Anonym bruker Skrevet 13. november 2013 #1 Del Skrevet 13. november 2013 Min 6 måneder gamle, deilige tjukkebolle slår vel de fleste rekorder, med sine 74,5 cm og 10,6 kg! Han får bare morsmelk. Ammes ca kl 7, 9, 12, 15, 18.30. Etter dette kan han spise alt fra 2-5 ganger om natta, avhengig av hvor urolig han er. Tar ikke smokk. Helsesøster mener jeg bør kutte ut nattamming, men jeg føler at det er veldig tidlig. Han våkner og skal ha melk minst to ganger per natt, og det er ikke snakk om å tilby vann, da blir han bare dødelig fornærma og hyler. Det er kanskje feigt av meg, men han er en ganske urolig baby, både på dagtid og nattestid, og jeg kjenner at så lenge han gjerne vil ha nattmat, er jeg ikke helt klar for å slutte med dette ennå. Jeg ønsker egentlig å fullamme så lenge som mulig, men skjønner at jeg vel bør begynne å gi han fast føde, så det blir lettere å regulere hvor mye han får i seg. Har prøvd litt grøt, og det går seg vel til etterhvert. Jeg synes egentlig det er litt trist at jeg ikke kan fortsette å fullamme, da jeg tror det er bra for babyene dersom mor har nok melk og har mulighet til å gjøre dette. Datteren min på 3 år var liten og sped, og med henne begynte vi med grøt o.l. da hun var 4 mnd. Men med lillebror, som legger MER enn godt nok på seg, hadde jeg tenkt å fortsette litt lengre. Men, men. Noen synspunkter på dette? Jeg er totalt i mot å "slanke" babyer, men er det noe i å begrense ammingen? Har også lest om babyer som har veid 11-12 kg ved 6 mnd og det samme ved 2 års alder, uten at foreldrene har gjort noe for at de ikke skal legge så mye på seg. Anonymous poster hash: 1d44e...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. november 2013 #2 Del Skrevet 13. november 2013 Har du ikke tenkt å begynne med fast føde nå som ungen er 6 mnd? Jeg er redd jeg ikke helt skjønner hva du vil? De fleste barn vil av seg selv "slutte" å be om mat på natten når de får noen måltider med fast føde på dagen. Morsmelk er ikke noe så metter så lenge så det er naturlig at babyen spiser på natten - dette vet jo helsesøster også. Klart ungen vil skrike når han ikke får mat - han er jo sulten. Anonymous poster hash: 4c0d8...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smil! :D Skrevet 13. november 2013 #3 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Jeg har erfaring med store babyer! Her var storebror 75cm og 10,2 da han var 6mnd. Du må jo begynne med fast føde nå, da babyer har et økt jernbehov fra 6mnd alder. Jernlageret må nå fylles på igjen. Det er anbefalt å fullamme i 6mnd, men å fortsette ammingen samtidig som du innfører et og et måltid etter fylte 6mnd. Er du i tvil, så vil jeg oppfordre deg til å snakke med helsesøster om dette.. Jeg fullammet eldstemann i nesten 6mnd. Han ammet da om natten. Han var oppe i 2 grøtmåltider innen han var 7mnd, og fra 7mnd hadde han helt sluttet å be om mat om natten. Jeg har vært opptatt av at babyen skal være selvregulert, så jeg stresset ikke med å slutte å amme om natten. Dette skjedde helt av seg selv. Husk også at noen trenger nærheten de får gjennom ammingen også. (Min spyttet også ut puppen da han var 9mnd, så han sluttet også å amme av seg selv, selv om jeg ville amme han lenger... ) Ikke stress med vekten! Den går seg nok til! Her er iallfall storebror en slank og fin gutt i dag, bare litt høyere enn gjennomsnittet. Lykke til! Endret 13. november 2013 av Smil! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 14. november 2013 #4 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg lurer litt på hva du egentlig lurer på, men jeg tenker også at innføring av faste måltider kan være en idé. Her er nr 2 mye mer matglad enn nr 1 og ca 1, 5 kg tyngre ved 3 mnd kontrollen enn storebroren. Her begynte han å kreve tettere måltider igjen, så vi har allerede begynt med smaksprøver med grøt. Han er 3, 5 mnd. Babyer skal selvfølgelig aldri slankes. For de aller fleste jevner det seg ut da de begynner å bevege seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhhuhher Skrevet 14. november 2013 #5 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg tror ikke jeg hadde begrenset noe, nei. Du kan jo tenke litt på om du noen ganger velge å legge ham til i stedet for å avlede hvis han sutrer og kanskje egentlig ikke er spesielt sulten, men det er det bare du som vet svaret på. Babyer skal selvfølgelig ikke slankes. Når det gjelder å innføre fast føde, så handler vel dette om at morsmelken ikke inneholder alle eller nok av næringsstoffene som barnet etter hvert trenger, så jeg tror jeg ville begynt med mat. Trenger ikke være grøt - prøv med næringsrike grønnsaker og litt frukt. Er ikke jern et eksempel på næringsstoff de etter hvert må få fra mat, da lageret i morsmelken tar slutt? Mener jeg har lest det. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 14. november 2013 #6 Del Skrevet 14. november 2013 Jern er noe av det viktigste de trenger tilført, men det får man også gjennom grove kornprodukter, brokkoli og kjøtt ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 14. november 2013 #7 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er ikke sammenheng mellom høy vekt som baby og høy vekt som voksen, hos barn som er fullpuppet (for flaskebarn, uansett innhold i flaska, er det noe mer utydelig om det er noen sammenheng eller ikke). Dersom bevegeligheten hos babyen ikke er hindret (sånn at vanlig motorisk utvikling blir hindret) er det ikke noen grunn til å tenke på vekta. Jeg er enig med deg i tankene om nattamming - du trenger ikke kutte det ut dersom du ikke vil. Det kan godt hende han kutter ut nattamminga etter innføring av fast føde - og det kan hende han ikke gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NR2ihus Skrevet 15. november 2013 #8 Del Skrevet 15. november 2013 skulle trodd det var min baby du hadde ganske lik disse bollene min krevet mer og mer ettersom han alltid har lagt over de andre, jeg fikk til ammingen etter myyye styr og er kjempe gla for det. jeg måtte begynne med grøt ved 4 mnd for han skulle ha melk KONSTANT! nå 6,5mnd får han frokostgrøt, middag og kvelsgrøt. dette for å prøve å unngå nattammingen…men ingen hell enda….er oppe 4-6 ganger. har prøvd vann men da blir det styr. hehe. de er bestemte disse små og vet hva de vil. nå begynner de å bevege seg og da vil nok vekta stabelisere seg (håper jeg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #9 Del Skrevet 15. november 2013 Min er 4,5 mnd, 69 cm og 10,1 kg. Så du er ikke alene om å ha en bolle Anonymous poster hash: 9e492...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 16. november 2013 #10 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Min nr 1 var 9770 gram og 71 cm ved 6 mnd kontroll, skikkelig marsipanklump! Jeg ser i ettertid at jeg ammet ham altfor mye, han var konstant grinete som liten baby og sov svært lite, så jeg tydde til puppen ved de fleste anledninger (han nektet selvfølgelig smokk). Både som trøst, kos, innsovningsmiddel, you name it. Når man får noen få halvtimers søvn hver natt i månedsvis og ungen bare sutrer så orker man ikke akkurat å bruke hjernen så mye Jeg syns så absolutt at du skal begynne med fast føde til gutten din. Ved 6 mnd alder er jernlagrene tomme, og morsmelk klarer ikke å fylle disse lagrene alene. Sen innføring av mat fører også gjerne til at barna sliter med å spise klumper og med å tilvenne seg nye smaker. Syns disse artikkelen er fine: http://www.klikk.no/foreldre/baby/article599113.ece http://www.klikk.no/foreldre/baby/article619912.ece Syns for øvrig at helsesøster gir et merkelig råd, men helsesøstre sier jo generelt veldig mye rart. Selvfølgelig skal du ikke nattavvenne en baby som fullammes! Når babyen er oppe i tre måltider hver dag med fast føde så kan du jo evt vurdere å kun tilby vann på natta, men det er jo helt opp til deg og babyen. Endret 16. november 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fae Skrevet 17. november 2013 #11 Del Skrevet 17. november 2013 Min var 12 kilo ved 6 mnd. Fullammet. Han var 12,5 kilo ved 2 års kontrollen. Nå er han snart 8 år og lang og normalvektig. Han har bred benbygning så man ser ribbena tydelig. Han spiser sunt og godt og er aktiv med både svømming og fotball. Det jeg sier er at du trenger ikke bekymre deg. Min ble forresten fullammet lenger enn 6 mnd pga umodent og trangt svelg. Han brakk seg av all mat til han var 10 mnd. Han hadde ikke problemer med jernnivåene. Til tross for 10 mnd fullamming Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #12 Del Skrevet 17. november 2013 Min var 12 kilo ved 6 mnd. Fullammet. Han var 12,5 kilo ved 2 års kontrollen. Nå er han snart 8 år og lang og normalvektig. Han har bred benbygning så man ser ribbena tydelig. Han spiser sunt og godt og er aktiv med både svømming og fotball. Det jeg sier er at du trenger ikke bekymre deg. Min ble forresten fullammet lenger enn 6 mnd pga umodent og trangt svelg. Han brakk seg av all mat til han var 10 mnd. Han hadde ikke problemer med jernnivåene. Til tross for 10 mnd fullamming Tok dere blodprøver for å sjekke jernlagrene? Anonymous poster hash: 5bb20...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**My little Miss drama and I** Skrevet 17. november 2013 #13 Del Skrevet 17. november 2013 Vi har også en stor gutt, han er bare 4mnd og veier en 8kg. Men ser ikke noe galt i det? Faren var også slik da han at baby. Jeg fullammes og han følger sin vektkurver perfekt. Men vi har også begynt med grøt startet tilvenning ca ved 3,5mnd, da han tydelig er klar for det og det tar jo tid å venne de til fast føde også! Du trenger vel ikke slanke en baby! Når de tar beina fatt så forsvinner de fort nok:P men er det en grunn for at du ikke vil gi grøt o.l da? Du kan jo fortsatt amme forde synes ikke vekta høres urovekkende ut. Men jeg personlig ville startet med fast føde og mm om du ikke vil slutte å amme !!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fae Skrevet 18. november 2013 #14 Del Skrevet 18. november 2013 Min var 12 kilo ved 6 mnd. Fullammet. Han var 12,5 kilo ved 2 års kontrollen. Nå er han snart 8 år og lang og normalvektig. Han har bred benbygning så man ser ribbena tydelig. Han spiser sunt og godt og er aktiv med både svømming og fotball. Det jeg sier er at du trenger ikke bekymre deg. Min ble forresten fullammet lenger enn 6 mnd pga umodent og trangt svelg. Han brakk seg av all mat til han var 10 mnd. Han hadde ikke problemer med jernnivåene. Til tross for 10 mnd fullamming Tok dere blodprøver for å sjekke jernlagrene? Anonymous poster hash: 5bb20...125 Ja. Mener å huske rundt 8 mnd. Men de var ikke bekymret på forhånd heller siden han var så tidlig ute motorisk, og hadde masse energi. Skal sies at jeg har høy blodprosent og høye jernlagre selv. Så jeg regner med morsmelken kan ha vært rikere på jern enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå