Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Hvor mange her lar barna drikke saft istedenfor vann? Det finne faktisk endel barn som ikke liker vann. Hvorfor skal man tvinge barna til å drikke noe de ikke liker? Ingen av barna her har hatt hull i tenner. Det er en nymotens greie at barna kun skal drikke vann. Før så drakk de saft, juice, melk osv. Barna var ikke noe mer usunne før enn de er i dag. Anonymous poster hash: da954...33d
*Yuna* Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Men hvordan kan man ikke like vann? Det smaker jo ikke stort. Selvsagt er det mer og dermed bedre smak i saft, brus osv. Så ikke rart mange foretrekker det. Men at barn ikke liker vann i det hele tatt, det tror jeg ikke på. Man kan vel ikke alltid få det man liker best?
soleia Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Ungane her drikk vatn til kvardags og saft til laurdagsgrauten og sundagsmiddagen. Dei har fått vatn sidan dei var 6 mnd gamle, og "likar ikkje" har aldri vore eit tema, sjølv om dei sjølvsagt synes saft og brus smakar betre. Ein gjer barne ei bjørneteneste ved å få dei til å tru at dei ikkje likar vatn.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Saft bør forbeholdes lørdager og til barn som det er vanskelig å få i nok væske. Gutten min på 2 1/2 år drikker bare vann og av og til litt melk. Han får saft i bursdager osv, men foretrekker heldigvis vann. Og når du snakker om barn før i tiden så ble ikke de oversvømt med usunn mat daglig, slik som barn blir nå. Nå er det helg tre kvelder i uka og lille-lørdag hver onsdag.. Anonymous poster hash: 0f371...ef1
Appelsinpiken Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Her er det vann som tørstedrikk, og saft til middagen. Litt saft i ny og ne skader vel ingen.
☆☆☆ Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 Vår får vatn og melk. Eit og anna saftglas hjå besteforeldra, ho veit godt kva det er og likar det. Men det er ikkje ein del av utvalget heime.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Vann er eneste tørstedrikk hos oss. Til brødmat er det vann eller melk som gjelder, juice innimellom. Til middag er det også vann til vanlig, brus, melk eller saft av og til. Før i tiden, som du sier de var mer eller like usunne som nå, var gebiss en vanlig gave til konfirmasjonen. Å ikke lære ungene å drikke vann som tørstedrikk er på grensen til omsorgssvikt. Sukkeret i saften metter, og kan gjøre at barnet ikke får i seg nok næringsstoffer. Det gir også hull i tennene, og overvekt. At dine barn har gode tenner er bare flaks, og langt ifra noen grunn til å tro at saft ikke er skadeligfor tennene. At de ikke er overvektige er fordi de trenger mye energi for å vokse og utvikle seg. Når de blir eldre vil de mest sannsynlig legge på seg om de fortsetter å drikke sukkerholdig drikke.
wilmus Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Skal jeg våge meg til å innrømme at mini får en del saft da..? min unskyldning er at hun veldig lett blir hard i magen, og hun drikker nesten ingenting om hun ikkke får saft.. Hun får melk til frokost, saft til lunch og middag, og vann sånn ellers (som hun aldri rører)
Gjest Morn du Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Du kan høre med helsepersonell, om hva de mener om saft som tørstedrikk. Ser ikke problemet med å la barn venne seg til vann.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Du kan høre med helsepersonell, om hva de mener om saft som tørstedrikk. Ser ikke problemet med å la barn venne seg til vann. Jeg har hørt med helsestasjon, lege og tannlege. Allesier at det er bedre de drikker saft enn ikke noe. Barna her drikker ikke hvis de får vann! Minste får til og med saft i bhg selvom de egentlig ikke bruker det. Fordi de ser at hun ikke kan gå uten drikke en hel dag. De har prøvd. Så tror nok jeg hører mer på de enn hysteriske mødre på dib. Anonymous poster hash: da954...33d
wilmus Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Når man først er inne på saftdebatten, siden jeg er en så elendig mor og gir barnet mitt saft.. Saft med sukker, eller uten? Hun får jo veldig "tynn" saft da, men med tanke på tenner har jeg gitt henne fun light... Men er det egentlig noe bedre for henne? Eller er det bedre med ekte vare enn masse kunstige greier?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #12 Skrevet 15. november 2013 Sønnen min prøvde seg på å ikke like vann, han holdt ut i tre dager før han bare måtte drikke noe annet enn melka til frokosten. Gjorde dette i samspill med barnehagen, og han drikker selvsagt bare vann nå. Han begynte med det tullet at han ikke ville ha annet enn saft etter ei uke hos svigers Finner meg faktisk ikke i slikt vås, saft finnes ikke her i huset - ergo er det ikke et alternativ. Anonymous poster hash: 90663...bfa
