Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #1 Skrevet 14. november 2013 Vi leier et hus på landet og er fullstendig klar over at en og annen mus er helt vannlig innendørs når det begynner å bli kaldt ute, men i fjor tok vi mesten 30!!!! mus på kjøkkenet. (Trenger jeg å si at all mat ble lagd i stua pp det verste?) Tok det opp med utleier og han skulle ordne noe spesialfellegreier på loftet. Men ble det gjort? Neida. Akkurat som alt annet som ikke blir gjort. Nå er vi igang igjen. Nærmer oss 20 stk allerede, så det blir nok et godt jaktår i år. Jeg er så lei!!!! Finner ikke ut hvor de kommer inn hen. De er bare på kjøkkenet så det er jo et eller annen sted der. Kan vi klage til huseierd igjen, eller er dette noe vi bare må finne oss i? Dere trenger ikke å formane om at det er sånn når vi leier og ikke eier. Hus skal kjøpes bare det dukker opp noe aktuelt i området her. Og katt er uaktuelt da huseier som bor på nabogården er allergisk mot det meste, sånn nå og da når det passer seg sånn. Anonymous poster hash: 822b7...51c
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #2 Skrevet 14. november 2013 Det var i overkant mange mus. Her nytter det ikke bare med feller. Huseier må finne ut hvor musene kommer seg inn og tette igjen. Anonymous poster hash: 0501a...0b8
Elina Skrevet 14. november 2013 #3 Skrevet 14. november 2013 Jeg hadde fått meg katt samme hva. Det må jo være et bol i veggene eller noe? Du blir ikke kvitt mus bare med feller, husk at om dere fanga 30 så er det sikkert 10 ganger så mange som gjemmer seg i vegger og tak. Dette er noe huseier må ta tak i umiddelbart, dette er helseskadelig. Hadde ikke batalt et øre i husleie før han løser problemet! Vet ikke om det er lov men hadde gjort det alikevel for å få fart på sakene. Laget en konto der jeg satt inn husleia så kunne han få den når tingene er fiksa men ville hatt en god reduksjon i mnd prisen i tort og svie.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #4 Skrevet 14. november 2013 Du klager og klager til han gjør noe med det. At en og annen mus kan komme inn er greit nok, men ikke slike antall, og ikke i selve huset... Anonymous poster hash: 34f15...6cf
Ziva Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 (endret) Første bud er å nappe ut alt i skapet under vasken på kjøkkenet. Stapp stålull i sprekkene rundt alle rørene i skapet. Musene kommer garanter inn der. Så setter du opp feller som vanlig, så mange som mulig. Bruk kjøtt med lukt (type baconbit/røkt kjøtt) eller en liten røkelaks bit. Mat med lukt er mye mer effektivt enn ost. Og er det andre sprekker/rør de kan komme inn via så stapp stålull i alle sprekker. Kjøp tetningslist og ha rundt dør og verandadør. Ikke la døra stå oppe, la den være lukket. På loftet kan du sette opp musebøtte for å få ned bestanden. Google mousetrap og du får mange varianter. Bare tøm bøtta i ny og ne så den ikke blir for full for da kommer musa seg opp av bøtta. Lykke til Endret 14. november 2013 av Ziva
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 Skapet under vasken er vel et av de få stedene på kjøkkenet vi ikke har fått noen mus i fellene Har dytta stålull og slått på plater på alle steder hvor vi finner den minste antydning av hull. De kommer nok ikke inn gjennom dørene, for de er kun på kjøkkenet. Anonymous poster hash: 822b7...51c
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Det frister å ikke betale full leie, men tør liksom ikke det heller. Anonymous poster hash: 822b7...51c
Ziva Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Sett opp musebøttefelle på loftet, da slipper du å vente på utleier som ikke får ræva i gir.
HeleneBeate Skrevet 14. november 2013 #9 Skrevet 14. november 2013 Du har lov til å holde tilbake leie dersom det er en "mangel" ved leieobjektet/forholdet. Google it!
Musemorbr / Skrevet 14. november 2013 #10 Skrevet 14. november 2013 Hvis du gir skriftlig carsel kan du holde tilbake hele husleia frem til det er gjort noe med problemet.
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 14. november 2013 #12 Skrevet 14. november 2013 Finnes musegift man kan legge ut, sånn type som gjør at musa må ha vann og dermed så går den ikke inn i vegg/gulv ol og dør der.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #13 Skrevet 14. november 2013 Det finnes en sånn ting som man stikker i stikkontakten som lager en lyd som bare dyr kan høre og som de hater. Mennesker hører visstnok ikke denne lyden. Aner ikke hva den dingsen heter da, men kanskje du finner noe på Google:-) Anonymous poster hash: 381d3...9df
mamma'n til 2 :) Skrevet 14. november 2013 #14 Skrevet 14. november 2013 (endret) Send skriftlig klage til huseier, referer til lovverket og krev utbedring. Gi huseier en frist på f.eks 2 uker. Blir ikke forbedringer utført, kan du kreve avslag i husleie, holde tilbake husleie eller gjøre forbedringer selv på huseiers regning(da betaler du f.eks et skadedyrfirma med husleiepengene). Meld deg inn i husleieforeningen/leieboerforeningen eller huseiernes landsforbund, så har du gratis juridisk bistand i en time,hvis jeg ikke husker feil. Evt kontakt jussbuss, dette er advokatstudenter og er gratis. Blir dette helt uutholdelig for dere og huseier setter seg på bakbena, kalles det tvist, og de fleste innboforsikringer dekker advokatutgifter ved tvist med huseier(er egenandel da). Jeg står midt oppi det nå pga ekstrem fukt,mugg og sopp hvor takstmann har stengt av flere rom her... Så hvis du vil kan du sende meg pm :-) Endret 14. november 2013 av mamma'n til 2 :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå