Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #1 Skrevet 14. november 2013 Vi vurderer veldig stekt å kjøpe hund . Har ikke noe erfaring i hele tatt og er derfor veldig usikker på hvor mye arbeid det egentlig er. Noen som har/kjenner til bichon havanaise, og hva jeg må forvente av daglig arbeid Anonymous poster hash: 5dd1f...722
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #2 Skrevet 14. november 2013 Det er en selskapshund som du kan ha mye liggende i sofaen. Du må belage deg på å gå tur minimum en gang om dagen men trenger ikke springe på fjellet akkurat. Det er en god del pelsstell med denne hunden, jeg ville klippet den kort. Når det er dårlig vær ute (regn og søle) må hunden nærmest bades hver gang den har vært ute. Anonymous poster hash: a510e...77e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #3 Skrevet 14. november 2013 Det er en selskapshund som du kan ha mye liggende i sofaen. Du må belage deg på å gå tur minimum en gang om dagen men trenger ikke springe på fjellet akkurat. Det er en god del pelsstell med denne hunden, jeg ville klippet den kort. Når det er dårlig vær ute (regn og søle) må hunden nærmest bades hver gang den har vært ute. Anonymous poster hash: a510e...77e At hunden bare trenger en tur om dagen er tull. Alle hunder trenger å komme ut minst tre ganger om dagen! Og jeg vil si at den trenger en lengre tur hver dag. De som har gneldrete småhunder stimulerer ikke hunden nok. Selv om hunden er liten trenger den å bevege seg + få brukt hodet innemellom. Bichon havanais er en ganske mild hund, kjenner noen som har en. Men det er mye pelsstell. Jeg ville også hatt den klipt kort hele tiden. Anonymous poster hash: 27409...33e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #4 Skrevet 14. november 2013 Vi vil nok klippe og holde den kort ja. Men hva mer enn pelsstell og tur trenger en hun daglig/ ukentlig/ månedlig? Syntes der er viktig å vite hva jeg går til. Hi Anonymous poster hash: 5dd1f...722
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 Hva med Boston terrier? En kjempefin familiehund som helst vil ligge i armkroken og kose:) Anonymous poster hash: a246e...d1e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 Det er en selskapshund som du kan ha mye liggende i sofaen. Du må belage deg på å gå tur minimum en gang om dagen men trenger ikke springe på fjellet akkurat. Det er en god del pelsstell med denne hunden, jeg ville klippet den kort. Når det er dårlig vær ute (regn og søle) må hunden nærmest bades hver gang den har vært ute. Anonymous poster hash: a510e...77e At hunden bare trenger en tur om dagen er tull. Alle hunder trenger å komme ut minst tre ganger om dagen! Og jeg vil si at den trenger en lengre tur hver dag. De som har gneldrete småhunder stimulerer ikke hunden nok. Selv om hunden er liten trenger den å bevege seg + få brukt hodet innemellom. Bichon havanais er en ganske mild hund, kjenner noen som har en. Men det er mye pelsstell. Jeg ville også hatt den klipt kort hele tiden. Anonymous poster hash: 27409...33e Jeg mente ikke at den bare skulle ut en gang om dagen. Jeg mente at man bør minimum gå en tur en gang om dagen. Anonymous poster hash: a510e...77e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Blir nok en bichon type fordi dem er allergivennlige. Hi Anonymous poster hash: 5dd1f...722
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Jeg ville heller gått for puddel, om du har barn. Jeg har dårlig erfaring med bichon havanaise, både atferdsmessig og mtp sykdom. Anonymous poster hash: 03717...cc4
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Lurer ikke på flere raser, lurer på Hva man må forvente av arbeid når det kommer til en bichon havanaise. Anonymous poster hash: 5dd1f...722
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Det er en selskapshund som du kan ha mye liggende i sofaen. Du må belage deg på å gå tur minimum en gang om dagen men trenger ikke springe på fjellet akkurat. Det er en god del pelsstell med denne hunden, jeg ville klippet den kort. Når det er dårlig vær ute (regn og søle) må hunden nærmest bades hver gang den har vært ute.Anonymous poster hash: a510e...77e At hunden bare trenger en tur om dagen er tull. Alle hunder trenger å komme ut minst tre ganger om dagen! Og jeg vil si at den trenger en lengre tur hver dag. De som har gneldrete småhunder stimulerer ikke hunden nok. Selv om hunden er liten trenger den å bevege seg + få brukt hodet innemellom. Bichon havanais er en ganske mild hund, kjenner noen som har en. Men det er mye pelsstell. Jeg ville også hatt den klipt kort hele tiden.Anonymous poster hash: 27409...33e Det er ikke alle hunder som trenger tre turer om dagen! Dvergpuddelen min er verdens sløveste hund, det beste hun vet er å sove. Kan gå en tur, men hun er mer glad når vi kommer hjem enn når vi går ut:P Anonymous poster hash: 387ee...1d9
