Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #1 Skrevet 14. november 2013 Trenger gode tips. Vi er ikke akkurat noen storfamilie,men kleshaugen vokser over hodet på meg omtrent før jeg får snudd meg. Vi er to voksne og to barn (4 år og nyfødt), og har en maskin som tar 12 kg. Men hva hjelper vel det når klærne må sorteres uansett? Det blir jo til at jeg må vaske en del maskiner til tross for at den tar såpass mye. Det er jo mørk vask,hvit vask,farget vask (diverse sterke farger),40 grader,60 grader, ull, ytterklær og til tider finvask. Jeg ser jo aldri noen ende på denne klesvasken,men mistenker at jeg ikke har god nok rutine på det. Tørkeplass tror jeg skal duge, har 3 tørkestativ. Tørketrommel bruker jeg på undertøy,sokker og håndklær. Alt annet jeg putter inni der synes jeg får en fæl lukt i seg,så det unngår jeg. Takknemlig for deres beste tips for en effektiv klesvask Anonymous poster hash: cc681...d4c
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #2 Skrevet 14. november 2013 Jeg har en kommode med kurver i som brukes til skittentøy. Da sorteres alt når det legges til vask. Da sparer jeg mye tid på å sortere. Jeg setter på en vask med en gang vi kommer hjem på ettermiddagen. Jeg liker å se på nyheter 18.30 eller 19. Passe på å henge opp før det. Ofte setter jeg på en til da. Så legger jeg klart i maskina til dagen etter så det er fort gjort å sette igang når vi kommer hjem. Når det gjelder å brette rent tøy er jeg helt elendig og har ingenting å hjelp med.. Anonymous poster hash: aef90...670
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #3 Skrevet 14. november 2013 Helt enig i at det er lurt å sørge for at skittentøyet er ferdig sortert. Og så tror jeg du kan vaske mer sammen, det er ikke nødvendig å skille mellom mørke farger og andre farger. Her går alt kulørt sammen, dett har aldri vært noe problem. Anonymous poster hash: 2f97d...52a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #4 Skrevet 14. november 2013 Sortér, vask, brett og legg på plass en maskin hver dag, så har du det! Akkurat som med oppvaskmaskinen. Anonymous poster hash: 28bf6...2e3
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 Her går alle farger sammen. Hvitt for seg selv og håndduker ol sammen. Vu er 3 stk. 1 hvitvask hver uke (kun jeg som bruker hvit) 2 mørkvask og kanskje en med håndduker hvis det er nok til å fylle en maskin Anonymous poster hash: a4a0d...5bb
Edelweis Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 Jeg sorterer: Mørkt/sort rosa/rød/lilla/orange hvit ull håndklær/sengetøy truser og sokker finvask kulørtvask å vaske en lysegrønn genser sammen med mørkeblått går ikke for da blir fargene så stygge så jeg må sortere så nøye. setter på to maskiner (en stor i ditt tilfelle) hver morgen og henger opp etter middag eller etter leggetid til minste. hver dag samme rutine. da holder vi klesvasken i sjakk! hender seg jeg tromler klær til barna slik at jeg får unna mye fortere også.
Major HotLips Houlihan Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Her er søndag klesvaskedag, da går maskinene i ett. Har to vaskemaskiner og en tørketrommel. Har flere dunker som er merket med hvilke klær som skal oppi slik at det er enkelt for ungene (de store) å sortere. Jeg har dunker for: - Håndduker - Sengetøy - Truser og sokker - 40 grader (her sortere jeg fargene, dersom det er lite av noen farger så vaskes det sammen med noe annet) - Treningstøy (det går det mye av her, derfor egen dunk) - Ullklær - Hvitt 60 grader - Hvitt 40 grader - Finvask Vi er en stor familie da, med 5 barn i alderen 16 år til 9 måneder
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Jeg har et stativ med trådkurver (elfa?). Hver kveld går jeg ned med skittentøyet. Da er det ikke så mye og tar kort tid! Sorterer klærne i hver sin kurv: hvitt, 40g mørkt, 60g mørkt, sterke farger, ull/finvask og en med håndkle/kluter osv Når jeg setter på en maskin, gjør jeg klar en kurv til neste maskin. (Type snu sokker, sjekke lommer, lukke knapper, sortere ut fra kurven). Så når jeg henger opp klærne legger jeg klar til neste maskin med en gang, og gjør klar vasken etter der osv. Når jeg kommer fra jobb tar det meg 1 min å sette på maskinen som står klar og slik går det i en rundgang! Anonymous poster hash: 0b496...08b
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #9 Skrevet 14. november 2013 Ull for seg, hvitt for seg, en vask på høy temperatur innimellom og alt resten på 40 grader sammen. Veldig skitne barnehagedresser ol vaskes for seg selv. Anonymous poster hash: e808d...d93
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #10 Skrevet 14. november 2013 Jeg kan velge at maskinen skal begynne å vaske x antall timer frem i tid. Jeg passer derfor alltid på å sette på maskinen sånn at den blir ferdig i det jeg kommer hjem. Da vasker jeg gjerne håndklær eller noe annet som tar lang tid. Da får jeg tid til å vaske en maskin til på ettermiddagen, dersom det er behov for det. Anonymous poster hash: be92c...21b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå