Gå til innhold

Blir helt "sjokkert" over hvor mye klær dere vasker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre små barn og vasker i snitt 5-6 maskiner i uken og da er vi ajour. Skjønner at det blir mer å vaske når barna blir litt større og driver med idrett men det er da helt unødvendig å vaske håndklær etter en gangs bruk. Og skolebarnas klær blir noen ganger brukt to dager hvis de ikke er flekkete.

Vi vasker bare fulle maskiner og tenker på økonomien og miljøet. Bruker ikke mer vaskepulver enn nødvendig og på all tiden det tar å vaske klær.

Blir helt stresset av å høre om dere som vasker 3-4 maskiner om dagen. Får dere gjort noe annet enn å henge opp og brette og legge på plass klær?

Og hva hvis dere ikke får vasket klær en dag? Er det mulig å komme ajour igjen?

Anonymous poster hash: 7eca7...68c

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fullt mulig å komme Ajour, men på en vanlig hverdag er vi hjemme i 20tida, og da er det ikke så mye tid. Håndklær vasker vi ikke etter en gang, men klærne til ha. I midten må vaskes hver dag, minsten sine likeså, eldste er opptatt med fotball,gym og svømming 4 ganger i uka, midterste Tisser seg ut på natta, mannen har arbeidstøy, osv osv osv :) sånn går nu dagan! men nå er jeg i permisjon så da er det ikke så store behovet for å vaske oss ihjel i helgene :)

Skrevet

Du vil også oppdage, etterhvert som barna gror til, at det antallet plagg som før fikk plass i én maskin, nå krever to. Når de kommer i tenårene/ puberteten, så er det brått slutt på å bruke samme genseren to dager på rad, og vaskerommet ditt lukter mer og mer gymgarderobe. I tillegg så har de gym på skolen, trening på kvelden og i helger osv. Her i huset vaskes det to maskiner i uka bare med treningstøy.

Men det hender jeg tar meg i å tenke på mine bestemødre som hadde 6-7 barn, menn i hardt kroppsarbeid og ingen vaskemaskin. De hadde bryggepanner i kjelleren, kokte klærne, vasket og skylte for hånd, rullet, strøk og stivet. Jeg tviler på at de skiftet antrekk hver dag! Jeg blir alltid litt ekstra glad i AEG'en min når jeg tenker på det  :)

:husarbeid:

Skrevet

I min familie har det alltid blitt vasket mye klær, typ øverste sjikt av hva som er mulig :-P Med åtte stykker, og selv nå med bare fem gjenboende, blir det vasket ca.1-2 maskiner om dagen og tilsvarende tørketromler blir kjørt. Jeg tror de som vasker så mye klær har tørketrommel. Hvis man må henge opp og ta ned alt sammen så tror jeg man utarbeider en mer økonomisk vaskevane. Merket selv at det ble mye lettere å bare sette på en maskin når vi fikk tørketrommel selv.

Her er vi mor, far og ettåring. Det blir som regel en maskin daglig, noen dager ingenting og andre dager tre. Vi er ajour, men som sagt har vi tørketrommel.

Anonymous poster hash: e5421...593

Skrevet

Tre barn. En maskin til dagen. Håndklær og kluter ca 2x per uke. Bruker selvfølgelig klærne to dager dersom de er rene. Sokker og truser skiftes hver dag.

Anonymous poster hash: 16f1e...69a

Skrevet

Jeg har alvorlig svekket immunforsvar, så her kan ikke noen klær brukes to ganger (heller ikke håndkler, kluter osv) og sengetøy bør skiftes ca annenhver dag, så selv om vi kun er to voksne og et lite barn så går det 2-3 maskiner om dagen. Så av og til kan det være medisinske grunner til det, selv om det nok er ganske uvanlig ;-)

Anonymous poster hash: ca34c...85b

Skrevet

Tre barn, to maskiner om dagen, 17. mai og julaften intet unntak..

Anonymous poster hash: 65a94...b32

Skrevet

To barn på barneskolen og to voksne, alle trener men ingen hver dag. Vi vasker 2-7 maskiner i uka. Tipper et snitt på 4. Akkurat før jul har vi en periode der det går vesentlig fler maskiner når vi vasker alt av dyner, puter, pledd, sofatrekk, duker, gardiner osv, men ellers er ikke klesvasken så voldsom.

Anonymous poster hash: cee7b...4cc
Skrevet

Her er jeg aldri ajour med klesvasken. Men så tar jeg det i skippertak da. Begynner det å bli tomt i skuffene så vasker jeg ti maskiner en søndag for eksempel. Vasker klær gjerne 2-4 ganger i måneden.

Anonymous poster hash: 9c407...33e
Skrevet

Om jeg hadde vasket en-to maskiner hver dag hadde jeg vært helt ajour.. Men jeg har dessverre en tendens til å la ting hope seg opp og må derfor ty til skippertak. Da blir det fort 4-5 maskiner på en dag. Så er jeg flink i 3 dager før det sklir ut igjen.. Prøver å fylle maskinen helt, men treningsklær blir vasket for seg og det blir bare en halv maskin.

Anonymous poster hash: 5d2c1...bad
Skrevet

4 barn. Er aldri ajour. Nå er jeg i permisjon og vasker ca 4 maskiner for dagen. Er selvfølgelig dermed avhengig av tørketrommel.

Ungene er alltid møkkete fra topp til tå når de kommer fra barnehagen og skole/kamerater.

Jeg er møkkete av gulp, gulp og atter gulp. 

I tillegg har jeg en jente som tisser i sengen flere dager i uken slik at både dyner, puter og overmadrass må vaskes. (det er snakk om enorme mengder tiss som sniker seg forbi tisselakenet)

Min kjære har arbeidsklær som må vaskes hver dag.

Jeg prøver så godt jeg kan å få de andre til å henge opp håndklærne sine slik at de kan brukes flere ganger, men nå gir jeg snart opp ;) Er mannfolkene i familien som ikke klarer dette her ;)

Skrevet

Har tenkt samme tanken hi.

Vi har 3 barn og vasker 5-7 maskiner i uken. Barna bruker sjeldent klærne to dager på rad pga de stort sett blir skitne gjennom dagen. Håndklær gjenbrukes etter dusjing, og det er kanskje her vi sparer en del?

Vasker sengklær hver 14 dag (-90grader)

Tipper vi vasker 1 maskin med ull hver 10 dg ca, ellers 1 med kokvask (kluter, truser og håndklær) hver femte dag og resten på 30-40grader. Vasker ofte ytterklær til barnehageungene.

Regner med kleshaugen vokser når barna begynner på flere aktiviteter, og deretter når de blir tenåringer. Dere som allerede vasker hele tiden med barnehage- og småskole-barn må vel slutte å jobbe med tiden?

(Vi har tørketrommel forresten. Maskinen proppes heller ikke full, men med anbefalt klesmengde )

Anonymous poster hash: aed90...61f

Skrevet

Har tenkt samme tanken hi.

Vi har 3 barn og vasker 5-7 maskiner i uken. Barna bruker sjeldent klærne to dager på rad pga de stort sett blir skitne gjennom dagen. Håndklær gjenbrukes etter dusjing, og det er kanskje her vi sparer en del?

Vasker sengklær hver 14 dag (-90grader)

Tipper vi vasker 1 maskin med ull hver 10 dg ca, ellers 1 med kokvask (kluter, truser og håndklær) hver femte dag og resten på 30-40grader. Vasker ofte ytterklær til barnehageungene.

Regner med kleshaugen vokser når barna begynner på flere aktiviteter, og deretter når de blir tenåringer. Dere som allerede vasker hele tiden med barnehage- og småskole-barn må vel slutte å jobbe med tiden?

(Vi har tørketrommel forresten. Maskinen proppes heller ikke full, men med anbefalt klesmengde )

Anonymous poster hash: aed90...61f

Vil tro dere sparer ganske mye klesvask ved å gjenbruke håndklær :)  Hvis min familie hadde klart det samme, datteren min ikke hadde tisset i sengen om natten, mannen ikke hadde arbeidsklær og babyen ikke hadde gulpet så mye så hadde jeg kunnet vaske 2 maskiner om dagen og vært ajour :)

Skrevet

Vi er tre i familien og vaskar 4-6 maskiner i veka. Ei ull, ei sokkar/undertøy/arbeidsskjorter, ei mørke klede og ei handdukar/lyse underklede. Annakvar veke ei sengeklede og innimellom ei maskin lyse klede som ikkje toler 60° (dette er det ikkje mykje av heime).

Det blir også ei og anna maskin dukar og gardiner i løpet av året.

Skrevet

6 mennesker i hus og ei som tisser i seng minst et par ganger per uke gjør at vår maskin går mye. Må dynen vaskes er det en maskin og en tørketrommel alene. Samme med overmadrassen.

Anonymous poster hash: 340ed...798

Skrevet

Jaja, jeg får vel stålsette meg til vi har 3 tenåringer i huset :-). Må kanskje skaffe større vaskemaskin og tørketrommel. Men jeg skjønne fortsatt ikke hvordan man får tid til å vaske 3 maskiner på en dag hvis man jobber og kommer hjem i 16-tiden.

Også må jeg innrømme at jeg ønsker p skifte sengetøy litt oftere enn vi gjør.

HI

Anonymous poster hash: 08470...88d

Skrevet

Jaja, jeg får vel stålsette meg til vi har 3 tenåringer i huset :-). Må kanskje skaffe større vaskemaskin og tørketrommel. Men jeg skjønne fortsatt ikke hvordan man får tid til å vaske 3 maskiner på en dag hvis man jobber og kommer hjem i 16-tiden.

HI

Slik rekker man 3 maskiner på en kveld:

Før man går om morgenen gjør man klar en maskin, slik at det bare er å trykke på knappen når man kommer hjem. Den er da ferdig ca 18.30. Ut med den og inn med nr.2, som er ferdig kl 21, så tar man en som har et kortere program til sist, og voila, tre maskiner!

Jeg er mer imponert over hun som rekker ti maskiner på en søndag. Det korteste programmet mitt, som bare brukes til sarte ting som såvidt skal skvalpe i litt vann og ikke sentrifugeres, tar en time. Vanlig 40-60 vask, som er det som brukes mest, tar 2 timer og 20 minutter, og hygienevask tar nærmere 3. Så hun må jo bare vaske på kortprogram, eller ha en maskin som er mye raskere enn min!

Skrevet

Vi gjenbruker også håndklær her hjemme, og skolebarna kan fint bruke samme dongeribukse to dager på rad. De er også flinke til å ikke vaske shortsen etter hver trening, men bare sokker, undertøy og t-skjorte.

Men med fire barn, tre på skolen, går det mange maskiner i uken likevel altså. Håndklærne de har hatt med på skolen gjenbrukes ikke, de har ligget på gulvet i garderoben, stått på og tørket opp med, så de vasket. Her er det 5 gymbagger med tøy som må vaskes...

To gensere str 74 tar ikke så stor plass i maskinen, men to digre hettegensere i str 12 og 16 år tar faktisk ganske mye plass, og da blir det mindre plass til andre ting.

Anonymous poster hash: 3ea96...c02
Skrevet

HI

Før man går om morgenen gjør man klar en maskin, slik at det bare er å trykke på knappen når man kommer hjem. Den er da ferdig ca 18.30. Ut med den og inn med nr.2, som er ferdig kl 21, så tar man en som har et kortere program til sist, og voila, tre maskiner!

Jeg er mer imponert over hun som rekker ti maskiner på en søndag. Det korteste programmet mitt, som bare brukes til sarte ting som såvidt skal skvalpe i litt vann og ikke sentrifugeres, tar en time. Vanlig 40-60 vask, som er det som brukes mest, tar 2 timer og 20 minutter, og hygienevask tar nærmere 3. Så hun må jo bare vaske på kortprogram, eller ha en maskin som er mye raskere enn min!

Jeg ELSKER min nye vaskemaskin. Det vanlige vaskeprogrammet på 40 og 60 graders vask tar 1 time og 3 minutter. Hygienevask tar 2,5-3 timer. Vidunderlig. Elsker kanskje tørketrommelen enda mer for det tar stort sett under en time å få en full vaskemaskin tørket. Og vi har stor vaskemaskin :)

Skrevet

Vi er tre, og setter på rundt 7-8 maskiner i uka. Mye ull og arbeidsklær......

Nå er jeg geavid, og har fått en syk idé om at sengeklær bør byttes så ofte som mulig, så det går litt vasking der og..

Anonymous poster hash: e28b3...30f

Skrevet

Har tre barn som ikke er så store enda,men likevel vasker jeg ei eller to maskiner i uka..! Sengetøy hver 14.dag, hånddukene våre bruker vi faktisk langt over ei uke,man er jo rein når man tørker seg!ingen som tisser seg ut og babyen gulper ikke så veldig mye.

Om barnehagebarnet kommer hjem litt flekkete,så bruker han de samme klærne en dag til.Ikke om han er skitten,men bare noen flekekr,evt jeg skifter bare genseren hans og så bruker han samme buksa.

Mannen er dataingeniør,så jeg slipper arbeidsklær.

Skjønner at tenåringer og større barn har mer og større klær,men himmel og hav,noen av dere skulle hatt industrielle vaskemaskiner som tar 20 kg i slengen!

Anonymous poster hash: 60732...963
Skrevet

HI

Mange maskiner som har kortprogram :) min har ett til 40 og ett til 60 grader som er på en time, det brukes endel på 40 graders vask. Så har jeg eco program på 60 grader på 2 t. Korteste programmet er bare 20 min, men det brukes nesten ikke siden det er Max 3 kg og ikke alltid vasker ut såpen.

Anonymous poster hash: 340ed...798

Skrevet

HI

Jeg varierer litt på hvilket program jeg bruker etter hva slags klær det er og hvor møkkete det er.

40-90 grader for skittent tøy tar to timer

40 grader dagligvask tar en time

40 grader hurtigvask tar en halv time.

Hilsen hun som vasker 10 maskiner på søndager.

Anonymous poster hash: 9c407...33e

Skrevet

Her må bukser, gensere og slikt vaskes hver dag. Men vasker det på et program som tar rett under 1 time. Der er bare for å få bort flekker. Yttertøy som er brukt i barnehagen må som oftest gjennom skylleprogram ett  par ganger i uka. Det tar 15 min. og da bruker jeg ikke såpe. Hånklene henger vi opp etter bruk og vaskes når jeg syns det er nødvendig. Så er det sengetøy, ull, badematter, duker, gardiner o.l. Innimellom trenger dunting også en vask. Vi har en egen maskin for seg selv til mannens (og svigerfars) arbeidstøy. Dette pleier svigermor å ordne med. Heldigvis, for det er tøy en ikke ønsker inn i huset.

Skrevet

Vi er bare 2 i familien og vasker 2, maks 3, maskiner i uka. En maskin med ull og en (kanskje to) med resten

Anonymous poster hash: ba176...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...