Gå til innhold

når jeg føder

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg har termin den 15 mars.

jeg og barnefaren er gode venner og han ville bli med på fødselen. han går skole også lurte vi på om han kunne få 1uke fri fra skolen eller noe når jeg føder, er det lov? han vil helst ikke ha fravær så må man da søke eller hva skal vi gjøre? vi vil det beste for ungen vår selvom vi ikke er sammen.

Anonymous poster hash: 0351c...230
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk deg godt om om du vil ha en fremmed person med på noe så intimt som en fødsel. En venninne var i samme situasjon, de hadde begge intensjoner om å ville det beste for barnet. Endte opp med at han fortalte hele fødselsforløpet rundt til alle, om hvordan mora var pysete og sutrete, hvordan hun hylte og bæsjet på seg. Venninna mi følte seg fullstendig ydmyket, og det ødela det gode samarbeidsforholdet mlm barnefar og henne. Hun sa hun heller burde valgt moren og søsteren som fødselspartnere, da de ville ha respektert hennes ønsker om å holde private detaljer for seg selv. Far kunne istedet kommet inn når barnet var ute og mor sydd og påkledt.

Blod er tykkere enn vann.

Anonymous poster hash: f81eb...77e

Skrevet

Eh, han er vel ikke akkurat noen fremmed, de skal jo tross alt få et barn sammen? Selv om de ikke er kjærester nå, så kan de jo ha vært det?

Den fyren du forteller om må jo ha vært UVANLIG dum og fullstendig mangle sosiale antenner! Tror HI skal være veldig veldig uheldig om hun skal oppleve noe som helst lignende.

Faren kan holde seg ved morens hodeende uansett! Og så kan de prate litt om det på forhånd, at en fødsel er en temmelig røff situasjon, hvor det er umulig å forutsi forløpet eller hvordan man vil reagere. Og kanskje avtale at det er lov å gi beskjed om at mor enten vil ha pause (far må gå ut) eller at far vil ha pause (og må gå ut).

Er dere veldig unge, HI? Da ville jeg vurdert å ha med moren min i reserve! Nettopp i tilfelle det skjærer seg litt mellom deg og barnefar i kampens hete. Dere må vel søke om fravær fra skolen for faren. Snakk med en lærer eller ansatt i administrasjonen på skolen om hva som kreves. Sikkert lurt å gjøre det et par måneder før.

Dette høres sikkert teit ut, men jeg vil anbefale deg (og kanskje også barnefaren) å lese denne boka: "Slam" av Nick Hornby. Ei herlig bok om en 15 og 16-åring som blir gravide, selvfølgelig ikke planlagt. Hovedpersonen er den 16-årige faren. Spesielt beskrivelsen av hvordan han opplevde fødselen. Og spedbarnstida der han må dra på skolen, bunnløst trøtt og misunnelig på den unge mora som får være hjemme. Mens den unge mora sitter like trøtt hjemme og er misunnelig på faren som tross alt får ut og treffe folk! Morsom bok som aldri prøver å være belærende eller ser ned på tenåringene, men er bare helt ærlig! Og så går det bra til slutt -på en måte.

http://bokelskere.no/bok/slam/41836/

Anonymous poster hash: 33d91...71e
Skrevet

jeg og barnefaren er utrolig gode venner, han kommer på besøk en gang i uken og ser hvordan jeg har det og hjelper meg med forskjellige ting. han har et godt forhold til mine familie.

men vi har våre grunner for at vi ikke kan være sammen akkurat nå, så vi har bestemt oss av og finne ut om det kanskje skulle funke da ungen kommer eller bare fortsette og være venner, men ungen er førsteprioritet i våres begge øyne. Han vil gjærne bli med på fødselen siden det er hans barn også! Hvis jeg ikke hadde hatt så god kontakt og god kjemi så hadde jeg helst sett for meg og tatt med min mor men det har vi, og jeg også ønsker at han skal bli med på fødselen.

somsagt så nei, han er ikke noe fremmed for meg når vi hadde vært sammen i 1 år etter det ble slutt.

kjenner hverandre inn og ut! menmen, det funker bare ikke nå. vi funker best som venner!

Skrevet

Jeg tror det kommer helt an på skolen og lærerne. Er dette videregående skole? 

Jeg var ihvertfall veldig heldig som hadde en så grei lærer som tok bort hele 10 dager fra fraværsdagene mine da jeg var gravid, og mye borte på grunn av morgenkvalme o.l. 

Anonymous poster hash: 32e08...919
Skrevet

Jeg tror det kommer helt an på skolen og lærerne. Er dette videregående skole? 

Jeg var ihvertfall veldig heldig som hadde en så grei lærer som tok bort hele 10 dager fra fraværsdagene mine da jeg var gravid, og mye borte på grunn av morgenkvalme o.l. 

Anonymous poster hash: 32e08...919

ja,videregående ja:) han har gått 2 år allmen og har nå bestemt seg for og bli ingeniør så nå går han noe som er utrolig lett for han, han får bare de beste karakterene. han går bygg og anleggsteknikk,

men finns det ikke regler eller hva jeg skal kalle det? og få 1-2uker fri når ungen blir født? hvis ikke så må han bare snakke med læreren, tror jo dette skal gå bra siden han er soppas flink på skolen og kan alt frafør av, han syntes 5 var for dårlig og gå ut med på allmen og ville satse på 6 så han ville ikke ta fritak i fagene desverre når han begynte på vg1 igjenn.. pluss så er det utrolig viktig og ha minst mulig fravær også..

Skrevet

Sannsynligvis vil han få gyldig fravær den dagen du føder, men utover det har han nok ikke krav på fri. Kommer litt an på lærere og hvordan skolen stiller seg til slike situasjoner. Ville tatt det opp i god tid i tilfelle. Evt så må han på skolen og heller bruke ettermiddag hos dere. Siden dere ikke bor sammen vil han jo ikke ha nattevåk og være opplagt til ettermiddag.

Anonymous poster hash: 91bf4...e8e

Skrevet

Be han ta kontakt med skolen og høre hvordan han kan gjøre det. Om de ikke er sikkre kan de uansett hjelpe han med å finne ut om han har noen rettigheter ift dette :)

Anonymous poster hash: 3558c...f53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...