Gå til innhold

Er det flutide eller ventoline først?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmmm.. Jeg gir flutide morgen og kveld, singulair hver kveld og ventoline ved behov. Flutide er langtidsvirkende, singulair demper nattehoste og ventoline virker umiddelbart ved tungpust.. Det sier i alle fall barnelegen jeg går til...

Anonymous poster hash: 3dd1b...6f0

Annonse

Gjest Kransekakestanga

Hmmm.. Jeg gir flutide morgen og kveld, singulair hver kveld og ventoline ved behov. Flutide er langtidsvirkende, singulair demper nattehoste og ventoline virker umiddelbart ved tungpust.. Det sier i alle fall barnelegen jeg går til...

Grunnen til at mange får ventoline de skal ta FØRST er at om man er veldig tett vil ikke flutiden ha noe effekt hvis den ikke får kommet "helt inn" i luftveiene.

Er jo ikke alle som bruker begge deler, men dersom man er veldig tett må man åpne opp for at flutiden skal virke.

Grunnen til at mange får ventoline de skal ta FØRST er at om man er veldig tett vil ikke flutiden ha noe effekt hvis den ikke får kommet "helt inn" i luftveiene.

Er jo ikke alle som bruker begge deler, men dersom man er veldig tett må man åpne opp for at flutiden skal virke.

Jeg har fått samme instruksen i de 13 årene jeg har gitt medisin til astmabarn.. Aldri fått beskjed om dette. Starter med flutide før sesongen (midten av august) og gir morgen og kveld helt til midten av mai. Singulair går han hele året.. Men til tider så blir det jo til at han blir så tett at han får pustestopp om natta. Da får han 12-16 doser ventoline og 4-6 med flutide om dagen. Da gir jeg jo både flutide og ventoline om morgenen, men ikke fått beskjed om en spesiell rekkefølge... Kjente jeg ble litt skeptisk til barnelegen nå... Men han skal være dyktig..

Gjest Kransekakestanga

Jeg har fått samme instruksen i de 13 årene jeg har gitt medisin til astmabarn.. Aldri fått beskjed om dette. Starter med flutide før sesongen (midten av august) og gir morgen og kveld helt til midten av mai. Singulair går han hele året.. Men til tider så blir det jo til at han blir så tett at han får pustestopp om natta. Da får han 12-16 doser ventoline og 4-6 med flutide om dagen. Da gir jeg jo både flutide og ventoline om morgenen, men ikke fått beskjed om en spesiell rekkefølge... Kjente jeg ble litt skeptisk til barnelegen nå... Men han skal være dyktig..

Da ville jeg snakket med han om det, for det er jo egentlig ganske logisk at flutide ikke virker dersom personen er helt tett når det tas.

Ikke logisk for meg... Det tar jo fra 2 uker til 6 mnd før flutide virker optimalt... Den skal bare forebygge de verste infeksjonene. Ventoline fungerer med en gang og det er derfor man bruker den mest når barnet er tett. Meg selv også..

Kan hende det ikke spiller så stor rolle når han bruker singulair i tillegg da, det er en medisin jeg ikke kjenner til.

Her går guttungen på flutide hele året, og har ventoline i tillegg i den værste sesongen. Barnelegen på SSHK sa til oss at det var viktig å gi ventolinen først for at han skulle ha "full åpning" og få flutiden helt ned i lungene.

Annonse

Gjest Kransekakestanga

Ikke logisk for meg... Det tar jo fra 2 uker til 6 mnd før flutide virker optimalt... Den skal bare forebygge de verste infeksjonene. Ventoline fungerer med en gang og det er derfor man bruker den mest når barnet er tett. Meg selv også..

Fortsatt logisk for meg. Om du tar flutide i ett år hjelper det lite dersom du ikke får trekt det helt ned til der det skal virke.

Jeg har jobbet på flere avdelinger hvor vi administrerer disse medisinene og har alltid gjort det slik. Lærte det også på skolen.

Ventoline er en slags "førstehjelp" som virker der og da. Flutide er forebyggende, men for at noe skal virke må det jo komme til dit det skal virke.

Her må man nok skille akutt behandling ( behandling ved forverret/ukontrollert astma) fra behandling av stabil astma.

Ved forverring øker man ofte dosen på serotide/ symbicort/Flutide, og gir i tillegg FASTE inhalasjoner med Ventoline ev Bricanyl. Da er det ofte praktisk å ta Ventoline først. Ventoline er anfallsmedisin og virker med rask utvidelse av bronkier. Flutide og liknende er steroider som reduserer hevelse i luftveiene, reduserer slimdannelse og dermed åpner opp. Den virker innen få døgn.

Ved kontrollert astma gis Ventoline ved behov.

Anonymous poster hash: adc87...fdc

Her må man nok skille akutt behandling ( behandling ved forverret/ukontrollert astma) fra behandling av stabil astma.

Ved forverring øker man ofte dosen på serotide/ symbicort/Flutide, og gir i tillegg FASTE inhalasjoner med Ventoline ev Bricanyl. Da er det ofte praktisk å ta Ventoline først. Ventoline er anfallsmedisin og virker med rask utvidelse av bronkier. Flutide og liknende er steroider som reduserer hevelse i luftveiene, reduserer slimdannelse og dermed åpner opp. Den virker innen få døgn.

Ved kontrollert astma gis Ventoline ved behov.

Dette stemmer nok for mine barn. De har aldri hatt anfall.. Minstemann ligger på luftveismåling på mellom 23 og 38. Er visst ikke veldig høyt..

Vet ikke hva SSHK er, men her er barnelegen jeg bruker.. Kjenner fortsatt skepsis til legen nå...

http://www.dr.nja.cc

Sykehuset i Kristiansand ;)

Skulle jo tro at legen deres også kan sakene sine altså! Men spør neste gang, så får du sikkert en god forklaring på hvorfor dere har fått annen beskjed enn oss :)

Ved kontrollert astma gis Ventoline ved behov. Anonymous poster hash: adc87...fdc

Dette stemmer nok for mine barn. De har aldri hatt anfall.. Minstemann ligger på luftveismåling på mellom 23 og 38. Er visst ikke veldig høyt..Anonymous poster hash: 3dd1b...6f0

Hva som stemmer for dine barn kan jeg ikke uttale meg om og det må dere avtale med egen lege. Med forverring snakker jeg ikke om akutt astmaanfall. Det ser man nemlig sjeldent de siste år pga gode retningslinjer for behandling. Jeg snakker om forverret astma, som perioder hvor man er mer tett enn ellers.

Ved stabil astma med få forverringer skal Ventoline tas ved behov.

Viser forøvrig til GINA Guidelines.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...