Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Jeg er lærling på andre året og bor alene noen timer unna familie. For en måned siden fant jeg ut at jeg er gravid. Etter at jeg ble gravid har savnet til familien min blitt større og større. Jeg klarer ikke gjøre noe når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg ender bare alltid opp i sofaen og strigråter fordi jeg savner familien min. Jeg får ikke i meg noe mat. Jeg har vurdert å si opp læreplassen min så jeg kan flytte hjem igjen, men tenker at jeg ikke har noen penger til barnet da. Hva gjør man i en sånn situasjon? Har sagt til familien min at jeg må bli her for å fullføre læretiden og ta fagbrevet, men bør man pine seg gjennom harde dager bare for å gjøre det? Får ikke tatt fagbrevet før barnet kommer, så må bo her i to år til hvis jeg blir boende. Det eneste jeg vil er å dra hjem til mammaen min. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Dra hjem! Ingen skam å dra hjem når man venter barn... Har ei venninne som kommer hjem til mor og far nå fordi hun venter barn (og hun er 37 år gammel). Anonymous poster hash: aa996...213
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Dra hjem! Ingen skam å dra hjem når man venter barn... Har ei venninne som kommer hjem til mor og far nå fordi hun venter barn (og hun er 37 år gammel).Anonymous poster hash: aa996...213 Kva er det for eit svar? Kast framtida på båten liksom? HI! Snakk med helsestasjonen og høyr om du kan få snakke med jordmor om dette. Det du treng er støtte, gjer det klart for familien. Ha dialog med dei som bryr seg om deg, men prøv å få fagbrevet i nboks så er du mykje betre stillt både i og etter permisjonen! Anonymous poster hash: 6d4c0...f6d
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 Tenk på hvordan du skal forsørge barnet i fremtiden. Du trenger en utdanning. Det er sikkert beintøft nå, men klarer du deg gjennom dette nå så blir livet for deg og barnet mye enklere siden. Sier du fra deg praksisplassen nå så mister du sansynlig vis det meste av rettigheter økonomisk, ikke bare nå under graviditeten men i året etterpå også. Snakk med legen eller helsestasjonen, NAV og skolen og selvfølgelig mor om hvordan du har det og hvilke muligheter du har. Ikke gjør noe overilet nå. Anonymous poster hash: 84fea...783
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Dra hjem! Ingen skam å dra hjem når man venter barn... Har ei venninne som kommer hjem til mor og far nå fordi hun venter barn (og hun er 37 år gammel).Anonymous poster hash: aa996...213 Kva er det for eit svar? Kast framtida på båten liksom? HI! Snakk med helsestasjonen og høyr om du kan få snakke med jordmor om dette. Det du treng er støtte, gjer det klart for familien. Ha dialog med dei som bryr seg om deg, men prøv å få fagbrevet i nboks så er du mykje betre stillt både i og etter permisjonen!Anonymous poster hash: 6d4c0...f6d Jeg får ikke tatt fagbrevet før barnet kommer, så jeg må bo her i to år til. Alene med en nyfødt uten støtte fra noen. Jeg har ikke lyst til det. Og nei, jeg har ikke valgt selv å flytte hit. Jeg måtte for å få læreplass. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Tenk på hvordan du skal forsørge barnet i fremtiden. Du trenger en utdanning. Det er sikkert beintøft nå, men klarer du deg gjennom dette nå så blir livet for deg og barnet mye enklere siden. Sier du fra deg praksisplassen nå så mister du sansynlig vis det meste av rettigheter økonomisk, ikke bare nå under graviditeten men i året etterpå også. Snakk med legen eller helsestasjonen, NAV og skolen og selvfølgelig mor om hvordan du har det og hvilke muligheter du har. Ikke gjør noe overilet nå.Anonymous poster hash: 84fea...783 Jeg skriver bare at jeg vurderer å si opp læreplassen, men skal selvfølgelig ikke gjøre det før jeg vet mer om hva som kommer til å skje da. Men jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å bo så langt unna familie i to år med en liten nyfødt helt alene. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
☆☆☆ Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #8 Skrevet 11. november 2013 Du trenger da ikke være der hele tiden i permisjonen. Du kan dra hjem på besøk når og hvor lenge du vil. Når du starter opp igjen etter permisjonen må du ha bhg plass der frem til du er ferdig med fagbrevet og kan få deg jobb. Velger du å få unge bør du være voksen nok til å ta de rette valgene. Nå er det du som blir mamma og må være den kloke. Anonymous poster hash: ee917...47a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #9 Skrevet 11. november 2013 Kan du ikke prøve å skaffe lærlingplass nærmere hjemme da? Er jo og mulig å flytte hjem i permisjonen, men fortsette lærlingtiden etter det.. Du kan jo ikke ha så mye igjen om du har vært lærling i et par år? Du kan jo kanskje rekke å jobbe 3-5mnd nå, og kanskje mer om du er frisk i svangerskapet, og da kan du kanskje holde ut noen få måneder etter permisjonen....? Ville nok ikke gitt opp halvveis, men heller ikke blitt værende der under permisjonen.. Anonymous poster hash: 25890...e14
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #10 Skrevet 11. november 2013 Du trenger da ikke være der hele tiden i permisjonen. Du kan dra hjem på besøk når og hvor lenge du vil. Når du starter opp igjen etter permisjonen må du ha bhg plass der frem til du er ferdig med fagbrevet og kan få deg jobb. Velger du å få unge bør du være voksen nok til å ta de rette valgene. Nå er det du som blir mamma og må være den kloke. Anonymous poster hash: ee917...47a Jeg kommer ikke til å betale for en leilighet jeg ikke bor i, og ei heller togbilletter til 500kr hver gang jeg skal hjem. Ja, jeg har valgt å få en unge og jeg er voksen nok til å ta de rette valgene. Det rette er ikke å bli boende her, bli deprimert og ikke klare å ta meg av ungen. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #11 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
Edelweis Skrevet 11. november 2013 #12 Skrevet 11. november 2013 Hvor lenge har du igjen av lærlingetiden da? Du bør proritere utdanning. siden du skal få et barn vil det ikke bli lettere å komme igang etter permisjon. og for å være helt ærlig kan det vel ikke bli så ille at du blir så deprimert at du ikke klarer å ta deg av ungen. hvor enkelt skal det være å legge seg ned å deppe liksom. det er for en kort periode av livet ditt som har mye og si for framtiden din, det klarer du. to år går veldig fort. hvor er barnefaren oppi alt dette da? og er det helt umulig å få seg ny læreplass næmere hjemmet? synes det blir for enkelt å bare gi opp å slutte for å flytte hjem. hva skal du forsørge deg selv og ungen med da?
Edelweis Skrevet 11. november 2013 #13 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Du kan skaffe deg lærlingeplass privat. mange som lyser ut lærlingestillinger. hva er du lærling som da?
☆☆☆ Skrevet 11. november 2013 #14 Skrevet 11. november 2013 Du trenger da ikke være der hele tiden i permisjonen. Du kan dra hjem på besøk når og hvor lenge du vil. Når du starter opp igjen etter permisjonen må du ha bhg plass der frem til du er ferdig med fagbrevet og kan få deg jobb. Velger du å få unge bør du være voksen nok til å ta de rette valgene. Nå er det du som blir mamma og må være den kloke. Anonymous poster hash: ee917...47a Jeg kommer ikke til å betale for en leilighet jeg ikke bor i, og ei heller togbilletter til 500kr hver gang jeg skal hjem. Ja, jeg har valgt å få en unge og jeg er voksen nok til å ta de rette valgene. Det rette er ikke å bli boende her, bli deprimert og ikke klare å ta meg av ungen. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Tenk deg nøye om og bruk tid på avgjerda. Det er ikkje gitt at du tek feil i det du seier no, men det å ikkje fullføre ei utdanning er ikkje noko å ta lett på. Det er diverre slik at livet som ufaglært arbeidskraft er meir ustabilt for deg og barnet ditt enn det å ha ei utdanning. Er det heilt utelukka å få byte lærlingbedrift til ei nærare heimstaden? Forresten, som lærling er du under utdanning og kan ha folkeregisteradresse hjå mor og far. Sjekk om du kan få reisestipend så du slepp å dekke alt av heimreiser sjølv. Lukke til, håpar du finn ei løysing som sikrsr både kortsiktig trivsel og langsiktig tryggleik for deg og barnet
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #15 Skrevet 11. november 2013 Du trenger da ikke være der hele tiden i permisjonen. Du kan dra hjem på besøk når og hvor lenge du vil. Når du starter opp igjen etter permisjonen må du ha bhg plass der frem til du er ferdig med fagbrevet og kan få deg jobb. Velger du å få unge bør du være voksen nok til å ta de rette valgene. Nå er det du som blir mamma og må være den kloke. Anonymous poster hash: ee917...47a Jeg kommer ikke til å betale for en leilighet jeg ikke bor i, og ei heller togbilletter til 500kr hver gang jeg skal hjem. Ja, jeg har valgt å få en unge og jeg er voksen nok til å ta de rette valgene. Det rette er ikke å bli boende her, bli deprimert og ikke klare å ta meg av ungen. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Hvis du ikke vil ha råd, hvirfor spør du da? Mener du at det rette er å droppe utdannelse og sørge for at du ikke får noe foreldrepenger? Anonymous poster hash: be414...2e7
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #16 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Du kan skaffe deg lærlingeplass privat. mange som lyser ut lærlingestillinger. hva er du lærling som da? Jeg har igjen nesten et år av læretida. Og det er lettere å bli deprimert, enn å klare å plukke seg selv opp før det blir for ille. Er lærling innen barne- og ungdomsarbeider. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
☆☆☆ Skrevet 11. november 2013 #17 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Du kan skaffe deg lærlingeplass privat. mange som lyser ut lærlingestillinger. hva er du lærling som da? Jeg har igjen nesten et år av læretida. Og det er lettere å bli deprimert, enn å klare å plukke seg selv opp før det blir for ille. Er lærling innen barne- og ungdomsarbeider. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Finst oppfølgingstenesta framleis? Dei som skal hindre fråfall frå vidaregåande utdanning? Vil tru dei kanskje kan prøve å overtale heimkommunen din eller ei nabokommune til å halde av lærlingplass til deg neste år pga spesielle omstende. Og så kan du fullføre første lærlingåret før du flyttar heim?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #18 Skrevet 11. november 2013 Du trenger da ikke være der hele tiden i permisjonen. Du kan dra hjem på besøk når og hvor lenge du vil. Når du starter opp igjen etter permisjonen må du ha bhg plass der frem til du er ferdig med fagbrevet og kan få deg jobb. Velger du å få unge bør du være voksen nok til å ta de rette valgene. Nå er det du som blir mamma og må være den kloke. Anonymous poster hash: ee917...47a Jeg kommer ikke til å betale for en leilighet jeg ikke bor i, og ei heller togbilletter til 500kr hver gang jeg skal hjem. Ja, jeg har valgt å få en unge og jeg er voksen nok til å ta de rette valgene. Det rette er ikke å bli boende her, bli deprimert og ikke klare å ta meg av ungen. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Hvis du ikke vil ha råd, hvirfor spør du da? Mener du at det rette er å droppe utdannelse og sørge for at du ikke får noe foreldrepenger?Anonymous poster hash: be414...2e7 Jeg vil gjerne ha råd, men det virker som om at du ikke eier noe sympati og det gjør meg provosert. Jeg mener ikke det rette er å droppe utdanningen, men å prøve å finne noe å gjøre hjemme. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
Edelweis Skrevet 11. november 2013 #19 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Du kan skaffe deg lærlingeplass privat. mange som lyser ut lærlingestillinger. hva er du lærling som da? Jeg har igjen nesten et år av læretida. Og det er lettere å bli deprimert, enn å klare å plukke seg selv opp før det blir for ille. Er lærling innen barne- og ungdomsarbeider. Anonymous poster hash: d85a9...ebc mange barnehager lyser ut stillinger for lærlingeplasser. det har vi alltid gjort hvor jeg er ansatt også. og det finnes mange barnehager rundt om som ikke har nok folk som helt sikkert vil ha deg. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg jobbet frem til permisjon i den jobben du har nå. mens du har permisjon kan du jo besøke de hjemme så mye du vil. jeg lever i den tro at man klarer det man må, og du må ha en utdanning og du må jobbe skal du ha noe penger i permisjonstiden din. Det blir for enkelt å gi opp nå. du må stå på, og det klarer du. jeg klarte å fullføre 3 årig høgskole utdanning og få 3 barn samtidig. jeg var dritt lei og måtte pendle 1,5 time hver vei hver dag og barna gikk i 2 forskjellige barnehager som var langt unna hverandre. men jeg gav ikke opp og det er jeg innmari stolt av i dag! Tror det beste for deg nå er å prate med jordmor om følelsene dine. det kan hjelpe å få snakket med noen om det. akkurat nå er du hormonell og sårbar til tusen og ser kanskje ikke så lett løsningen på problemet=)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #20 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Du kan skaffe deg lærlingeplass privat. mange som lyser ut lærlingestillinger. hva er du lærling som da? Jeg har igjen nesten et år av læretida. Og det er lettere å bli deprimert, enn å klare å plukke seg selv opp før det blir for ille. Er lærling innen barne- og ungdomsarbeider. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Finst oppfølgingstenesta framleis? Dei som skal hindre fråfall frå vidaregåande utdanning? Vil tru dei kanskje kan prøve å overtale heimkommunen din eller ei nabokommune til å halde av lærlingplass til deg neste år pga spesielle omstende. Og så kan du fullføre første lærlingåret før du flyttar heim?Jeg vet ikke om det finnes fremdeles. Første lærlingåret var fullført i september, så det er ikke noe problem. Men tror ikke jeg kunne begynt neste år. Jeg kan ikke jobbe 100% når jeg har et barn på 2-3 måneder. Men jeg vil gjerne søke privat og se om jeg kan få noe før jeg må ut i permisjon. Anonymous poster hash: d85a9...ebc
monson Skrevet 11. november 2013 #21 Skrevet 11. november 2013 Det er bare to timer unna ? Du kan jo få besøk å dra på besøk ofte da. Også kan du jo evnt bo med mor osv når du er i perm. Det er BARE 2 timer unna.
☆☆☆ Skrevet 11. november 2013 #22 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Du kan skaffe deg lærlingeplass privat. mange som lyser ut lærlingestillinger. hva er du lærling som da? Jeg har igjen nesten et år av læretida. Og det er lettere å bli deprimert, enn å klare å plukke seg selv opp før det blir for ille. Er lærling innen barne- og ungdomsarbeider. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Finst oppfølgingstenesta framleis? Dei som skal hindre fråfall frå vidaregåande utdanning? Vil tru dei kanskje kan prøve å overtale heimkommunen din eller ei nabokommune til å halde av lærlingplass til deg neste år pga spesielle omstende. Og så kan du fullføre første lærlingåret før du flyttar heim?Jeg vet ikke om det finnes fremdeles. Første lærlingåret var fullført i september, så det er ikke noe problem. Men tror ikke jeg kunne begynt neste år. Jeg kan ikke jobbe 100% når jeg har et barn på 2-3 måneder. Men jeg vil gjerne søke privat og se om jeg kan få noe før jeg må ut i permisjon. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Om du får plass kan du ta permisjon, lærlingar har same rett som arbeidstakarar til foreldrepermisjon. Og kva du enn gjer, ikkje sett deg i ein situasjon der du ikkje har rett på permisjonspengar. Deøu er mamma no, og må tenke langsiktig ift økonomi for deg og den lille. Du finn ei løysing du kan leve med, sksl du sjå
Edelweis Skrevet 11. november 2013 #23 Skrevet 11. november 2013 Du kan ikkje prøve å skaffe læreplass nærare heime?Jo, det er det jeg vurderer å gjøre. Men jeg tror ikke det er veldig mange som vil ansette en som bare kan jobbe noen månder og så blir borte nesten et år. Og vet ikke hvor mange som tar imot lærlinger utenom at det går igjennom kommunen. Men som sagt er det det jeg vurderer å gjøre. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Du kan skaffe deg lærlingeplass privat. mange som lyser ut lærlingestillinger. hva er du lærling som da? Jeg har igjen nesten et år av læretida. Og det er lettere å bli deprimert, enn å klare å plukke seg selv opp før det blir for ille. Er lærling innen barne- og ungdomsarbeider. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Finst oppfølgingstenesta framleis? Dei som skal hindre fråfall frå vidaregåande utdanning? Vil tru dei kanskje kan prøve å overtale heimkommunen din eller ei nabokommune til å halde av lærlingplass til deg neste år pga spesielle omstende. Og så kan du fullføre første lærlingåret før du flyttar heim?Jeg vet ikke om det finnes fremdeles. Første lærlingåret var fullført i september, så det er ikke noe problem. Men tror ikke jeg kunne begynt neste år. Jeg kan ikke jobbe 100% når jeg har et barn på 2-3 måneder. Men jeg vil gjerne søke privat og se om jeg kan få noe før jeg må ut i permisjon. Anonymous poster hash: d85a9...ebc Om du får plass kan du ta permisjon, lærlingar har same rett som arbeidstakarar til foreldrepermisjon. Og kva du enn gjer, ikkje sett deg i ein situasjon der du ikkje har rett på permisjonspengar. Deøu er mamma no, og må tenke langsiktig ift økonomi for deg og den lille. Du finn ei løysing du kan leve med, sksl du sjå Ikke meningen å kuppe tråden her altså, men Stjerna, er du på overtid? jeg var sikker på at du hadde termin rundt disse dager? eller tar jeg feil?
☆☆☆ Skrevet 11. november 2013 #24 Skrevet 11. november 2013 Ikke meningen å kuppe tråden her altså, men Stjerna, er du på overtid? jeg var sikker på at du hadde termin rundt disse dager? eller tar jeg feil? Fem dagar over, og har mista trua på at ungen skal komme frivillig, ikkje antydning til action
des-barn Skrevet 11. november 2013 #25 Skrevet 11. november 2013 Læretida di blir jo satt på "pause" mens du er i permisjon. Dvs at om du har et år igjen nå, og jobber frem til permisjonsstart, har du bare noen mnd igjen etter permisjonen er ferdig. Du kan jo si opp leiligheta du bor i nå mens du er i permisjon, og dra hjem. Så skaffer du heller ny leilighet etter permisjonstiden. Evt så kan du hvertfall få godkjent den tiden du er lærling fre til permisjon, og heller søke om å få fullføre et sted nærmere hjemme etter permisjonen. Det er hvertfall viktig å tenke på at du må være i jobb 6 av 10 siste mnd før permisjon starter for at du skal ha rett til foreldrepenger. Opparbeider du deg ikke rett til foreldrepenger, får du bare en engangsstønad, og det er ikke mange tusenlappene, så da må du raskt i jobb igjen... Ta kontakt med nærmeste NAV-kontor, evt rådgiver på den videregående skolen du gikk på, så hjelper de deg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå