Gå til innhold

Kan noen som er et godt stykke på vei fortelle litt om kontrollene fremover.

dollypopp *tvillinggravid*

Anbefalte innlegg

Jeg er bare i uke 8 enda. Legen på Riksen sa at det ville bli en del flere kontroller nå enn da jeg har gått gravid med én. Ikke i starten, men etter hvert.
Tidligere har jeg gått bare til jm og til jm og lege annenhver gang.
Nå blir det kontroller på sykehuset også?! På sykehuset som er nærmest eller der man skal føde?
Man skal fortsatt gå til jm eller?

Tusen spørsmål som dukker opp hele tiden. Selv om dette er mitt 3. svangerskap så er det nytt med tvillingsvangerskap..

Fortsetter under...

Ul kvar tredje veke frå rutine-ul. Eg har ikkje gått til jm i tillegg fordi eg rett og slett synst at det har vore nok, men sjukehuset sjekkar vel kun babyane og ikkje deg. Har gått på nokre kontroller på haukeland og nokre på lokalsjukehuset fordi det har passa seg slik. Er 26+2 og lurer no på kor ofte eg skal framover....neste ktrl er på mandaf :) lykke til!

Ultralyd/kontroll av livmorhalsen hver tredje uke fra uke 18.

Fra uke 30- annenhver uke (ultralyd og livmorhalsmåling).

Fra uke 36- hver uke (CTG, ultralyd og livmorhalsmåling).

Hører til Lillehammer (Oppland).

Har gått til jordmor i tillegg.

Endret av Ire86 m/tvillinger <3
  • 4 uker senere...

Gratulerer med to! :)

Det kommer nok an på om det er eneggede eller toeggede, hvor ofte du skal på kontroller. Eneggede er høyrisikosvangerskap og følges tettere opp enn når du har toeggede.

Jeg har eneggede og fikk vekstkontroll med ul hver 4.uke etter ordinær ul. Noen ganger var jeg inn oftere fordi de ville sjekke mer nøye. Så ble d annakvar uke, og da jeg runda uke 30 var jeg inn til kontroll en gang i uka. Men d kommer litt an på formen din også :)

Jeg gikk ikke til fastlegen (vikar, som ikke var så flink med svangerskap), men var til jordmor 3ganger i løpet av svangerskapet. På sykehuset tok de blodprøver, urinprøven og blodtrykk, så trengte ikke gå på andre kontroller. Vet det er ulik praksis der, så kan hende du må til lege/jordmor for å kontrollere dette.

Lykke til!

Endret av Charieo

Annonse

Det kommer som tidligere nevnt her veldig an på om de er 1 el 2 eggede. 2 eggede regnes som vanlig svangerskap, lite risiko forbundet med det.

Jeg har toeggede og tilhører Ahus. Mine UL kontroller har vært OUL uke 18, UL uke 28, så ble det UL uke 32- er alt bra på uke 32, kan det være at de avventer til uke 36 med neste kontroll. Hos meg blir det uke 34 pga noe vekstnedgang, så nå blir det vel annenhver uke frem til fødsel, evt hver uke fra uke 38.

Har fått beskjed at ved 2 eggede kan man gå frem til termin, men ikke over termin. Mens, en- eggede settes som oftest i gang senest uke 37-38. 

Jeg har valgt å gå til jordmor på helsestasjonen som sjekker urin og BT i mellom sykehuskontrollene(hver 4. uke frem til uke 30), og nå er jeg annenhver uke på sykehuset(UL+jordmor) og vanlig jordmor på helsestasjonen.

Legen har jeg kun vært hos når det har vært behov: blodprøve, sykemelding mm.(Uke 12,18 og 24).

Det viser seg være veldige forskjeller på de ulike sykehusene, så tydeligvis ingen klar mal på hva som er normalt med hverken en- eller toeggede. Lytt til kroppen, og be om ekstra kontroller hvis du kjenner du trenger det. LYKKE TIL!

(PS: Dette er mitt 3 svangerskap også, så da virker det ikke som at sykehus eller jordmor er så veldig ivrige på for mange kontroller hvilket kjennes greit for meg, men det er så klart individuelt og det er jo en del fler kontroller enn de forrige svangerskapene, spesielt mot slutten!)

Endret av 2gutter+tvillinger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...