Mirakel <3 Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Har nå fått spørsmål om jeg ønsker fostervannsprøve da jeg fyller 38 år neste år. Jeg heller begge veier da jeg er redd for risiko, og om jeg klarer å velge abort hvis det er noe galt med barnet. Hva har dere andre valgt/ tenkt å velge som er over 38 år? Jeg tror kanskje jeg ikke kommer til å ta det... Vanskelig det her...
brulta92 Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Hmm... vanskelig og veldig personlig. Selv har jeg en som er kronisk og alvorlig syk og har vært det siden fødsel. Dette kunne de ikke ha funnet ut på ul. Man blir glad i ungen likevel. Personlig så ville jeg ikke tatt den prøva. Vil helst ikke vite. Hadde ikke klart å ta abort.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Jeg har nettopp blitt 38, og valgte å bli henvist til fosterdiagnostikk. Har vært inne til samtale, og bestemte meg for å ta duotesten. Dvs blodprøve samt ultralyd for å beregne risikoen for at barnet har en av de tre trisomiene. Duotesten innebærer ingen fare for barnet, og du får en vurdering av risikoen, men ikke noe endelig svar. Ved en forhøyet risiko, bli man henvist videre til morkakeprøve, og da får man vite med 100% sikkerhet. Jeg er alenemor til ei jente på 4 år, og det er viktig for meg å vite at babyen min har gode utsikter til et godt liv utenfor magen. Anonymous poster hash: c9e21...570
A_K Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Jeg har valgt duotest , blodprøve og ultralyd. Er de usikre på resultater av dette, velger jeg allikevel å ikke ta forstervannsprøve. Jeg ville ikke klart å ta abort! Har gjort det en gang for mye...
Mirakel <3 Skrevet 13. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2013 Takk for svar. Jeg kommer nok ikke til å ta fostervannsprøve tror jeg.Samboer ønsker at jeg skal ta, men støtter meg hvis jeg velger å ikke gjøre det. Jeg kommer til å forhøre meg om duotest. Er det noe man kan få utført ved alle sykehus? Ønsker ikke å risikere barnet ved fostervannsprøve, selv om risikoen er liten så er den der..., men jeg må også legge til at jeg har full forståelse for de som tar det!
A_K Skrevet 13. november 2013 #6 Skrevet 13. november 2013 Hei! Vet ikke hvor du bor, men jeg bor i Oslo, og skal føde på Ullevål, men duotest måtte taes ved forskningsenteret ved Riksen, så er nok ikke alle sykehus man kan ta det. Det er uansett din fastlege sim skal sende rekvisisjon for deg til sykehuset, og så får du time til samtale direkte fra sykehuset. Blodprøver tar du samme dag som samtale. De bestiller ul samtidig som du får etter en ukes tid. Jeg sitter fortsatt og venter på å få time til ul, de skulle ringe denne uken:)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2013 #7 Skrevet 13. november 2013 Jeg er ett år for ung for fostervannsprøve, men hadde ikke tatt den om jeg fikk tilbudet. Hadde ikke klart å ta abort, uansett, og tenker at jeg da i den grad det går an heller vil ha et "ubekymret" svangerskap i lykkelig uvitenhet om det som ventet... Skal inn på UL i uke 12 - bare for å forvisse meg om at det er liv der inne før nyheten kringkastes for omgivelsene - og har da også tenkt å be legen om ikke å måle nakkefold eller se etter andre tegn på kromosomfeil. Anonymous poster hash: 05953...de4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå