Gå til innhold

Barnets sparekonto, stjele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Kort fortalt så har far til mitt barn sagt fra seg foreldreansvar slik at jeg nå har fullt foreldreansvar alene og han har fast bosted hos meg. Han ser sin far 1-2 dager i mnd. For noen dager siden tok han 5.500,- fra vår sønns sparekonto og jeg sperret han som disponent fordi jeg tross alt er vår sønns verge og godtar ikke at stjeler penger. Pengene skulle visst gå til klær til vår sønn. Han krever nå å få tilbake alt han har spart og satt over på den kontoen men jeg mener det er gaver til vår sønn og ikke kan kreve det. Det er ca 50.000 på kontoen. Han truer meg med advokat fordi jeg sperret hans tilgang. Kan han ha rett til å få tilbake pengene? Og kommer han noen vei med advokat?

Hilsen frustrert mor.

Anonymous poster hash: 58b93...8b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på om kontoen pengene står på er regsitrert på barnets eller en av foreldrenes fødselsnummer

Skrevet

Usikker, kanskje siden han faktisk har SATT over disse pengene til sin sønn, som egentlig ikke er hans sønn lengre? Hvorfor har han ikke foreldreansvar, men ser sønnen? Hva betyr det? 

Anonymous poster hash: 81b8d...9b9
Skrevet

Kontoen står i barnets navn og fødselsnr.

Han har sagt fra seg fordi han ikke lenger ønsker ansvaret. Vår sønn er autist og de utfordringene det fører med seg og det orket han simpelthen ikke.

En fantastisk fyr som du sikkert skjønner;)

Skrevet

Han vil ikke ha ansvar, men tilgang til konto? Høres ut som en superduper kar han der du.

Skrevet

Ja virkelig! Og nå vil han altså ha tilbake alt han har satt over siden kontoen ble opprettet. Truer med advokat osv. Er rett og slett usikker om han faktisk har rett til å få tilbake disse pengene eller ikke. når sant skal sies så sluttet han å overføre til sparekontoen for 6 mnd siden. Det er snakk om månedlig sparing på kr 200,- i 6 år.

Skrevet

Huff.. For en hærlig kar!.. Nei, jeg TROR ikke han kan ta de pengene siden det står i deres søns navn. Håper virkelig ikke han får tilbake de pengene!. 

Enn å gjøre noe sånt. Det burde han gremmes over…  

Skrevet

Han har gitt pengene til ungen og kan ikke kreve de tilbake.

Neste gang han truer med advokat får du si at det må han da bare gjøre.

Anonymous poster hash: 519bb...612
Skrevet

Så lenge du sitter med foreldreansvaret alene så er det jo du som tar alle avgjørelser alene i forhold til barnet. Det må jo også gjelder barnets sparekonto. Hvis jeg har forstått korrekt så skal begge foreldre ha tilgang til kontoen hvis de har delt foreldreansvar ettersom de begge har rett til å ta avgjørelser på barnets vegne, men han har jo ikke foreldreansvar lenger. Min forståelse av det er at det er han som må betale tilbake pengene han har tatt uten å hatt en rett til å benytte seg av kontoen. Jeg ville tatt en tlf til banken imorgen og høre med de da de skal ha oversikt over hvordan dette fungerer.

Skrevet

Fra det jeg husker så tror jeg ikke han kan det når det står i sønnens navn.

Men er ikke sikker. Hør med banken.

Anonymous poster hash: 5fcb6...ffc

Skrevet

Far kan bare gå igang med saken, men kommer ingen vei :) Det er faktisk den med foreldreansvar som er ansvarlig for den kontoen der, så lenge summen er under det overformyderiet skal ta ansvar for :)

Du kan faktisk kreve de pengene far har tatt ut, tilbakebetalt :)

Anonymous poster hash: 0ce8a...c26
Skrevet

Bare be han sette advokat på saken, la han drite økonomisk på leggen så det suser.

Anonymous poster hash: 6f2b7...24c

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Da er dere av samme oppfatning som meg. Greit å høre av flere at jeg har retten på min side:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...