Gå til innhold

Hvilket kjøtt bruker dere i lapskaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge skal kjøttet du bruker koke før du tar oppi grønnsakene?Hvilket kjøtt er best i lapskaus?

Anonymous poster hash: ec482...279
Skrevet

Jeg bruker oksekjøtt. Av den seige typen:-) lar det koke i 4-5 timer kanskje? Til kjøttet er mørt.

Skrevet

Jeg er vegetarianer -Til helgen skal jeg lage lapskaus med kjøtt.Til noen andre.Hva slags kjøtt skal jeg velge da?

Hvordan vet du at kjøttet er av den seige typen?Lar du det koke eller trekke?Tar du oppi grønnsaker etterhvert å koker det sammen med kjøttet.?Leste et sted at kjøttet ikke skal koke .bare trekke ?Blir litt usikker her.Leste også at noen koker kjøttet ,tar det ut av kjelen .Legger i grønnsaker å koker bare grønnsakene også legger i kjøttet når grønnsakene er kokt.Men da blir det vel ikke så mye kjøtt smak?

Skrevet

Flatbiff eller bankebiff. Velg noe med lite fett, du kan enten skjære det opp i biter og steke de litt eller du ksn putte det rå kjøttet rett i vann med buljong i. Skyll kjøttet først. La det trekke i 4-5 timer ha i grønnsakene og kok de møre. Jeg liker at de nesten er kokt i filler. Salt, pepper.

Jeg bruker kun poteter, gulrøtter og purre.

Man kan sikkert gjøre det mye mer fancy, men sånn lagde min farmor lapskausen.

Skrevet

Flatbiff eller bankebiff. Velg noe med lite fett, du kan enten skjære det opp i biter og steke de litt eller du ksn putte det rå kjøttet rett i vann med buljong i. Skyll kjøttet først. La det trekke i 4-5 timer ha i grønnsakene og kok de møre. Jeg liker at de nesten er kokt i filler. Salt, pepper.

Jeg bruker kun poteter, gulrøtter og purre.

Man kan sikkert gjøre det mye mer fancy, men sånn lagde min farmor lapskausen.

Mer smak i kjøtt med fett, og kjøtt skal aldri skylles!

Anonymous poster hash: 1bfe1...8cf

Skrevet

Ok.Skal jeg la det trekke i fire timer,Ikke koke.Også ta i grønnsaker å koke det sammen med grønnsakene en halv time? Kan kjøttet bare trekke i to timer eller er det for lite.?4-5 timer høres mye ut.Ikke enkelt når jeg ikke spiser eller er vant til å lage kjøttmiddager.

Skrevet

Smak og behag altså, men fettete lappskaus er bare ekkelt og mitt lappskauskjøtt skal skylles.

Skrevet

Ok.Skal jeg la det trekke i fire timer,Ikke koke.Også ta i grønnsaker å koke det sammen med grønnsakene en halv time? Kan kjøttet bare trekke i to timer eller er det for lite.?4-5 timer høres mye ut.Ikke enkelt når jeg ikke spiser eller er vant til å lage kjøttmiddager.

La det trekke. Det blir best om det trekker i mange timer, syntes jeg, men om du skjærer kjøttet i mindre biter så slipper fu kanskje unna med færre timer. Er ikke noe godt med seigt kjøtt!

Skrevet

Takk for hjelp:) Da skal jeg la det trekke ,ikke småkoke?.Må ha det inn med teskjer .Spent på resultatet .He he.Ikke lett når jeg ikke kan smake selv.Får håpe det blir bra

Skrevet

Huffda, her får du masse "råd" fra en som åpenbart ikke kan lapskauskoking. For en sikker innertier som ikke går galt; bruk ferdig slatet og røkt svineknoke, La den ligge i vann i et halvt døgn, så kok/damp den i 1,5 timer, la den kjølne og del i terninger. Ha kjøttet i den nesten ferdigkokte lapskausen (grønnsaksblandingen), kok sammen i 30 min før servering. Å bruke biffkjøtt er greit nok, men det skal mye håndlag med for å få det spiselig. Det blir som oftest seigt og smakløst uansett hva du gjør med det. Personlig syns jeg (og mange med meg) at det smaker mildt sagt ekkelt. Og det er jo ikke noe godt utgangspunkt om du skal koke for andre og ikke selv kan smake deg frem til rett krydder/koking. 

Anonymous poster hash: 1f91e...4d4
Skrevet

Trekke, sånn at det "syder" på overflaten om du skjønner? Du kan gjerne ha noen laurbærblad i vannet også, som du tar ut før du har grønnsakene i. Pass på så du ikke har formye vann i forhold til grønnsaker slik at det ikke blir suppe. Du kan godt ha i andre grønnsaker også som kålrabi feks. Hakk lity persille som du strør over før severing:-)

Skrevet

Jeg pleier å bruke pølse, pinnekjøtt eller svin :)

Anonymous poster hash: 5279f...40e
Skrevet

Hvilken lapskaus foretrekker dere da?

Skrevet

Kjente jeg blir enda mer usikker av dette.Er det bedre med svinkam?Bruker jeg kjøttbuljong terning oppi da? Uff ikke enkelt dette.Trodde dette var enkelt men føler det kan gå galt når jeg ikke har gjort det før.

Skrevet

Lammekjøtt er best...syns jeg da;) Svinekjøtt og pølser går også an. Er ingen heksekunst å lage. Du bare koker kjøttet og fjerner skummet. Ha oppi grønnsakene, ( feks potet, søtpotet, gulrøtter, løk, kålrabi og purreløk) og koker til alt er mørt. Blir det for tynt kan man jukse litt med potetmos oppi;) Smak til med salt og server med flatbrød. Nam nam!

P.S jo mindre biter du deler grønnsakene i jo fortere blir det ferdig;)

Skrevet

Liker best pølser jeg :P

Noen ganger deler jeg også opp kjøttkaker eller karbonader, alt etter hva jeg har liggende. Rester etter koteletter eller steik er også godt å ha oppi. Jeg har vel kanskje aldri laget lapskaus med å koke kjøtt først.

Skrevet

Jeg bruker kjøttdeig jeg.. Av svin, siden det er billigst, dessuten smaker jeg ikke forskjell :P
Lager små kjøttboller i stekepanna først, og putter de oppi  på slutten av koketiden.
Hater konsistensen på annet kjøtt i lappskaus

Skrevet

Jeg syns det er velkdig godt med salt fårekjøtt eller røkt svineknoke. Bør vannes ut først

Anonymous poster hash: e699b...13b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...