Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Får er jo sau ;-) men ser at det er så mange som bruker det når vi egentlig skal bruke "for"? Eksempel: den viktigste faktoren FOR at.... Eller: den viktigste faktoren FÅR at... Hva er riktig?? Og heter det: "for jeg ta denne?" Eller "får jeg ta denne?" Anonymous poster hash: 0ede8...ee0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Er du seriøs? Du har ikke hørt om verbet "å få", da? - "Får får ikke får, de får lam, for lam er bedre som stek, mens får egner seg best i får-i-kål, og får jeg ikke det på høsten, får jeg høstblues, for det er jo så godt, og er deilig fôr for mennesker..." Anonymous poster hash: 669f1...f3a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Oi da. Får er, i tillegg til et dyr, et verb, altså å få (noe) Så for å ta eksemplene dine. Det skal være den viktigste faktoren FOR at.... får jeg ta denne? Anonymous poster hash: b2cc1...22f
trintra Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Å få - får - fått - har fått Dette er et verb, "får jeg ta denne?" Får betyr jo også sau som du sier, men det har ingenting med det å få noe Akkurat som "går det an" har ingenting å gjøre med navnet Ann å gjøre (mange skriver ann...)... Tenk at der du ikke kan bøye verbet, der blir det for... For er ikke et verb men konjunksjon mener jeg, så det blir "den viktigeste faktoren for at..."
Iiiiik Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Siden du kan det med sauene, er regelen ellers at verbet skrives med å, altså alt som henger sammen med å få skal skrives med å. Konjunksjonen skrives med o. Altså "den viktigste faktoren for..." og "Får jeg ta denne?" Er du i tvil, se om du kan endre setningen til infinitivsformen av verbet. Du kan altså si "Å få ta denne", men du kan ikke si "Den viktigste faktoren å få..."
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Det var jo enkelt forklart for en som ikke skjønner det! Anonymous poster hash: a65fd...ac0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Konjungsjonen staves med "o", for eksempel "Hun løp, for å rekke skolen" Preposisjonen staves med "o", for eksempel "øye for øye", "for eller mot noe", "forskrift", "For en fin kjole", "stor for alderen" osv Verbet staves med "å", for eksempel "Får (jeg lovt til å) ta denne?" Sauen staves med "å", "får". I tillegg er det jo noen ord som staves "for" og uttales med "o" også. Dyrematen heter for. Isolasjonsdelen på et klesplagg heter "for". Anonymous poster hash: 5e794...172
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Korfor vere så nøyen på norsken. Korfor er den norske befolkningen begynt med ordet floss og fleima ? Anonymous poster hash: 76d0a...365
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Konjungsjonen staves med "o", for eksempel "Hun løp, for å rekke skolen" Preposisjonen staves med "o", for eksempel "øye for øye", "for eller mot noe", "forskrift", "For en fin kjole", "stor for alderen" osv Verbet staves med "å", for eksempel "Får (jeg lovt til å) ta denne?" Sauen staves med "å", "får". I tillegg er det jo noen ord som staves "for" og uttales med "o" også. Dyrematen heter for. Isolasjonsdelen på et klesplagg heter "for". Anonymous poster hash: 5e794...172 I tilleg har vi også "får" som betyr rille eller langstrakt fordypning som en plogfår. Anonymous poster hash: 5e794...172
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Korfor vere så nøyen på norsken. Korfor er den norske befolkningen begynt med ordet floss og fleima ? Anonymous poster hash: 76d0a...365 Floss er vel et gammelt ord som i flosshatt eller at et stoff er flossete. Betyr det noe annet? Fleima har jeg aldri hørt om. Hva betyr det? Anonymous poster hash: 5e794...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå