Summa Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Noen som kan disse skikkelig? Jeg er skilt fra faren til ungene mine, og han mener han har rett til å nekte meg å legge ut bilder av dem på facebook. Han er "helgepappa" og ungene bor hos meg (aner ikke om det har noe å si, men nevner det likevel.) Hva som er moralsk riktig her, kan man sikkert diskutere i det uendelige, men jeg lurer altså bare på hva loven sier om dette. Noen som vet? Veldig gjerne med kildehenvisning.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Du har ingen rett til å legge ut bilder hvis far er uenig. Hva hadde du sagt hvis det var motsatt? Anonymous poster hash: 5f0ef...99f
Summa Skrevet 10. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2013 I hvilken lov står det at jeg ikke har rett til det? Lurte som sagt bare på det juridiske ved spørsmålet, ikke det moralske.
rytme Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Jeg er ikke jurist, men en rask google kom frem til denne paragrafen da... Her kan det virke som at det er den barnet bor fast med som kan ta avgjørelser, men det er ikke spesifisert bilder på nett da...... men aner virkelig ikke
rytme Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2011/nou-2011-20/9/2/5.html?id=668839 her står det også en del om temaet, men at lovverket er uklart på en del områder, blant annet det som du nevner" "Slettmeg.no vurderer følgende spørsmål som vanskelige å svare på, ut fra dagens regelverk: Når kan barnet legge ut bilder av seg selv uten å spørre de foresatte? Har type bilde noe å si for når et barn kan publisere bilde selv? Kan foreldre legge ut bilde mot barnas vilje fram til barnet fyller 18? Holder det at én av foreldrene gir samtykke, selv om de er uenige om bildepubliseringen? Kan en part nekte den andre å legge ut bilder av felles barn? Kan samtykke bare gis av en person med foreldreansvar? Hvilke rettigheter har da foreldre uten foreldreansvar til å legge ut bilde av egne barn på nett? Hvordan er samtykkebestemmelsene for barn under offentlig omsorg? I hvor stor grad skal barnets egne ønsker vektlegges i slike saker? I hvor stor grad skal «barnets beste» telle?"
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Se slettmeg.no. I tvilstilfeller skal det komme barnet tilgode. (Altså barnets privatliv skal vernes) Dette er vel mer retningslinjer enn LOV. Tror ikke du kan dømmes i en rettssak liksom. Men dette er jo noe du og far bør bli enige om hva som skal gjelde. Anonymous poster hash: da08d...dca
Lammelåret Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Spør barneombudet om du er i tvil. Tror ikke det er lurt å publisere bilder på trass, iallfall..
Summa Skrevet 10. november 2013 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2013 Er han som ber meg om å fjerne bilder på trass, og truer faktisk med å ta det i retten hvis ikke jeg gjør det...
Gjest Antarctica Skrevet 11. november 2013 #10 Skrevet 11. november 2013 Fjern bildene, av hensyn til barnet ditt. Ikke at det nødvendigvis har mye å si om noen barnebilder fins på nett. Men foreldre i konflikt er det aller verste man kan by sine barn, så ikke legg mer ved på det bålet!
Summa Skrevet 11. november 2013 Forfatter #11 Skrevet 11. november 2013 Dette med bildene er ikke selve konflikten, men en "maktdemonstrasjon" fra ham i en større konflikt. Så å fjerne dem kommer ikke løse noe konflikt, bare gi ham følelsen av å kunne bestemme.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #12 Skrevet 11. november 2013 Dette med bildene er ikke selve konflikten, men en "maktdemonstrasjon" fra ham i en større konflikt. Så å fjerne dem kommer ikke løse noe konflikt, bare gi ham følelsen av å kunne bestemme.Så la han få ha den følelsen denne gangen, for barnet ditt sin skyld. Legg ditt "nederlag" til side i akkurat denne saken. Tro meg, jeg forstår hvordan du har det, men dette er en liten kamel å svelge, det kommer sikkert mange flere ting i fremtiden som er viktigere å ta opp kampen på. Anonymous poster hash: da08d...dca
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #13 Skrevet 11. november 2013 Dersom foreldreansvaret er felles, er det tilstrekkeleg at den eine av foreldra gjev samtykke til biletpublisering av barnet. Dersom foreldreansvaret er eksklusivt for den eine, er det han/ho som har foreldreansvaret som kan gje samtykke til at bilete av barnet vert lagt ut på Internett. http://www.slettmeg.no/8931-Bilete-av-barn-paa-nett Anonymous poster hash: 347c5...c6e
Peggy Sue Skrevet 11. november 2013 #14 Skrevet 11. november 2013 Dette med bildene er ikke selve konflikten, men en "maktdemonstrasjon" fra ham i en større konflikt. Så å fjerne dem kommer ikke løse noe konflikt, bare gi ham følelsen av å kunne bestemme.Så la han få ha den følelsen denne gangen, for barnet ditt sin skyld. Legg ditt "nederlag" til side i akkurat denne saken. Tro meg, jeg forstår hvordan du har det, men dette er en liten kamel å svelge, det kommer sikkert mange flere ting i fremtiden som er viktigere å ta opp kampen på. Anonymous poster hash: da08d...dca Og hvor langt skal hun strekke seg for å blidgjøre en terroriserende far. Det stopper nok ikke her. I denne omgang klarer han og hindre henne i å legge ut bilder på facebook, hva om han bare fortsetter å finne på nye ting han skal nekte henne. Hvis HI vet med sikkerhet at han kun ønsker å være vanskelig må hun på ingen måte finne på å gi etter. Hvis han oppriktig er skeptisk til å legge ut bilder burde hun derimot ta hensyn til hans følelser da det faktisk også er hans barn.
Summa Skrevet 11. november 2013 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2013 Dette med bildene er ikke selve konflikten, men en "maktdemonstrasjon" fra ham i en større konflikt. Så å fjerne dem kommer ikke løse noe konflikt, bare gi ham følelsen av å kunne bestemme.Så la han få ha den følelsen denne gangen, for barnet ditt sin skyld. Legg ditt "nederlag" til side i akkurat denne saken. Tro meg, jeg forstår hvordan du har det, men dette er en liten kamel å svelge, det kommer sikkert mange flere ting i fremtiden som er viktigere å ta opp kampen på. Anonymous poster hash: da08d...dca Og hvor langt skal hun strekke seg for å blidgjøre en terroriserende far. Det stopper nok ikke her. I denne omgang klarer han og hindre henne i å legge ut bilder på facebook, hva om han bare fortsetter å finne på nye ting han skal nekte henne. Hvis HI vet med sikkerhet at han kun ønsker å være vanskelig må hun på ingen måte finne på å gi etter. Hvis han oppriktig er skeptisk til å legge ut bilder burde hun derimot ta hensyn til hans følelser da det faktisk også er hans barn. Jeg vet med sikkerhet at han ikke har noe reservasjoner mot å publisere bilder av barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå