Gå til innhold

Når begynner de vanligvis å krabbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine tidligere unger har begge vært veldig tidlig ute motorisk, men lillemannen nå virker til å være mye mer bedagelig anlagt enn de andre.

Mens de to første reiste seg opp etter møbler og gikk rundt fra 6 mnd alder, sto på alle fire og gynget, dro seg fremover og spant i ring, er minste på 6 mnd nå, ganske så pladask plassert på gulvet. Ikke i den forstand at han ligger slapp som en pannekake, han løfter hodet høyt, ligger på albuene, snurrer mage-rygg og rygg-mage.

Men han løfter seg svært sjelden opp på strake armer, er nesten i tvil om han har gjort det i det hele tatt. De to andre sto på strake armer med hele overkroppen opp fra gulvet når de var tre mnd gamle. Minsten løfter så vidt på rumpa, men har fortsatt til gode å klare å dra knærne under seg. (Og det ganske langt i fra også, er i grunn ikke i nærheten, løfter så rumpa kommer noen cm i fra bakken) Han åler seg hverken fremover eller dytter seg bakover, men kan gå litt i ring, men svært lite. 

Jeg er så i tvil om han er litt sen, eller om jeg bare har for store forventninger siden de andre har vært så tidlig ute.. Har snakket med helsesøster, men hun ville ikke ha han på teppet for å se, fordi han gulper så mye.. o.O (Men han skal tilbake til helsestasjonen om noen uker for ekstra oppfølging. )

Men hvor mye er det vanlig at de kan ved denne alderen? (6 mnd) Nå er jeg interresert i å høre fra både dere som har unger som er tidligere, og "normale" og sene. Vet jo selvsagt at det er stort spenn i hva som er normalt, men uansett hvordan man snur og vender på det, er det jo et gjennomsnitt av hva babyene vanligvis kan på denne tida :P

Anonymous poster hash: ba515...40b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :)

Skrevet

Beskrivelsen av ham passer med min jente som er ganske nøyaktig 6 mnd. Hun ble vurdert av fysioterapeut igår, og i følge henne så var datteren min helt normal. Det er ikke gjennomsnittlig å stå oppetter møbler ved 6 mnds alder. Dine to andre ligger nok langt foran gjennomsnittet, men det betyr ikke at minsten er unormal. Ikke engstelig deg, dette går bra!

Forresten, meget spesiell helsesøster som er redd for gulp!?! Det er noe av det verste jeg har hørt. Det er vel ikke overraskende at babyer gulper. Nei, hun høres ut som en latsabb.

Anonymous poster hash: 1a4c1...e02

Skrevet

Husker ikke nøyktig, men mener at ved 6mnd dytta han seg bakover, og gikk sånn smått over til å dra seg fremover ved ca 7 mnd. Ved 9 mnd krabba han og ved 14 mnd gikk han selv. gikk langs møblere ved 11 mnd alder. Har alltid hørt han er helt nomal verken tidlig eller sen

Anonymous poster hash: 9efa9...be8
Skrevet

Beskrivelsen av ham passer med min jente som er ganske nøyaktig 6 mnd. Hun ble vurdert av fysioterapeut igår, og i følge henne så var datteren min helt normal. Det er ikke gjennomsnittlig å stå oppetter møbler ved 6 mnds alder. Dine to andre ligger nok langt foran gjennomsnittet, men det betyr ikke at minsten er unormal. Ikke engstelig deg, dette går bra!

Forresten, meget spesiell helsesøster som er redd for gulp!?! Det er noe av det verste jeg har hørt. Det er vel ikke overraskende at babyer gulper. Nei, hun høres ut som en latsabb.

Anonymous poster hash: 1a4c1...e02

Takk for svar. Ja, er klar over at de andre to var veldig tidlig ute motorisk, og det er de enda. Synes derfor det er vanskelig å bedømme hva "normalen" er, ettersom mine alltid har vært så tidlig ute, så blir det for meg nesten "normalen". :) Jeg vet liksom ikke hvor det er vanlig at de er motorisk sett. Men da høres det kanskje ikke ut som han er bak normalen i alle fall.

Og ja, ble ganske sjokkert over at hun ikke ville ha han på matta i frykt for gulp... Mattene kan da tørkes av.. :P 

Skrevet

Mine ålte seg rundt når de var 5-6 måneder gamle. Og krabbet rett etter det. Men de var tidlige ute. Og gikk lenge før 1 årsdagen. Så din høres helt normal ut :) 

Anonymous poster hash: c6474...55a
Skrevet

Helt normalt! Tror gjennomsnittet for krabbing er 9 mnd.

Skrevet

Helt normalt! Tror gjennomsnittet for krabbing er 9 mnd.

De skal kunne krabbe innen 10 måneder. Så ingen hast ;)

Anonymous poster hash: c6474...55a

Skrevet

8-10 mnd cirka er gjennomsnittlig. Noen allerede ved 5-6 mnd, noen over året og noen krabber aldri.

Skrevet

min begynte å krabbe når han ble 10 mnd. så begynte han å reise seg rett etter det. 

din er ikke sein ute.

Skrevet

Redd for å få gulp på teppet?? :o spesiellt.

Anonymous poster hash: 46c7f...489

Skrevet

mi er straks 9 mnd og krabber ikke ennå, øver intenst da, men har foreløpig bare kommet opp i krabbestilling og gynger :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...