Gå til innhold

Brystbetennelse/ tette melkeganger. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg aldri har vært plaget med og det er mitt 3.barn...

Datteren min er 9 uker, ammer ofte til vanlig, men i helgen hadde vi overnattingsgjester. Hun fikk da mye oppmerksomhet, noe som senket interessen hennes for pupp hver halvtime. Hun sov også nesten hele natta i helgen. Dette resulterte i perioder med brystspreng.

Onsdag våknet jeg med en vond pupp som har en tydelig tett melkegang. Den er lett rød over brystvorten og er hard å ta på på det området. Jeg fikk lett feber, svimmel, hodepine og fryser. Jeg dusjet i varm dusj, masserte med håndflaten, ammet hyppig, pumpet og pakket puppa inn.

Dagen etter var jeg bedre i formen, men puppen var fortsatt au. Fortsatte samme prosedyre. I dag er puppen værre. Det gjør vondt å løfte den ene armen og det er nesten som nåler rundt hele området,men formen min er helt fin.

Så...hva gjør jeg? Kan ikke se vitsen i å ringe legen. Hva kan han gjøre? En antibiotikakur hjelper vel ikke på tett melkegang?

Er det noen som har hatt lignende og har ett genialt tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde lignende og gikk til legen. Fikk nesespray Syntocinon som hjelper tette melkganger (da det var det som var problemet for meg, siden babyen min drakk for lite pga gulsott).

Ellers gjorde alt du gjør nå. For meg hjalp det.

Skrevet

Håndmelk de litt før amming. Varm dusj og den nesesprayen hun over her nevnte hjalp meg.

God bedring! Det er fryktelig smertefullt mens det står på! Hjelper å amme ofte så ikke melkegangene tetter seg

Skrevet

Det er meget mulig at det er en bakteriell infeksjon og da trenger du faktisk antibiotika, så ta turen til legen du. Er drit vondt! Synes syndt på deg! Nettopp hatt det samme:-( aldri vært så møkkaform!

Anonymous poster hash: 9ba44...2ed

Skrevet

Har lagt til junior ofte når jeg har hatt tett melkegang (minst hver time) og ammet så lenge junior gidder. Har som regel løsnet for meg da (hvis jeg har kunnet ammet etter at det er tomt). Har aldri fått løst det opp med dusj eller pumpe

Skrevet

Takk for svar. Ser an form i morgen. Hvis ikke bedre får det bli en tur til legen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...