Gå til innhold

Kan man bli hyper av Ritalin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne med ADHD som tar 60 mg Ritalin. Var hos henne i går og hun var helt manisk. Pratet som en foss, helt uavbrutt i mange timer! Hun åt ikke maten vi kjøpte engang, merket ikke/brydde seg ikke om at barna bare lekte og ikke spiste maten sin...helt superhyper!!

Hun forklarte det med at hun ikke hadde sovet på hele natten...?

Anonymous poster hash: e1242...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De med ADHD blir rolig av ritalin. De som ikke har ADHD blir hyper av det.

Skrevet

eeeeeh da har hun overdosert VELDIG! Det der er jo livsfarlig.

Anonymous poster hash: 08be7...658
Gjest H to the Izzo
Skrevet

Jeg vil tro at hun bruker det som speed, og ikke doserer som hun burde.

Skrevet

Som de over her sier.Jeg har adhd og når jeg bruker ritalin blir jeg rolig. Jeg mister matlysten da. 

Skrevet

Sier bare som alle andre her, han man ADHD, blir man rolig av Ritalin. Har man ikke ADHD, blir man hyper av Ritalin...

Skrevet

Sønnen min har ADD og han blir mer aktiv av Ritalin (av og til litt voldsom aktiv).

Anonymous poster hash: 83355...bc6

Skrevet

Jeg gikk på 60mg ritalin før jeg ble gravid jeg ble IKKE hyper, men litt mer avslappet og mistet matlysten.

Anonymous poster hash: 7e6d2...201

Skrevet

Tusen takk for mange svar.

For noen år siden sa hun at hun hadde ADD. Det at det nå er ADHD er ganske nytt for meg, jeg har kjent henne HELE livet, og hun har aldri vært noe spesielt aktiv.

Jeg blir skremt rett og slett. Hun virket helt syk, helt unormalt manisk.

HI

Skrevet

Men gir man Ritalin til de med ADD?

Skrevet

Ja det gjør man. Samme virkning som ved ADHD.
Høres jo nesten ut som om hun har fått ADD diagnose uten at det egentlig har hatt det, og derfor blir overaktiv. Så fått påvist ADHD pga overaktivitet, og fått større doser som gjør at hun går rundt og er manisk/kjempehyper fordi hun er ruset...

Anonymous poster hash: 52a44...c88
Skrevet

Altså... de med ADD kan få det for å øke konsentrasjonen. Var litt rask i postingen der ser jeg.

Anonymous poster hash: 52a44...c88
Skrevet

Jeg har det som før het ADD, nå heter det ADHD uoppmerksom type. Da er man ikke hyper utvendig, men man har gjerne uro inni kroppen, man er utålmodig, glemmer mye osv. 

Ja, de behandler ADD med ritalin, men det sies at rene amfetaminpreperater er bedre for ADD.

Skrevet

Jeg jobber innen psykiatrien og har sett så utrolig mange som får ADD eller ADHD diagnosen som voksen. Svært mange av dem har en fortid med stoff bak seg, i større eller mindre grad. 

Jeg vet at det er mange som tar Ritalin og Metamina og som ikke akkurat roer seg ned av det. 

Synes hele greia er suspekt. Funker kanskje for noen men mange bruker det for å bli høye rett og slett. 

Anonymous poster hash: 2eff1...4ad
Skrevet

Ja hun virket rett og slett gal, snakket som en foss, jeg er så lei meg :(

Skrevet

Det er en del som er feildiagnostisert. Din venninne kan være blant disse. Man skal ikke bli hyper av ritalin på den måten hvis man har AHDH/ ADD. Send henne en mail du, og si at du ble bekymret og at hun nok hadde blitt overrasket om hun så seg selv.

Anonymous poster hash: 920c1...56d
Skrevet

Mannen min har add og bruker ritalin.  Han blir ikke "speeda" av det, men blir så våken og konsentrert som oss uten diagnose er :) Mange på ritalin mister matlyst, han har ikke mistet den. Tvert i mot.

Han har tatt "overdose" (om man kan kalle det for det) en gang. Han hadde vært syk en ukes tid. Sovet og spist lite. Hadde ikke brukt ritalin i sykeperioden sin. Han kjørte på med full dose og ble superspeeda. Spiste ingen ting. Heldigvis har han ikke depottabletter så han ble normal etter 3-4 timer :)

Poenget er at siden hun ikke hadde sovet på over et døgn og sikkert ikke spist noe heller så kan det være derfor hun ble speeda på doser som hun normalt ikke blir speeda av.

Anonymous poster hash: 7825b...6f5
Skrevet

Igjen takker jeg for svar...

men jeg har i kveld snakket med noen med erfaring, som sier hun hørtes speeda ut som i dopet. Og i mine øyne var hun ikke bare speeda, for hun var ikke seg selv i det hele tatt. Jeg må tenke litt på neste skritt...

Skrevet

Hmmm et alternativ kan være at hun muligens vært forsinket med å ta dosen, slik at hun rakk å bli VELDIG hyper før medisinen kikket inn.

Eller at hun overmedisinert. Men da skal det MYE til for å oppnå den effekten der, da amfetaminpreparater virker motsatt av hyper for personer med ADHD.

Anonymous poster hash: 67c7f...eaa

Skrevet

60mg til en voksen person er jo ikke akkurat mye da

Anonymous poster hash: 9940f...54e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...