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Jeg vet også om noen kjempelate hunder, men de _trenger_ faktisk tur tre ganger om dagen likevel. Anonymous poster hash: d5656...14e
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #12 Skrevet 15. november 2013 Jeg vet også om noen kjempelate hunder, men de _trenger_ faktisk tur tre ganger om dagen likevel.Anonymous poster hash: d5656...14e Dummeste jeg har hørt! Du vet ikke hva min hund trenger. Vi har stor hage, så hun slippen løs når hun vil ut. Hvis jeg går en tur ved siden av er hun fornøyd. Anonymous poster hash: 387ee...1d9
lillesmula Skrevet 15. november 2013 #13 Skrevet 15. november 2013 Det er nok bedre å ta kontakt med en seriøs oppdretter, enn å spørre folk på et forum:) Gode oppdrettere forventer ikke at du skal kjøpe valp selvom du ringer å spør om ting. NKK har oversikt over godkjente oppdrettere. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #14 Skrevet 15. november 2013 Jeg vet også om noen kjempelate hunder, men de _trenger_ faktisk tur tre ganger om dagen likevel.Anonymous poster hash: d5656...14e Dummeste jeg har hørt! Du vet ikke hva min hund trenger. Vi har stor hage, så hun slippen løs når hun vil ut. Hvis jeg går en tur ved siden av er hun fornøyd. Anonymous poster hash: 387ee...1d9 Fortsatt ikke enig. Med mindre du har flere måls tomt med skog og terreng, må det være utrolig kjedelig for hunden å tråkke rundt i samme hage hver dag. Ingen nye lukter, ingen ny stimuli. Stakkars. Anonymous poster hash: d5656...14e
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #15 Skrevet 15. november 2013 Jeg vet også om noen kjempelate hunder, men de _trenger_ faktisk tur tre ganger om dagen likevel.Anonymous poster hash: d5656...14e Dummeste jeg har hørt! Du vet ikke hva min hund trenger. Vi har stor hage, så hun slippen løs når hun vil ut. Hvis jeg går en tur ved siden av er hun fornøyd.Anonymous poster hash: 387ee...1d9 Fortsatt ikke enig. Med mindre du har flere måls tomt med skog og terreng, må det være utrolig kjedelig for hunden å tråkke rundt i samme hage hver dag. Ingen nye lukter, ingen ny stimuli. Stakkars.Anonymous poster hash: d5656...14e Hvordan vet du det? Det er fem andre hunder i husene rundt der vi bor, alle har hundene sine løse her. Så hun får daglig leke med andre hunder. Vil si det er bedre enn å gå en kjedelig tur. Anonymous poster hash: 387ee...1d9
klg,2 boys now:) Skrevet 15. november 2013 #16 Skrevet 15. november 2013 Har god erfaring med rasen Letteste er og klippe den kort vær 8 uke ca.skal du ha valp enda oftere i starten pga den røyter ikke så pelsen vil ikke naturlig falle av Ang turer så kan den gå små turer men tåler også en lett fjelltur. De plages endel med knærne greit og sjekke historikk på d Hvis du skal ha hannhund må du forbrede deg på at de skvetter.blir skjeldent helt husrene Artig rase som ikke bjeffer så mye om de får litt mosjon og ikke blir forlatt alene
n74 Skrevet 15. november 2013 #17 Skrevet 15. november 2013 Dette må du forvente: Som valp er det litt som å ha en baby. De første døgnene i nytt hjem vil den savne mor og søsken. Legg deg på madrass på gulvet der dere mener den skal sove de første nettene. Så kan dere trene på at dere skal sove hver for dere. Regn med å måtte stå opp midt på natten de første ukene for at hunden skal få tisse. Det kan godt hende den allerede er tørrtrent når du får den, men blæra er ikke så stor, så den må ofte ut både dag og natt. Første tiden må den ut for å tisse eller mer rett etter spising, soving og litt leking. Er dere flinke til å følge opp dette så tar det ikke så lang tid før den blir tørrtrent. Men regn med en dam inne nå og da likevel. I starten trenger den ikke lange turer, men må få litt utfoldelse i en hage/ park eller lignende, sånn at den får løpt fra seg litt raptuser:-) Etterhvert øker dere turmengden. Som voksen bør den ha en morgentur, en ettermiddagstur og en kveldstur. E av disse bør være lange, gjerne opp til en time. De to andre kan godt være rundt kvartalet, men med tid nok til å tisse noen ganger og bæsje. I starten kan den ikke være lenge aleine hjemme. Men etter et par ukers tid, når den har blitt trygg på hjemmet, så kan dere begynne å trene. Men da bare minutter i starten. Så øker dere gradvis. Ellers vil jeg anbefale noen lydighetskurs i alle fall det første året. Du begynner med valpekurs og etterhvert rene lydighetskurs. Da vil du få en hund som har ok hverdagslydighet. Tren gjerne hodet på den også - da blir den fortere sliten enn ved en lang tur. Hjem godbiter den må finne etc. Dette lærer du på kurs. Pelsstell: Gre hverdag. Klipper du den kort holder det kanskje med et par dager i uka. Trenger ofte en dusj fordi den drar med seg alt som er av støv og søle osv. Hvor ofte du dusjer handler jo bare om din tålegrense for skitt i pelsen. Men når det regner må du nok skylle den hver gang du kommer inn. Jeg har hatt en Bichon Frisé, så litt det samme, og skyldte bare beina og under buken da vi kom inn fra tur. Jeg kjenner også er par Havanais, og de har ikke dårlig gemytt. Men velg en seriøs oppdretter. Det er mange rare oppdrettere som avler kynisk for å tjene penger. Da tar de ikke alltid hensyn til gemytt og sykdommer hos foreldrene. Kos dere masse med hundekjøp:-)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #19 Skrevet 15. november 2013 Jeg har en valp som er halt bichon havanais, halvt shih tzu. Den er nå 5 1/2 mnd. Jeg syns nesten det e rlettere enn jeg hadde trodd. Har hatt fler ehunder tidligere, men aldri valp og aldri en så¨nn type hund. Jeg har klippet min hun kort. Ellers nå man klippe litt rundt potene, øynene og klippe klørne litt ca. annenhver uke. Bader henner en gang i uken, men det er mest fordi vi har allergikere i huset. Hun får daglig tur, men ikke alltid så lamgt nå når hun fortsatt er liten. Har daglig øvelser og leker (f.eks søkelek) som også er stimulerende for henne, pluss at hun får være ute i hagen og snuse rundt. HUn har vært litt treg me då bli husren - kan fortsatt ha uhell inne hvis vi ikke passer på, men hun sier faktisk ifra, så det er mest hvis vi er uoppmerksomme og ikke hører signalene hennes. Vet ikke om det er typisk for rasen, elle rom det er bare akkurat vår hund som er litt treg. Ellers er hun veldig lettlært. Lærer ting kjempefort, og det er visst karakteristisk for havanesere (shih tzuer lærer derimot tregt, så her har vi vært heldige og arvet fra "riktig side"). For øvrig er det en fantastisk hund. Snill, søt, ganske rolig, glad, elsker barn, andre hunder, katter, bjeffer lite, elsker kos og lek og klarer å være alene uten å trøble. Anonymous poster hash: b183d...5bf
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #20 Skrevet 15. november 2013 Canis.no er et mye mer seriøst forum, for hunde/dyreeiere. Anbefaler deg å sjekke ut rasen der, eventuelt spørre om rasen på forumet der. Anonymous poster hash: 03717...cc4
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #21 Skrevet 15. november 2013 foreldrene mine har en bishon havanise. de pleier å gre pelsen hennes hver kveld når de ser på nyhetene.. ellers så går de en tur på morgen, en lang tur på ettermiddagen og slepper henne løs i hagen på kvelden;) hø blir vasket værtfall en gang i uken, når det ikke er så mye søle ute, ellers så vasker de ho ofte. hunden til foreldrene mine er veldig glad i tanteungen min og familien generelt.. og er en veldig sofa hund. kan bli sjalu om jeg og samboern ligger å koser på sofaen, da kommer ho og legger seg i mellom oss:) hehe jeg vil ha en sånn hund når vi flytter til hus:) Anonymous poster hash: 1aa45...401
Silverfox Skrevet 15. november 2013 #22 Skrevet 15. november 2013 Jeg vet også om noen kjempelate hunder, men de _trenger_ faktisk tur tre ganger om dagen likevel.Anonymous poster hash: d5656...14e Dummeste jeg har hørt! Du vet ikke hva min hund trenger. Vi har stor hage, så hun slippen løs når hun vil ut. Hvis jeg går en tur ved siden av er hun fornøyd. Anonymous poster hash: 387ee...1d9 Da har du ikke hørt mye dumt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå