Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Hva gjør du for å holde deg unna skapene på kvelden ? Jeg veier mange kg for mye og det kan ikke fortsette sånn. Det går sakte men sikkert oppover etter forrige graviditet. 5 mnd siden fødsel. Når jeg er sliten har jeg så lett for å spise noe søtt for å få kicket jeg trenger for å vaske og rydde +++. Dette har blitt en ond sirkel og jeg er iferd med å gi opp å noen gang bli normalvektig igjen. Har prøvd ALT, men eier ikke disiplin. Anonymous poster hash: 58a9d...e84
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Får du sukkerkick på ettermiddag/kveld så har du spist feil tidligere på dagen slik at blodsukkeret ditt ikke er stabilt. Greier du å holde blodsukkeret ditt stabilt får du mindre søtsug og du blir ikke så sliten heller. Du må spise nok og riktig - mat som holder blodsukkeret ditt stabilt gjennom dagen. Les litt om lavkarbo - ikke nødvendigvis med tanke på vekt (det er bare en positiv "bieffekt"), men mer med tanke på hva sukker og raske karbohydrater gjør med blodsukkeret vårt, og hva det igjen har å si for en hel rekke andre ting i kroppen, som f.eks. hormoner, betennelser, fordøyelse, immunforsvar osv. Anonymous poster hash: 8ce4f...91e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Det verste er at jeg vet nøyaktig hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt. Jeg har prøvd grethe Roede - gikk ned mye. Og holdt blodsukker i sjakk. Men det krever ett enormt engasjement å hele tiden tenke tenke tenke og planlegge alle måltid. Telle og veie. Funker fint i 3-4-5 uker også orker ikke hodet mitt alt fokuset på maten. Jeg går fra å være ivrig og flink til å drite i alt og det føles bare håpløst. HI Anonymous poster hash: 58a9d...e84
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Det verste er at jeg vet nøyaktig hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt. Jeg har prøvd grethe Roede - gikk ned mye. Og holdt blodsukker i sjakk. Men det krever ett enormt engasjement å hele tiden tenke tenke tenke og planlegge alle måltid. Telle og veie. Funker fint i 3-4-5 uker også orker ikke hodet mitt alt fokuset på maten. Jeg går fra å være ivrig og flink til å drite i alt og det føles bare håpløst. HI Anonymous poster hash: 58a9d...e84 Grethe Roede er kjempebra for mange, for de som trives med å telle og veie. Hadde jeg skulle gått etter slike prinsipper som de bruker så hadde jeg utviklet et alvorlig spiseproblem. Det er når jeg begynner å veie og telle at det går i stå for meg. Med lavkarbo slipper jeg dette helt. Jeg teller ALDRI kalorier. Jeg unngår en del matvarer - raske karbohydrater - men bortsett fra det så spiser jeg det jeg vil. Det meste kan man velger bort kan man erstatte med fullgode alternativ. F.eks. bytte brød med proteinbrød, bytte sukker med stevia, bake minst like gode lavkarbokaker som er uten sukker og vanlig mel, spise mørk sjokolade osv. Kanskje du er som meg, at lavkarbo fungerer kjempebra - verdt et forsøk Det eneste er at du de første ukene må tenke litt for å finne gode alternativer, men når det er gjort så går det liksom av seg selv. Anonymous poster hash: 8ce4f...91e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Men er det ikke vanskelig å gjennomføre iforhold til lunsjen på jobb, Middag hos svigers og sånt ? Har faktisk ikke tenkt på at man kan erstatte med andre liknende varer hmmmm kanskje ikke dumt. Hva gjør du når noen spør ? Jeg synes det er så ekkelt når folk blir for opphengt i hva jeg spiser. HI Anonymous poster hash: 58a9d...e84
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Men er det ikke vanskelig å gjennomføre iforhold til lunsjen på jobb, Middag hos svigers og sånt ? Har faktisk ikke tenkt på at man kan erstatte med andre liknende varer hmmmm kanskje ikke dumt. Hva gjør du når noen spør ? Jeg synes det er så ekkelt når folk blir for opphengt i hva jeg spiser. HI Anonymous poster hash: 58a9d...e84 Jeg spiser salat med god olje over og gode proteinkilder til lunsj. Eller jeg tar med middagsrester fra dagen før. Skal jeg spise "brød" så spiser jeg proteinbrød med godt med pålegg på. Spiser du mat i kantine kan du jo godt ta med noen proteinbrødskiver hjemmefra, men velge pålegg fra kantinen, evt spise mat fra kantinen, men spørre om ekstra salat eller grønnsaker i steden for ris/pasta/brød. Jeg er ikke fanatisk, så jeg spiser det jeg får servert andre steder. Men jeg tar gjerne litt ekstra hensyn som ikke trenger å bli påfallende. Hvis jeg er usikker på hva jeg får servert så spiser jeg litt før jeg drar hjemmefra, noe som jeg vet kroppen min tåler godt. Men jeg spiser meg da selvfølgelig ikke mett på forhånd, men jeg spiser slik at jeg ikke er skrubbsulten når jeg kommer til andre. Dermed kan jeg spise det andre spiser, men f.eks. spise bare én liten potet som jeg drøyer til evt to porsjoner, slik at jeg spiser godt med kjøtt/fisk, salat eller grønnsaker og evt saus. Siden jeg da ikke er skrubbsulten så trenger jeg ikke like mye "fyll" i form av poteter osv for å bli mett. For andre virker det som om jeg spiser like mye som andre (og ofte mer ), mens jeg har kuttet ned på det som ikke er riktig for meg. Blir det dessert og kaffe så forsyner jeg meg, men jeg begrenser meg. Skjærer litt smalere kakestykker enn jeg gjorde før (eller hvis jeg er sulten). Og hvis jeg ikke kan eller vil begrense noe ift besøk, så passer jeg heller på at jeg hele resten av dagen og dagen etterpå er veldig konsekvent hjemme. Da henter kroppen seg fort inn igjen, og vil tåle en utskeielse innimellom. Det å legge om kosten slik trenger ikke bli så veldig synlig for andre. Skal du i venninnelag, så kan du f.eks. ta med nøtteblandinger og mørk sjokolade som kan settes frem også, da har du alternativ til potetgull, popcorn og sukkersjokolade. Da er det lettere å bare smake litt av det andre, og så heller spise mer av det du har med selv. Og er du ikke sulten på forhånd da, så er det heller ikke problem med å begrense seg. Har du spist riktig tidligere på dagen har du heller ikke sukkersug. Så, det blir det du gjør det til. Det er ikke så komplisert, man må bare tenke litt nytt i begynnelsen. Anonymous poster hash: 8ce4f...91e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 takk for supert svar. Øyner håp i det fjerne. Skal lese meg opp på lav-karbo i morgen så får man se. Håper dette kan være noe for meg HI Anonymous poster hash: 58a9d...e84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå