Gjest Trulte med to små Skrevet 14. november 2013 #1 Del Skrevet 14. november 2013 Jenta mi er 4 mnd nå og er veldig glad i puppen. Slet en del med ammingen i begynnelsen og har nå lite melk i det ene brystet. Jeg har nesten fullammet, men har begynt å gi henne litt flaske nå. I en lang periode ville hun ikke ta flasken, men det gjør hun nå. Smokk vil hun aldeles ikke ha og det er her problemet viser seg på natten. Hun har hele tiden våknet flere ganger på natt og vil ha mat, dvs hun blir urolig og sutter på fingrene eller virrer med hodet frem og tilbake ( vi kaller henne da lille vindusviskeren vår ) og jeg tar henne da opp og legger henne til puppen. Hun spiser da, men ikke sa lenge og kan gjerne sovne igjen. I det siste har hun kunnet gå 2-3 timer mellom hvert måltid på dagen og jeg er litt redd nå at hun har kommet inn i en vane med å spise mye på natten og mindre på dagen. Jeg har prøvd å la være å ta henne opp til meg om hun begynner å virre på natten, bare for å se om hun sovner igjen. Om jeg feks går på do slik at det tar lengre tid før hun får oppmerksomheten min kan hun bli irritert og si tydelig ifra ( det er sjelden hun gråter ) jeg tolker det da som sult og tar henne opp. Som regel våkner hun 3-4 ganger pr natt og får mat, men jeg lurer på om det er suttebehov hun har og ikke i hovedsak sult alle gangene. Det er også vanskelig å få lagt henne da hun sovner ved puppen og våkner og gråter da jeg legger henne i sengen sin. Da blir det et par runder frem og tilbake til puppen da jeg tenker hun er sulten og vil ha mere. I går tok mannen over og ga henne en flaske MME da roet hun seg til slutt, så tror dette er løsningen vår på å unngå at hun bruker meg som smokk før hun legger seg. Problemet er jo på natten, hva gjør jeg da? Er hun sulten skal hun selvsagt på mat, men hvordan skille sult og suttebehov/kos når hun er 4 mnd gammel? Noen som har erfaringer, ideer, innspill?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulte med to små Skrevet 14. november 2013 #2 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg fant jo dette nå Et utdrag fra nett. Dette er grunnen til at mange helsesøstre advarer mot å amme babyen i søvn. Sjansen er nemlig til stede for at puppen blir en søvnassosiasjon. Som mamma kan du enkelt skille mellom assosiasjonen og reell sult: Et barn som er sultent eller ønsker nærhet, dier minst 2-3 minutter. Et barn som bruker puppen som smokk, sovner antakelig etter 2-3 sutt. Personlig synes jeg det å amme i søvn er det enkleste - og beste - i verden. Men om jeg oppdaget at kveldskosen vår resulterte i 10-20 oppvåkninger hver natt, ville jeg nok revurdert opplegget mitt. Foreløpig har vi ikke hatt dette problemet, og det er vi ikke alene om heller. Mange babyer verden over sover godt selv om de ammes i søvn, trenger smokk eller blir vugget av far hver kveld. Det er helt naturlig å amme, bysse, vugge eller synge for babyen sin. Så til problemløsningen: Det er faktisk ikke nødvendig å forlate et gråtende barn for å bli kvitt søvnassosiasjoner! Nøkkelen til å løse problemet, er som følger: Bryt vanen! Om barnet er avhengig av puppen hver kveld og hele natta, og det er et problem for dere, så la far legge henne en stund, samt være hos henne om natten. (Obs: Det er naturlig for babyer under 6 måneder og ha behov for morsmelk ofte, og disse er uansett for unge til søvntrening av denne typen. Barn som drikker mye morsmelk, må dessuten nattavvennes gradvis. Hvis ikke, vil de bli svært sultne og tørste.) Er det smokken, venn babyen til å sovne uten. Babyen kan selvfølgelig likevel få trøst! Antakelig vil hun trenge det også, mer enn ellers. De fleste av oss blir naturlig nok ganske frustrerte når vi tvinges til å sove uten vante gjenstander. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå