Gå til innhold

Dere som drive med hest/ridetimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 6 år er så utrolig glad i hester og sitte på hesteryggen. Så nå har vi fått ridetimer til nybegynnere, er mange barn som rir i lag. Hver torsdag i 1år. For hver time er det 250,- så vi må betale 12 tusen i året for ridetimer. Siden han liker så godt å ri, får vi svelge det sure eple. Men er ikke det unormalt dyrt? Jeg ridde mye som ungdom, men kan ikke huske det var SÅ dyrt!

Fortsetter under...

Skrevet

Trodde det kosta rundt 3000 for 10 uker eller noe. 1 time i uka altså i 10 uker.

Anonymous poster hash: 18b20...7ff
Skrevet

Ridning er en dyr hobby. Ville ikke selv hatt ungen på rideskole, men nå har jeg drevet med hest hele livet. Er det eneste alternativet, med mindre du kan hest.

Anonymous poster hash: c07e4...a9c

Skrevet

250 kr timen er en helt normal pris når det er flere som rir sammen. 

Anonymous poster hash: fd671...3d8
Skrevet

Det er nok dessverre det det koster å drive med ridning nå.

Det er sinnsykt dyrt å holde hest ( høy og spon koster en formue), og instruktøren skal også ha lønn.

Jeg har egen hest hjemme, så jeg betaler ikke stalleie. likevel er det DYRT å drive med hest.

mitt årsbudsjett ser omtrent slik ut:

Høy:           25000,-

kraftfor;        5000,-

spon:          13000,-

forsikring     12000,-

vaksine:          800,-

Det blir ca 55800 kr pr år. i tillegg kommer treninger, utstyr og stevner.

Det vil si at min hest koster ca 152, kr pr dag bare og fore på.

Anonymous poster hash: 1bb42...d13
Skrevet

Sikkert bare tidene som har forandret seg da 😄 husker jeg betalte en liten 50 lapp for 1t ridning i mine unge dager. Får heller kjøpe han en hest om han vil drive med dette, blir vell billigere i lengden. HI

Annonse

Skrevet

Jeg mener det kostet rundt 100 kr da jeg gikk på rideskole- for 25 år siden... Nå har jeg tre hester selv og det er en hobby som koster flesk, 250 kr timen synest jeg ikke det er noe å si på.

Anonymous poster hash: 76e44...138
Skrevet

Sikkert bare tidene som har forandret seg da husker jeg betalte en liten 50 lapp for 1t ridning i mine unge dager. Får heller kjøpe han en hest om han vil drive med dette, blir vell billigere i lengden. HI

Å ha egen hest blir aldri billigere! Budsjettet over på 55 000 kr året for en frisk hest er et beskjedent budsjett. 

Anonymous poster hash: fd671...3d8

Skrevet

Gud og fader så dyrt det er og ha hest... Trur ikke jeg kjøper hest til han da haha 😄 men nå er jeg så heldig att svigerfar er storbonde, så høy hadde vi heldigvis fått av han, og sagflis hadde vi fått.

Skrevet

Det koster endel, men etterhvert som barnet får erfaring kan det kanskje være en mulighet for at han kan hjelpe noen som har hest? Jeg hjalp litt på forskjellige plasser når jeg var yngre, noe som gjorde at jeg fikk ri gratis :) 

Anonymous poster hash: d7420...cb5
Skrevet

Vi betaler 2500 for hele året. 45 min hver gang. 3 barn på ridegruppen. Helt genialt :-)

Anonymous poster hash: 143c6...497

Skrevet

Det er sinnsykt dyrt å holde hest ( høy og spon koster en formue), og instruktøren skal også ha lønn.

Jeg har egen hest hjemme, så jeg betaler ikke stalleie. likevel er det DYRT å drive med hest.

kraftfor;        5000,-

forsikring     12000,-

og da har hesten vært utrolig snill og ikke hatt behov for hverken dyrlege (utover vaksine) eller hovpleie ;-)

hest er dyyyyrt jah... og ingen hester slites så mye som skolehester.

Annonse

Skrevet

kraftfor;        5000,-

forsikring     12000,-

Altså, det trenger ikke å være såå dyrt å ha hest som dette eksemplet. Jeg skjønner ikke helt, men hvor mange kg høy får hesten din daglig?? Må jo spise innmarri mye..tatt i betraktning at høy koster rundt 2-3 kr/kg. Spon til 13000?? Er det med gullbiter i eller? Jeg kjøpte nettopp et helt tillhengerlass smed sagflis om vil vare minst et par mnd og det kostet meg 300 kr...

Vil også påstå at har man en billig hobbyhest så trenger man kanskje ikke betale 12000 i forsikring, kjøpte ene ponnien vår til 3000 kr..ser ikkehelt poenget i å forsikre den så mye.

Jeg har to hester, en stor til meg og en liten til barna. Har stall hjemme og betaler derfor ikke leie, maten høster vi selv, hestene får bygg/havre fra egen åker, begge er barfotinger så bare utgifter til hovskjering der, forsikringa koster meg 3000 kr året for begge, dyrlege ca 2000 i året. Max 15000 for begge hestene vil jeg si, da kommer utstyr utenom. 

Anonymous poster hash: dfa9a...d72

Skrevet

kraftfor;        5000,-

forsikring     12000,-

Altså, det trenger ikke å være såå dyrt å ha hest som dette eksemplet. Jeg skjønner ikke helt, men hvor mange kg høy får hesten din daglig?? Må jo spise innmarri mye..tatt i betraktning at høy koster rundt 2-3 kr/kg. Spon til 13000?? Er det med gullbiter i eller? Jeg kjøpte nettopp et helt tillhengerlass smed sagflis om vil vare minst et par mnd og det kostet meg 300 kr...

Vil også påstå at har man en billig hobbyhest så trenger man kanskje ikke betale 12000 i forsikring, kjøpte ene ponnien vår til 3000 kr..ser ikkehelt poenget i å forsikre den så mye.

Jeg har to hester, en stor til meg og en liten til barna. Har stall hjemme og betaler derfor ikke leie, maten høster vi selv, hestene får bygg/havre fra egen åker, begge er barfotinger så bare utgifter til hovskjering der, forsikringa koster meg 3000 kr året for begge, dyrlege ca 2000 i året. Max 15000 for begge hestene vil jeg si, da kommer utstyr utenom. 

Anonymous poster hash: dfa9a...d72

2-3 kr kg for høy?? hvor i alle dager kjøper du høyet i fra?

Jeg betaler mellom 4 og 6 kr pluss moms, og hesten spiser 12 kg i døgnet.

kraftfor er champion energi fra felleskjøpet.

Sagflisa kjøpes på felleskjøpet til ca 110 kr sekkes. bruker i snitt 2,5 sekk i uka.

Og om du betaler kun 3000 i året for å forsikre to hester, kan du umulig ha veterinærforsikring.

Jeg har hatt hest i mange år, og aldri i verden om jeg hadde turt å ikke ha full veterinærforsikring. Det kan fort bli VELDIG dyrt.

Har også hesten hjemme, så slipper unna stalleie, men må betale leie for å bruke ridehall, betaler ca 5000 i året.

Så kommer treningene på mellom 300- 1000 pr time, alt etter hvem som er trener

Skrevet

Høyprisene varierer vannvittig mye i forhold til hvor du bor i landet. Det er selvfølgelig mye dyrere med høy her på vestlandet, hvor det ikke produseres nok, og en del høy dermed transporteres østfra og fra Sverige. Prisene på det høyet som produseres her skrus da selvsagt også opp, pga etterspørselen. Det er ganske kipt å vite at hvis jeg hadde flytta over fjellet hadde jeg kunnet halvvert høyutgiftene.

Anonymous poster hash: 5936b...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...