Gå til innhold

Vurderte om jeg skulle kontakte Frelsesarmeen og få litt julemat, men er så usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

på om jeg fortjener eller bør spørre om dette. Er enslig forsørger og må klare meg alene på en inntekt. Har til dels høye bokostnader og til julen er det ellers aldri rom for noe ekstra av verken juleklær eller annet jeg kunne tenkt meg til tross for reduksjon i skatten :( Hvilke kriterier er det for og kunne be om en slik mateske?

Anonymous poster hash: e8261...0fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen kriterier, mener det er basert på tillit. Dersom du opplever at det er nødvendig for å feire en anstendig jul, så kan du be om en eske. :)

Anonymous poster hash: 8d136...6c8
Skrevet

Helt ærlig... Proioriter mat forran juleklær. Julen avhenger ikka av om du har nye klær, eller ikke. Nå vet jeg jo ikke hvor stramt du sitter i det, men bare det at du nevner klær får meg til å tenke at du høyst sansynlig klarer å kjøpe julemat selv. Rett gjerne på meg hvis jeg tar feil. Hvis bokostnadene dine er så høye kan du kanskje søke bostøtte? Er du gjeldfri, eller betaler du på noe der du kan be om å få betalingsfri mnd i jula? For jeg tenker sånn at det meste annet bør prøves. De julerasjonene er for de som faktisk ikke har andre muligheter. Jeg hadde aldri kunnet hente julemat gratis, gå ut og kjøpe meg juleantrekk, og levd godt med tanken på at nå var det noen andre som hverken fikk mat, eller hadde råd til nye klær. Men igjen... jeg ser kun det du skriver her, og vet ikke om du faktisk sitter med 20kr til "ny" bluse på fretex.

Skrevet

Får nok ikke bostøtte, har for mye inntekt, men vi er tross alt 4 som skal klare oss på denne ene lønnen, til tross for 4 barnetrygder. har ikke kjøpt meg en eneste bukse siden i januar og ønsker meg veldig noe nytt og ha på meg i jula, er det ikke lov det da?

Er ikke snakk om kostbare moteklær, men en bukse og en topp fra Cubus eller H/M :-)

Skrevet

Du har høye bokostnader, sier du, men du har likevel god nok inntekt til ikke å få støtte.

Hvorfor bor du der, er mitt spørsmål? Hvis man ikke klarer å holde huset sitt, så kan man jo ikke bo der?

Og det høres jo ut som at huset gir deg stramt budsjett.

Anonymous poster hash: 72e1b...27f
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å be om mat fra Frelsesarmeen fordi du vil prioritere å kjøpe deg nye klær. Vi er mange alenemødre som ikke kan unne oss klær til jul selv om vi har lyst på det.

Anonymous poster hash: 92fdd...405

Skrevet

Nei. Etter mine kriterier er det ikke lov. Du tar nemlig av et begrenset antall hjelpepakker, og det betyr at noen andre ikke får. Men hvis du vil ha tips til hvordan du kan gå frem for å få mer romslighet i jula kan jeg godt gi deg det. Julegavene kan du få fra bokklubben.no, mot at du er medlem i et år og avbestiller månedens hovedbok som du får beskjed om på mail. Det fungerer veldig greit. Da har du tusen kroner til å skaffe gaver til barna dine. Du må ut med 150kr til frakten, men 150kr på fire barn er vel innafor budsjettet? Hvis ikke finnes det mange spørreundersøkelser på nett du kan bli med på, og med noen timers arbeid hver kveld bør du rekke å skrape inn i hvertfall en hundrelapp før jul. Hvis ikke har du kanskje noe gull du kan selge? Noe annet å selge? Hvis du ikke er der at du har brukt alle muligheter, er du ikke trengende nok til å ta i mot mat fra frelsesarmeen. For som sagt tar du den fra noen andre. Noen som ikke bor dyrt og har internett.

Skrevet

Når du har sittet utenfor en bruktbutikk og grått dine modige tårer fordi du føler at du har solgt sjela di for 50kr, DA kan du gå til frelsesarmeen.

Skrevet

Vi har god råd men jeg pleier aldri å kjøpe nye klær til jul.

Anonymous poster hash: 1ae3f...fb0

Skrevet

Får nok ikke bostøtte, har for mye inntekt, men vi er tross alt 4 som skal klare oss på denne ene lønnen, til tross for 4 barnetrygder. har ikke kjøpt meg en eneste bukse siden i januar og ønsker meg veldig noe nytt og ha på meg i jula, er det ikke lov det da?

Er ikke snakk om kostbare moteklær, men en bukse og en topp fra Cubus eller H/M :-)

Jeg har heller ikke kjøpt noen nye bukser det siste året og jeg er ikke fattig en gang. De fleste har klær så det holder noen år. Akkurat det er ikke noe godt mål for økonomien. 

Jeg betviler ikke at du har det trangt, men det er helt håpløst for oss å vurdere om du er "verdig" for hjelp fra frelsesarmeen eller ikke. Når det gjelder klær er jo ikke spørsmålet hvor lenge det er siden du kjøpte noe nytt sist men om du faktisk trenger noe nytt. Har du faktisk ikke noe å ha på deg er nye klær en viktig ting, er du bare lei av det du har og føler at "alle andre" har så mye nyere klær enn deg, er det ren luksus.

Anonymous poster hash: 7e958...036

Skrevet

Jeg vil råde deg til å ignorere svarene til enkelte her inne...

Gå inn på hjemmesiden til Frelsesarmeen i hjemme kommunen din, der finner du fort ut om du kvalifiserer til å få en eske.

Du søker, sier det som det er og får enten js eller nei.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 272a1...478

Skrevet

Jeg har som sagt prioritert barna på både fritidsaktiviteter og med 3 barn så kan jeg ikke bo i en 2 roms heller. Har 10 minutter med t-banen og komme meg på jobb og å flytte vil ikke bli rimeligere!

Har boutgifter på nesten 12.000 kroner og som alene på en inntekt synes jeg det er mange penger og skal betale hver eneste måned. Betaler til meg selv da og leier ikke og derfor vil det ikke bli rimeligere og leie eller finne noe annet.

Tjener over 400.000 i året, men driter ikke penger for og si det slik. Her kan det nesten virke som jeg burde tatt opp kredittkort lån for og feire jul og kjøpe meg en ny bukse og topp?

Skrevet

Du tjener godt, men bor dyrt. Du burde få det til å gå rundt. Be om betalingsfri måned på huslånet. Da har du plutselig fire ganger så mye som du trenger for å lage en super jul, og du kan shoppe deg grønn uten å måtte ta mat som reelt fattige trenger.

Skrevet

Jeg har som sagt prioritert barna på både fritidsaktiviteter og med 3 barn så kan jeg ikke bo i en 2 roms heller. Har 10 minutter med t-banen og komme meg på jobb og å flytte vil ikke bli rimeligere!

Har boutgifter på nesten 12.000 kroner og som alene på en inntekt synes jeg det er mange penger og skal betale hver eneste måned. Betaler til meg selv da og leier ikke og derfor vil det ikke bli rimeligere og leie eller finne noe annet.

Tjener over 400.000 i året, men driter ikke penger for og si det slik. Her kan det nesten virke som jeg burde tatt opp kredittkort lån for og feire jul og kjøpe meg en ny bukse og topp?

Da jeg var alenemor for noen år siden hadde jeg boutgifter på 13 000 i mnd og inntekt på 239 000 i året fra min fulltidsjobb som ufaglært. Jeg hadde mye dårligere råd enn deg men hadde alikevel nok penger til mat i juletider da dette var noe jeg planla i god tid. Jeg tror vel ikke jeg kjøpte et eneste klesplagg til meg selv de fem årene. Glad den tiden er over. Men selv om jeg må tjener mye mer og har ny samboer så sløser jeg ikke bort penger.

Anonymous poster hash: 1ae3f...fb0

Skrevet

Tykker ikkje synd deg. Over 400 000 i året + barnetrygd. Det er andre som har det tøffere en deg.

Anonymous poster hash: d152b...c5e

Skrevet

Bor dyrt?? Kan du fortelle meg hvor i Oslo jeg kan bo rimeligere? Jeg bor ikke akkurat på St.hans haugen eller i Holmenkollen for og si det slik. Jeg har ikke bil og dersom jeg skal flytte utenfor Oslo vil vinningen gå opp i spinningen med og ha bil og disse kostnadene :( Nå tror jeg sannelig du må ta deg litt i nakkeskinnet musebr,du har kanskje flust med penger og kan handle det du selv ønsker?

Hva vet du om min økonomi foruten om det jeg har nevnt her? Ikke en dritt, pass på dine egne saker!

Skrevet

Jeg vet alt om å være fattig, og jeg vet i alle fall mye mer om å være lykkelig enn deg. Jeg har aldri tigget meg nødhjelp, selv om buksa mi ble tråklet sammen for tredje gang, julestjerna i vinduet var klippet ut fra naboens grandiosa-papp og julebrus var et fjernt minne fra tidligere år. Du har feil verdisyn. Du er villig til å stjele fra fattige så du selv kan prioritere unødvendig luksus. God jul!

Skrevet

Så du vil egentlig helst bruke (de få?) pengene du har på en ny topp, og få maten gratis?

Her er det noe feil...

Skrevet

Tykker ikkje synd deg. Over 400 000 i året + barnetrygd. Det er andre som har det tøffere en deg.

Anonymous poster hash: d152b...c5e

Det er sikkert andre som har det værre, men det er ikke bare enkelt å få endene til å møtes med en inntekt og tre barn som krever sitt. Jeg ser ikke noe galt i at HI søker om hjelp fra Frelsesarmeen eller andre om hun føler hun har behov for det. Det er ikke sikkert de har midler til å hjelpe, men så lenge hun er ærlig  i søknaden er det ikke noe galt i å søke.

Jeg har en venninne som er i omtrent samme økonomiske situasjon som HI. Det er urtolig tøft økonomisk her vi bor. Ungene må klare seg med veldig mye mindre enn det vennene får. Det er ikke enkelt å være den som må si nei til å bli med gjengen på kino og som ikke kan besøke venner på hytta i ferien når det ikke er penger til togbiletten. Ikke er det morsomt å vise frem en mor som går i håpløse klær på skoleavsluttninger heller når du er 12 og alt ved foreldre er flaut. Spessielt med litt større barn er det tøft å gi dem det de "trenger" for å passe inn med venner som har foreldre med vesentlig høyere inntekt.

Jeg kan ikke vurdere HI sitt behov. Det er det bare Frelsesarmeen som kan.

Skrevet

Det er ingen som sier du skal ta opp kredittkortgjeld for å få deg nye klær, men når du spør så svarer folk ærlig at du burde droppe klærne!

Det at det er klærne du stusser over her..... er helt merkelig? Ser du ikke det?

Slik jeg ser det:

Du spør oss om hjelp til å vurdere om du er kandidat nok tilå be om hjelp hos fresesarmeen.

Du gir uttrykk for at du selv er usikker på om du er kadidat nok. (der ligger jo egentlig svaret).

Du vurderer å bruke penger du i realiteten KAN bruke på julemiddag, på klær til deg selv.

-Og fordi du vil bruke pengene på deg selv og ikke julemiddag til deg selv og barna, så kjøper du klær til deg selv, og vil be frelsesarmeen om mat? -Fordi du velger å bruke pengene dine på en merkelig måte? I desember og julen som er viktig for spesielt barn?

Jeg forstå at det nok er vanskelig å ikke kunne kjøpe deg det du har lyst til, om så et par ganger i året.
Men når noen gir deg råd og svar på det du så inderlig lurer på, så kan du i det minste svare med respekt.
Synes det er helt utrolig forkastelig måten du snakker til musemor på..... Jeg husker nemlig ting Musemor har fortalt her tidligere, og du er så langt fra det som du kan komme.

Ergo:; ditt problem her, er dårlig prioriteringsevne.

God Jul!

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg. I alt du sier egentlig. Men her handler det om enten eller: Enten bruker HI de pengene hun faktisk har på seg selv og klær, eller så bruker hun de på julemat og godter til seg og sine 3 barn.

Og kunne kjøpe klær til -seg selv- og ikke ungene først og fremst når man da ikke har råd til mat, skurrer noe så sinnsykt i mine ører at jeg blir helt rar. Dette klarer jeg desverre ikke å forstå.

Skrevet

Jeg signerer Musemor, hvorfor ber du ikke om betalingsfri måned på huslånet?

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg. I alt du sier egentlig. Men her handler det om enten eller: Enten bruker HI de pengene hun faktisk har på seg selv og klær, eller så bruker hun de på julemat og godter til seg og sine 3 barn.

Og kunne kjøpe klær til -seg selv- og ikke ungene først og fremst når man da ikke har råd til mat, skurrer noe så sinnsykt i mine ører at jeg blir helt rar. Dette klarer jeg desverre ikke å forstå.

Så lenge vi ikke har sett garderoben til HI kan vi nesten ikke avgjøre hva som er viktigst. Det kan være veldig skamfult å ha foreldre som ikke har "skikklige" klær og det n være jobber som krever at man ser representativ ut. Da kan noen nye klær til mor på sikt være viktigere enn så mye ekstra til jul.

Skrevet

Jeg ga 1000 kr til frelsesarmeen på lørdag, og jeg blir opprinnelig lei meg hvis de pengene skal gå til noen som faktisk prioritere å kjøpe klær til seg selv slik at hun må ha matkurv av frelsesarmeen. 

Anonymous poster hash: 74535...b1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...