Gå til innhold

Amming: når blir det bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før du følte at du mestret ammingen? Jeg har strevd noen uker nå, føler ikke at det blir bedre  :sad: Har brukt ammehjelpen sine nettsider aktivt, kan det meste i teorien men sliter med å få det til i praksis. Spesielt siden jeg er så sår! Alle gode tips, motivasjon og solskinnshistorier taes i mot med takk!

Anonymous poster hash: 39714...16d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,kjenner meg igjen. Til meg tok det faktisk 4 mnd. Fikk brystbetennelse, store abscesser, måtte på poliklinikken og pensles med lapix dråper pluss antibiotika.

Føler jeg fikk prøvd det meste.

- Kjøp ammeskjold, det hjalp meg. Min erfaring var at han ikke ble "sugeforvirret",

- Kjøp gas-kluter, istedet for ammeinnlegg rett på puppen. Ble mye mindre sår da, for de innleggene kan gjøre vondt verre. Så legger du evt ammeinnlegg utenpå gas-kluten, og ull utenpå der om du er redd for å bli kald.

- "Lykkelig som liten"- ammekrem. Smør på og lufttørk!

- Er det ille, som det ble til meg, så pumper du melk og gir den på flaske. Så er du sikker på at sårene får grodd.

Lykke til, vet så inderlig hvordan du har det! Det blir bedre! og husk- føler du at hele barseltiden blir ødelagt og det ikke blir noe koselig, så kutter du ut! Da er det viktigere at babyen blir mett! :-)

Anonymous poster hash: f2ece...b10
Skrevet

For meg var det begge gangene veldig vondt i ca to uker, ble kjenpesår. Men så plutselig ordnet det seg. Har baby på en mnd nå, fremdeles litt vondt på ett bryst, men går greit.

Anonymous poster hash: 23857...53b

Skrevet

Dritvondt til å begynne med, men det skal gi seg etter et par uker. Nå sist gjorde det ikke det til meg, og det viste seg at jeg hadde fått en brystbetennelse. Så har du vondt når det er gått 2-3 uker råder jeg deg til å søke hjelp. Kontakt jordmor/helsesøster, noen plasser er det ammepoliklinikk. Lykke til! Og husk at amming er bra men ikke for enhver pris .. :)

Skrevet

Jeg var også sår de første ukene. Men nå føler jeg at alt har stabilisert seg (produksjonen, teknikken, osv). Babyen er 7 uker.

Anonymous poster hash: dc037...403
Skrevet

Det er nokså vanlig med noen krevende, såre uker. Mine beste tips er lufttørking og at man ikke rører niplene med noe. Jeg dusjet kun daglig og var nøye med lufttørkingen. Vet jeg kan ha vært heldig, men jeg var på god vei til å bli veldig sår før jeg oppdaget lufttørkingen.

Anonymous poster hash: 15562...8c4

Skrevet

Noen ukers blod svette og tårer. Au au. Forventer det når jeg nå skal ha nr 3 også. Og så har det vært 2x1,5 år med svært stor ammeglede!

Herlig nærhet og alltid riktig temperert, uten flaskestyr.

Krever litt innsats i starten, særlig, men så glede altså :-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: f5af5...cc3

Skrevet

Jeg hadde stor glede av hjelp fra helsestasjonen ang teknikk!

Skrevet

Tok ca to mnd før det sluttet å gjøre vondt her.

Skrevet

medelas brystkrem av ren lanolin, og lufttørking hjalp her, ble bedre etter 8 uker ca tror jeg, så var det bare fryd og gammen, jeg savner amminga nå, slutta for en måned ca- da var hun 13 måneder og produskjonen stoppa opp etter jeg begynte å jobbe. 

Anonymous poster hash: daa9c...2c9
Skrevet

Det tok i alle fall 1 mnd før det gjekk knirkefritt. Første 2-3 vekene grudde eg meg til kvar amming. Ekstra ille var nattamming av ein eller anna grunn.

Skrevet

Det gikk aldri knirkefritt for meg. Slet med brystbetennelser og ekstremt såre brystvorter, følte det kom like mye blod som melk, som ungen så gulpet og så ut som en liten vampyr...!

Gi det en tidsfrist, hvis det ikke har blitt noe bedre etter to-tre måneder så hopp over til mme. Jeg ødela store deler av barseltiden min pga ammeproblemer..

Anonymous poster hash: 54176...61f

Skrevet

uff, ja husker den vonde tiden som jeg syntes varte altfor lenge. Jeg led meg gjennom de første 5-6 ukene så ble det plutselig mye bedre. jeg var veldig nær ved å gi opp, men er glad jeg holdt ut, så deilig når det først kom igang og ikke var vondt lenger. 

jeg brukte også den medela kremen som er nevnt over, og lufttørket så ofte jeg kunne!

lykke til, håper det blir bedre for deg snart!

Skrevet

De første ukene var et mareritt! Husker jeg begynte å gråte da ungen viste tegn på sult. Jeg sleit med at hun ikke gapet høyt nok og da fikk hun ikke nok pupp i munn. Fikk hjelp på hs, men jeg måtte ha trinn for trinn. Hjelpen på sykehuset var ikke til å skryte av....

Skrevet

Takk for svar! Mini er bare to uker og det er god motivasjon å vite at det blir bedre. Har kjøpt flaske og brystskjold så jeg kan få litt avlastning, men er redd for at det kan gjøre vondt verre med tanke på sugeteknikk.. Er ikke så greit når man begynner å gråte hver gang den lille gjør tegn til sult.

Den purelan-salven: smøres direkte på brystvorten før eller etter lufttørking?

Anonymous poster hash: 39714...16d
Skrevet

Jeg brukte skjold hver gang de første 4 ukene. Så måtte jeg prøve uten en gang fordi jeg ikke hadde det tilgjengelig og det var ikkeno problem i det hele tatt. Babyen fikk det til :) men det gjorde fryktelig vondt de neste 4 ukene uten skjold. Nå kjenner jeg ingenting, bare hvis han biter

Skrevet

Jeg vil bare anbefale sinplex øyesalve i stedenfor purelan.Sinplex (eller var det simplex?) er mindre seig enn purelan og hjelper godt (trygg å bruke mht baby).

Jeg tror det gikk ca 4 uker før det gikk over - begge gangene. Trodde kanskje jeg var mer herdet med nr to, men neida! Hver gang han 'hogg tak' i brystet måtte jeg bare rope ut fordi det var så vondt.

Skrevet

Knalltøft og veldig sårt i tre uker med alle tre, så ble det plutselig bedre.

Anonymous poster hash: 7dc65...375

Skrevet

Hadde smerte i begynnelsen vært det eneste problemet så skulle jeg jublet, jeg hadde det jeg og. Her vil ikke babyen suge normalt og produksjonen min var minimal. Tiden på barsel og de første ukene hjemme var et mareritt, null søvn på meg og pumping døgnet rundt. Prøvde skjold men det hjalp ikke, babyen fikk bare ut noen dråper. Pga dårlig produksjon så fikk babyen mme i tillegg. Å være mor var et mareritt som dreide seg kun om at babyen skulle få mat, null kos eller annet fokus. Å amme ble noe jeg hatet og ikke ville forholde meg til, det ble noe ekkelt som plaget meg.

Nå gir jeg mme på flaske og har det mye bedre. Føler meg ikke lenger som ei melkeku som må melkes med maskin minst hver 3. time. Skulle ønske at jeg kunne lagt babyen til puppen, det er gratis og man slipper sterilisering av flasker, at babyen gråter mens den venter på flaska osv. Men nei mine pupper er defekte.

Anonymous poster hash: b9a41...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...