Ziiona Skrevet 15. november 2013 #13 Skrevet 15. november 2013 Her går det i vann eller melk. Eneste gangene hun får saft er når hun har feber, og en sjelden gang når vi er borte får hun en kopp jus til frokosten i stedet for melk.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #14 Skrevet 15. november 2013 Så lenge barnet vet at saft er et alternativ så vil det selvsagt helst ha saft!! Barn drikker når de er tørste nok - jeg kan overhodet ikke tro at helsepersonell har ment at det er ok at barna BARE drikker saft.. Man kan kanskje få et barn som ikke liker vann noe særlig - men 3? Da er det tillært, barna har lært seg til å like saft best - men det betyr ikke at de ikke kan lære seg å like vann om de må!! Det er mange ting her i verden man må gjøre som man ikke liker spesielt godt - gå ut med søpla, rydde, gjøre lekser, smake på middagen etc.. Om man lærer barna at de slipper unna bare de sier de ikke liker noe så har man i grunnen kapitulert og kan takke seg selv når man om noen år får kravstore, egosentriske og usmakelige barn... Vi som foreldre skal vite best og ta gode valg på vegne av barna - det er IKKE et godt valg å la barn kun drikke saft og ikke lære dem å drikke vann...Det ødelegger tennene (fakta) og fører til et unødvendig høyt kalori inntak... Hva skal dere gjøre når barna blir større og går i besøk til andre? Her i huset serveres vann til middagen, og ingen mengde klaging vil gjøre at jeg gir saft til andres barn på besøk bare fordi de "ikke liker vann".... Vi serverer kun juice og saft til helgene og selv da blir det ikke hver dag - barna mine har fått vann fra de var babyer og de har lært å like det for de har ikke fått annet alternativ. Vann smaker ingenting og ingen i verden kan klare å overbevise meg om at de ikke "liker" vann - saken er at man liker bedre søt saft (eller annen søt drikke) så da drikker man heller det og "unnskylder" seg med at de ikke liker vann.... Anonymous poster hash: 22123...83b
☆☆☆ Skrevet 15. november 2013 #15 Skrevet 15. november 2013 Når man først er inne på saftdebatten, siden jeg er en så elendig mor og gir barnet mitt saft.. Saft med sukker, eller uten? Hun får jo veldig "tynn" saft da, men med tanke på tenner har jeg gitt henne fun light... Men er det egentlig noe bedre for henne? Eller er det bedre med ekte vare enn masse kunstige greier? Fun Light tærar like mykje på tennene, så om god tannhelse er målet blir det hipp som happ kva du velger. Ift ernæring er meiningane delte, bortsett frå at ein frårådar kunstig søta matvarer før 3 år. Personlig ville eg nok heller gitt tynn ekte saft enn kunstige leskedrikkar. Solbærsirup t.d. Men foreløpig har eg vore så heldig at barnet ikkje har noko imot vatn, for å ikkje utfordre dette har vi ikkje saft i hus (bortsett frå fun light, mannen er storforbrukar. Men den skal ikkje fram så ungen ser det.).
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #16 Skrevet 15. november 2013 Mine barn får bare saft, begge to hater vann. Har nektet plent å drikke vann helt fra de var bittesmå. Hvis de ikke får saft så drikker de IKKE. I barnehagen drakk gutten ingenting hele dagen hver dag , pga de nektet å gi han saften jeg hadde med. han venner seg til vann sa de, det gjorde han IKKE. jeg hater også vann , kaster nesten opp hvis jeg tar en slurk. Anonymous poster hash: 19582...396
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #17 Skrevet 15. november 2013 Har kun saft i hus om sommeren når vi lager saftis, vi har heller ikke juice, kun litt om sommeren for å få i nok væske Brus til lørdagsgodtere og fest.. Anonymous poster hash: 059a1...4e4
Gjest Julia1984 Skrevet 15. november 2013 #18 Skrevet 15. november 2013 Hvor mange her lar barna drikke saft istedenfor vann? Det finne faktisk endel barn som ikke liker vann. Hvorfor skal man tvinge barna til å drikke noe de ikke liker? Ingen av barna her har hatt hull i tenner. Det er en nymotens greie at barna kun skal drikke vann. Før så drakk de saft, juice, melk osv. Barna var ikke noe mer usunne før enn de er i dag. Anonymous poster hash: da954...33d Nymotens greie??? Vann er sunt både for kropp og helse. Prøver du liksom å motbevise det? SBarn før hadde mye dårligere tannhelse! Masse sukker i saft, i tillegg er det ikke heldig for tannemaljen. Men for all del....fortsett med saft, du!!
Jojo x3 Skrevet 15. november 2013 #19 Skrevet 15. november 2013 (endret) Mine får vann, saft til middag lørdag. Man drikker det man blir vant med og vann kan man venne seg til tror jeg. Man da må man ta jelt vekk alternativet saft. kanskje fins det noen unntak når det gjelder å drikke vann, men det må isåfall være et fåtall. Jeg har et meget kresent barnnår det gjelder mat, men vann, det drikker han! Saft er forbeholdt helg! Juice er like gale som saft pga syre, når vi først er inne på tørstedrikker/drikke. Endret 15. november 2013 av Jojo x3
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #20 Skrevet 15. november 2013 Jeg er 36 år. Jeg liker ikke vann. Så det går an. Jeg liker heller ikke andre ting uten smak. Teit ting å si. Klart det går an å ikke like vann! Jeg greier å drikke det feks til rødvin. Men det hender jeg brekker meg når jeg drikker vann! Anonymous poster hash: fe80f...fdc
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #21 Skrevet 15. november 2013 Her har vi saft eller juice til middagen, melk til brødmåltider og ellers vann. Jeg synes også at saft kun til fest er i overkant strengt, men annen drikke enn vann er forbeholdt måltidene pga tennene. Unntaket er ved sykdom, da får de drikke akkurat hva de vil. Anonymous poster hash: 0f75f...c3c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #22 Skrevet 15. november 2013 Når man først er inne på saftdebatten, siden jeg er en så elendig mor og gir barnet mitt saft.. Saft med sukker, eller uten? Hun får jo veldig "tynn" saft da, men med tanke på tenner har jeg gitt henne fun light... Men er det egentlig noe bedre for henne? Eller er det bedre med ekte vare enn masse kunstige greier? Bedre med sukker enn søtstoffer. Anonymous poster hash: c0693...56f
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #23 Skrevet 15. november 2013 Her får han saft når han ber om det om vi har det i hus. Det er ikke så ofte han gjør det, men vi har ikke restriksjoner med mindre jeg ser at han drikker veldig mye. Ellers så er han så utrolig glad i melk, så der må vi ha litt restriksjoner mtp at alt for mye melk ikke er bra for en liten kropp. Vann er tørstedrikk ellers her i huset. Anonymous poster hash: 6270b...baa
Gjest Julia1984 Skrevet 15. november 2013 #24 Skrevet 15. november 2013 Når man først er inne på saftdebatten, siden jeg er en så elendig mor og gir barnet mitt saft.. Saft med sukker, eller uten? Hun får jo veldig "tynn" saft da, men med tanke på tenner har jeg gitt henne fun light... Men er det egentlig noe bedre for henne? Eller er det bedre med ekte vare enn masse kunstige greier? Bedre med sukker enn søtstoffer. Anonymous poster hash: c0693...56f Fun light er like skadelig på tannemaljen som dn med sukker. Mye syre. Hvorfor gir du ikke det beste til barna dine? Her har jeg vendt barna til vann fra de var bitte små. Heldigvis for det!
wilmus Skrevet 15. november 2013 #25 Skrevet 15. november 2013 Når man først er inne på saftdebatten, siden jeg er en så elendig mor og gir barnet mitt saft.. Saft med sukker, eller uten? Hun får jo veldig "tynn" saft da, men med tanke på tenner har jeg gitt henne fun light... Men er det egentlig noe bedre for henne? Eller er det bedre med ekte vare enn masse kunstige greier? Bedre med sukker enn søtstoffer. Anonymous poster hash: c0693...56f Fun light er like skadelig på tannemaljen som dn med sukker. Mye syre. Hvorfor gir du ikke det beste til barna dine? Her har jeg vendt barna til vann fra de var bitte små. Heldigvis for det! Altså, blir sikkert feil å skylde på dette, men mini her flyttet til oss som fosterbarn. Hun hadde fryktelig mye trøbbel med hard mage, og etter flere mnd med forstoppelse etter forstoppelse begynte vi å gi henne saft for å få i henne veske. Vi prøvde selvsagt andre ting som plommer, svisker, rosiner, fiber og hele pakka også. Nå har det desverre blitt en vane som det man gruer seg til å ta knekken på.. Jeg vet det er "bare å kvitte seg med safta", men nå har jeg så mange fighter med toåringen Tvertimot her at jeg orker ikke tenke på det engang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå