Gå til innhold

Nå er jeg livredd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det meningen at vi skal gå på overtid og være livredde? Er 4 dager over og babyen er ca 4,1 kg nå. Dette er tredje og mine andre to har vært knappe 3 kg når jeg har født 1 og 4 dager over tiden. Jeg er helt umoden og de regner med å måtte sette meg i gang. 

Men saken er at jeg ikke kommer til å bli satt igang før den 25.!! Det er 15 dager over tiden og 1,5 uke til.. Nå tør jeg ikke å spise noe i frykt for at babyen skal bli 5 kg før hun kommer.. 

Anonymous poster hash: b13e5...f76
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det meningen at vi skal gå på overtid og være livredde? Er 4 dager over og babyen er ca 4,1 kg nå. Dette er tredje og mine andre to har vært knappe 3 kg når jeg har født 1 og 4 dager over tiden. Jeg er helt umoden og de regner med å måtte sette meg i gang. 

Men saken er at jeg ikke kommer til å bli satt igang før den 25.!! Det er 15 dager over tiden og 1,5 uke til.. Nå tør jeg ikke å spise noe i frykt for at babyen skal bli 5 kg før hun kommer.. 

4,1 kilo, hvordan vet du det? Min veide 3800 gram, nesten to uker over termin. Ikke kjekt å gå over termin uansett, forstår jo det. Og 15 dager over? Her setter de igang 12 dager over termin, senest.

Anonymous poster hash: 86150...d91

Skrevet

Vi er i samme båt, mi vart estimert til 4 kg i dag ei veke over termin. Anar ikkje om eg er moden, då gynekologen ikkje såg grunn til å undersøke. Det var heller ingen grunn til å diskutere igangsetting, vi hadde god tid enda. Men søndag ville dei begynne å gjere noko..

Direkte redd er eg ikkje, ungane legg på seg mindre etter termin er det blitt meg fortalt..

Skrevet

Ring en akupunktør i morgen så kommer dere trolig inn på "akutt-time" for igangsettende akupunktur.

Det kan akupunktøren gjøre fra termindato.

Anonymous poster hash: 47942...353
Skrevet

Morkaken fungerer dårligere og dårligere jo lenger ut i svangerskapet man kommer, og barna legger lite eller ingenting på seg etter termin.

Vekten hadde vært min minste bekymring på overtid, de estimeringene stemmer sjelden likevel så prøv å senke skuldrene i forhold til det, vi får sjelden større barn enn vi klarer føde.

Men hvordan kan du gå 15 dager på overtid, det hadde jeg aldri akseptert altså. Faren for komplikasjoner øker jo for hver dag som går over termin...

http://www.lub.no/overtidige-svangerskap

Hadde jeg måttet gå mer enn 5-6 dager over tiden hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få ungen ut, avgjørelsen om igangsettelse skal jo ta hensyn til både barnets og morens beste og den engstelsen jeg ville følt på overtid hadde ikke vært mitt beste! Fra 7 dager over termin skal avgjørelsen om igangsettelse tas i samarbeid med mammaen...

Jeg hadde seriøst ringt til sykehuset og grått ut min fortvilelse og angst, om nødvendig sagt at babyen var så rolig i magen at jeg var bekymret. Etter å ha kommet inn til kontroll hadde jeg ikke reist hjem igjen før ungen var ute, jeg skulle nok fått de til å forstå at min angst var høyst reel og måtte tas hensyn til.

Ikke for å skremme, men jeg kjenner personlig 3 stykker som har opplevd alvorlige komplikasjoner på overtid, pga morkakesvikt og at babyen har bæsjet i fostervannet. Jeg hadde aldri turt å gå mer enn 5-7 dager over tiden, max!

Anonymous poster hash: b2c20...901
Skrevet

Den vekstestimeringen på slutten er ofte unøyaktig på både godt og vondt. Søsteren min fikk estimert babyen sin til 4 kg. Ut kom en på 5,2 kg 57 cm lang. Ei veninne fikk estimert til 3,5 og ut kom en på 2,8.

Skrevet

Signerer nr 5. Galskap å gå så lenge over termi . Det kan du ikke godta!

Anonymous poster hash: 1538b...c51

Skrevet

bare sånn til litt beroligende kanskje. jeg fikk estimert at jenta mi var 4300-4400 gr dagen før fødsel. ut kom ei på 4.0....så de bomma med 3-4oo gr. Venninna mi fikk estimert sin til 3400 gr og ut kom en på 2800gr....så det skjer jo at de "overdriver" på disse estimeringene.

Anonymous poster hash: dda5c...808
Skrevet

Er hode som er problemet, kommer det ut glir jo resten ut.. Har aldri skjønt hvorfor vi er så hysteriske på dette med vekt...???? Min første var 3200 og min fjerde var 4995 og det var den som var enklest kom på to press..

Anonymous poster hash: e904c...822

Skrevet

Jeg var hos en vikarlege på mandag, som ikke klarte å måle symfysemålet (fikk to kryss) og jeg hadde mye blod i urinen (dette fortalte hun meg ikke) og hun skrev hodeleie på babyen uten å engang kjenne om det var noe hodeleie! 

Derfor ringte jeg en jordmor som har privatklinikk. Hun sa at jeg var helt umoden og estimerte babyen til å være 4,1 kg ca, var på ul i uke 36 og da var hun over 3 kg så det kan stemme ganske bra. Hun sa også at siden jeg var så uheldig som er 14 dager over på en søndag, at jeg mest sannsynlig ikke kom til å bli igangsatt før den 15. dagen! 

Skal på sykehuset neste uke mandag eller tirsdag håper jeg, siden legen skulle sende inn et sånt skjema om overtidskontroll når jeg var der på mandag, men om alt ser fint ut sa altså jordmoren at det ikke ble gjort noe ang. igangsetting før 15 dager :( Jeg blir mer og mer redd for hver dag som går. Håper selvfølgelig det skjer noe før jeg går så lenge over tiden. Skal også få komme hjem til denne jordmoren og få akupunktur og bli strippet igjen på fredag. Hun sa jeg måtte regne minst en uke, siden babyen ligger høyt oppe og jeg som sagt er helt umoden. 

Det har vært så utrolig dårlig oppfølging denne gangen, kanskje det er for det er nr 3? Jordmoren min er sykemeldt så derfor er det blitt så mye kluss.. 

HI

Skrevet

Egentlig kan hun bare veie mye for min del, men jeg er bare redd for å gå så lenge over uansett. Er redd det skal skje noe. 

HI

Skrevet

Seriøst? Driver sykehusene fremdeles å lar oss gå to uker og mer over? Er jo horibelt! Trodde det var innført nye regler/ retningslinjer på sånn jeg med 7-10 dager maks. Huff føler med dere på overtid ;( . Lykke til. , håper der plutselig kommer igang. Tenke fødselstanker for dere.

Skrevet

Nye retningslinjer er Max 11 dager så stå på krava!

Skrevet

Er det 11 dager over som er max nå? Jeg får jo ikke komme til overtidskontroll engang før sikkert 8. eller 9. dagen.. 

Hvor står disse retningslinjene da? Så jeg har noe å vise til. 

HI

Skrevet

Egentlig kan hun bare veie mye for min del, men jeg er bare redd for å gå så lenge over uansett. Er redd det skal skje noe.

HI

Oppfølginga er tett når ein kjem til overtidskontrollen. I dag vart det 30 min CTG-registrering og UL på meg, og eg må på sjukehuset for ny kontroll fredag og søndag om ikkje fødselen startar av seg sjølv eller eg finn grunn til å kontakte fødeavdelinga av andre grunnar før den tid.

Einaste eg klagar over er at gynekologen i dag var eit grev av dei sjeldne og ikkje viste mykje sympati og forståing for ei utslitt gravid og at eg har litt lang reiseveg til sjukehuset.

Forresten, her er dag 11 siste frist for intervensjon. Det er på søndag, og då er det søndag dei set i verk tiltak sa gynekologen.

Skrevet

Er det 11 dager over som er max nå? Jeg får jo ikke komme til overtidskontroll engang før sikkert 8. eller 9. dagen.. 

Hvor står disse retningslinjene da? Så jeg har noe å vise til. 

HI

Retningslinjene står i den linken jeg la inn i innlegg nr 5.

Skrevet

Jeg tviler på at jeg får komme til overtidskontroll på en søndag? Som er 7 dager etter termin, så da blir det tidligst mandag da? Kanskje tirsdag også trodde jordmoren. Hun sa jo også at de ikke satte i gang før 14 dager over tiden, og siden det er søndag ble det den 15. dagen, men om det er 11 dager som er maks så nekter jeg å gå lenger enn det. 

HI

Skrevet

Her skal alle inn på overtidskontroll senest dag 7 på overtid.

Anonymous poster hash: e0b94...f0f

Skrevet

Jeg tviler på at jeg får komme til overtidskontroll på en søndag? Som er 7 dager etter termin, så da blir det tidligst mandag da? Kanskje tirsdag også trodde jordmoren. Hun sa jo også at de ikke satte i gang før 14 dager over tiden, og siden det er søndag ble det den 15. dagen, men om det er 11 dager som er maks så nekter jeg å gå lenger enn det.

HI

Sist var 41+3 på ein søndag, difor fekk eg overtidskontroll fredagen. Vart sett opp til ny time mandagen, då det ikkje var teikn til at noko var på gang. Fødselen starta søndagen.

Kanskje jordmora er ein smule utdatert når det gjeld retningslinjer?

Skrevet

Retningslinjene sier at man skal på overtidskontroll på sykehuset SENEST 7 dager over termin, du kan faktisk ringe sykehuset og få time til overtidskontroll selv. Hvorfor ringte ikke jordmor til sykehuset i dag og forsikret seg om at du fikk time enten fredag eller søndag?

Det er klart du ikke skal gå 15 dager over tiden, om de ikke setter igang på en søndag skal du inn FØR helgen, ikke etter. Det står i retningslinjene at det skal bestemmes i samarbeid med mor når igangsettelsen skal skje, så du har helt klart noe du skulle sagt.

Dette gir du deg ikke på!

Men mange leger er utrolig selvhøytidelige, så min anbefaling er å spille på din engstelse og vise deg ydmyk, ikke begynn å "bosse" med legene, da kan de fort sette seg helt på bakbena...

Skrevet

Jeg ringer imorgen for å høre når jeg får kontrollen. Jordmoren jeg går til privat har jobbet mange år på sykehuset.

Vil helst ha denne kontrollen til fredag da, men spørs vel om de har tid. Det var legen som sa jeg skulle ringe torsdag om jeg ikke hadde fått brev, men posten her er så sein at da er det stengt på poliklinikken (telefontiden inn det minste) så får ringe imorgen tidlig.

Kan jeg kreve å få komme inn før helgen?

HI

Skrevet

Hvis du ringer og forklarer situasjonen din, og om hvor redd og bekymret du faktisk er, så lar de deg vel komme inn?

Anonymous poster hash: 807a6...55d
Skrevet

Tror ikke du har noe å vinne på å bruke ordet "kreve", men om du ringer i morgen tidlig og forteller hvor engstelig du er for barnet nå på overtid kan de vel vanskelig avvise deg.

Skrevet

Huff jeg kommer nok til å gråte om jeg skal legge ut om hvor redd jeg er. Men om jeg får time til mandag da? Det er jo 8. Dagen på overtid. Da går jeg i tilfelle til jordmor på fredag som stripper meg og setter akupunktur og tar en vanlig svangerskapskontroll, da vet jeg vel at babyen har det bra?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...