Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10127852 Hva tror dere? Anonymous poster hash: d7d35...925
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Ingen babyer i I-land har behov for fullamming lengre enn 4-5 mnd. og ingen barn i I-land trenger å bli delammet lengre enn til rundt 1 år Anonymous poster hash: ce36f...f20
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt det stemmer eller ei med b12' det får forskerne ta seg av, men at behovet for amming er vesentlig større i u-land er jo ikke til å stikke under en stol. Anonymous poster hash: 68bb5...649
Appelsinpiken Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Jeg tror det er en grunn til at babyer har "smaksvinduet" fra 4-6 mnder. I i-land hvor vi har god tilgang på nringsrik mat har vi ikke samme behovet for å amme som i den 3. verden. Jeg fulgte magefølelsen, så mine gar fått smaksprøver fra 4 mnder, og så økt porsjonene fra 5/6 mnder. Har ammet i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Akk, jeg blir helt gal! Uansett hva man gjør er jo feil! Begynner man med fast føde når de er 4 mnd så får man høre det, og fullammer man til dem er 6 mnd så er jaggu med det også galt. Min eldste fikk fast føde da han var 4 mnd. Behovet var der. Han var verken sent eller tidlig ute motorisk, men sliter nå med konsentrasjon. Mellomste ble fullammet til hun var 6 mnd. Hun var litt tidligere ute motorisk, men er ganske smart og tar ting lett. Yngste er 6 mnd og begynner med fast føde nå. Motorisk er han helt aldersadekvat. Anonymous poster hash: 0bf0c...8b5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Trur amming generelt er gullstandarden, og har mange ernæringsmessige fordeler, og andre fordeler, spesielt i U-land, men i visse miljøer finnes det hysterikere som ikke har spesielt vidsyn på at det kan være at det finnes visse modifikasjoner. Anonymous poster hash: eb656...9b5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Amming har endel andre fordeler enn kun ernæring, husk det! Anonymous poster hash: 55ca6...085
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 så deilig å slippe biafraene da Anonymous poster hash: c4e50...b7d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Hva da med veganere/vegetarianere som tar B12-tilskudd fast. Minker deres B12-innhold i melken også da? Eller alle de som har B12-mangel og ikke tar noe tilskudd, har de hjernesvake unger de da? Satt på spissen. Er enig i det med smaksvinduet mellom 4 og 6 mnd. Det er da det er naturlig for barnet å smake andre ting, men man merker jo fort om behovet og/eller interessen er der. Her ville ikke lille ha grøt før han var 7md, men smakte gjerne søtpotetmos fra han var 5mnd. Vi delammer enda (13mnd) og fortsetter med det så lenge begge vil. Det er jo ikke av ernæringsårsaker (så god melk skal jeg ikke skryte på meg ), men lille finner kos og trygghet, og jeg syns det er koselig også. Synes det er greit at det forskes på, men om B12 er så viktig for barnet så kan man jo også sørge for at barnet får det i seg på annet vis om de ikke er klare for kjøtt og fisk når de er 4mnd. De færreste babymager klarer vel kjøtt og fisk først... Anonymous poster hash: 96760...95a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Jeg fullammet mitt yngste barn til hun var over 6 måneder. Hun var ikke interessert i fast føde i det hele tatt. Så barn er forskjellige.I Og hun la på seg godt og var sunn og frisk, så manglet heller ingen ting. Eldstemann fikk fast føde fra han var 4 måneder. Begge to er tidlig ute motorisk. Så ingen forskjell der. Og spisevegring har hun heller ikke. Veldig glad i mat i dag. Anonymous poster hash: 3f2ab...82a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Tror ikke amming har noe innvirkning på intligensen. Jeg har aldri ammet, men likevell er barnet mitt best i sin klasse i alle fag på skolen. Han går nå i 7 klasse. Jeg aner ikke hvorfor han er blitt så flink for broren som er 2 år mindre er helt normal. Han eldste har en husk som er meget imponerende. Anonymous poster hash: f852f...46d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 Tror ikke amming har noe innvirkning på intligensen. Jeg har aldri ammet, men likevell er barnet mitt best i sin klasse i alle fag på skolen. Han går nå i 7 klasse. Jeg aner ikke hvorfor han er blitt så flink for broren som er 2 år mindre er helt normal. Han eldste har en husk som er meget imponerende. Anonymous poster hash: f852f...46d Nei, fordi forskning stoler vi ikke på, gjør vi vel? Anonymous poster hash: c4e50...b7d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Tror ikke amming har noe innvirkning på intligensen. Jeg har aldri ammet, men likevell er barnet mitt best i sin klasse i alle fag på skolen. Han går nå i 7 klasse. Jeg aner ikke hvorfor han er blitt så flink for broren som er 2 år mindre er helt normal. Han eldste har en husk som er meget imponerende. Anonymous poster hash: f852f...46d Intligensen jah! Du ble ikke amma du heller?? Anonymous poster hash: 8579d...7b7
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #14 Skrevet 12. november 2013 Jeg tror alle barn er like! Dersom "naboens" sitt barn har begynt med fast føde fra 4mnd alder, og det har vist seg og gå utmerket, så passer det best for alle andres barn også. Anonymous poster hash: 35aad...a6d
skjotta Skrevet 12. november 2013 #16 Skrevet 12. november 2013 Jeg tror alle barn er like! Dersom "naboens" sitt barn har begynt med fast føde fra 4mnd alder, og det har vist seg og gå utmerket, så passer det best for alle andres barn også. Anonymous poster hash: 35aad...a6d en meget logisk og fornuftig konklusjon ;-)
Musemora Skrevet 12. november 2013 #17 Skrevet 12. november 2013 Glad jeg har egne meninger og greier å avgjøre hva som er best for mine barn.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #18 Skrevet 12. november 2013 Dette var en sær artikkel. Tror jeg ville hatt behov for primærkildene om jeg skulle tatt forskningen der seriøst. Anonymous poster hash: ec03f...340
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #19 Skrevet 12. november 2013 Tror ikke amming har noe innvirkning på intligensen. Jeg har aldri ammet, men likevell er barnet mitt best i sin klasse i alle fag på skolen. Han går nå i 7 klasse. Jeg aner ikke hvorfor han er blitt så flink for broren som er 2 år mindre er helt normal. Han eldste har en husk som er meget imponerende.Anonymous poster hash: f852f...46d Nei, fordi forskning stoler vi ikke på, gjør vi vel? Anonymous poster hash: c4e50...b7d Du skal iallefall aldri tro at forskning er fasiten. Det er alltid rom for tvil når det gjelder forskning. Både i overnevnte artikkel og annen forskning. Jeg tror nok at det som avgjør barnas intelligens er genetikk og ikke morsmelk. Er selv en del av en søskenflokk på tre stk, og vi har alle fått MME. Alle har utdannet seg til leger og er godt utrustet mentalt sett. Anonymous poster hash: d4072...974
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #20 Skrevet 12. november 2013 Dette var en sær artikkel. Tror jeg ville hatt behov for primærkildene om jeg skulle tatt forskningen der seriøst. Anonymous poster hash: ec03f...340 At Markestad er medforfatter er for meg seriøst nok. Hvorfor føler du deg truet? Anonymous poster hash: d4072...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå