Gå til innhold

Desperat etter hjelp til vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke overvektig, enda. Men helt siden jeg var 16-17 har vekta steget og steget. Så klarer jeg å ta av meg litt, og så stiger den igjen. Jeg har aldri veid mer enn 77, og i forhold til høyden, var jeg da lett overvektig. Legen ville ikke hjelpe meg eller gi meg råd mtp på slanking og trening, da han mente jeg var "perfekt". Noe jeg ikke var.

Jeg har nå vært nede i 60 kilo etter fødsel og amming. Nå har jeg sluttet å amme, og gjett hva? Joda, vekten, den stiger. På èn måned har jeg gått opp 4 !! kilo. 

Jeg spiser relativt normalt:

Frokost: To skiver med leverpostei/skinke/lett salami/lett servelat (det går mest i leverpostei, ovnsbakt), og et glass biola eller biola/aktivia yoghurt (nødvendig!). Det er alltid helt grovt brød. Bruker smør som senker kolesterolet (blå pakning, tror det er Vita... Kolesterolet er arvelig, og ikke pga kosthold).

Lunsj: 1-2 knekkebrød med samme pålegg som over, og av og til frukt (banan, eple, mango, eller annet om det er sesong, som appelsin, klementin, plommer, nektarin, fersken, aprikos osv). Kanskje et glass juice. 

Lunsj nr 2 (denne lunsjen har jeg bare innimellom): En frukt (samme som over), og kanskje en yoghurt (jepp, med sukker). Eller en boks med mais. 

Middag: Jeg spiser alt fra fullkorn pasta/spaghetti med tomatsaus og kjøttdeig (pleier å ha karbonadedeig), til laks/ørret med kokte/stekte poteter/båtpoteter, eller hjemmelagd potetmos. Ellers går det mye i svinekjøtt og kylling. Har ofte salat eller kokte/stekte grønnsaker til maten, men ikke alltid. 

Kveldsmat (ikke alltid jeg har kveldsmat, da middagen ofte er sen): To skiver med samme pålegg som frokosten.

Hender jeg drikker en del te i løpet av en dag (3-4 kopper), men har ikke sukker i. Ellers går det i vann, unntatt ved 1-2 måltid hvor jeg kan drikke juice av og til. 

Er dette mye? Jeg orker ikke sette meg ned å telle kalorier, men jeg føles konstant sulten. Spiser ikke godteri eller drikker brus, er avholds når det gjelder alkohol. Jeg er lite i aktivitet, men som sagt, så har jeg hatt dette problemet lenge (at jeg legger på meg hele tiden), og det er bare de siste par årene jeg har vært inaktiv. Jeg har ikke mulighet til å trene eller komme meg særlig ut for å gå akkurat nå (til neste år har jeg mest sannsynlig mulighet til det igjen). 

Om noen kan hjelpe meg med kostholdet, eller har andre tips og råd, blir jeg veldig takknemlig! 

Anonymous poster hash: bca7b...230
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke drikk kalorier. Spis en skive til kvelds, ikke to. Spis gresk yoghurt i stedet for vanlig. Spis makrell i tomat, det holder deg mett lenge :)

Anonymous poster hash: b5c50...f10
Skrevet

Du kan kutte ned litt her og der om du ønsker, dropp lunsj nr to, spis bare en skive til kvelds, dropp smør, litt mindre porsjon middag osv, men ellers ser det jo helt ok ut.

Jeg ville f.eks droppet den yoghurten til frokost og heller tatt den til kvelds (og droppet skivene), om du tar en yoghurt med et par skjeer havregryn og noen rosiner i til kvelds blir du passelig mett og du sparer noen kalorier pr dag.

Anonymous poster hash: a1f75...3bd
Skrevet

Hei, og takk for svar! 

Jeg skal gjøre et par endringer her og der, som dere har tipset om! Men du som sier at jeg ikke skal drikke kalorier, er det juicen du tenker på da? Eller er det kalorier i te også? Og i stedet for makrell i tomat (mannen hater lukta, og tror neppe jeg blir kysset mer om jeg spiser det, hehe), går det an å spise en annen type fisk på boks? De har jo forskjellige typer, som peppermakrell (tror det er med olje). 

HI

Skrevet

Ja, drikk aldri kalorier...er så bortkastede kalorier ;) Te og kaffe har ikke kalorier. Egg metter og lenge, om du ikke liker makrell :)

Anonymous poster hash: b5c50...f10
Skrevet

Leverpostei, salami og servelat (selv om de kalles "lett") inneholder mye fett. Samme med smør. Er enormt med kalorier i smør. Bytt ut med skinke eller annet magert pålegg. Må du spise brød? Hva med bare en skive istedet for 2?

Til lunsj kan du kanskje heller spise en salat? Eller eggerøre med tomater og agurk ved siden av. Metter mye lengre enn 1-2 knekkebrød.

Ut i fra det du skriver er det litt rart at du har gått opp 4 kg på en mnd. Er du sikker på at du ikke spiser innimellom uten å tenke over det? Er veldig fort å glemme noen kjeks man spiste før middagen, den sjokoladen man tok til kaffen osv. (ja jeg snakker av erfaring ;) )

Ser du skriver at du ikke vil telle kalorier, men anbefaler deg uansett å laste ned f eks shape-up-appen. Bare for å gi deg et bilde på hvor mye du faktisk får i deg og hva slags grep du kan gjøre for å unngå vektoppgang.

Jeg må passe på inntaket hele tiden. Skeier jeg ut noen dager begynner vekta å stige rimelig kjapt. Er dessverre noen av oss som ikke er så heldige at vi kan spise det vi vil ;)

Skrevet

Spiser du aldri godteri? 😱😱

Jeg har litt samme problem, overvektig og det skal MYE til for å gå ned i vekt. Men be stiger ikke vekta i stor grad, jeg holder meg jevnt lubben 😉

Har nå funnet en grei måte å holde kaloriantallet nede, nemlig riskaker med ostesmak. God smak og 38 kalorier pr riskake. Dette spiser jeg gjerne til lunsj og kveldsmat.

Nå er jeg aktiv da.. Og vil anbefale deg også aktivisere deg littegrann. Muskler brenner fett vettu 😉 Har du ikke tid til 15 effektive minutter om dagen? Kan gjøre underverker det 😊

Skrevet

Hva med å bare registrer deg på Vektklubb.no?

Bare for å føre inn hva du spiser iløpet av en dag,da regner de ut hvor mye kalorier det evt er for mye for deg. Jeg lover deg, at når du først er inne på det programmet så vil det ikke føles so store jobben og skrive ned hva du spiser- har selv vært der du er nå,og hadde ikke troen og meldte meg inn bare for å se hva som "kunne være feil med kostholdet mitt", som jeg selv følte var helt riktig.

Jeg fikk sjokk over hvor mye skjulte kalorier jeg hadde i meg. :)

Synest absolutt ikke ditt kosthold høres feil ut i det hele tatt ejg. Jeg spiser myyye mer enn deg og har stabil vekt.

Har du sjekket stoffskiftet ditt?

Anonymous poster hash: 6f029...241
Skrevet

Jeg er ekstremt glad i brød, det er favorittmaten min i hele verden (tro det eller ei...), så jeg vil helst ikke kutte det ut, ikke helt. Hva kan jeg erstatte brød med da, i så fall? Som jeg skrev i HI så føles jeg sulten omtrent hele tiden. Selv etter middag går det bare en halvtime, så kunne jeg sikkert spist en porsjon til (hvilket jeg aldri gjør, selvfølgelig), og ettersom jeg spiser brød på morgenen (og av og til kvelden), må det være noe som metter. Spiser jeg ikke frokost, blir jeg dårlig hele dagen (kvalm, hodepine osv). 

Hva, har leverpostei mye fett? Huff da, det var kjedelig! 

Og nei, jeg spiser ingenting utenom. Jeg har tenkt og tenkt og tenkt på om jeg har gjort det, for jeg er helt enig, det virker sånn! Men jeg har ikke det. Vi har heller ikke noe liggende i skapene som er tilgjengelig for småspising. Jeg hadde en neve nøtter (cashew, peanøtter, mandler... var litt forskjellig) for ei ukes tid siden, og det er det eneste jeg husker jeg har proppet i meg som "skeiet meg ut". Ellers hadde jeg kakao for rundt en månedstid siden, til en tur vi gikk på. 

Til deg som spør om godteri: Nei, jeg har hatt godte"forbud" siden... to år siden? Det er så lenge siden at jeg ikke husker. Jeg har litt kake i bursdager og sånne type anledninger, men det er såpass sjeldent at jeg umulig kan legge på meg på dette viset av den grunn. Og brus har jeg ikke drukket på snart halvannet år (klarte det ikke da jeg gikk gravid, og siden har jeg mistet all lyst på det). Chips og popcorn går også under godteri her. 
Og ang. aktivitet, så er det kun området jeg bor på som hindrer meg i det. Bor på landet (med overraskende mye trafikk, da særlig tømmerbiler), fartsgrensen er 80, og veien, tja, den har akkurat plass til en lastebil, den. Det er veldig skummelt å gå her, med andre ord. Vi skal flytte, men det blir ikke før til  neste år. Da skal jeg ut i aktivitet. Går ikke buss her, men det hender jeg har bil, og da kjører jeg ut til et sted hvor det er fint å gå, men jeg er fremdeles inaktiv til vanlig. Jeg skal komme meg ut på treningssenter med det samme vi flytter, og jeg skal gå og sykle overalt. Gleder meg veldig til det, og håper alt blir bedre da. Jeg har forsøkt å trene litt her hjemme også, men jeg (kremt, dette er pinlig) er veldig redd for "trange" rom når jeg er varm/svett. Stua er det største rommet i huset, og likevel får jeg helt panikk når jeg blir varm (ikke bare varm som om sommeren, men som når jeg har vært i aktivitet. Vanskelig å forklare..). Sist jeg prøvde, endte jeg opp med å kaste opp fordi jeg fikk så panikk. Eh, ja, *føle seg dum*. 

Jeg skal laste ned den appen, og registrere meg på vektklubb.no, så får vi se om det fører til noe. Stoffskiftet er blitt sjekket, og legen min sa det var både litt høyt og litt lavt (noen som vil tolke svaret? Jeg skjønte det i hvert fall ikke). Men ikke høyt og lavt nok til at det utgjorde noe, sa han. Så jeg regner med det ikke er der det ligger. 

HI

Skrevet

Tenker synderen er stoffskiftet, selv om legen ikke mener det er lavt nok. Skulle vært veldig interessant å se tallene dine. Kanskje du kan be om å få utskrift av blodprøvene?

Når det gjelder maten spiser du ikke mye, og det burde ikke medføre at du går opp. Men siden du er mye sulten ville jeg lagt om til et kosthold uten brød, men med mer fett og protein. Det tar effektivt sulten og bidrar også til vektnedgang.

Men jeg har allikevel mest tro på at det er stoffskiftet som klusser til for deg her, for 4 kg opp på en måned er nesten umulig med det kostholdet du har.

Skrevet

Tenker synderen er stoffskiftet, selv om legen ikke mener det er lavt nok. Skulle vært veldig interessant å se tallene dine. Kanskje du kan be om å få utskrift av blodprøvene?

Når det gjelder maten spiser du ikke mye, og det burde ikke medføre at du går opp. Men siden du er mye sulten ville jeg lagt om til et kosthold uten brød, men med mer fett og protein. Det tar effektivt sulten og bidrar også til vektnedgang.

Men jeg har allikevel mest tro på at det er stoffskiftet som klusser til for deg her, for 4 kg opp på en måned er nesten umulig med det kostholdet du har.

Hm, jeg får snakke med legen om stoffskiftet da, eventuelt ta nye prøver (er over et år siden sist). Se om jeg kan få en utskrift. 

Men hva skal jeg bytte brød med da?

Skrevet

Jeg kan legge inn en oppskrift til deg senere idag som min mor har på lavkarbobrød; utrolig godt og mettende, og tar bare 10 min å lage :)

Sånn ellers:

- Tyrkisk yoghurt fremfor vanlig yoghurt

- Omelett med tomater og agurk og avocado er raskt og enkelt og mettende

- Prøv å kutte opp frukt og ha det til lunsjen

- Bruk mer grønnsaker/salat enn kjøtt til maten.

Disse småtingene fungerer for meg; jeg spiser mindre og oftere, og føler meg bedre.

Skrevet

Lavkarbo? Funker her.

Anonymous poster hash: c8a7b...1b3
Skrevet

Jeg kan legge inn en oppskrift til deg senere idag som min mor har på lavkarbobrød; utrolig godt og mettende, og tar bare 10 min å lage :)

Sånn ellers:

Disse småtingene fungerer for meg; jeg spiser mindre og oftere, og føler meg bedre.

Supert, det setter jeg veldig pris på :) 

HI

Skrevet

Etter å ha tenkt meg litt om.. Hvor høy er du? Du veier nå altså 64 kg.. Om du er høyere enn 160 er du ikke "klassifisert" som overvektig. Om du allikevel vil gå ned i vekt må du derfor kanskje regne med å yte endel i form av færre kalorier og trening. Å slutte å amme kan føre til rask vektoppgang for mange, da man ikke lenger bruker masse energi på å produsere melk.

Fortsetter du dette kostholdet og allikevel fyker opp i vekt, ja..da ville jeg sjekket stoffskiftet.

Skrevet

Sånn ellers:

Deler du oppskrifta på lavkarbo-brødet med flere, eller? 😊

Skrevet

Sånn ellers:

Deler du oppskrifta på lavkarbo-brødet med flere, eller?

Blir å legge den ut i denne tråden ;)

Skrevet

Jeg hadde også gått opp i vekt av det kostholdet du beskriver her. Noen av oss tåler rett og slett ikke så høyt karbohydratinntak. Leit, men sånn er det bare...

Skrevet

Etter å ha tenkt meg litt om.. Hvor høy er du? Du veier nå altså 64 kg.. Om du er høyere enn 160 er du ikke "klassifisert" som overvektig. Om du allikevel vil gå ned i vekt må du derfor kanskje regne med å yte endel i form av færre kalorier og trening. Å slutte å amme kan føre til rask vektoppgang for mange, da man ikke lenger bruker masse energi på å produsere melk.

Fortsetter du dette kostholdet og allikevel fyker opp i vekt, ja..da ville jeg sjekket stoffskiftet.

Jeg er 168, så jeg er ikke overvektig nå, men jeg vil heller forebygge enn å måtte slanke meg. Det er jo tydelig at jeg er nødt til å gjøre noe, det er snakk om å legge på seg ca en kilo i uken! 

Jeg skal ringe legen i morgen for å høre ang stoffskiftet. Synes også det er rart at jeg er så sulten hele tiden, selv bare en halvtime etter jeg har spist. Skulle tro forbrenningen min kjørte på høygir, men det kan den umulig gjøre med den vektoppgangen jeg har... 

Men da jeg veide 77, stod vekten stille der. Som om det var idealvekten min. Jeg var derimot lubben (eller småfeit, kanskje), og jeg kler det dårlig ! 

Det blir mer trening til neste år, det er bare veldig vanskelig å få til akkurat nå. Så først og fremst blir det kostholdsendringer som må til! 

Skrevet

Det kan jo hende at vekten din naturlig er litt høyere enn 60? Synes ikke det høres ut som du spiser mye, jeg hadde gått ned i vekt om jeg spiste som deg (jeg er høyere enn deg, men likevel). Hadde aldri overlevd med så lite lunsj, skjønner godt at du føler deg sulten. Kanskje det kan være en idé å ha litt jevnere måltider, altså litt mer mat til lunsj, og litt mindre til middag? Det hjelper meg i hvert fall, sene og store måltider blir jeg veldig tung av. Jeg synes også at det er litt lite grønnsaker, som er både mettende og veldig kalorifattig, samtidig som de setter fart på fordøyelsen. I 100 gram tomat er det 16 kalorier, du kan spise mange tomater for én brødskive! Lag grønnsakssupper til middag (ikke pose), det metter og varmer og sitter lenge i kroppen. 

Men altså, 64 kilo for en på 168 er ikke mye, altså. Er sikker på at du er fin :)

Anonymous poster hash: f0054...335
Skrevet

Hadde jeg spist så mye brød og andre karbohydrater som det du gjør så hadde jeg vært trill rundt, HI!!!

Det er ikke rart du går opp - trolig så er du insulinresistent, eller bare ikke tåler kornprodukter godt.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med dr Hexebergs klinikk for å få faglig hjelp.

Jeg tror du vil lære en del ting der som vil overraske deg - også ift kolesterolet ditt.

Du spiser altfor mye karbohydrater!!!! Og for lite fett!!!

Hadde jeg spist ditt kosthold i en uke hadde jeg gått opp fire kilo - og det er ingen overdrivelse, en gang!

Anonymous poster hash: 7ce87...e09
Skrevet

Jeg la inn det du spiser til frokost på Grete Roede sine sider og der kommer det på 430 kcal. Det er over dobbelt så mye som jeg spiser.

Du spiser mye flere kalorier enn du tror og jeg hadde helt klart gått opp i vekt med det kostholdet du har.

Anonymous poster hash: da415...662
Skrevet

Jeg veier akkurat det samme som deg og er like høy. Slet også med at jeg la på meg, så bestemte meg for å legge om kostholdet. Skal sies at jeg var godtesyk gange millioner, men nå blir jeg kvalm bare med tanken på noe usunt :P

Før spiste jeg:

- 2 skiver med masse bremykt, ost og syltetøy til frokost

- 2 skiver med masse bremykt, leverpostei eller prim til lunsj

- Stor porsjon middag, gjerne påfyll

- 2 skiver med masse bremykt syltetøy og ost, eller ei giga skål frokostblanding. 

Holdt meg egentlig på 70-72 kg, varierte veldig. 
Nå har jeg lagt om kostholdet og har sett gode resultater allerede (på 4 uker). 

Frokost:

- Yoghurt med banan og havregryn

Lunsj:

- 2 knekkebrød uten smør og krydderskinke (hatet knekkebrød tidligere, men nå har jeg jaggu blitt glad i det og klarer å holde meg unna brød. Selv om brød er noe av det aller beste som fins :P )

- En frukt (eple, pære, banan, druer, alt etter hva vi har)

Ellers kan jeg ha kyllingsalat eller kjøpe en salat i kantina på jobb

Middag:

- Prøver å spise "renere" mat, og er helt sluttet med ferdigmat. Idag hadde vi laks i ovn med grønnsaker. Ikke noe potet eller pasta som tilbehør. Kun grønnsaker.
- Igår hadde vi stekt kylling og salat- barna hadde hjemmelaget fløtesaus og ris i tilleggg

- På søndag lagde jeg kjøttkaker i brunsaus. Da kutta jeg ut makaroni, potet og tyttebærsylta, noe som egentlig er fast hos meg. Laget meg blomkålmos istedenfor å spise annet tilbehør, og det var faktisk en god erstatter :)

Kvelds (senest kl. 19.00)

- 1 knekkebrød med skinke og en frukt

Har gått ned ca. 1 kg i uken. Er i tillegg begynt å gå litt mer, prøver å motivere meg til å gå ut HVER dag! Gått sånn høvelig greit til nå :)

Anonymous poster hash: 63cf8...182
Skrevet

Anbefaler deg å gå inn på axa.no og legge inn dagsinntaket ditt, så ser du raskt hvor du bør kutte ned. 

Anonymous poster hash: 1c384...388

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...