Gå til innhold

Ang vekt og å gi blod.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tenkt å bli blodgiver, men ser på nett at de har satt en vektgrense ved 50 kg. Jeg er under 160cm og veier litt under 50 kg. Vil de be meg snu i døren?

Anonymous poster hash: c8c14...989
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sansynligvis. Ta en telefon til blodbanken, så får du svar.

Skrevet

Nei, har jeg aldri hørt om! Bare å reise det, Hvis det står så er det i alle fall ikke riktig. Da kunne ikke mange gitt blod for å si det slik :P

Anonymous poster hash: db046...185
Skrevet

Ville ringt og hørt. De har satt grensen fordi det tappes lik mengde blod uavhengig av vekt, så volumet som fjernes blir jo forholdsmessig ganske mye større hvis man er liten. Derfor kan man bli mye dårligere enn hvis man veier f.eks 80. Men ring, du. Jeg vet ikke om grensen er absolutt eller om de brukes skjønn.

Skrevet

Mulig de ser ann litt, jeg får ikke gi da jeg veier 48-50 kg, men så er jeg også 168 cm og derfor lavere bmi enn deg. Jeg hadde tatt en tlf og hørt, de utelukker jo en stor gruppe om de er bastante på 50 kg regelen. Mange kvinner er jo helt normalvektig om de veier 45-50 kg pga lav høyde.

Skrevet

Ja jeg har bmi innenfor normalvekt, så jeg tenker jo at jeg skal tåle fint å tappe litt blod. Jeg ringer og spør de, så jeg slipper å evnt snu i døra der. :)

Skrevet

Nei, har jeg aldri hørt om! Bare å reise det, Hvis det står så er det i alle fall ikke riktig. Da kunne ikke mange gitt blod for å si det slik :PAnonymous poster hash: db046...185

Dette skjønte jeg ikke. Mener du at de aller fleste blodgivere veier under 50 kilo?

Skrevet

Jeg svarer meg selv her, i tilfelle noen andre også skulle lure.  (har ikke snakket med de, men fant den her nå) Vektgrensen er satt til 50 kg, og det vurderes å øke nedre vektgrense til 55 kg. Risikoen for besvimelse er så stor at grensen på 50 blir stående.

https://www.giblod.no/www/FAQ/FAQ.asp?level=7348

Skrevet

Jeg visste det ikke og ga blod (de spurte ikke). Var under 50 kg og gikk rett i dørken, så det er en grunn.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg var for "liten" til å gi blod. Har normal bmi og veier 48 kg.

Anonymous poster hash: 666df...969

Skrevet

En får ikke gi blod under vektgrensen. 

Anonymous poster hash: 77978...f11
Skrevet

Jeg får ikke være blodgiver. Er 158 cm og 46 kg. Vektgrensen er 50 kg, så det er ikke vits å ringe dem en gang.

Anonymous poster hash: a6f27...25d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...