Gå til innhold

Off.... :( Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboers bror har kone og 2 barn. Da vi var der for litt siden fortalte de at minste på 1 år hadde falt og knekt en tann. Pappan viste meg, og fortanna til barnet var virkelig knekt rett av ganske høyt opp. Jeg spurte selvfølgelig hva tannlegen sa om det, og da forteller han at de ikke har vært hos tannlege, lege eller noen andre med det. Det skjedde for noen uker siden, og de hadde ingen planer om å sjekke det på noen måte for "hun gråt jo ikke så mye". Dessuten trodde de ikke det var stort å gjøre med, så da gadd de ikke.

Skal sies at det er MYE rart med denne familien, og vi har mange ganger reagert på ting de har gjort med eldste også. Ingen av foreldrene jobber.

Er det jeg som overreagerer, eller er det bekymringsverdig (evt barnevern) at de ikke en gang vurderer å ta henne med til tannlege? 

Anonymous poster hash: 7874d...071
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og. Som di sa e det ikke sikkert at tannlegen konne gjort så mye MEN det e absolutt vert å sjekka at det ikke har sjedd så mye med tennene som kommer under da disse også kan ha fått skade. Å heldigt vis enn tann som barnet mister om noen år uansett

Anonymous poster hash: 76fd2...71e

Skrevet

Min samboers bror har kone og 2 barn. Da vi var der for litt siden fortalte de at minste på 1 år hadde falt og knekt en tann. Pappan viste meg, og fortanna til barnet var virkelig knekt rett av ganske høyt opp. Jeg spurte selvfølgelig hva tannlegen sa om det, og da forteller han at de ikke har vært hos tannlege, lege eller noen andre med det. Det skjedde for noen uker siden, og de hadde ingen planer om å sjekke det på noen måte for "hun gråt jo ikke så mye". Dessuten trodde de ikke det var stort å gjøre med, så da gadd de ikke.

Skal sies at det er MYE rart med denne familien, og vi har mange ganger reagert på ting de har gjort med eldste også. Ingen av foreldrene jobber.

Er det jeg som overreagerer, eller er det bekymringsverdig (evt barnevern) at de ikke en gang vurderer å ta henne med til tannlege?

Så lenge det er en melketann er det faktisk lite å gjøre med det, selv for en tannlege. Men de bør ta en tur om den blir blålig.

Anonymous poster hash: 4151f...695

Skrevet

Vel, tannlegen er jo gratis for småbarn, eller? Så da er det enten latskap eller mangel på kunnskap som gjør at foreldrene ikke tar ungen med til tannlegen.

Så ja, det er bekymringsverdig. Men det høres litt i overkant drastisk ut å kontakte BV.

Skrevet

Ved knekt eller slått tann skal man ALLTID oppsøke tannlege, uansett om det bare er en melketann. Om noe må gjøres ellers ikke er opptil tannlegen å avgjøre, ikke foreldrene! Jeg vil si at det er omsorgsvikt, og hadde gitt de beskjed om at hvis de ikke tok barnet til tannlegen ville jeg faktisk tatt en tlf til barnevernet.

Skrevet

Vel, tannlegen er jo gratis for småbarn, eller? Så da er det enten latskap eller mangel på kunnskap som gjør at foreldrene ikke tar ungen med til tannlegen.

Så ja, det er bekymringsverdig. Men det høres litt i overkant drastisk ut å kontakte BV.

Ja, ser den med BV. Det er i såfal pga alle tingene totalt i denne familien. Mye tull med eldste som jeg ikke nevnte her, men som vi er bekymra for. Men er enig i at de kunne sjekka hvertfall.... ville jo jeg gjort med min... :P

Skrevet

Både og. Som di sa e det ikke sikkert at tannlegen konne gjort så mye MEN det e absolutt vert å sjekka at det ikke har sjedd så mye med tennene som kommer under da disse også kan ha fått skade. Å heldigt vis enn tann som barnet mister om noen år uansett

Anonymous poster hash: 76fd2...71e

Nei, tannlegen får ikke gjort anna enn å faktisk fjerne tanna om den er knekt for høyt oppe, er den knekt for høyt oppe, slik at nerven er eksponert så kan det gjøre enormt vondt...

Selvfølgelig skal ungen til tannlegen!

Skrevet

Mitt eget barn datt og slo tanna da han var 3 år gammel. Dro til tannlege med han så fort vi kom hjem (fra ferie...) og de tok bilder og alt mulig. Tanna er blå/grå den dag i dag, men hver gang vi er hos tannlegen tar de nye bilder for å se at det ikke er blitt infeksjoner osv. Vi sjekker også tannkjøttet hans jevnlig etter tegn til infeksjon (slik tannlegen sa vi skulle). Alt har gått veldig bra da :)

Jeg kunne sikkert droppet å gjort dette, men det handler jo faktisk om mitt barns helse da..... Bedre å sjekke en gang for mye, en at han plutselig sitter med en kjempe infeksjon i munnen.... 

HI

Skrevet

Høres ut som barnevernet kan få en tlf, men merkelig om ikke bhg har reagert allerede? De pleier å være veldig nøye på slikt..

Anonymous poster hash: da0d8...d7b
Skrevet

Høres ut som barnevernet kan få en tlf, men merkelig om ikke bhg har reagert allerede? De pleier å være veldig nøye på slikt..

Anonymous poster hash: da0d8...d7b

Er ikke sikkert at ungen går i bhg da begge foreldrene er hjemme.

Men en knekt tann skal selvfølgelig sjekkes og følges opp.  Kan hende de trenger veiledning fra BV, ikke så dumt å ta kontakt kanskje?

Skrevet

Synes virkelig ikke at den situasjonen alene er nok til å ringe BV..

Hvorfor informerte du ikke dem om hvor viktig det er å få sjekket det hos tannlegen?

Jeg hadde f.eks ikke ant at det var viktig. Tanna er knekt, det er en melketann, den skal ut før eller senere uansett. Min mor gikk heller ikke med lillebror til tannlegen da det skjedde med ham for 17år sida, og man sammenligner gjerne med oppveksten sin.

Skrevet

Hvorfor informerte du ikke dem om hvor viktig det er å få sjekket det hos tannlegen?

Jeg hadde f.eks ikke ant at det var viktig. Tanna er knekt, det er en melketann, den skal ut før eller senere uansett. Min mor gikk heller ikke med lillebror til tannlegen da det skjedde med ham for 17år sida, og man sammenligner gjerne med oppveksten sin.

Ville du ikke tenkt tanken at det kunne være greit å ringe tannlegen bare for å høre om det trengte å sjekkes en gang?  Det er jo litt sånn at ting man ikke har greie på spør man fagfolk om.

Skrevet

Ville du ikke tenkt tanken at det kunne være greit å ringe tannlegen bare for å høre om det trengte å sjekkes en gang?  Det er jo litt sånn at ting man ikke har greie på spør man fagfolk om.

Om hun nesten ikke gråt, ikke viste tegn på smerter og var i god form, bare med en halv tann, så nei..

Om det var vondt over tid, vondt etterpå, mye sutring, misfarging ol, så ville jeg ringt lekevakt/tannlegevakten og forhørt meg.

Skrevet

Sønnen min knakk bittelitt av forbanna da han var 4 år. Vi fikk beskjed om å komme tilbake til tannlegen om tanna ble missfarget. Eller litt over et halv år, fikk han en "kvise" K tannkjøttet, rett over tanna. Jeg ringte igjen tannlegen og fikk beskjed om å komme med en gang. Det var

Da betennelse i tanna, som igjen kunne ødelegge de nye tennene. De trakk tanna. Han hadde ikke vondt i den skadde tanna, det eneste var at han fikk denne kvisa... Så hadde uten tvil dratt til tannlegen! Det kan faktisk skade de NYE Tennene :(

Skrevet

Tannlegene oppfordrer til å få sjekket alle traumer mot tennene iallefall.

Jeg syns ikke dette alene er nok grunn til å kontakte bv. Men ville fortalt dem at du mente det var veldig viktig å kontakte tannlegen.

Anonymous poster hash: b02c5...254

Skrevet

puhh.. bra du informerte om at ingen av foreldrene jobber, for det var virkelig med på å avgjøre hva jeg mener er rett her! såklart må du ringe BV!

fra spøk til alvor: kanskje de ikke vet hvor viktig det er at de drar til tannlegen da. ettersom de tror at siden hun ikke har vondt så kan det ikke vær så farlig? hadde jeg vært deg her så hadde jeg bare fortalt dem hvor viktig det er å dra til tannlegen når slike ting skjer og hva som kan være utfallet!

Skrevet

Min fetter knakk sin tann da han var 2-3 år gammel. Den knakk ca midt på. Den måtte trekkes. Den så helt normal ut, men nerven var blitt skadet (kunne fort bli infeksjon ved rota, noe som ville endt med trekking/rotfylling). 

Be dem dra til tannlegen. 

Anonymous poster hash: 9efb2...b0a
Skrevet

Jeg sa jo selvfølgelig at de burde dra! Og jeg forklarte dem selvfølgelig også hvorfor. Men det hjalp lite... Han sa at eldste hadde brukket tenner mange ganger uten at det var et problem. Samboern min fortalte meg etterpå at de holdt på å bli meldt til BV av tannlegen til eldste fordi han kom inn som 5 åring med knekte tenner, noen med begynnende råte og masse hull. De ble da tett oppfulgt av tannlegen en periode, og ble ikke meldt selvom de fikk en skikkelig smell derfra. Skulle tro de hadde lært....

Kan nevne at eldste gråter hele tiden (9 år), har ikke venner, har ALLTID for små klær, vinterdress med masse hull som er flere nr som liten og de sender han på store arrangementer mutters alene (hallovenn som eksempel, hvor det var 2000 barn med foreldre på samme sted, glovarm hall og han hadde ikke penger til drikke engang. Måtte ta buss hjem alene kl 21.00 på kvelden) 

Det har ikke noe med tanna til den lille å gjøre, men bare utdyper litt siden jeg har sagt at det "er mye rart som vi bekymrer oss for", og mange her allikevel tror det med tanna er enkelt tilfelle... pga helheten vi begynner å vurdere å melde..... tanna var dråpen liksom...

HI

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å melde om det er sånn at du er bekymret (noe du skriver at du er). Det er ikke verre enn at barnevernet takker for seg fordi alt virker i orden, selv om du mener det foregår mye som bekymrer deg der. Men det kan jo også være så galt at barna havner i fosterhjem... 

Anonymous poster hash: 9efb2...b0a
Skrevet

Isolert sett er kanskje bv en overdrivelse når det gjelder tanna, men når du nevner flere andre hendelser ville jeg absolutt ha kontaktet bv, helst i går. Om ikke du overdriver noe voldsomt er disse barna absolutt utsatt for grov omsorgssvikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...