, dersom de har lyst på det. Bruker vanlig solbærsirup MED sukker i! Vi er bare helt gæærne!!!! Eldstemann er 18 nå, har null hull, null diabetes og er slank og frisk. Skulle nesten ikke tro det gikk ann, eller hva? Har aldri satt noen begrensninger på dette, de drikker vann noen ganger og saft andre ganger. Eplejuice drikker de også! Jeg har gjort det samme oppgjennom oppveksten og har hatt ett par hull i tennene, men ikke noen syreskader, diabetes eller overvekt. Unger blir feitere og feitere, og foreldre blir mer og mer hysteriske da det gjelder kostholdet..... Ser ikke ut til at det hjelper stort. Når vet vel ikke du om det er de samme foreldrene som er mer og mer hysteriske som har feitere og feitere unger. Anonymous poster hash: a3f66...f8a
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #36 Skrevet 15. november 2013 Før i tiden (hvor vi ikke var så hysteriske som dere sier) spiste man godteri kun på lørdag og kanskje ikke alltid da heller. Brus drakk man på bursdager. Boller, kaker, sjokolademelk, juice osv var forbeholdt bursdager osv. Det var lite ferdig mat med sukker, mor var ofte hjemme. Mange bakte brød selv, og da med mye mindre sukker enn ferdigbrød. Frukt var det også mindre utvalg av. Så totalt sett var nok sukker inntaket veldig mye lavere enn i dag. Når jeg vokste opp var det ikke vanlig å drikke saft. Det hendte at vi fikk eplemost på lørdager, eller vørterøl. En sjelden gang brus etter jeg fylte ca 10 år. Kose mentaliteten som vi har i dag, har endret seg drastisk de siste 20 årene. Se på bilder fra 60-70 tallet, og se hvordan folk så ut. Anonymous poster hash: 679fd...006
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #37 Skrevet 15. november 2013 Her er det kun vann til middagen så de elsker vann. Vi har alltid isbiter da, og det liker de enda bedre. Eldste på 5 har vært veldig glad i saft, men nå foretrekker hun vann. De liker brus også, men det må vi begrense da de blir så oppblåste og "mette" av det. Anonymous poster hash: 9e973...7b9
Gjest Frøken Regine Skrevet 15. november 2013 #38 Skrevet 15. november 2013 Har aldri saft i hus så det har aldri vært et alternativ til vann. Det er enten vann eller melk til måltidene og når man er tørst. I helgene kan det være at vi har juice i hus.
Gjest Morn du Skrevet 15. november 2013 #39 Skrevet 15. november 2013 Jeg nekter å tro at et barn nekter å drikke vann en hel dag. Det må isåfall være fordi hn vet at det er saft å få om ikke så lenge. Men hi, det er ikke hysterisk å reagere på unger som nekter å drikke vann. Hva du velger å høre på er opp til deg, selvfølgelig. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #40 Skrevet 15. november 2013 Hvis man kommer med saft som et alternativ er det ikke rart de ikke drikker vann.... Her har vi aldri saft, og vann har vært eneste drikke siden de sluttet med morsmelk og morsmelkerstatning. De drikker vann hvis de er tørste nok, men nå er det litt sent å tilby de vann når du allerede har introdusert dem for saft..... Våre 3 barn drikker ikke melk heller. Litt juice i helgen kanskje. Alle 3 har drukket vann fra 6 mnds alder. Ingen av dem har hatt noe imot det. Kanskje litt nøling i starten på grunn av konsistensen, men alle drikker helst vann. Eldste på 9 ber faktisk om vann i bursdagsselskaper, og vi har aldri sagt at hun ikke får drikke saft eller brus hvis hun blir tilbudt det. Brus liker ingen av våre 3, på grunn av kullsyren. jeg drikker heller ikke brus på grunn av den - blir helt rar i magen. Drikker heller ikke annen drikke med kullsyre. Anonymous poster hash: 2de94...bbc
Surmjølk og skallebank Skrevet 15. november 2013 #41 Skrevet 15. november 2013 Vann er en nymotens greie? Jaha? Interessant. For øvrig er det DU som har ansvar for dine barns kostholdsrutiner. Om du ikke hadde tilbudt dem saft som alternativ til vann i utgangspunktet, så hadde nok barna dine drukket vann som alle andre gjør. Ærlig talt, "liker ikke" vann? Forstår virkelig ikke at det er mulig å være så bak mål.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #42 Skrevet 15. november 2013 Om barn får vann til hverdags fra de er små så kommer nok aldri "liker ikke"-problematikken opp. Og da mener jeg ikke at de aldri skal få saft, juice og brus, men vann som tørstedrikk i hverdagen. Mine får kun vann som tørstedrikk til hverdags, og melk til frokost og kvelds. Mannen min er mye mer slepphendt fordi han selv drikker saft i hverdagen og da må jo nesten barna få også. Han mener også at det er feil å vente til barna har lagt seg med å drikke/spise det han vil, for det er jo "dobbeltmoral". Jeg syns ingenting om det, men uansett hvor mye jeg tar det opp med han så blir det ikke bedre Anonymous poster hash: e2287...a08
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #43 Skrevet 15. november 2013 Minste på 2 har aldri smakt saft, eldste var 3 og et halvt første gang han smakte. Drikki saft 3 ganger i sitt liv og kun på besøk. De drikker vann stort sett, litt melk , juice til spesielle anledninger , ferier og turer. De har enda ikke smakt brus , eldste er 5. Anonymous poster hash: b3263...389
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 15. november 2013 #44 Skrevet 15. november 2013 å Jeg er 36 år. Jeg liker ikke vann. Så det går an. Jeg liker heller ikke andre ting uten smak. Teit ting å si. Klart det går an å ikke like vann! Jeg greier å drikke det feks til rødvin. Men det hender jeg brekker meg når jeg drikker vann! Anonymous poster hash: fe80f...fdc Jeg takler heller ikke vann, så drikker juice eller farris. Ungene får vann, melk og juice. Har stor omgangskrets og har aldri hørt om barn som kun drikker vann 24/7 hele året.
Mandala Skrevet 16. november 2013 #45 Skrevet 16. november 2013 Har stor omgangskrets og har aldri hørt om barn som kun drikker vann 24/7 hele året. Sønnen min drikker så og si bare vann. Meeen, det er ikke pga meg. Han liker rett og slett ikke andre drikker særlig godt. Jeg tror ikke det er så "farlig" at barn drikker saft, melk istedetfor vann. Jeg tror det er kostholdet mer i det store og hele som har noe å si. Saft kombinert med ellers relativt sunne vaner hadde ikke gjort noe for meg når det gjelder mine barn.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #46 Skrevet 16. november 2013 De kan godt få et glass juice til frokost hvis de vil, men ellers går det kun i vann (hender forresten at vi har lemonade i helgene) . Brus og saft har vi ikke, da vi voksne ikke liker det, så det gir jeg ikke. Anonymous poster hash: 5aaf4...e9e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #47 Skrevet 16. november 2013 Mine barn får bare saft, begge to hater vann. Har nektet plent å drikke vann helt fra de var bittesmå. Hvis de ikke får saft så drikker de IKKE. I barnehagen drakk gutten ingenting hele dagen hver dag , pga de nektet å gi han saften jeg hadde med. han venner seg til vann sa de, det gjorde han IKKE. jeg hater også vann , kaster nesten opp hvis jeg tar en slurk. Anonymous poster hash: 19582...396 Det at du selv hater vann forklarer jo hele saken. Ingen av mine barn likte vann heller da jeg begynte å gi dem det ved 5 mnd alder. De ville ha søt melk! Men jeg fortsatte å gi vann, i alle slags morsomme kopper og flasker, helt til de drakk det. Jeg og mannen drikker også vann. Hadde vi drukket saft og juice som deg hadde våre barn sett det og da hadde det selvsagt vært umulig å få dem til å drikke vann. Jeg har en venninne som bare drikker saft og juice. Hennes to barn gjør også det, fordi det alltid er saft på bordet og da trenger de jo ikke drikke vann da vet du. Anonymous poster hash: c7130...0a9
DramaMama Skrevet 16. november 2013 #48 Skrevet 16. november 2013 Blir helt matt av dere som "ikke liker", og dermed har barn som "ikke liker". Hadde det ikke vært noe annet tilgjengelig hadde det ikke vært noe spørsmål! Ingen barn jeg vet om elsket vann ved første smak - de er jo vant til søt melk, og vann må tilvennes, akkurat som fast føde må tilvennes.
mamma_bergen Skrevet 16. november 2013 #49 Skrevet 16. november 2013 Hun får vann eller melk ved måltider, også på skolen, men jeg gir henne gjerne et glass eller to med saft eller juice i løpet av dagen
mamma_bergen Skrevet 16. november 2013 #50 Skrevet 16. november 2013 Hun får vann eller melk ved måltider, også på skolen, men jeg gir henne gjerne et glass eller to med saft eller juice i løpet av dagen Jeg drikker forøvrig lite vann selv, nesten kun farris, for jeg er ikke noe glad i vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå