Gå til innhold

Hvor mye ull har dere til baby 0-6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg litt blanding...litt ull og litt bomull.

Føler det er litt ull-hysteri og babyer som er så små ligger jo varmt og godt uansett. Er litt viktigere i barnehage-alder synes jeg.

Men som sagt, har jo litt da, så noen dager bruker hun ull, andre dager ikke.

Har noen venninner som er så ull-frelste og i deres øyne duger ikke annet enn ull på vinteren, selv ikke til små babyer som ligger varmt og lunt inne og ute i vogna.

Får nesten litt dårlig samvittighet på babyens vegne stakkars, men har mye nyinnkjøpte klær (i bomull) allerede og har rett og slett ikke råd til å kjøpe masse nytt i ull (så som regel er dyrere enn bomullsklær).

Barnehage-barnet vårt har vel mellom 5-7 ull-sett, og dette var veldig lite i deres øyne. Måtte jo hvertfall ha rundt 10-12 sett.

Huff...for ei dårlig mor jeg er...hehe :D

Anonymous poster hash: 1191f...5b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte ull når vi skulle ut av huset på kald dager. Inne er det alltid godt og varmt, så der fungerte bomull like godt, så mindre viktig da i den alderen.

Anonymous poster hash: e0f25...223

Skrevet

Hadde ikkje mykje ull til første (født i mars), har investert litt meir til ho som let vente på seg. Men som du seier, dei minste er ikkje akkurat mykje eksponert for ver og vind. Vil tru det blir bra uansett..

Skrevet

Brukte ull når vi skulle ut av huset på kald dager. Inne er det alltid godt og varmt, så der fungerte bomull like godt, så mindre viktig da i den alderen.

Ps. 10-12 skift med ull? Mine har 3-4 sett i god kvalitet, jeg vasker klær hver dag, tørker raskt uansett. Folk er jo helt gale. Unger vokser jo, hva er vitsen med så mye?

Skrevet

har 2 pysjamaser og 3 sett med body+strømpebukse/bukse med fot! holder i massevis. vi har også så mye fint i bomull etter storesøster som jeg gjerne vil bruke så vi bruker ikke bare ull. men denne gangen syntes jeg det var greit med pysjamas i ull slik at hun ikke fryser om jeg har opp vinduet! =)

Skrevet

Ps. 10-12 skift med ull? Mine har 3-4 sett i god kvalitet, jeg vasker klær hver dag, tørker raskt uansett. Folk er jo helt gale. Unger vokser jo, hva er vitsen med så mye?

Nei, skjønner ikke vitsen med så mange sett jeg heller. Gidder ikke å kjøpe meg fattig på ull.

Men følte meg rett og slett uglesett idag da jeg fortalte hvor mye (lite) ull jeg hadde til barna mine. Selv om de ikke sa noe direkte virket de overrasket over hvor lite jeg hadde. Tror de overlever vinteren uansett jeg ;)

Men huff...fikk bare en vond følelse.

Til og med helsesøster kom med en kommentar her om dagen: Jeg hadde "heldigvis" tatt på minsten som nå er 1 mnd, et ullsett. Da kommenterte hun hvor gode klær hun hadde. Fint sagt da, men hva hadde hun vel tenkt eller sagt om jeg hadde hatt bomullsklær i dette ruskeværet.

Hehe...alt disse helsesøstrene skal henge seg opp i ;)

HI

Skrevet

Ehh, jeg er nok en av de litt hysteriske mammaene, hvor babyen har nok ned ull... :P

Skal vi se, i str 56 som hun bruker nå har vi 7 hele ullsett, og i tilleg har hun 4 gensere som kan brukes sammen med buksene i settet. I tillegg har hun ca 10 par med tynne ullsokker og 4 pysjer i ull...

Av "uteklær" har hun en hel og en delt dress i tykkere ull, og en tynnere som passer til bilkjøring. Også har jeg strikket 3 hele dresser til henne, samt at hun har en haug med hjemmestikkede ullsokker og votter....

Og greit da, jeg har tatt litt av så hun har også 5-6 luer i ull, slik at luen alltid passer til resten av antrekket :D

Så for å konkludere, jeg er en sånn gal mamma som kler på barnet ull 90 % av tiden. Jeg syns det puster bedre, og takler fuktighet, som f.eks en sikleflekk mye bedre enn bomull.

Skrevet

Minstefrøkna har ca 4 bodyer, to bukser, to pysjer, en ytterdress og en jakke i ull eller ull/silke. 

Jeg har også noe i bambus.

Nå er hun ikke mer en to måneder enda, og er minimalt ute uten å ligge i vogn eller bilsete, satser på å kjøpe endel mer når hun begynner å gå selv. 

Skrevet

Jeg har et par ulltights uten fot da min har store føtter og noen bodyer (snart 5 mnd) men foreløpig er det plussgrader her og da har jeg ikke på ull. Min er varm i bomull. Ligger også i bomull ute i voksiposen enda. Min sikler men jeg bruker siklesmekke så slipper jeg å bytte body:-)

Barn er forskjellig og det er vi foreldrene også:-)

Anonymous poster hash: 37bd1...b7f

Skrevet

er det ikke noen som reagerer på ull også, da..?

Anonymous poster hash: e67ab...d0d
Skrevet

Men kjøper dere alt ull nytt eller noe brukt også?

Hi

Skrevet

Ble helt satt ut av innlegget til @Modesty Blaise, ... Phu, det var en dynge med klær for et så lite knøtt. :)

Jeg hadde til min lille nyfødte,... tre ullbodyer. Og litt til da, en genser, en bukse, en dress, en jakke og en vest, men det var arvede ihjelbrukte ullplagg, myke og deilige, men sjarmerende fillete. Og mer trengte hun strengt talt ikke. Nå går hun i barnehagen, og jeg har to sett ullundertøy, en hjemmestrikket ulldress, en hjemmestrikket overtrekksbukse, tre arvede ullstrømpebukser og fire ullgensere og kjoler etter storesøsteren. Og noen ullsokker og annet smått. Jeg vasker ofte, og slik slipper jeg å sitte igjen med en hel haug med nesten ubrukte ullklær etter som de vokser.

Det hadde selvsagt vært utrolig deilig å ha skuffene fulle av kvalitetsull, men de fryser ikke, de har alltid nok klær på seg etter forholdene likevel. Men så bor vi ikke nærme nordpolen heller. 

Anonymous poster hash: 229f7...32f
Skrevet

Jeg har noe ull. Vi må ut tidlig for å skysse storesøster til skolen. Jeg synesogså at ulla er fin fordi den regulerer og puster så han kan aprelle rundt i bare ullbody og stilongs mens jeg fyrer og varmer opp huset ;-)

Jeg har 3 sett med body og stilongs. Så har jeg noen bodyer i ull/bomull blanding og 2 par strømpebukser i ull... en ull pysj og en tynn ulldress til å dra utenpå i bilen eller vogna.

Når det blir kaldere har jeg en fleecedress til å ha i stedet for den tynne ulldressen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Han er 4 mnd og bruker str 74, og i den størrelsen har vi mye ull. Bruker ikke annet. Men, det er ikke fordi jeg er ullfanatiker, men fordi han gulper utav en annen verden, og med ull kan jeg bare tørke det vekk med en fuktig klut, istedenfor å bytte hver gang som vi må med bomull

Skrevet

har tre barn,og de har så og si ikke hatt ull før de begynte  i barnehage. de hadde litt ullpysjer på natta når det var skikkelig kaldt,og minstejenta har to sett som vi har på når vi skal ut på søndagstur og hun må i bæresele (er straks 6 mnd).

Ull er tull, iallefall når de minste kun er inne eller kun i vogn i god vognpose.Dyrt er det også,så jeg føler meg som en god mor selv om babyen min ikke har ull på seg :wink:

(og da snakker jeg selvsagt om ullundertøy.ullklær har hun til kaldere dager)

Anonymous poster hash: c4ef8...aec
Skrevet

Ikke noe ull, barnet mitt tåler det ikke. Kommer ikke til å prøve å  få ull på nr 2 nå heller. Barna klarer seg fint uten ull. 

Skrevet

Ikke noe ull til så små. Kun en sparkebukse. Er ikke så bra for huden til spebarn

Anonymous poster hash: 99c31...87f
Skrevet

Jeg bruker ull, men har ikke overflod til minstemann. Har ca 4 ullbodyer, og en varm ulldress til å ha i posen når vi går tur. Og selvfølgelig strøpebukser i ull. Jeg har mer til eldste som er barnehagebarn. :)

Jeg kjøpte denne til minstemann. Den er superfin og veldig myk. Selv om den er tynn er den super å ha på inne.

http://beibibeibi.no.24nb2.srv.ip.no/produkt/sparkebukse/sparkedress-med-knyting-3013-beige

Anonymous poster hash: ff609...403
Skrevet

Ble helt satt ut av innlegget til @Modesty Blaise, ... Phu, det var en dynge med klær for et så lite knøtt. :)

Jeg hadde til min lille nyfødte,... tre ullbodyer. Og litt til da, en genser, en bukse, en dress, en jakke og en vest, men det var arvede ihjelbrukte ullplagg, myke og deilige, men sjarmerende fillete. Og mer trengte hun strengt talt ikke. Nå går hun i barnehagen, og jeg har to sett ullundertøy, en hjemmestrikket ulldress, en hjemmestrikket overtrekksbukse, tre arvede ullstrømpebukser og fire ullgensere og kjoler etter storesøsteren. Og noen ullsokker og annet smått. Jeg vasker ofte, og slik slipper jeg å sitte igjen med en hel haug med nesten ubrukte ullklær etter som de vokser.

Det hadde selvsagt vært utrolig deilig å ha skuffene fulle av kvalitetsull, men de fryser ikke, de har alltid nok klær på seg etter forholdene likevel. Men så bor vi ikke nærme nordpolen heller. 

Kommer ikke inn på noe innlegg fra Modesty Blaise der? Kun til en profil som har 0 innlegg knyttet til seg.

Anonymous poster hash: 66800...54b

Skrevet (endret)

Jeg hadde til min lille nyfødte,... tre ullbodyer. Og litt til da, en genser, en bukse, en dress, en jakke og en vest, men det var arvede ihjelbrukte ullplagg, myke og deilige, men sjarmerende fillete. Og mer trengte hun strengt talt ikke. Nå går hun i barnehagen, og jeg har to sett ullundertøy, en hjemmestrikket ulldress, en hjemmestrikket overtrekksbukse, tre arvede ullstrømpebukser og fire ullgensere og kjoler etter storesøsteren. Og noen ullsokker og annet smått. Jeg vasker ofte, og slik slipper jeg å sitte igjen med en hel haug med nesten ubrukte ullklær etter som de vokser.

Kommer ikke inn på noe innlegg fra Modesty Blaise der? Kun til en profil som har 0 innlegg knyttet til seg.

Anonymous poster hash: 66800...54b

Hvis du ser litt lengre opp i tråden så ser du at jeg er er av de " gale ullmammaene" :D

Vet ikke hvorfor du får opp kun et innlegg da, vet jeg har en god del mer enn det... ;)

Og til den andre der, ingen grunn til å bli satt ut av innlegget mitt. Ja, vi har prioritert å kjøpe de klærne vi syns er fornuftige til vårt barn, men så har vi også droppet å kjøpe en haug med dilldall.

Jeg liker å bruke ull til meg selv, og lever i tynne ullgensere og ullsokker på vinteren fordi jeg syns det er mest behagelig.

Da ville det jo ha vært veldig sært av meg å ikke kjøpe det jeg syns er det beste til den som for meg er den viktigste i verden...

At andre ikke ser det på den måten, og klær barna sine i andre klær reagerer jeg ikke på.

Jeg gjør det som er riktig for meg / oss, så regner jeg med at andre gjør det de mener er riktig for sitt barn :)

Endret av Modesty Blaise.
Skrevet

Vi har fått masse fint ull i gaver vi da! Sier til besteforeldre at vi ønsker oss det til jul også. Bruker minimalt med penger på ull selv. Jeg bruker en blanding, men jeg syns ull er fint fordi hun da trenger mindre klær og vi slipper klumpete gensere. Jeg syns det er vanskelig å finne fine overdeler i bomull, da gensere og slikt ofte har hette... Så idag har hun på seg ullstrømpebukse med fot, ullbody og en jakke som består av ull/bomull. Nå ligger hun i posen sin på trappa og sover lur, uten å være for klumpete! :)

Storebror går i bhg og han bruker kun ull når det er minusgrader hele dagen. Han er veldig varm av seg og huden blir tørr av ulla, så ulltøyet hans ligger fint i skuffen og venter på vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...