Gå til innhold

Fra lærer til pedagogisk leder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gått fra lærerjobb til ped.lederjobb? Jeg vurderer å hoppe av lærerjobben min, ønsker meg fast arbeidstid og fri på helg/ettermiddag. Er førskolelærerutdannet, så lurer litt på å søke jobb i barnehage, aller helst på 0 - 3 års avd. Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Skrevet

Vel... jeg er førskolelærer og pedagogisk leder og jobb med de yngste. Skal du ha sjans i havet med å utføre jobben din tilfredsstillende, så blir det en del jobbing både ettermiddag, kvelder og helger. Forskjellen er vel bare at man får minimalt med avspasering for dette i motsetning til i skolen. Skal du bytte, burde du ha noe annet som motivasjon ellers holder du nok ikke lenge.

Skrevet

Er det noen som har gått fra lærerjobb til ped.lederjobb? Jeg vurderer å hoppe av lærerjobben min, ønsker meg fast arbeidstid og fri på helg/ettermiddag. Er førskolelærerutdannet, så lurer litt på å søke jobb i barnehage, aller helst på 0 - 3 års avd. Noen med erfaring?

Jobber som pedleder på småbarnsavdeling. Tror du kan se langt etter fri på ettermiddager hvis du har tenkt tilå jobbe som pedleder i barnehage

Anonymous poster hash: 40b20...9cf

Gjest meg mamma?
Skrevet

Vel... jeg er førskolelærer og pedagogisk leder og jobb med de yngste. Skal du ha sjans i havet med å utføre jobben din tilfredsstillende, så blir det en del jobbing både ettermiddag, kvelder og helger. Forskjellen er vel bare at man får minimalt med avspasering for dette i motsetning til i skolen. Skal du bytte, burde du ha noe annet som motivasjon ellers holder du nok ikke lenge.

Enig med LivetErEnLek

Skrevet

Har jobbet både i bhg og på skole og skjønner akkurat hva Hi mener! Det BLIR mere fri på ettermiddag og helger med å jobbe i bhg. Det er ikke sammenlignbart:-)

Slipper å detaljplanlegge planer, lage egne mål og opplegg i alle fag til elever...

Anonymous poster hash: 8c87a...789
Gjest meg mamma?
Skrevet

Har jobbet både i bhg og på skole og skjønner akkurat hva Hi mener! Det BLIR mere fri på ettermiddag og helger med å jobbe i bhg. Det er ikke sammenlignbart:-)

Slipper å detaljplanlegge planer, lage egne mål og opplegg i alle fag til elever...

Hmm, lager planer med mål og opplegg for hele uken jeg

Annonse

Skrevet

Takk for svar, spesielt til deg som har erfaring med begge deler. Jeg må nok si at jeg mener dere som er ped.ledere som jobber mye ettermiddager og helger med 37,5 timers arbeidsuke, er lite flinke til å skille mellom jobb og fritid, og at det kanskje er en del av grunnen til at mange flykter fra barnehagen. Jeg mener IKKE at det sikkert er mye som man synes man bør gjøre etter vanlig arbeidstid, men det er viktig med egne grenser for å ta vare på seg selv, familien sin og for å gjøre en best mulig jobb.I min lærerjobb må jeg ha lengre enn 7,5 timers dag, det har jeg betalt for, og det er det jeg ikke ønsker lenger. Mad mange egne barn i ulik alder er det faktisk vanskelig å få døgnet til å strekke til med mer enn 7,5 timers arbeidsdag.

Skrevet

Jeg har jobbet som ped.leder på småbarnsavdeling og utførte jobben min tilfredstillende og bra. og jeg jobbet ikke på ettermiddager og helger så jeg er ikke enig i de som sier det. men vi hadde litt utvidet ubunden tid. vi hadde 7,5 timer i uka så vi hadde en hel dag til planlegging. på denne måten fikk vi gjort unna mye av jobben. mye bedre enn 3 kvarter hver dag hvor du så vidt rekker å å skru hodet i tenke og planleggingsmodus før tiden er ute! =) 

Gjest meg mamma?
Skrevet

Takk for svar, spesielt til deg som har erfaring med begge deler. Jeg må nok si at jeg mener dere som er ped.ledere som jobber mye ettermiddager og helger med 37,5 timers arbeidsuke, er lite flinke til å skille mellom jobb og fritid, og at det kanskje er en del av grunnen til at mange flykter fra barnehagen. Jeg mener IKKE at det sikkert er mye som man synes man bør gjøre etter vanlig arbeidstid, men det er viktig med egne grenser for å ta vare på seg selv, familien sin og for å gjøre en best mulig jobb.I min lærerjobb må jeg ha lengre enn 7,5 timers dag, det har jeg betalt for, og det er det jeg ikke ønsker lenger. Mad mange egne barn i ulik alder er det faktisk vanskelig å få døgnet til å strekke til med mer enn 7,5 timers arbeidsdag.

Wow, lite flinke til å skille mellom jobb og fritid faktisk.

Ja, har tre kvarter planleggingstid hver dag. I tillegg kommer foreldremøter, foreldresamtaler, personalmøter, ledermøter, gruppeplanlegging, dugnader, FN-kafe, sommerfest, overtidsjobbing ved sykdom osv. Får jo selvfølgelig betalt for det, men det betyr jo uansett at jeg slettes ikke har alle ettermiddager og kvelder fri. Men har jo ingenting med at jeg ikke kan skille mellom jobb og fritid. Jeg jobber ikke i helger da.

Skrevet

Jeg hadde aldri byttet fra skole til bhg!

Stortrives i skolen og kunne ikke drømme om å gå tilbake i ped.lederstilling :)

Bedre betalt, gode avspaseringsordninger og du slipper alt det "dillet" med påskefrokost, Luciafrokost, foreldrekaffe, sommerfester, dugnader osv.

Skrevet

Jeg er #5: Når jeg nå jobber i bhg har jeg faktisk hele helgen fri! Når jeg drar fra jobb fredag har jeg ikke lass med bøker med meg hjem. På kveldene ligger jeg ikke å tenker på planene for neste dag. Jeg møter ikke på jobb med dårlig samvittighet.. Jeg grubler ikke over "Pål" under middagen; hvordan skal jeg få han til å forstå mattematikken? Jeg irriterer meg ikke over foreldre som ikke ser barna sine og som stiller veldig høye krav til lærerne .

Det ER faktisk mulig å komme på jobb nå uten å ha så mye planer i hodet! Det ER lettere å "gripe" dagen i bhg. En kan spørre barna hva de ønsker og da kommer det mange gode forslag:-)

Og da mener jeg IKKe at en ikke skal ha planer i bhg`n. Men for detaljstyrte planer, hemmer barns medbestemmelse og utvikling.

Kunne skrevet mye om dette, men har det travelt! Har barn som roper:-)

Skrevet

Jeg er #5: Når jeg nå jobber i bhg har jeg faktisk hele helgen fri! Når jeg drar fra jobb fredag har jeg ikke lass med bøker med meg hjem. På kveldene ligger jeg ikke å tenker på planene for neste dag. Jeg møter ikke på jobb med dårlig samvittighet.. Jeg grubler ikke over "Pål" under middagen; hvordan skal jeg få han til å forstå mattematikken? Jeg irriterer meg ikke over foreldre som ikke ser barna sine og som stiller veldig høye krav til lærerne .

Det ER faktisk mulig å komme på jobb nå uten å ha så mye planer i hodet! Det ER lettere å "gripe" dagen i bhg. En kan spørre barna hva de ønsker og da kommer det mange gode forslag:-)

Og da mener jeg IKKe at en ikke skal ha planer i bhg`n. Men for detaljstyrte planer, hemmer barns medbestemmelse og utvikling.

Kunne skrevet mye om dette, men har det travelt! Har barn som roper:-)

Da har du en helt annen arbeidshverdag i barnehagen enn det jeg hadde. Jeg hadde 4 timer ubunden tid i uka. Det var ingen ting i forhold til hva som ble brukt, og som jeg hverken fikk lønn eller avspasering for. Det var alltid planer som skulle skrives, dokumentasjon, rapporter til barnevern, PPT, BUP og andre eksterne samarbeidspartnere, møtereferater, innkallinger til ansvarsgruppemøter ol, søknader til FAU om midler, faglig oppdatering - og så kom grublinga over "Per" og hans manglende, motoriske utvikling, "Pål" og hans språkvansker og "Espens" vanskelige hjemmeforhold. Angriper vi problematikken fra riktig hold, kan vi gjøre noe mer, hvor kan vi hente råd, hvordan tar jeg samtalen med "Espens" mor og far...osv 

Jeg hadde helt klart uker der det holdt med de fire timene, men det var nok flere der det ikke en gang var halvveis nok. Sikker på at du ikke tar litt lett på jobben? ;)

Skrevet

Har 4 timer ubudne tid i uka og har sittet lange kvelder og i helger for å få ferdig planer etc. Krav som vi også har. Og ikke får betalt for.

Anonymous poster hash: 077cd...ce6

Annonse

Skrevet (endret)

Ei venninne av meg byttet fra skole til bhg. Hun vil aldri tilbake til skole igjen.

Hun savner feriene men er ellers superfornøyd med mindre arbeidsmengde i bhg.

Hun jobbet 12 år i skole.

Endret av Stopp toget!!
Skrevet

Nei, og det å ikke jobbe helger er vesentlig. For mun del er det ikke de konkrete arbeidsoppgavene du nevner jeg tenker på - de er jo både i barnehage og skole. Det er mer den "diffuse" delen av lærerjobben, retting, detaljplanlegging til hver dag, foreldresamarbeid (telefon) på kveldstid,organisering av teamet mitt (er teamleder), alt papirarbeid (referater, innkallinger, IOP, timeplanlegging-/endring, div.rapporter ol) og ikke minst alt tankearbeidet man har for å tilrettelegge undervisning for alle. Vet at dette er jobbem min altså, og ordningene for avspasering er gode, men for meg tror jeg det kunne passe bedre med 7.5 timers hver dag.

Wow, lite flinke til å skille mellom jobb og fritid faktisk.

Ja, har tre kvarter planleggingstid hver dag. I tillegg kommer foreldremøter, foreldresamtaler, personalmøter, ledermøter, gruppeplanlegging, dugnader, FN-kafe, sommerfest, overtidsjobbing ved sykdom osv. Får jo selvfølgelig betalt for det, men det betyr jo uansett at jeg slettes ikke har alle ettermiddager og kvelder fri. Men har jo ingenting med at jeg ikke kan skille mellom jobb og fritid. Jeg jobber ikke i helger da.

Skrevet

Ei venninne av meg byttet fra skole til bhg. Hun vil aldri tilbake til skole igjen.

Hun savner feriene men er ellers superfornøyd med mindre arbeidsmengde i bhg.

Hun jobbet 12 år i skole.

Jeg tror og jeg får den følelsen hvis jeg bytter. De jeg kjenner som har jobbet begge steder sier det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...