Gå til innhold

Spiser 2.åringen på egenhånd eller hjelper dere til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om 2.åringen hos dere spiser på egenhånd eller om du/dere hjelper til? 

Anonymous poster hash: 38c49...a75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han spiser selv. Men kan hende jeg lurer inn en skje hvis det går veeelsig sakte.

Skrevet

2år å ikke spise sjøl? Begge mine spiste sjøl fra lenge før di blei 1 å når di va 2 hadde di ingen problem med det.

Kanskje på tide å slippe barnet til selv eller? Ingen så mate di i bhg

Anonymous poster hash: a9f86...2a3

Skrevet

Vår på 20 mnd kan ete sjølv, men eg må innrømme eg ofte hjelper ho for å minimere grising når vi er i situasjonar kor det passar dårlig med mat utover alt. Og når ho ikkje er spesielt svolten grisar go mykje. Ho har også begynt å søle på golvet for å provosere :(

Det var ei fin tid, då vi kunne mate ho utan problem eller dårlig samvittighet..

Skrevet

Vår spiser på egenhånd. Hjelper bare til med å dele opp og legge til rette. Har gjort det siden hun var litt over ett år!

Anonymous poster hash: c1d95...e45

Skrevet

18 mnder og spiser alt selv. Vil av og til selv bli matet.

Skrevet

2år å ikke spise sjøl? Begge mine spiste sjøl fra lenge før di blei 1 å når di va 2 hadde di ingen problem med det.

Kanskje på tide å slippe barnet til selv eller? Ingen så mate di i bhg

Anonymous poster hash: a9f86...2a3

Jo, barnet spiser selv. Har gjort det en stund, men jeg bare lurte. Vet om noen 2.åringer som blir matet. Så var litt nysgjerrig bare, på om det er "vanlig".

Men tusen takk for svar da! :) 

Anonymous poster hash: 38c49...a75

Skrevet

Alle mine tre begynte å spise selv (grønsaker og skiver og sånt) da de kunne sitte oppreist ved bordet ved 7 måneders alder.

Men, det hender fortsatt at 2-åringen (3 i januar) får litt hjelp. Noen ganger gidder han ikke spise og da stapper vi gjerne inn noen skjeer.

Anonymous poster hash: 44c16...507

Skrevet

Grøt.yogurt og suppe gir han,ellers må jeg vaske ned hele kjøkkenet etterpå :P

Anonymous poster hash: 66520...dc3
Skrevet

Nei, hun blir sint hvis jeg prøver å hjelpe. Kan selv- alderen :D

Skrevet

Alltid spist håndmat selv, grøt og slikt har han ordnet selv siden han var 9-10 mndr, så da han var 2 år spiste han alt selv, litt søl med supper da, men det gikk seg til ;)

Anonymous poster hash: f8d0c...5d5

Skrevet

Min 2-åring har spist selv et års tid, men jeg hjelper ham fortsatt av og til. Han er vedig småspist, og middag rører han nesten ikke, så om han vil at jeg skal mate ham med middagen, så gjør jeg med glede det for at han skal få i seg litt.

Anonymous poster hash: ff8cc...2ab
Skrevet

Mi på 15 mnd spiser selv, har gjort det siden hun var ca året.. Synes 2 år var veldig sent til å ikke spise selv...

Skrevet

Spiser selv , ser ikke alltid ut etterpå , klærne, håret , bord el gulv men det gjør da ingenting. Sånn er det med barn :)

Skrevet

Spiser selv, om jeg vil ha litt fortgang blir hun sint, også i gjøre selv alderen :/

Hun vil også gjerne bestemme at jeg skal spise av hennes tallerken og hun av min med mitt bestikk. Selvom vi har helt likt..

Sjarmerende :/ griser litt om ikke får viljen sin, men våkner jo da sulten på natten. Så har lært nå.

Skrevet

spiser selv, men prøver å  hjelpe litt til på yoghurt..han har en tendens til å begynne å grise noe jævlig. Han gjorde ikke det da han var 18 mnd..noe han har begynt med nå.

Anonymous poster hash: fee38...59a
Skrevet

Grøt.yogurt og suppe gir han,ellers må jeg vaske ned hele kjøkkenet etterpå :P

Anonymous poster hash: 66520...dc3

Men hvordan tenker du at barnet skal mestre det uten å få lov til å prøve seg? I starten må man vaske ja, sånn er det å ha barn. Ikke rart man opplever 4-5åringer som sliter med å spise yoghurt og suppe uten å søle, når de ikke får klare sånt selv når de er 2år.

Min toåring spiser selv. Punktum.

Anonymous poster hash: 45ef7...c6e

Skrevet

Mine har spist stort sett alt selv fra 10-12 mnd. De fleste 2 åringer spiser selv.

Anonymous poster hash: df2f6...489

Skrevet

Frøkna her har vært veldig flink til å spise selv fra ca 1 årsalderen. Da hun bikka 2 år så var det slutt på å hjelpe til. Vi fikk ikke lov av henne. Slutta å søla da hun spiser yoghurt og grisete mat. Men da lillebror kom til verden 2 mnd etter hennes 2 årsdag så gikk hun noen skritt tilbake. Ble veldig sjalu, så hun også ville bli matet. Hun er nå 2,5 år og spiser alt selv igjen.

Men det er stor forskjell på barna ( og dems foreldre). Hvis man lar barna prøve selv så lærer de fortere. Greit nok det blir mye søl og mye å vaske etter på. Men hvordan skal barna ellers lære? De kan ikke regne med at de blir matet i barnehager..

Anonymous poster hash: 54d67...5e8

Skrevet

Kunne selv da hun var to år, men hendte vel jeg hjalp til litt hvis vi hadde lite tid eller hun tullet mye.

Skrevet

ehm... Tror ikke min var eldre enn 12 mnd da han begynte å spise alle måltider på egenhånd.. Men han er veldig "klare sjøl".

Skrevet

Ja, her har alle 3 spiste selv fra de var rett i underkant av året.

Anonymous poster hash: bfbc0...e46
Skrevet

Min 2 åring har spist selv siden han var rundt 1 år.. Og jada, det blir litt gris iblant men han blir jo flinkere og flinkere.. Hvordan skal barna lære om de ikke får prøve og erfare at det er IKKE lurt å holde skjea opp ned? Jeg hadde ikke fått lov å mate minstemann om jeg så forsøkte, han er i gjøre selv alderen og har vært det lenge... Han er strålende fornøyd med seg selv når han har delt opp maten selv med kniv (plastikk) og spiser med gaffel :) Nå skal det sies at han har en storebror så nummer to er tidligere ute enn nummer en, han har jo en å se opp til og vil gjøre ALT likt som storebror... (eller, han forsøker iallefall.. )

Anonymous poster hash: 5d0ab...655
Skrevet

Spiser selvsagt på egenhånd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...