Gå til innhold

Ferie med barn - hvor mye bør de "bidra"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en ganske grei ferie i år, og forklarte da at vi ikke kunne bruke like mye penger på ferie hvert år, noe som ble forstått.

Men så har vi fått en enestående sjanse neste år.. Får en kjemperabatt på en lang tur, en type tur som barnet har ønsket seg og snakket om lenge.

Siden han er 13 år nå mener jeg at han ikke bare skal "få" alt mulig hele tiden, men også være med å bidra for å skjønne at dette er dyrt.

Og at det ikke er vanlig å kunne reise sånn hvert år. 

Jeg mener selvfølgelig IKKE at han skal betale for turen selv, men at den kanskje bør gå som jul/bursdagsgave dette året og at han jobber litt for den med gressklipping eller sånt. 

Feks når jeg var på samme alder malte jeg huset en hel sommer for å få en relativit kostbar tur med mamma&pappa.

Mannen er ikke helt enig, så jeg vet liksom ikke hvor mye jeg skal presse gjennom mitt synspunkt her..

Er det noen som har erfaring med noe sånt fra før?

Anonymous poster hash: d51ef...27b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med mannen din. Gutten er 13, ikke voksen, og det skal ikke settes krav og betingelser for at han skal få ferie med familien sin.

Skrevet

Spørs jo hvor dyr den er, men hadde nok ikke latt den gå som jule og bursdagspresang. Eller dvs jeg kunne forklart at siden vi skal på den turen så får du ikke så dyr gave av oss som du pleier å få til jul og bursdag. Det er jo litt trist selvom han er 13 år og ikke få gave av dere.

Hadde latt han jobbe med gressklipping, male, luke osv sånn at han får litt forståelse for at det kreves litt for å få reise på en sånn tur. De har bare godt av å lære seg å bidra.

Skrevet

Det blir jo ferie uansett om han "jobber" eller ikke :-)
Jeg bare mener at han har godt av å bidra litt.

Broren hans, som har fast inntekt, hadde måtte være med å betale hvis han skulle vært med.

Det er pappa HELT klar på.

Så at han bidrar litt hjemme for å lære seg at det koster liksom..

HI

Anonymous poster hash: e15f0...df6
Skrevet

Nei vet du hva, sønnen skal ikke være med å betale deres dyre ferietur. Hvis dere ikke har råd til ferietur burde dere heller ikke reise. 

Husarbeid kan man hjelpe til med, men ikke fordi da får du lov å være med oss på ferie… 

Han kan heller jobbe litt for å få ekstra lommepenger til turen selv.

Anonymous poster hash: 42918...74d
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det synes jeg er rett og rimelig, faktisk. Selv er jeg vant med å måtte jobbe for lommepenger til feriene. Vi måtte betale alt av tull og tøys selv, fikk ingenting av mamma. På den måten lærte vi faktisk at ting koster.

I fjor fikk ungene sydentur i bursdagsgave, helt kurant.

Skrevet

Nei vet du hva, sønnen skal ikke være med å betale deres dyre ferietur. Hvis dere ikke har råd til ferietur burde dere heller ikke reise. 

Husarbeid kan man hjelpe til med, men ikke fordi da får du lov å være med oss på ferie… 

Han kan heller jobbe litt for å få ekstra lommepenger til turen selv.

Anonymous poster hash: 42918...74d

Han er jo ikke med å betaler!

Han hjelper til hjemme, og får ikke bursdag/julegave til store summer som pappa fort ordner med til vanlig.

Det synes jeg er rett og rimelig, faktisk. Selv er jeg vant med å måtte jobbe for lommepenger til feriene. Vi måtte betale alt av tull og tøys selv, fikk ingenting av mamma. På den måten lærte vi faktisk at ting koster.

I fjor fikk ungene sydentur i bursdagsgave, helt kurant.

Godt å se det er fler enn meg som måtte jobbe litt hjemme ;-)

HI

Skrevet

Her er det dere som har funnet turen er det ikke? Hadde 13åringen kommet til dere og spurt om en spesiell tur så hadde det kanskje vært noe annet. Men helt rimelig at han må gjøre noe for lommepenger.

Anonymous poster hash: f1413...6f7

Skrevet

Her er det dere som har funnet turen er det ikke? Hadde 13åringen kommet til dere og spurt om en spesiell tur så hadde det kanskje vært noe annet. Men helt rimelig at han må gjøre noe for lommepenger.

Han har spurt etter denne typen tur i ett par år.

Hver gang det er snakk om ferie er det dette han ønsker seg.

Hadde ikke hatt mulighet nå hvis det ikke hadde vært for en svært god rabatt..

HI

Skrevet

Beklager, så at han hadde ønsket seg den. Vel, forklar at det er dyrt og at han også må bidra litt. Hvis dere krever for mye blir det bare krangling, men at han må gjøre noen faste plikter og kanskje jobbe opp lommepenger må jo være greit. Og så kan dere som foreslått over her si at dere ikke kan kjøpe noe stort til bursdag/jul når dere har brukt mye penger på en slik reise:)

Skrevet

Att hæ???

Her er ungen på 6 år med å sparer til ferie. legger litt penger på ett glass innimellom. men bursdag og julegaver får han jo likevel.

tenker at han er jo "bare" 13 år....  så en mellomting er bra.

Litt jobbing i form av gressklipping og litt sparing av egen lommepenger feks. 

Anonymous poster hash: 00876...91e
Skrevet

Som jeg forstod det så er det noe han har ønsket seg lenge. Synes derfor det er rett og rimelig at dette blir en jule- eller bursdagsgave. Men kanskje ikke begge delene.

Det å jobbe hjemme for å få penger er jeg også vant til fra jeg var liten, og 5 åringen her er også satt til diverse oppgaver for ukelønnen.

Det er sunt å lære seg ganske tidlig, verdien av penger. Altfor mange barn blir sydd puter under armene på nå for tiden og får svi ordentlig for dette senere når de faktisk skal klare seg alene.

Skrevet

Hvis han skal bidra slik du ønsker synes jeg han bør få et reelt valg og det må være en konkret sum han/dere sparer opp til.

Hva med at dere setter dere ned med gutten og legger frem saken.

Dere har i utgangspunktet et feriebudsjett på 30.000,- (bare for å ta et tall). Hvis dere skal på denne turen må dere skaffe 20.000,- ekstra som alle må hjelpe til med. Hvis han tar på seg å gjøre deler av husarbeidet kan dere jobbe overtid og skaffe penger. Hvis han, og dere, ønsker dere penger i gaver kan de gå i feriebudsjettet, hvis dere maler huset selv i stedenfor å betale andre for det sparer dere penger som i steden brukes på ferien osv. Hvis dere oppretter en egen feriekonto som dere kan overføre penger til etter hvert tror jeg det kan være en god løsning, men jeg tror det er viktig å vise at dere alle må bidra litt ekstra for å få denne turen. Det bør ikke se ut som om dere uansett har penger nok og bare krever penger og arbeid av ham for å statuere et eksempel. Gjør det til et familieprosjekt og vis ham også hvordan deres sparing gjør at feriepotten vokser uke for uke.

Det kan også være smart å ta noen småvalg innimellom. "Skal vi på kino i dag eller går pengene på feriekontoen?" eller "Smøre matpakke og sette 200,- på feriekontoen eller kjøpe mat ute dit vi skal?" og så flytte pengene direkte over på feriekontoen om dere sier ferie. La ham se hvordan valgene i hverdagen påvirker sparingen.

Anonymous poster hash: 9e2db...e57
Skrevet

Syns ikke dere skal kreve det nei.... Men heller si at dere setter pris på om han hjelper til, og vist han gjør det, får han lommepenger...

Anonymous poster hash: 9e253...cd9

Skrevet

Dere burde tatt dette opp med gutten før dere bestemte om det skulle bli noe av turen.  

Men selv jeg som har små barn ønsker at de skal forstå verdien av penger.  

Og når barn kommer opp i skolealder bør de begynne å forstå at man må prioritere, med enkle eksempler, som f.eks. at de kan velge mellom en kinotur i dag eller en dag i badeland i ferien.  Ting koster penger.  

Anonymous poster hash: f6fb4...ed8
Skrevet

Jeg var et bortskjemt barn, det var en børnetjeneste, jeg egentlig godt kunne vært foruten. Jeg legge min barneoppdragelse opp på et annet vis.

Min far måtte slave og jobbe på gården da han selv var barn, og han ønskte ikke det samme for oss. Mine foreldre satt veldig godt i det, og vi var noen late unger som levde iboverflod.

Jeg er enig med deg, de kan godt bidra.

Anonymous poster hash: da626...f58

Skrevet

Når vi var i den alderen måtte vi selv spare til lommepenger til ferien.

Det var faktisk litt spennende å ha en egen sparebøsse for det og da gledet vi oss ekstra mye til ferien.

Kan ikke det være en fin løsning?

Vi sparte av lommepengene, penger vi fikk i bursdagsgave, vi hadde også småjobber, noe som var mer tillatt på 80-tallet. Jeg jobbet i kiosk allerede som 13 åring.

Anonymous poster hash: d48b5...eb3
Skrevet

Huff. Utrolig glad mine foreldre ikke tenkte slik da jeg var barn. Ansvar og regninger får man nok av når man blir eldre. Men ja, hadde han vært 18 med deltidsjobb kunne han gjerne ha bidratt.

Anonymous poster hash: a9e58...d0f

Skrevet

Tenkjer at han kan spare til lommepengar til ferieturen sjølv, ved å gjere arbeid og ynskje seg pengar til bursdag ol. 

Skrevet

Jeg er vant med å ta i et tak hjemme, men det var til lommepenger! Jeg ville aldri latt barna være med på å betale eller gjøre seg fortjent til en tur. Kost og losji bør foreldrene dekke, men å jobbe og spare opp litt lommepenger mener jeg er flott. En u-skole elev trenger økonomisk trening.

Skrevet

Synes det høres veldig klokt ut jeg hi. Gutten vil ha den typen ferie og må dermed bidra han også. Dessuten tror jeg han da kommer til å sette pris på ferien på en helt annen måte og ikke ta den som en selvfølge :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...